AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Hei, jeg er en 20 år gammel jente som går på det første året av en bachelor. Har bodd hjemme dette første året, men skal flytte ut nå til sommeren. Greia er at jeg søkte på en hybel gjennom SIO i begynnelsen av april og har fortsatt ikke fått noe svar fra dem. Nå er jeg jo selvfølgelig klar over at de har veldig lange ventelister der, men det har gått over en måned nå. Er det ikke snart på tide å få svar? På ulike sider jeg har lest (blant annet SIOs hjemmeside) har de noen tips på hva som kan gjøre det lettere å få bolig, og jeg føler at jeg har fulgt de til punkt og prikke, men jeg har fortsatt ikke fått noe svar. Begynner faktisk å bli littegrann bekymret for at jeg ikke får hybel denne sommeren. - har som sagt søkt relativt tidlig (begynnelsen av april) - har satt innflyttingsdatoen på 1.juli i steden for 1.august - har ikke bare valgt de mest ettertraktede hyblene, men heller en blanding av dem og noen av de mindre ettertraktede hyblene - det sjette alternativet har jeg latt stå tomt (slik SIO anbefaler) Anonymkode: 717cb...585
Devilheart Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Har de begynt med tildelingen? Pleier å stå oppgitt når tildelingen av boliger starter, og så får man tilbud om det så fort en som passer dine kriterier blir ledig. Vet ikke hvordan de prioriterer utdelingen hvis det er mange som har søkt på samme boligtype, men aller først må jo de boende flytte ut. Så umulig å si når du får svar og du bør forberede backupplan i tilfelle du ikke får tilbud i tide. Jeg har også søkt om studentbolig i annen by for god stund siden, og la inn 5 søknader. Tildelingen der startet 1. mai og tviler jeg vil få noe tilbud før juni og juli egentlig. Fleste har nok kontrakter til slutten av juni på generell basis.
Poserose Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 Du bør nok være bekymret for å ikke få bolig. De prioriterer nok førsteårsstudenter og de uten foreldre som bor nære studiestedet. April var heller ikke spesielt tidlig å søke. Når du kan vente å få bolig aner jeg ikke, du står på venteliste til du får bolig, de sier ikke nei. 6
Gjest Linaria Skrevet 10. mai 2016 #4 Skrevet 10. mai 2016 I fjor søkte jeg i mai, med innflyttingsdato i midten av august. Fikk tildelt bolig i begynnelsen av august. I år søkte jeg i januar, og har ennå ikke hørt noe. Ville ikke stressa
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #5 Skrevet 10. mai 2016 Jeg ringte å undersøkte litt ang studentboliger for datteren min, og fikk vite at førsteårsstudenter (97 mod i år, 98 neste år osv) prioriteres, ja også de som ike bor i nærheten av studiestedet. Så det kan hende at du må ut på det private markedet for å finne bolig. Anonymkode: 64dfd...0f6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #6 Skrevet 10. mai 2016 Tror ikke man får svar før i juni. Jeg søkte i midten av april i fjor og fikk tildeling ganske sent i juni. Man får svar ganske sent og det har jeg fått uansett om jeg har vært førsteårsstudent eller ikke. Litt dumt egentlig siden det kan være vanskelig å finne seg hybel etter det. Anonymkode: 299fc...9b2
Strixvaria Skrevet 10. mai 2016 #7 Skrevet 10. mai 2016 1.juli...? Jeg satte 1. juni og fikk tilbud for flere uker siden. Takket nei siden jeg ikke skal til Oslo likevel, men uansett. De som skriver at de kan ta over i juni, samt førsteårsstudenter og utvekslingsstudenter får først! Og de mest attraktive boligene (typ 1roms på Vestgrensa) går først.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #8 Skrevet 10. mai 2016 Jeg søkte bolig hos SiO i januar cirka, med innflyttingsdato 1.juni. Fikk svar om tildeling av bolig i starten av april. Bor ikke i Oslo nå, og skal starte første år på denne bacheloren, men er ikke 97er, er i midten av tyveårene. Basert på dette ville jeg nok blitt bekymret om jeg var deg... Ellers gjorde jeg igså slik som deg, søkte på upopulære hybler + åpent valg. Anonymkode: d50f0...16f 1
Gjest The damned Skrevet 10. mai 2016 #9 Skrevet 10. mai 2016 (endret) Uff, nå ble jeg litt bekymret. Søkte rundt den 15. April og jeg er litt eldre enn de fleste studenter.(over 30) Søkte mest på de som er upopulære, men ikke sikkert jeg får noen nå. Mulig jeg må begynne å se etter noe privat kanskje. Endret 10. mai 2016 av The damned
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 Ok, så jeg må nok med andre ord bare fortsette å vente og se... Kjipt, men takk i alle fall for alle svar. Anonymkode: 717cb...585
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #11 Skrevet 10. mai 2016 Siden du har bodd hos foreldre til nå, holder du vel ut frem til september/oktober. Da har tilstrekkelig førsteårsstudenter hoppet av, og det er ledige boliger. Husk at SiO Bolig har aldersgrense på 35 år. Anonymkode: 1bc28...9d3
Frappuccino Skrevet 10. mai 2016 #12 Skrevet 10. mai 2016 Ikke meningen å kuppe tråden TS, men lurer på noe a la det samme! Jeg søkte 29.desember 2015. Er førsteårsstudent, men er 96, så har hatt ett friår. Søker i Tromsø. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg burde holde hodet kaldt å vente, eller lete privat. Tromsø er så dyrt, og jeg vil helst ha studentbolig. Men aner ikke om sjansene mine er gode, og evt hvor gode. Trekker det feks ned at jeg ikke er 97? Eller at jeg ikke har råd til å betale fra juni. Har hørt at mange søker før jul..
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #13 Skrevet 10. mai 2016 2 minutter siden, Frappuccino skrev: Ikke meningen å kuppe tråden TS, men lurer på noe a la det samme! Jeg søkte 29.desember 2015. Er førsteårsstudent, men er 96, så har hatt ett friår. Søker i Tromsø. Klarer ikke å bestemme meg for om jeg burde holde hodet kaldt å vente, eller lete privat. Tromsø er så dyrt, og jeg vil helst ha studentbolig. Men aner ikke om sjansene mine er gode, og evt hvor gode. Trekker det feks ned at jeg ikke er 97? Eller at jeg ikke har råd til å betale fra juni. Har hørt at mange søker før jul.. 97 er prioritert. I Tromsø kan det vel uansett være vanskelig å få bolig, både privat og via studentsamskipnad. Tromsø er en by med fortetning. Sånn har de hatt det i mange år der. Derfor det er så dyrt å bo. Anonymkode: 64dfd...0f6
Frappuccino Skrevet 10. mai 2016 #14 Skrevet 10. mai 2016 Men jeg klarer ikke finne at det står noen steder i regelverket. Jeg har sett at de har det slik i Trondheim, men burde de ikke opplyse om det? Eller har jeg oversett noe kanskje?
Frappuccino Skrevet 10. mai 2016 #15 Skrevet 10. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: 97 er prioritert. I Tromsø kan det vel uansett være vanskelig å få bolig, både privat og via studentsamskipnad. Tromsø er en by med fortetning. Sånn har de hatt det i mange år der. Derfor det er så dyrt å bo. Anonymkode: 64dfd...0f6 Oi skulle sitere i forrige innlegg, min feil
Frappuccino Skrevet 16. mai 2016 #16 Skrevet 16. mai 2016 Dytter litt i denne. Nå har de vell bygd noen nye boliger i Tromsø? Det må vell lette litt på trykket?
Gjest uN91s Skrevet 16. mai 2016 #17 Skrevet 16. mai 2016 Jeg fikk studentbolig i Oslo i forrige uke. Fra august. En hybel. Men jeg søkte gjennom los ikke SiO. Sykt glad for det siden jeg da slipper å lete på det private markedet. Det er så stress! Nå gjenstår det bare å komme inn! Fikk også studentbolig fra SiO for et par uker siden. Fra 1 juni til 31 juli haha. Takket nei. Søkte i februar i år. Fikk bare tilbud for to måneder liksom. Men mange søker ett år før de skal studere og slikt. I Oslo er der ganske mye pågang.
Gjest Linaria Skrevet 16. mai 2016 #18 Skrevet 16. mai 2016 Jeg har ikke fått noe ennå, men stresser ikke. Bodde på Sogn i fjor og da gikk vi lenge med en hybel ledig i kollektivet fordi ingen ville bo der Er ikke førsteår, men kommer tilbake fra utveksling. Regner med at det blir masse ledig etter hvert som folk takker nei til studieplasser og sånn. Er nok en del som har søkt sånn i tilfelle.
Strixvaria Skrevet 16. mai 2016 #19 Skrevet 16. mai 2016 1 time siden, uN91s skrev: Jeg fikk studentbolig i Oslo i forrige uke. Fra august. En hybel. Men jeg søkte gjennom los ikke SiO. Sykt glad for det siden jeg da slipper å lete på det private markedet. Det er så stress! Nå gjenstår det bare å komme inn! Fikk også studentbolig fra SiO for et par uker siden. Fra 1 juni til 31 juli haha. Takket nei. Søkte i februar i år. Fikk bare tilbud for to måneder liksom. Men mange søker ett år før de skal studere og slikt. I Oslo er der ganske mye pågang. Bare for å svare på det siste, så går alle kontrakter SiO har kun til 31.7, også de nye, før alle får tilbud om ny kontrakt fra 1.8. Og alle må fornye kontrakten sin hvert eneste år, også de som bor der fra før av. Det gjøres fordi at dersom du ikke får studieplass så vet du dette innen denne datoen, og da kan boligen gå til noen andre så fort som mulig - noe som også er i din interesse rent økonomisk. Hvis du hadde sagt ja til kontrakten ville du ha fått tilbud om forlenget kontrakt senere, så du hadde i realiteten hatt studentbolig gjennom SiO. 4
Gjest uN91s Skrevet 17. mai 2016 #20 Skrevet 17. mai 2016 17 timer siden, Strixvaria skrev: Bare for å svare på det siste, så går alle kontrakter SiO har kun til 31.7, også de nye, før alle får tilbud om ny kontrakt fra 1.8. Og alle må fornye kontrakten sin hvert eneste år, også de som bor der fra før av. Det gjøres fordi at dersom du ikke får studieplass så vet du dette innen denne datoen, og da kan boligen gå til noen andre så fort som mulig - noe som også er i din interesse rent økonomisk. Hvis du hadde sagt ja til kontrakten ville du ha fått tilbud om forlenget kontrakt senere, så du hadde i realiteten hatt studentbolig gjennom SiO. Okay, nå måtte jeg uansett svart nei siden jeg ikke har rett på bolig gjennom SiO uansett. Har bare søkt på skole gjennom LOS. Men så ut som det bare var for to måneder. De burde virkelig ha skrevet at det gjaldt for mer enn to måneder 😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå