Gå til innhold

Ny samboer, barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, Sulosi skrev:

TS, mottar du noen stønader som enslig forsørger? Hvis nei vil bidraget sannsynligvis bli stående som det er da inntekten din ikke vil endre seg. 

Hvis ja (regner med du har en ekstra barnetrygd iallefall) så vil bidraget fra far mest sannsynlig bli høyere når du blir samboer.

La far kreve nytt bidrag via Nav, han vinner nok ikke noe på det. 

Jeg mottar støtte til barnetilsyn (880 kr mnd) og dobbel barnetrygd. 

Jeg er gravid med han som skal bli samboeren min i juli. 

Far til min sønn ble samboer med ny dame i desember. 

Anonymkode: 68e74...b3e

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feil! Hvorfor svarer du når du ikke vet?? 

Bidraget endres ikke når mor får samboer. Grunnen til at det endres når far får samboer er ikke fordi selve bidraget endres, men fordi han bidragsevne øker. Han får ikke mindre bidragsevne av at mor får samboer. 

Bidrag regnes ut i to omganger. Først tar man underholdskostnaden for barnet, og ser på inntekt til mor og far. Deretter kommer fordelingsnøkkelen, feks. at far skal betale 5/6 av underholdskostnaden hvis det er store forskjeller i inntekt. Deretter kommer fratrekk for samvær. = bidragets størrelse. 

Så skjer en ny utregning, det er fars bidragsevne. Den er uavhengig av mors inntekt etc. Den handler kun om hva far kan betale i bidrag (har stort sett mest å si ved flere barn eller når far har lav inntekt). Bidragsevnen blir mindre hvis far får flere barn han må forsørge, mens den øker hvis far får samboer. Hvis bidragets størrelse er over bidragsevnen til far vil bidraget bli påvirket av at far får samboer eller flere barn. Hvis bidragets størrelse er under bidragsevnen blir det ikke påvirket i det hele tatt. 

Anonymkode: 1c4dd...1f4

Takk for et konstruktiv svar!

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk brev fra Nav i dag om at far har klaget på vedtaket om barnebidrag. Han har hørt at jeg er blitt samboer (vi skal flytte sammen i juli) og klager på at jeg ikke lenger er aleneforsørger. 

Er det noen som vet om barnebidraget endrer seg når mottaker blir samboer? Barnebidraget skal jo hå til barnet. 

Din sivilstand har ingenting med bidrag å gjøre. Din samboer har ikke forsørgerplikt for ditt barn. Du beholder utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn i 12 mnd etter at dere har blitt samboere. Dette legges på din inntekt når bidraget skal kalkuleres. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, Daiquiry skrev:

Din sivilstand har ingenting med bidrag å gjøre. Din samboer har ikke forsørgerplikt for ditt barn. Du beholder utvidet barnetrygd og stønad til barnetilsyn i 12 mnd etter at dere har blitt samboere. Dette legges på din inntekt når bidraget skal kalkuleres. 

Gamle regler som er tilbakevist tidligere i tråden. 

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Daiquiry skrev:

Jo, det gjør det:

Hvis vilkårene for ordinær eller utvidet barnetrygd ikke lenger er oppfylt før barnet fyller 18 år, får du utbetalt til og med den måneden vilkårene ikke lenger er oppfylt.

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det:

Hvis vilkårene for ordinær eller utvidet barnetrygd ikke lenger er oppfylt før barnet fyller 18 år, får du utbetalt til og med den måneden vilkårene ikke lenger er oppfylt.

• samboer med en du ikke har felles barn med i 12 måneder

står lenger nede på siden.

Endret av Daiquiry
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Daiquiry skrev:
  • samboer med en du ikke har felles barn med i 12 måneder

står lenger nede på siden.

Ja, det står under endringer du skal melde fra om, som kan gjøre at stønader forsvinner. Det er sikkert ikke rettet opp i siden de nye reglene kom 1.1.2016, og det står uansett tydelig i teksten at du får det kun ut den måneden du har rett på det. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Nyheter/endringer-i-regelverket-for-st%C3%B8nad-til-enslig-mor-far-fra-1.januar-2016

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/oversikt-over-st%C3%B8nader-til-enslig-mor-eller-far

Står jo også skrevet flere andre steder. 

Skrevet

Man mister retten etter 12 mnd som samboere uten felles barn.

Sakset fra Lovdata 

Screenshot_20160511-180119.png

Skrevet (endret)
Den 10.5.2016 at 16.16, AnonymBruker skrev:

Som samboer vil jo du helt klart få bedre økonomi i.o.m at du ikke står for alle boutgiftene og andre utgifter alene lenger. Klart det teller. Det samme gjelder om far blir samboer. 

Antar at du helt sikkert vil fly til Nav om du får barn med denne nye og kreve mer bidrag av far siden du da får flere barn og forsørge og kanskje går ned litt i stilingsprosent. 

Anonymkode: af1e8...2e6

At du blir samboer virker ikke inn på bidrag for barn direkte. Men som følge av at du evt. får mindre stønader kan det føre til en økning av bidrag faktisk. 

Kan nevne at skulle far bli samboer, og ikke være bidragdyktig fullt ut vil ny partners inntekt virke inn slik at han blir bidragdyktig.

Skulle du TS.få flere barn og gå I permisjon slik at inntekten din går ned øker også barnebidraget for BY. Det kan kreves at det beregnes minst 80 % inntekt av deg etter plikt permisjon er tatt. 

Alt dette virker urimelig for mange BY.

Endret av Peter007
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Peter007 skrev:

At du blir samboer virker ikke inn på bidrag for barn direkte. Men som følge av at du evt. får mindre stønader kan det føre til en økning av bidrag faktisk. 

Kan nevne at skulle far bli samboer, og ikke være bidragdyktig fullt ut vil ny partners inntekt virke inn slik at han blir bidragdyktig.

Skulle du TS.få flere barn og gå I permisjon slik at inntekten din går ned øker også barnebidraget for BY.

Alt dette virker urimelig for mange. 

Heldigvis er det likt, får far flere barn vil også hans bidragsevne gå ned, og er bidraget da høyere enn bidragsevnen vil flere barn hos far resultere i lavere bidrag. 

• Liker 2
Skrevet
Den 10.5.2016 at 21.59, Daiquiry skrev:

Det kom nye regler fra 1.1.2016. Det går ca.en mnd.etter samboerskap til du ikke regnes såkalt enslig forsørger I dag 

AnonymBruker
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det står under endringer du skal melde fra om, som kan gjøre at stønader forsvinner. Det er sikkert ikke rettet opp i siden de nye reglene kom 1.1.2016, og det står uansett tydelig i teksten at du får det kun ut den måneden du har rett på det. 

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/Nyheter/endringer-i-regelverket-for-st%C3%B8nad-til-enslig-mor-far-fra-1.januar-2016

https://www.nav.no/no/Person/Familie/Enslig+mor+eller+far/oversikt-over-st%C3%B8nader-til-enslig-mor-eller-far

Står jo også skrevet flere andre steder. 

Dette handler ikke om utvidet barnetrygd. Du tar feil. 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/lov-om-barnetrygd-hovednr.33-kap.3-barnetrygd-for-ett-barn-mer-enn-det-faktiske-barnetall-utvidet-barnetrygd

Anonymkode: 42704...ea1

Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis er det likt, får far flere barn vil også hans bidragsevne gå ned, og er bidraget da høyere enn bidragsevnen vil flere barn hos far resultere i lavere bidrag. 

Det et ikke likt. Det er slik at antall barn virker inn men det skal veldig lav inntekt til før dette virker inn. Det er maksimalt 25% bidrag av bruttoinntekt. 

Har en 4 barn og betaler 2000×4 =8 Tusen. 8000x4=32000 brutto. Dette er en lav inntekt og svært få har over 4 barn. Det et unntaksvis at far ikke blir bidragdyktig. De fleste har mer enn 32000 I brutto og mindre enn fire barn. 

Men det skjer ofte at mor somme tråden får flere barn. At hun mister såkalt enslig forsørger tillegg ovs. Som gjør at bidrag økes. 

Det finnes en dom på noe av dette. Men lovverket er ikke endret. 

Dersom er urimelig et at en BY skal betale for et barn han ikke er far til. Det er faktisk dette som skjer I praksis. 

Så det et langt fra likt her mellom foreldrene. 

Endret av Peter007
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Peter007 skrev:

Det et ikke likt. Det er slik at antall barn virker inn men det skal veldig lav inntekt til før dette virker inn. Det er maksimalt 25% bidrag av bruttoinntekt. 

Har en 4 barn og betaler 2000×4 =8 Tusen. 8000x4=32000 brutto. Dette er en lav inntekt og svært få har over 4 barn. Det et unntaksvis at far ikke blir bidragdyktig. De fleste har mer enn 32000 I brutto og mindre enn fire barn. 

Men det skjer ofte at mor somme tråden får flere barn. At hun mister såkalt enslig forsørger tillegg ovs. Som gjør at bidrag økes. 

Dersom er urimelig et at en BY skal betale for et barn han ikke er far til. Det er faktisk dette som skjer I praksis. 

De fleste betaler vel over 2000 per barn i bidrag også? Ihvertfall i tilfeller der mor har typisk lavtlønnsyrke. Der ender jo gjerne far med å betale 5/6 av underholdskostnad som er på rundt 5-6000. Og har ikke far mye samvær vil jo dette spille inn hvis de feks. har to barn sammen. La oss si 4000 per barn, og far har en bruttoinntekt på 30.000. Så fort far får et barn til da så vil bidraget da gå ned. Nå vet jeg ikke hvor mye som skal trekkes fra til underholdskostnad for bidragsyters særkullsbarn? 

Jeg ante faktisk ikke at bidraget kunne økes av sånne ting, men ser jo at det er reellt. Jeg har basert meg på å leve singel til barnet er voksent, nettopp fordi jeg ikke vil kunne overleve uten bidrag. Ihvertfall ikke med barn på vgs og siden fars inntekt da vil gjøre at barnet ikke får stipend. (Det vil jeg forresten starte en ny tråd om, tagger deg da, da du har mye kunnskap om alt dette)

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Peter007 skrev:

Da kan far, om han insisterer få gjort en farskaps test for å bestemme om han er far til et eller flere barn for å unngå att han betaler for mye i bidrag. Så ja, det finns ingen likhet mellom foreldrene. Men til dere menn, krev en farskaps test, de ær eneste muligheten dere har til å slippe å betale till barn som ikke er egne.

Anonymkode: ae159...707

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Peter007 skrev:

Vel, så veldig lav inntekt er det ikke. Hos meg fikk far nedsatt bidragsevne. Han er gift og har tre barn med kona pluss ett med meg, ingen samvær. Jobber 100% som fagarbeider og lønna er på rett over 300 000. Min lønn er godt under hans og jeg klarer tre barn på den så...føles litt feil ja.

Anonymkode: cb2b0...e94

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste betaler vel over 2000 per barn i bidrag også? Ihvertfall i tilfeller der mor har typisk lavtlønnsyrke. Der ender jo gjerne far med å betale 5/6 av underholdskostnad som er på rundt 5-6000. Og har ikke far mye samvær vil jo dette spille inn hvis de feks. har to barn sammen. La oss si 4000 per barn, og far har en bruttoinntekt på 30.000. Så fort far får et barn til da så vil bidraget da gå ned. Nå vet jeg ikke hvor mye som skal trekkes fra til underholdskostnad for bidragsyters særkullsbarn? 

Jeg ante faktisk ikke at bidraget kunne økes av sånne ting, men ser jo at det er reellt. Jeg har basert meg på å leve singel til barnet er voksent, nettopp fordi jeg ikke vil kunne overleve uten bidrag. Ihvertfall ikke med barn på vgs og siden fars inntekt da vil gjøre at barnet ikke får stipend. (Det vil jeg forresten starte en ny tråd om, tagger deg da, da du har mye kunnskap om alt dette)

Tja du... 420 Tusen BY og 350 Tusen BM. Samværsklasse 3 gir 1060 pr.barn. samværsklasse 2 gir 2490 pr.barn. 

30000 som du skriver gir 7500 å betale bidrag for. Det er 2500 pr.barn når det et tre barn. Nå er det få menn som har  tre barn og det er ikke veldig vanlig med 30000 brutto inntekt etter noen år I jobb. 

500 Tusen er en vanlig inntekt dag. Dette er ca.42 Tusen brutto I mnd. Dette gir 10500 I mnd. Å betale bidrag for. Deler en på 4 blir det 2625 år barn.  På 3  barn 3500 pr.barn. Når en så vet at flertallet har to barn blir det veldig teoretisk at ny partnersesong inntekt for innvirkning for BY. Det er langt flere som nyter godt av det motsatt vei.

Det mest urimelige er at en skal betale mer bidrag  når BM starter på med ny partner. Den er sykt vanskelig og godta. Dette ser de aller fleste. 

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, så veldig lav inntekt er det ikke. Hos meg fikk far nedsatt bidragsevne. Han er gift og har tre barn med kona pluss ett med meg, ingen samvær. Jobber 100% som fagarbeider og lønna er på rett over 300 000. Min lønn er godt under hans og jeg klarer tre barn på den så...føles litt feil ja.

Anonymkode: cb2b0...e94

Jeg ser nå regnestykket ditt med så lav inntekt, ikke noe samvær og så mange barn. Dette er ikke noen vanlig kombinasjon. Tariff fagarbeider 10 år 381900 kr. 2015 nivå.De fleste har mer med litt overtid og annet . Dette var grunnlaget for 420000 I første innlegget mitt. Nå er det vanlig at fagarbeider har 500 Tusen etter noen år.

Skrevet
1 time siden, Peter007 skrev:

Skulle du TS.få flere barn og gå I permisjon slik at inntekten din går ned øker også barnebidraget for BY. Det kan kreves at det beregnes minst 80 % inntekt av deg etter plikt permisjon er tatt. 

Alt dette virker urimelig for mange BY.

Feil, feil,og atter og alltid feil.

Ved valg av 80% uttak av fødselspermisjon så justeres IKKE bidraget opp. Finn et tema du kan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...