Gå til innhold

Relasjonstraumer, behandling?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har kommet frem til at jeg sliter med relasjonstraumer(som mobbing, overgrep, utnyttelse). Dette hindrer meg i både arbeidslivet og det sosiale liv. Hvilken type behandling kan hjelpe?

Dessuten er jeg ekstremt dårlig på å snakke om følelser, og hater å be andre mennesker om hjelp. Det er viktig med en tålmodig behandler som forstår at jeg vil egentlig snakke om det, men bruker minst 5 timer på å komme frem til noe andre kan komme frem til første gangen...

Anonymkode: a439b...bba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Finn frem til en psykolog som har erfaring med tematikken. Ikke be om henvisning til DPS, da får du bare noen veldig få timer. Det tar tid å bli kjent, enda mer tid å bli trygg på. Gå til en privatpraktiserende psykolog som har flere langsiktige terapiforløp. :) 

En annen ting; langvarig terapi og tilknytning til "riktig" psykolog er også helende for relasjonstraumene dine. 

Anonymkode: 8cfaa...fb1

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Noen spesielle metoder eller retninger innen terapi du kan anbefale? 

Hvordan skal jeg uttrykke meg for å komme frem til en god behandler? Redd for å komme til en som slenger en diagnose på meg etter et par ganger, eller som blir oppgitt på meg når jeg strever med å prate. 

Anonymkode: a439b...bba

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å skrive ting ned, det kan hjelpe og gjøre det lettere å formidle? Mange psykologer ber jo om slikt brev før de begynner behandlinger, dermed vet psykologen litt om hva du sliter med(husk da å ta med at det er vanskelig å snakke). Er nok ikke uvanlig at pasientene sliter med å snakke, men i en praktisk verden, så tikker klokka. 

Anonymkode: 54c5c...926

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil også anbefale boken "Traumebehandling" av Trine Anstorp m.fl. Det er også en bok som heter "Dissosiasjon og relasjonstraumer" hvor samme forfatter er med.

Anonymkode: e9a60...73d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...