AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #61 Skrevet 12. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du misforstått det jeg skrev. Ingenting om at far skal ikke forsørge sitt eget barn. Nei, du får MER å rutte med fordi du da har en samboer du far barn med som da skal hjelpe deg forsørge deres felles barn (ie barn #2). Så jeg synes det er helt urimelig at far #1 skal svi fordi du ønsker å få flere barn med andre. Uansett kommer samboeren som er far til ditt nytt barn inn i bilde med bidrag til barn #2, i tillegg med å dele bo/livskostnader med deg når dere flytter sammen og får barn. Hva med kjerringer som da får 5 barn til ? Skal far #1 være med å forsørge alle ? og folk lurer hvorfor separerte mødre blir sett som grådig. Anonymkode: 13c74...8d2 Du misforstår fortsatt. Ja, man får leve billigere. Men hvor billig bidragsmottaker lever spiller ingen rolle på utregningen. Det er inntekten det handler om. Når man mister stønad til aleneforsørger så får man mindre inntekt. Dermed blir forskjellen på fars inntekt og mors inntekt større, og far kan risikere å måtte betale mer for barnet i bidrag. Hvis far får flere barn derimot, så minskes hans bidragsevne. Så da vil mor få mindre i bidrag, hvis far får flere barn. Husk (som tydelig forklart i tidligere innlegg) at det er to separate utregninger som skjer. Selve underholdskostnaden som skal fordeles ut fra mors inntekt og fars inntekt. Der spiller ikke sivilstand noen rolle. Så handler det om fars bidragsevne, for å se om han har råd til å betale bidraget som ble fastbestemt. Der spiller det en rolle om far har flere barn han skal forsørge (da har han lavere bidragsevne pga det og kan måtte betale mindre i bidrag) eller om han feks. har samboer (da har han større bidragsevne og kan måtte betale mer i bidrag). Mors sivilstand har aldri spilt noen rolle. Fordi far får ikke lavere bidragsevne av at mor deler bolig med en annen. Du må forstå at dette regnes ut i to omganger. Far 1 må ikke forsørge noen andres barn. Mor skal ikke engang føre opp om hun har flere barn, for flere barn påvirker ikke bidragets størrelse, det påvirker kun bidragsevnen til far. Anonymkode: 1c4dd...1f4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #62 Skrevet 12. mai 2016 Må innrømme jeg blir litt oppgitt av teskje-forklaringer her..... Anonymkode: 1c4dd...1f4
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #63 Skrevet 13. mai 2016 Den 11.5.2016 at 23.08, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 22674...860
Peter007 Skrevet 13. mai 2016 #64 Skrevet 13. mai 2016 Den 12.5.2016 at 15.32, AnonymBruker skrev: Ja, det har jeg jo sagt hele veien her. At du får nytt barn vil ikke påvirke bidraget, men at du får lavere inntekt KAN påvirke, slik at det blir høyere. Bidraget blir selvsagt ikke lavere av at du får samboer. Anonymkode: 1c4dd...1f4 Det er desverre slik det er. At får mor lavere inntekt som følge av flere barn med ny partner. At inntekt blir brukt som beregningsgrunnlag burde vært gjort noe med. All rimelig fornuft sier at en mekanisme burde kommet inn her. Jeg tenker umiddelbart 80%regelen. Det vil si at inntekt kan reduseres til maksimalt 80% I bidragsgrunnlaget. Skulle far få flere barn med ny samboer/ektefelle. Vil ny parteners inntekt virke inn om far blir delvis bidragsdyktig pga.mange barn. Ny partners inntekt vil være med på og opprettholde fullt bidrag/ bidrags-dyktighet Skjevt? Ja helt tydelig.
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #65 Skrevet 13. mai 2016 5 minutter siden, Peter007 skrev: Det er desverre slik det er. At får mor lavere inntekt som følge av flere barn med ny partner. At inntekt blir brukt som beregningsgrunnlag burde vært gjort noe med. All rimelig fornuft sier at en mekanisme burde kommet inn her. Jeg tenker umiddelbart 80%regelen. Det vil si at inntekt kan reduseres til maksimalt 80% I bidragsgrunnlaget. Skulle far få flere barn med ny samboer/ektefelle. Vil ny parteners inntekt virke inn om far blir delvis bidragsdyktig pga.mange barn. Ny partners inntekt vil være med på og opprettholde fullt bidrag/ bidrags-dyktighet Skjevt? Ja helt tydelig. Hvem bryr seg? Endringene vil ramme kvinner flest, og disse reglene vil ikke endre seg. Kanskje i fremtiden når kvinner tjener mer enn menn, og tilfeller der menn mirakuløst klarer å få til at kvinner må betale DE bidrag. Noe vi vet ikke skjer. Anonymkode: 1125a...e83
AnonymBruker Skrevet 13. mai 2016 #66 Skrevet 13. mai 2016 Den 11.5.2016 at 23.08, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 22674...860
Peter007 Skrevet 13. mai 2016 #67 Skrevet 13. mai 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror du misforstått det jeg skrev. Ingenting om at far skal ikke forsørge sitt eget barn. Nei, du får MER å rutte med fordi du da har en samboer du far barn med som da skal hjelpe deg forsørge deres felles barn (ie barn #2). Så jeg synes det er helt urimelig at far #1 skal svi fordi du ønsker å få flere barn med andre. Uansett kommer samboeren som er far til ditt nytt barn inn i bilde med bidrag til barn #2, i tillegg med å dele bo/livskostnader med deg når dere flytter sammen og får barn. Hva med kjerringer som da får 5 barn til ? Skal far #1 være med å forsørge alle ? og folk lurer hvorfor separerte mødre blir sett som grådig. Anonymkode: 13c74...8d2 Kanskje jeg skal hjelpe å forklare litt. Barnebidraget følger ikke alltid med når en får stordriftsfordeler. Det vil si flere I en famlie. Heller ikke at klær som en har kjøpt gjennom bidrag til særkullsbarn , som kan brukes og av mors nye barn med ny partner gir BY fordeler. Jeg kan nevne det er et politisk arbeid rundt dette spørsmålet. At mors nye famlie får lavere levekostnader som følge av mors nye partenes inntekt er ikke med I beregninger av barnebidraget. Så kan en mene at dette er feil. Ja jeg er ikke uenig med deg. Det kan føles urimelig. Sifo om du kjenner til lager levekårs-kostnader I Norge. NAV bruker deres kostnader en del I barnebidrags beregninger. Men ikke fullt ut. Sifo selv sier at deres modell ikke kan brukes til å regne kostnader på barn. Sifo regner kostnader ut fra hustandsmedlemmer og inntekt I hovedsak. De legger også inn bil. Er det to voksne og minst et barn regnes det også minus 20 % kostnader stordriftsfordeler. Dette I tillegg til annen fordel de legger inn ved å være flere I en husstand. Som eksempel vil jeg ne nevne mor og datter som bor sammen. Mor har trygd og regnet til 250 Tusen inntekt. Datter 14 år. Begges levekostnader blir 13-14 tusen I mnd. Mens hvis datter bor alene blir kostnader for henne bare litt over 10 tusen I mnd. Dette for og illustrere det hele med flere I samme hus Det er dyrere å bo alene, slik regner SIFO men ikke NAV på samne måten.NAV har et annet regelverk og forholde seg til. Dette er blant annet svært politisk. Dette taler for seg selv uten og nevne noe mer. Jeg håper dette var onnformativt for deg og andre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå