AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Jeg fikk brev fra Nav i dag om at far har klaget på vedtaket om barnebidrag. Han har hørt at jeg er blitt samboer (vi skal flytte sammen i juli) og klager på at jeg ikke lenger er aleneforsørger. Er det noen som vet om barnebidraget endrer seg når mottaker blir samboer? Barnebidraget skal jo hå til barnet. Anonymkode: 68e74...b3e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Som samboer vil jo du helt klart få bedre økonomi i.o.m at du ikke står for alle boutgiftene og andre utgifter alene lenger. Klart det teller. Det samme gjelder om far blir samboer. Antar at du helt sikkert vil fly til Nav om du får barn med denne nye og kreve mer bidrag av far siden du da får flere barn og forsørge og kanskje går ned litt i stilingsprosent. Anonymkode: af1e8...2e6 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Antar at du helt sikkert vil fly til Nav om du får barn med denne nye og kreve mer bidrag av far siden du da får flere barn og forsørge og kanskje går ned litt i stilingsprosent. Anonymkode: af1e8...2e6 Hæ?? Anonymkode: 68e74...b3e 2
Mrs.Under Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 Som samboer har du ikke krav på ekstra barnetrygd og skattefradrag som enslig forsørger. Dette plikter du å gi nav beskjed om selv. Er du for sein med å gi beskjed seg barnetrygd, krever de tilbakebetaling av det du har fått for mye. Barnebidrag derimot, påvirkes ikke av sivilstand, men i all hovedsak av mors og fars inntekt. Fint at han klager, for da kan du være helt sikker på at bidraget til barnet ditt blir rett! 7
Gjest AryaKillie Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som samboer vil jo du helt klart få bedre økonomi i.o.m at du ikke står for alle boutgiftene og andre utgifter alene lenger. Klart det teller. Det samme gjelder om far blir samboer. Antar at du helt sikkert vil fly til Nav om du får barn med denne nye og kreve mer bidrag av far siden du da får flere barn og forsørge og kanskje går ned litt i stilingsprosent. Anonymkode: af1e8...2e6 Antar at du er perfekt og barnløs. Evt at du har funnet din soulmate, dere har barn, han vil aaaaldri forlate deg, der kan aaaaaaldri skjære seg for dere. Eller at du bare er jævla bitter.
livmor Skrevet 10. mai 2016 #6 Skrevet 10. mai 2016 Ingen steder i Navs bidragskalkulator spørres det etter mors boforhold. At du blir samboer har derfor ingenting å si for bidraget, isolert sett. Dog er det slikat du mister stønader som aleneforsørger ett år etter inngått samboerskap (tidligere hvis det fødes felles barn med ny samboer før de 12 månedene har passert). Dette HAR innvirkning på bidraget, så ironisk nok kan fars bidrag faktisk gå OPP nå som du har samboer. 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 Om dere leser overskriften så står det "barnebidrag". Alt annet (barnetrygd, støtte til barnetilsyn og overgangsstønad) er ikke interessant. Jeg spør om barnebidraget blir endret nå som jeg blir samboer Ts Anonymkode: 68e74...b3e
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 13 minutter siden, livmor skrev: Ingen steder i Navs bidragskalkulator spørres det etter mors boforhold. At du blir samboer har derfor ingenting å si for bidraget, isolert sett. Dog er det slikat du mister stønader som aleneforsørger ett år etter inngått samboerskap (tidligere hvis det fødes felles barn med ny samboer før de 12 månedene har passert). Dette HAR innvirkning på bidraget, så ironisk nok kan fars bidrag faktisk gå OPP nå som du har samboer. Jeg tror det er slik at etter 1.1 16 så mister man stønader fra dag 1 som samboer eller gift. Anonymkode: 2bee5...a45 2
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 Din samboer overtar ikke eksen din sitt økonomiske ansvar nei. Anonymkode: 96881...9e7 1
livmor Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er slik at etter 1.1 16 så mister man stønader fra dag 1 som samboer eller gift. Anonymkode: 2bee5...a45 Se der ja, takk for korrigeringen! Mine stønader falt bort etter gamle regler i oktober 2015, og jeg sjekket ikke at samme regler var på plass. Lærer stadig noe nytt:-)
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #11 Skrevet 10. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Som samboer vil jo du helt klart få bedre økonomi i.o.m at du ikke står for alle boutgiftene og andre utgifter alene lenger. Klart det teller. Det samme gjelder om far blir samboer. Antar at du helt sikkert vil fly til Nav om du får barn med denne nye og kreve mer bidrag av far siden du da får flere barn og forsørge og kanskje går ned litt i stilingsprosent. Anonymkode: af1e8...2e6 Feil! Hvorfor svarer du når du ikke vet?? Bidraget endres ikke når mor får samboer. Grunnen til at det endres når far får samboer er ikke fordi selve bidraget endres, men fordi han bidragsevne øker. Han får ikke mindre bidragsevne av at mor får samboer. Bidrag regnes ut i to omganger. Først tar man underholdskostnaden for barnet, og ser på inntekt til mor og far. Deretter kommer fordelingsnøkkelen, feks. at far skal betale 5/6 av underholdskostnaden hvis det er store forskjeller i inntekt. Deretter kommer fratrekk for samvær. = bidragets størrelse. Så skjer en ny utregning, det er fars bidragsevne. Den er uavhengig av mors inntekt etc. Den handler kun om hva far kan betale i bidrag (har stort sett mest å si ved flere barn eller når far har lav inntekt). Bidragsevnen blir mindre hvis far får flere barn han må forsørge, mens den øker hvis far får samboer. Hvis bidragets størrelse er over bidragsevnen til far vil bidraget bli påvirket av at far får samboer eller flere barn. Hvis bidragets størrelse er under bidragsevnen blir det ikke påvirket i det hele tatt. Anonymkode: 1c4dd...1f4 7
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #12 Skrevet 10. mai 2016 42 minutter siden, LeahJames skrev: Antar at du er perfekt og barnløs. Evt at du har funnet din soulmate, dere har barn, han vil aaaaldri forlate deg, der kan aaaaaaldri skjære seg for dere. Eller at du bare er jævla bitter. Sannheten svir skjønner jeg. Ikke moro å få vite at man kan ende opp med mindre bidrag ved å bli samboende. Til opplysning så er jeg selv enslig forsørger. Far betaler max i bidrag, og han har aldri bedt om å få satt det ned - selv om jeg etterhvert ble samboer. Anonymkode: af1e8...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #13 Skrevet 10. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din samboer overtar ikke eksen din sitt økonomiske ansvar nei. Anonymkode: 96881...9e7 Ny samboer overtar ikke det økonomiske ansvaret, men inntekten til ny samboer regnes med siden mor får mindre utgifter ved å dele de med en annen. Anonymkode: af1e8...2e6 3
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #14 Skrevet 10. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sannheten svir skjønner jeg. Ikke moro å få vite at man kan ende opp med mindre bidrag ved å bli samboende. Til opplysning så er jeg selv enslig forsørger. Far betaler max i bidrag, og han har aldri bedt om å få satt det ned - selv om jeg etterhvert ble samboer. Anonymkode: af1e8...2e6 Fordi det ikke skal settes ned ved at mor blir samboer! Kjære vene, hvorfor i alle dager uttaler du deg om dette? Mors sivilstand påvirker IKKE bidragsevnen til far. Fars sivilstand påvirker ikke bidragets størrelse, men bidragsevnen. Anonymkode: 1c4dd...1f4 4
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #15 Skrevet 10. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ny samboer overtar ikke det økonomiske ansvaret, men inntekten til ny samboer regnes med siden mor får mindre utgifter ved å dele de med en annen. Anonymkode: af1e8...2e6 Også feil... Du har virkelig ikke peiling. Har rapportert innleggene dine nå, så kanskje på tide å lese seg opp før du deler info til andre. Hvis du virkelig mener dette er sannheten har du sikkert ikke problem med å finne kilder heller For jo, du tar feil. På absolutt alle innleggene du har hatt i denne tråden. Anonymkode: 1c4dd...1f4 1
Sariou Skrevet 10. mai 2016 #16 Skrevet 10. mai 2016 Bidraget skal ikke settes ned fordi du får samboer, nei. I verste fall risikerer eksen din at det blir satt opp fordi din inntekt går ned, dersom du har motatt OS til nå. 1
Sulosi Skrevet 10. mai 2016 #18 Skrevet 10. mai 2016 TS, mottar du noen stønader som enslig forsørger? Hvis nei vil bidraget sannsynligvis bli stående som det er da inntekten din ikke vil endre seg. Hvis ja (regner med du har en ekstra barnetrygd iallefall) så vil bidraget fra far mest sannsynlig bli høyere når du blir samboer. La far kreve nytt bidrag via Nav, han vinner nok ikke noe på det.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #19 Skrevet 10. mai 2016 Ettersom nav skal gjennomgå saken igjen, så vil det jo bli riktig uavhengig av justerin. Man får slå seg til ro med det Anonymkode: eec2a...c70
KatyP Skrevet 10. mai 2016 #20 Skrevet 10. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror det er slik at etter 1.1 16 så mister man stønader fra dag 1 som samboer eller gift. Anonymkode: 2bee5...a45 Når man blir registrert samboer mister man overgangsstønad en måned etter registrert samboerskap. Feks flytte sammen i Mars, stønaden faller bort i mai. Bidraget derimot påvirkes ikke som tidligere nevnt. At mor får samboer påvirker ikke fars betalingsevne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå