Gå til innhold

Barn og Tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 3 barn på 3, 6 og 9 år og lurer litt på hva som egentlig er greit for dem å få lov å se på av tv-programmer.

Hører om andre som får se hotell cæsar, robinson ekspedisjonen, 71 grader nord og slike ting, men er litt skeptisk. Mye banning, ondskap og "tullball" i mangel på et bedre ord i farta :P

Husker bare tilbake til da jeg var liten. Da var det barne-tv og så var det natta. Men sånn som det er nå, er ungene omtrent like lenge oppe som de voksne. Og Tv-kosen ikke lenger forbeholdt de voksne.

Hva synes dere? Hva får deres barn lov til å se?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Datteren min er 7 år og er i seng senest klokken 20. Hun er et typisk A-menneske, og må legge seg i rett tid

for å være opplagt dagen etter.

Fra ca. 19.30 er det kveldsstell.

Derfor blir det ingen TV-titting etter den tid. Bortsett fra en og annen fredag, hvor hun har fått se "Beat for Beat."

Reality og Hotel Cæsar ville jeg ikke latt henne se!

Skrevet

Har det slik som Emera sier. Har 2 unger. Hun på 3 er i seng til kl 19. 7åringen min er i seng senest kl 20, unntatt på fredager , da ser hun Beat for Beat. Hun er et typisk A menneske som våkner til samme tid om hun legger seg 20 eller 23. Og oss voksne trenger litt voksentid mener jeg!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Hos oss er det likt de to forrige. Bruker heller tida til å spille spill med ungene før leggetid.

Skrevet

Unger har ingenting med å sitte til langt på kveld å se TV beregnet på voksne seere. Alt til sin tid. Hotell Cæsar er en versting, den er simpel og inneholder temaer og til tider scener som ingen barn burde se.

Tror vi stort sett undervurderer hvordan TV (og mye annet) påvirker barna, hvordan deres underbevissthet plukker opp ting og hvordan de oppfatter dem.

Jeg tenker som så; hva er skaden ved å IKKE la dem se det? La dem være barn litt til? Man merker jo fort nok at de blir store, de vil fort nok få med seg ting som skjer.

Jeg hører ikke på nyhetene på radioen i bilen om morgenen heller - små gryter har også ører, og de får med seg de utroligste ting, som de ikke har noen modenhet eller forståelse, ingen forutsetning for å sette inn i en sammenheng og forstå.

Voksne som ukritisk lar barn sluke alt som vises, er utrolig uansvarlige og bevisstløse mht til oppfostring av barn.

Men det er jammen ikke lett alltid, det er uten tvil heldagsjobb å holde seg orientert og på høyden :-) Man blir jo bombardert av alle mulige medier, det å ikke la seg bli bombardert krever aktive valg.

Skrevet
Hun er et typisk A menneske som våkner til samme tid om hun legger seg 20 eller 23.

Sånn er det med datteren min og, ja! Faktisk så våkner hun enda tidligere morgenen etter hvis hun har vært sent i seng... :Gjesp: ...sier jeg...som gjerne skulle har sovet litt lenger i helgene...

Gjest lilletroll
Skrevet

Nå er jo snuppa mi bare 3, så for henne er det ikke veldig aktuelt ennå...hun legger seg rett etter barnetv. Men jeg ville ventet til hun ble VELDIG mye større før hun hadde fått sett hotell Cæsar, reality serier osv.

Skrevet

Her hjemme ser poden (snart 7!) på barne-Tv innimellom eller på Fox-kids! Etter 19.00 er det ikke TV for barn - da er den forbeholdt nyheter og annet for oss voksne. "Beat for beat" pleier vi å høre på mens vi spiller spill!

For noen år siden jobbet jeg på klubben med barn som gikk i 5-7 klasse. Kl. 19.30 ( tror jeg...?) benket alle seg rundt skjermen - da var det "Hotel Cesar"!!

Jeg ble helt overrasket - hva i alle verden får barn på den alderen til å feste seg ved slik ( unnskyld uttrykket - helt subjektivt, selvfølgelig... :wink: :oops: ) søppel?! Intriger og annet som ikke burde interessere alderen, spør du meg... :roll: :klø:

Det som er litt rart er at ingen "innrømmer" at barna deres ser på programmet, allikevel gjør flesteparten på den alderen det...??!! :-)

Jeg har enda til gode å se en hel episode, og det er det lenge til poden skal også... :wink: :-)

Skrevet

Da lurer jeg litt på hvor dere gjør av barna når dere skal se på programmer som Hotel Cæsar og lign.? Vet det er mange som følger med på det, og mange barn legger seg jo ikke før dette.

Vi legger begge barna ca. 20. Begge er under 3 år, og de driver jo og leker mens vi ser Hotel Cæsar. De skjønner ikke så mye av det enda, men når de blir litt større har vi tenkt å ta det opp på video og se det etter at de har lagt seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...