AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Hvor lang tid bør man restituere mellom to joggeøkter? Mine joggeøkter er av moderat intensitet, det vil si, jeg tar meg ikke helt ut, men blir varm, svett og sliten. Varierer mellom langkjøring og intervaller, og en puls på 50-90 % av makspuls. De er på alt fra 30-50 minutter. Trener styrke i tillegg, tre ganger i uka, helkroppsprogram. Men det er jogginga jeg synes er morsomst. Mine mål er å holde meg i form, få overskudd, og unngå skader. Altså ikke noe mål om å løpe en distanse på en viss tid etc. Skjønner at det er vanskelig å gi noe eksakt svar, men jeg er ute etter bare generelle tips! Det går jo også an å "ta det på følelsen" slik at man tar en ny økt når beina kjennes bra, men det er jo også lett å kjenne som ferdigrestituert for fort, og dermed få skader over tid. Anonymkode: 458d0...6ff
Gjest Runforit Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Jeg jogger 6 km hver dag. Noen ganger jogger jeg morgen og kveld. Så lenge du føler deg fin i kroppen så kan man så og si løpe i evigheter så lenge man jogger i rolig tempo. Mange bruker rolig jogging som restitusjonsøkt.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 17 minutter siden, Runforit skrev: Jeg jogger 6 km hver dag. Noen ganger jogger jeg morgen og kveld. Så lenge du føler deg fin i kroppen så kan man så og si løpe i evigheter så lenge man jogger i rolig tempo. Mange bruker rolig jogging som restitusjonsøkt. Okei, men da går jeg ut i fra at jeg kan jogge hver dag Jogging to ganger om dagen tror jeg blir litt heftig for meg, da jeg kjenner det i beina selv etter en relativt rolig økt. Hvis jeg jogger to dager etter hverandre nå, så jogger jeg feks. den første økta på morgenen, og så den andre økta senere på ettermiddagen neste dag. Da føler jeg beina kjennes "greie" ut igjen. Men så er jeg jo redd de ikke skal ha fått nok hvile selv om det kjennes slik. Hender at jeg kjenner etter den andre økta at jeg kanskje burde latt være, og heller ventet en ekstra dag slik at det ble en dag opphold. Men så er det jo også forskjellig hvor fort vi restituerer, og sikkert forskjellig fra en tid til annen for samme person også Anonymkode: 458d0...6ff
Gjest Runforit Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okei, men da går jeg ut i fra at jeg kan jogge hver dag Jogging to ganger om dagen tror jeg blir litt heftig for meg, da jeg kjenner det i beina selv etter en relativt rolig økt. Hvis jeg jogger to dager etter hverandre nå, så jogger jeg feks. den første økta på morgenen, og så den andre økta senere på ettermiddagen neste dag. Da føler jeg beina kjennes "greie" ut igjen. Men så er jeg jo redd de ikke skal ha fått nok hvile selv om det kjennes slik. Hender at jeg kjenner etter den andre økta at jeg kanskje burde latt være, og heller ventet en ekstra dag slik at det ble en dag opphold. Men så er det jo også forskjellig hvor fort vi restituerer, og sikkert forskjellig fra en tid til annen for samme person også Anonymkode: 458d0...6ff Kommer også an på hvor lenge og mye du har løpt og genetikk. Noen kan løpe mer enn andre uten fare for skade etc. Kjenner du at du ikke burd løpe fordi du eller beina er slitne så ikke løp. Mange brenner seg ved å ignorere slike signaler og så har man plutselig slitasjeskader eller betennelser.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 1 minutt siden, Runforit skrev: Kommer også an på hvor lenge og mye du har løpt og genetikk. Noen kan løpe mer enn andre uten fare for skade etc. Kjenner du at du ikke burd løpe fordi du eller beina er slitne så ikke løp. Mange brenner seg ved å ignorere slike signaler og så har man plutselig slitasjeskader eller betennelser. Jeg vil si jeg har et godt grunnlag, da jeg har jogget i flere år, i ulik mengde i ulike perioder. Har aldri hatt noen skader, men kjenner til tider at det "svir" i beina, en slags tretthet, hvis du skjønner. Vet ikke om dette er pga. at de trenger hvile siden forrige økt, eller om det er et signal på en mer alvorlig skade. Denne trettheten er i ulik grad. Noen ganger skriker beina nesten hvis jeg prøver å løpe, andre ganger er det verst i begynnelsen men det blir bedre senere i økta, og noen dager føles beina helt fine selv om det ikke er kjempelenge siden forrige joggeøkt. Merkelig, egentlig... Anonymkode: 458d0...6ff
Gjest Runforit Skrevet 10. mai 2016 #6 Skrevet 10. mai 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si jeg har et godt grunnlag, da jeg har jogget i flere år, i ulik mengde i ulike perioder. Har aldri hatt noen skader, men kjenner til tider at det "svir" i beina, en slags tretthet, hvis du skjønner. Vet ikke om dette er pga. at de trenger hvile siden forrige økt, eller om det er et signal på en mer alvorlig skade. Denne trettheten er i ulik grad. Noen ganger skriker beina nesten hvis jeg prøver å løpe, andre ganger er det verst i begynnelsen men det blir bedre senere i økta, og noen dager føles beina helt fine selv om det ikke er kjempelenge siden forrige joggeøkt. Merkelig, egentlig... Anonymkode: 458d0...6ff Når du sier trøtt i beina; Som i veldig stramme og ømme legger eller mer melkesyre?
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 2 timer siden, Runforit skrev: Når du sier trøtt i beina; Som i veldig stramme og ømme legger eller mer melkesyre? Veldig stramme, ømme legger. Og noen ganger er lårene helt på villspor, også. Men særlig leggene, ja. På en måte fra området rett over kneet og nedover, hvis det sier deg noe. Anonymkode: 458d0...6ff
Gjest Runforit Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Veldig stramme, ømme legger. Og noen ganger er lårene helt på villspor, også. Men særlig leggene, ja. På en måte fra området rett over kneet og nedover, hvis det sier deg noe. Anonymkode: 458d0...6ff Vær forsiktig med det. Da kan det være fare for akillesbetennelse. Jeg fikk det da jeg ikke passet på å massere og tøye nok når leggene ble skikkelig stive. Nå masserer jeg (les mannen ) leggene mine nesten hver kveld og jeg merker stor forskjell. I tillegg tøyer jeg godt etter hvert økt. Du sier kneet. Du kjenner ikke noe som minner om ubehag/smerte i kneområdet? Da kan det være påbegynnende Runners Knee.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 7 minutter siden, Runforit skrev: Vær forsiktig med det. Da kan det være fare for akillesbetennelse. Jeg fikk det da jeg ikke passet på å massere og tøye nok når leggene ble skikkelig stive. Nå masserer jeg (les mannen ) leggene mine nesten hver kveld og jeg merker stor forskjell. I tillegg tøyer jeg godt etter hvert økt. Du sier kneet. Du kjenner ikke noe som minner om ubehag/smerte i kneområdet? Da kan det være påbegynnende Runners Knee. Masserer du/dere på en spesiell måte, eller bare "knar" sånn vanlig, hvis du skjønner? Nei, ikke noen spesielle smerter særlig i kneet, men sånn generelt stiv, støl og øm i hele området fra rett over kneet og ned til enden av leggen. Anonymkode: 458d0...6ff
Gjest Runforit Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Masserer du/dere på en spesiell måte, eller bare "knar" sånn vanlig, hvis du skjønner? Nei, ikke noen spesielle smerter særlig i kneet, men sånn generelt stiv, støl og øm i hele området fra rett over kneet og ned til enden av leggen. Anonymkode: 458d0...6ff Du vet den store leggmuskelen du kan ta tak i? Knip hardt. Tipper det gjør dritvondt(?) Den følger jeg helt opp under kneet og helt ned til akilles og knar hardt! Det gjør vondt, men det blir digg etter noen dager Advarsel: gjør du det skikkelig så vil du faktisk bli støl og øm en stund, men det er verdt det
AnonymBruker Skrevet 24. mai 2016 #11 Skrevet 24. mai 2016 Bra å se at du tenker langsiktig på skader. Bare husk å trene styrke, dette forhindrer også skader. Jeg har trent veldig lite styrke og løpt veldig mye på asfalt. Har fått løperkne og begynnende beinhinnebetennelse. Så legg inn litt styrke og balansetrening, særlig i anklene. Anonymkode: 9b4fb...ee3
anneira Skrevet 25. mai 2016 #12 Skrevet 25. mai 2016 Jeg håper ikke dette blir helt Off-topic men at det kan være til nytte for TS også; jeg har et par faste ruter jeg jogger, men de begynner med oppoverbakke. Lange og tunge oppoverbakker ca 4 km, før det går lange nedoverbakker de neste 3 kilometerene som er en runde jeg jogger. Er det skadelig å gå rett på oppoverbakkene i en økt? Med tanke på at det er mer belastende og kanskje egentlig burde vært den andre halvdelen av økta..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå