Peter007 Skrevet 11. mai 2016 #41 Skrevet 11. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste betaler vel over 2000 per barn i bidrag også? Ihvertfall i tilfeller der mor har typisk lavtlønnsyrke. Der ender jo gjerne far med å betale 5/6 av underholdskostnad som er på rundt 5-6000. Og har ikke far mye samvær vil jo dette spille inn hvis de feks. har to barn sammen. La oss si 4000 per barn, og far har en bruttoinntekt på 30.000. Så fort far får et barn til da så vil bidraget da gå ned. Nå vet jeg ikke hvor mye som skal trekkes fra til underholdskostnad for bidragsyters særkullsbarn? Jeg ante faktisk ikke at bidraget kunne økes av sånne ting, men ser jo at det er reellt. Jeg har basert meg på å leve singel til barnet er voksent, nettopp fordi jeg ikke vil kunne overleve uten bidrag. Ihvertfall ikke med barn på vgs og siden fars inntekt da vil gjøre at barnet ikke får stipend. (Det vil jeg forresten starte en ny tråd om, tagger deg da, da du har mye kunnskap om alt dette) Anonymkode: 1c4dd...1f4 At barna her får stipend uavhengig forelder inntekt burde ikke forekomme. Dette blir ofte brukt til fyll og fest på vgs. Ungdommer som lever sammen med begge foreldre reagerer også på dette.
Peter007 Skrevet 11. mai 2016 #42 Skrevet 11. mai 2016 (endret) 34 minutter siden, MapleSirup skrev: Feil, feil,og atter og alltid feil. Ved valg av 80% uttak av fødselspermisjon så justeres IKKE bidraget opp. Finn et tema du kan! Ja jeg har nå skrevet dette med 80% regel på inntektene.Dette ser du selv. Du har selv uthevet det.. 80% regel gjelder for begge veier. Dette har jeg også skrevet I andre tråder. Alt dette vet du utmerket godt jeg har MS, siden du følger det meste jeg skriver her. Legg også merke til at jeg skrev etter plikt permisjon. Altså fri etter obligatorisk perm.. Så roe deg litt. Alle detaljer her blir veldig omfattende å legge ut om. Jeg forstår du er "snurt" på meg, og hater alt jeg skriver her inne. Men du trenger ikke ødelegge enda en tråd. Endret 11. mai 2016 av Peter007
Peter007 Skrevet 11. mai 2016 #43 Skrevet 11. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: De fleste betaler vel over 2000 per barn i bidrag også? Ihvertfall i tilfeller der mor har typisk lavtlønnsyrke. Der ender jo gjerne far med å betale 5/6 av underholdskostnad som er på rundt 5-6000. Og har ikke far mye samvær vil jo dette spille inn hvis de feks. har to barn sammen. La oss si 4000 per barn, og far har en bruttoinntekt på 30.000. Så fort far får et barn til da så vil bidraget da gå ned. Nå vet jeg ikke hvor mye som skal trekkes fra til underholdskostnad for bidragsyters særkullsbarn? Jeg ante faktisk ikke at bidraget kunne økes av sånne ting, men ser jo at det er reellt. Jeg har basert meg på å leve singel til barnet er voksent, nettopp fordi jeg ikke vil kunne overleve uten bidrag. Ihvertfall ikke med barn på vgs og siden fars inntekt da vil gjøre at barnet ikke får stipend. (Det vil jeg forresten starte en ny tråd om, tagger deg da, da du har mye kunnskap om alt dette) Anonymkode: 1c4dd...1f4 Det kan du gjøre.
Sulosi Skrevet 11. mai 2016 #44 Skrevet 11. mai 2016 40 minutter siden, Peter007 skrev: Jeg ser nå regnestykket ditt med så lav inntekt, ikke noe samvær og så mange barn. Dette er ikke noen vanlig kombinasjon. Tariff fagarbeider 10 år 381900 kr. 2015 nivå.De fleste har mer med litt overtid og annet . Dette var grunnlaget for 420000 I første innlegget mitt. Nå er det vanlig at fagarbeider har 500 Tusen etter noen år. Å nei, innen omsorg og utdanning kommer man ikke så høyt med kun fagbrev.
Peter007 Skrevet 11. mai 2016 #45 Skrevet 11. mai 2016 18 minutter siden, Sulosi skrev: Å nei, innen omsorg og utdanning kommer man ikke så høyt med kun fagbrev. Tallet kr. 381900 10 år ansiennitet er hentet fra KS. minstelønn tariff.1 mai 2015. Poenget med 10 år var at det ble diskutert tre og fire barn. Det bruker de fleste noen år på å få til. Men så er det ofte bedre lønn i mange yrker pga,mangel på arbeidskraft. Det kan være tillegg ovs. Men innen omsorgsyrket jobber mange skift. Der er det også tillegg. Nå er det heller ikke så mange menn som arbeider innen omsorgsyrket. Så har du andre tall så er det interessant.
pompdelux Skrevet 12. mai 2016 #46 Skrevet 12. mai 2016 (endret) Nå skal det vel sies at de færreste med 2 barn eller fler innen omsorgsyrker jobber fulle stillinger, både fordi det er vanskelig å få 100% uten å være sykepleier/vernepleier og fordi det er vanskelig å få til turnusjobb med barn særlig alene. Jeg er sykepleier og går i 100% turnus, grunnlønn en min med full annsinitet er 443000 og det er av den enkle grunn at kommunen jeg jobber i har ett rekrutteringstilskudd på 17000 i året til sykepleiere. Med kvelds og helligdagstillegg havner man ut med ca 120.000 i tillegg på en 100 % i året. Dette om man får til å jobbe alt man skal. Det være seg alle skolens fridager osv. det får de færreste til. Så på en sånn lønn kan man nok i stor grad fjerne 25% for å få reelle tall i inntekt...og dette gjelder 3.åringer. Helsefagarbeidere og hjelpepleiere har mindre i lønn og mindre stillinger. Bare sånn for å si noe Endret 12. mai 2016 av pompdelux
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #47 Skrevet 12. mai 2016 Da har jeg vært hos NAV og de sier at jeg blir samboer og får nytt barn har INGEN innvirkning på barnebidraget. Ny samboer er ikke pliktig til å forsørge mitt barn. Bidraget kunne faktisk bli høyere fordi jeg får mer utgifter med nytt barn. Jeg må søke om endring av barnebidraget når den nye babyen er født. Anonymkode: 68e74...b3e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #48 Skrevet 12. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da har jeg vært hos NAV og de sier at jeg blir samboer og får nytt barn har INGEN innvirkning på barnebidraget. Ny samboer er ikke pliktig til å forsørge mitt barn. Bidraget kunne faktisk bli høyere fordi jeg får mer utgifter med nytt barn. Jeg må søke om endring av barnebidraget når den nye babyen er født. Anonymkode: 68e74...b3e Ja, det har jeg jo sagt hele veien her. At du får nytt barn vil ikke påvirke bidraget, men at du får lavere inntekt KAN påvirke, slik at det blir høyere. Bidraget blir selvsagt ikke lavere av at du får samboer. Anonymkode: 1c4dd...1f4 1
Kristanna Skrevet 12. mai 2016 #49 Skrevet 12. mai 2016 På skjemaet for utregning av barnebidrag skal man krysse av om man deler bolig med andre voksne eller ei. Det har noe å si for summen. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #50 Skrevet 12. mai 2016 34 minutter siden, Kristanna skrev: På skjemaet for utregning av barnebidrag skal man krysse av om man deler bolig med andre voksne eller ei. Det har noe å si for summen. Nei, det har kun noe å si for fars bidragsevne. Les tråden. Anonymkode: 1c4dd...1f4
Kristanna Skrevet 12. mai 2016 #51 Skrevet 12. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har kun noe å si for fars bidragsevne. Les tråden. Anonymkode: 1c4dd...1f4 Ok Syns huske vi fylte ut hos begge når jeg hjalp venninna mi med dette. Orket ikke lese hele tråden før jeg svarte, burde gjort det
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #52 Skrevet 12. mai 2016 Hva da om både mor og far får barn med ny samboer. Vil bidraget gå ned for far, kan mor kreve mer eller vil det bli stående likt? Anonymkode: 72dad...9ab
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #53 Skrevet 12. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Bidraget kunne faktisk bli høyere fordi jeg får mer utgifter med nytt barn. Anonymkode: 68e74...b3e Jeg skjønner ikke. Så, far må kanskje betale MER i bidrag til hans egne barn når du faktisk bestemme å ha et barn med noen andre? Høres helt feil ut at far må betale mer fordi du får flere barn. Du får ikke mer utgifter til hans barn, du får mer utgifter i forhold til den andre barn, som din samboer og ny far skal da forsørge. Høres bare helt feil. Anonymkode: 13c74...8d2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #54 Skrevet 12. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke. Så, far må kanskje betale MER i bidrag til hans egne barn når du faktisk bestemme å ha et barn med noen andre? Høres helt feil ut at far må betale mer fordi du får flere barn. Du får ikke mer utgifter til hans barn, du får mer utgifter i forhold til den andre barn, som din samboer og ny far skal da forsørge. Høres bare helt feil. Anonymkode: 13c74...8d2 Dessverre stemmer dette. Nysamboer til mor er fremdeles ikke regnet inn, og når mor får ett barn til å forsørge, betyr det at særkullsbarnet hennes får mindre. Ergo, far må betale mer. Anonymkode: 72dad...9ab
regine Skrevet 12. mai 2016 #55 Skrevet 12. mai 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke. Så, far må kanskje betale MER i bidrag til hans egne barn når du faktisk bestemme å ha et barn med noen andre? Høres helt feil ut at far må betale mer fordi du får flere barn. Du får ikke mer utgifter til hans barn, du får mer utgifter i forhold til den andre barn, som din samboer og ny far skal da forsørge. Høres bare helt feil. Anonymkode: 13c74...8d2 Det er ikke helt feil at far skal være med å forsørge sitt eget barn. Utgangspunktet er og må være at BEGGE foreldrene er ansvarlige for den økonomiske forsørgelsen for sine EGNE barn, uansett om X får ny partner. Ny samboer/ektefelle har ikke forsørgeransvar overfor andres unger, selv om de bor sammen. Og det antar jeg at de fleste faktisk mener er rimelig. Bidragsreglene tar utgangspunkt i at det koster en viss sum i måneden å forsørge barn, en sum som øker med barnets alder. Denne summen skal foreldrene dekke opp etter sin inntekt. I prinsippet skal altså den som tjener mest, dekke mest av kostnaden, bla fratrukket samværsfradrag. På inntekten til bidragsmottaker legges det evt stønader h*n får som enslig forsørger, som 1 ekstra barnetrygd og støtte til barnetilsyn. Dermed kommer disse stønadene også bidragsyter til gode, fordi bidragsmottakers inntekt blir høyere. Bidragsmottaker skal alltid stå for 1/6 av kostnaden, dvs. er underholdskostnaden for barnet 6000 kr så er det absolutt høyeste bidraget som kan betales 5000 kr. Det er under forutsetning av at bidragsyter har full bidragsevne (kan reduseres ved at vedk bor alene, evt har flere barn å forsørge) og at det ikke finner sted noe samvær. Ettersom de fleste har samvær innebærer det at bidraget da reduseres, ut fra en mal om at x antall netter fører til y kroners fradrag. Dette fradraget er ganske stort - så i praksis er det skjeldent at et bidrag er på flere tusen kroner. Grunnen til at bidraget i TS tilfelle KAN øke når hun får et nytt barn, er fordi de stønader hun mottar som enslig forsørger forsvinner når hun får seg samboer. Dermed reduseres hennes inntekt, og dette KAN altså gjøre at far må bidra med litt mer til forsørgelse av sitt eget barn. Helt på lik linje med at mor, når far til barna for eksempel får nytt barn, må dekke opp mer av underholdskostnaden, fordi hans inntekt (bidragsevne) da reduseres. Det er med andre ord en helt logisk forklaring for hvorfor det av og til kan skje at bidraget øker litt selv om bidragsmottaker får ny samboer. Og jeg ser fortsatt ikke at det er urettferdig at far fortsetter å være med på å forsørge sine egne barn. 1
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #56 Skrevet 12. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva da om både mor og far får barn med ny samboer. Vil bidraget gå ned for far, kan mor kreve mer eller vil det bli stående likt? Anonymkode: 72dad...9ab Jeg har svart på dette tidligere. Kan ikke folk lese tråden? Den 10.5.2016 at 19.01, AnonymBruker skrev: Feil! Hvorfor svarer du når du ikke vet?? Bidraget endres ikke når mor får samboer. Grunnen til at det endres når far får samboer er ikke fordi selve bidraget endres, men fordi han bidragsevne øker. Han får ikke mindre bidragsevne av at mor får samboer. Bidrag regnes ut i to omganger. Først tar man underholdskostnaden for barnet, og ser på inntekt til mor og far. Deretter kommer fordelingsnøkkelen, feks. at far skal betale 5/6 av underholdskostnaden hvis det er store forskjeller i inntekt. Deretter kommer fratrekk for samvær. = bidragets størrelse. Så skjer en ny utregning, det er fars bidragsevne. Den er uavhengig av mors inntekt etc. Den handler kun om hva far kan betale i bidrag (har stort sett mest å si ved flere barn eller når far har lav inntekt). Bidragsevnen blir mindre hvis far får flere barn han må forsørge, mens den øker hvis far får samboer. Hvis bidragets størrelse er over bidragsevnen til far vil bidraget bli påvirket av at far får samboer eller flere barn. Hvis bidragets størrelse er under bidragsevnen blir det ikke påvirket i det hele tatt. Anonymkode: 1c4dd...1f4 Grunnen til at bidraget KAN endres ved at mor får flere barn og samboer, er fordi hun mister stønader som aleneforsørger og inntekten går dermed ned. Bidraget endres selvfølgelig hvis en av foreldrene får en endring i inntekt. Det er ikke fordi man får barn. Anonymkode: 1c4dd...1f4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #57 Skrevet 12. mai 2016 Den Tuesday, May 10, 2016 at 16.01, AnonymBruker skrev: Jeg fikk brev fra Nav i dag om at far har klaget på vedtaket om barnebidrag. Han har hørt at jeg er blitt samboer (vi skal flytte sammen i juli) og klager på at jeg ikke lenger er aleneforsørger. Er det noen som vet om barnebidraget endrer seg når mottaker blir samboer? Barnebidraget skal jo hå til barnet. Anonymkode: 68e74...b3e Skulle bare mangle. Din nye samboer skal betale halve husleie, tv, nett, forsikringer,mat,bil,innbo osv. Din x skal ikke brødfø han Anonymkode: fd46a...c77 2
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #58 Skrevet 12. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle bare mangle. Din nye samboer skal betale halve husleie, tv, nett, forsikringer,mat,bil,innbo osv. Din x skal ikke brødfø han Anonymkode: fd46a...c77 Heldigvis er lovverket tydelig på dette, og gir ikke rom for egne vurderinger så lenge man lar Nav regne ut Anonymkode: 1c4dd...1f4
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #59 Skrevet 12. mai 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke. Så, far må kanskje betale MER i bidrag til hans egne barn når du faktisk bestemme å ha et barn med noen andre? Høres helt feil ut at far må betale mer fordi du får flere barn. Du får ikke mer utgifter til hans barn, du får mer utgifter i forhold til den andre barn, som din samboer og ny far skal da forsørge. Høres bare helt feil. Anonymkode: 13c74...8d2 Far må betale mer for jeg får mindre pengernå rutte med. Anonymkode: 68e74...b3e
AnonymBruker Skrevet 12. mai 2016 #60 Skrevet 12. mai 2016 3 timer siden, regine skrev: Det er ikke helt feil at far skal være med å forsørge sitt eget barn. Utgangspunktet er og må være at BEGGE foreldrene er ansvarlige for den økonomiske forsørgelsen for sine EGNE barn, uansett om X får ny partner. Ny samboer/ektefelle har ikke forsørgeransvar overfor andres unger, selv om de bor sammen. Og det antar jeg at de fleste faktisk mener er rimelig. Tror du misforstått det jeg skrev. Ingenting om at far skal ikke forsørge sitt eget barn. 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Far må betale mer for jeg får mindre pengernå rutte med. Anonymkode: 68e74...b3e Nei, du får MER å rutte med fordi du da har en samboer du far barn med som da skal hjelpe deg forsørge deres felles barn (ie barn #2). Så jeg synes det er helt urimelig at far #1 skal svi fordi du ønsker å få flere barn med andre. Uansett kommer samboeren som er far til ditt nytt barn inn i bilde med bidrag til barn #2, i tillegg med å dele bo/livskostnader med deg når dere flytter sammen og får barn. Hva med kjerringer som da får 5 barn til ? Skal far #1 være med å forsørge alle ? og folk lurer hvorfor separerte mødre blir sett som grådig. Anonymkode: 13c74...8d2 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå