Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge tenkt på hvordan det egentlig er mulig at vi har lov til å stå på bussen i det hele tatt. Det burde strengt tatt vært regler om at hvis det ikke er noen seteplasser igjen så må man vente på neste. Det er jo liksom påbudt med belte når man sitter i et sete.. men da er det jo også mye farligere å stå! 

Så tenker jeg at når det faktisk er sånn at noen ser seg nødt til å risikere livet for å benytte seg av denne tjenesten, så burde det jo koste mindre når man må stå på bussen. Ihvertfall hvis noen kjøpet enkeltbillett på bussen, og de må stå, så burde der være en rabatt på det at man står og ikke får et trygt sete med belte. 

Noen tenker kanskje at hvis man er så redd for dette, så burde man enten la være å ta bussen, eller rett og slett vente til neste buss. Noen har jo hastverk, og er pent nødt til å ta den første bussen sol kommer, selv om det betyr at de må stå. Så er det jo det med klima, at vi skal velge buss fremfor bil med tanke på å leve litt mer miljøvennlig. Hvordan skal vi kunne gjøre det på en trygg og sikker måte for alle? Jeg tror vi må se på når det er rushtid for busser. Se på når det kan være behov for en buss eller to ekstra et sted. For da får alle et trygt sete med et trygt belte, og de får den trygge turen de har betalt for. 

Jeg vet ikke hva slags ordning som kunne fungert med det, og heller ikke om det i det hele tatt lar seg gjøre i praksis. Men jeg kom ihvertfall til å tenke på at det egentlig er helt uhørt at de som må stå på bussen, de betaler like full pris som de som sitter med belte tilgjengelig, til tross for at de må jo risikere livet sitt på turen. Man kan mase så mye man vil om hvor liten sjansen er, men den er jo der. Og det er jo hele poenget. Hvorfor skal man betale så mye for å ta den sjansen? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det lar seg ikke gjennomføre. Det ville blitt et klassesystem der de sittende betalte en slags førsteklassebillett, og mange ville sikkert foretrukket å stå for å betale mindre. Tenk deg det absurde synet av en buss der det er stappfullt i midtgangen og ingen sitter.

  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er interessante problemstillinger du kommer med, men i praksis ville det nok ikke fungert. Her jeg bor får jeg sitteplass kanskje én av 30 ganger jeg tar buss, og ofte blir jeg frakjørt fordi bussen er for full, selv om jeg har betalt. Da må jeg pent vente i opptil en time på neste. Med krav om sitteplass ville de aller fleste som er avhengig av buss bortimot aldri kommet seg med bussen uten at kapasiteten måtte blitt økt med 1000%. (Det skinner kanskje gjennom at jeg mildt sagt er frustrert over kollektivtilbudet her.)

Med to typer billetter ville nok blitt veldig vanskelig å håndheve regelen, hva hvis en person med betalt ståplass setter seg fordi det er ledige seter? Burde det da vært vakter inne på bussen?

Det er jo unektelig litt ironisk at det er påbudt å feste setebeltet dersom det finnes i bussen, samtidig som man står som sild i tønne og må holde seg fast under hele turen.

En annen interessant betraktning er jo at noen ser seg berettiget til å gi veska/sekken sin et helt eget sete, slik at noen må stå. Men det er en annen diskusjon. :laugh:

Anonymkode: 9f270...348

  • Liker 6
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er interessante problemstillinger du kommer med, men i praksis ville det nok ikke fungert. Her jeg bor får jeg sitteplass kanskje én av 30 ganger jeg tar buss, og ofte blir jeg frakjørt fordi bussen er for full, selv om jeg har betalt. Da må jeg pent vente i opptil en time på neste. Med krav om sitteplass ville de aller fleste som er avhengig av buss bortimot aldri kommet seg med bussen uten at kapasiteten måtte blitt økt med 1000%. (Det skinner kanskje gjennom at jeg mildt sagt er frustrert over kollektivtilbudet her.)

Med to typer billetter ville nok blitt veldig vanskelig å håndheve regelen, hva hvis en person med betalt ståplass setter seg fordi det er ledige seter? Burde det da vært vakter inne på bussen?

Det er jo unektelig litt ironisk at det er påbudt å feste setebeltet dersom det finnes i bussen, samtidig som man står som sild i tønne og må holde seg fast under hele turen.

En annen interessant betraktning er jo at noen ser seg berettiget til å gi veska/sekken sin et helt eget sete, slik at noen må stå. Men det er en annen diskusjon. :laugh:

Anonymkode: 9f270...348

Men jeg tenker litt sånn at så lenge det er plasser på bussen, så burde det være påbudt å sette seg, like mye som at det er påbud om å ha på seg belte. Fordi det er jo det tryggeste for alle. Jeg tenkte først og fremst på at når bussen blir fylt opp av seteplasser, da kunne prisen halveres. Men hvordan skulle sjåføren hatt oversikten over det? Så det lar seg nok ikke gjøres så lett nei.. men det burde faktisk ikke være lov til å stå på bussen når det er ledige seter, uansett hvor lite man har lyst til å sitte ved fremmede mennesker. 

Det siste er jeg helt enig i! Jeg må innrømme at jeg setter sekken min der selv dersom det er nok seter på bussen til at folk kan sette seg andre steder. Men når bussen fyller seg opp så setter jeg den heller på gulvet under beina mine. Enkelte ser jo ut som et spørsmålstegn hvis man spør dem om de kan flytte bagen sin så man kan sitte der, selv om de åpenbart også har sett at bussen er full. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo bare å innføre busser uten sete det, så får alle som vil det betale mindre for å stå.

Dog det er et minus. Det vil bli lettere for mange å begå overgrep i fullsatte busser der alle står.

Derfor er det bedre å beholde bussen som den er. 

Anonymkode: 75b7e...b71

AnonymBruker
Skrevet

Skal man da, om det kommer en gammel dame inn, be om å få pengene igjen om man reiser seg for henne for å gi henne setet sitt..? Hvordan tenker du det med månedskort? Om du mener det skal være påbudt å sette seg om det et ledig sete, hvordan skal man da alle som ikke betaler fremme hos sjåføren hver gang de går på bussen gjøre det? Og om det er et ledig sete, men man har lyst til å betale stå-pris, skal man da tvinges til å kjøpe setebillett siden det er et ledig sete? Hvordan skal sjåføren vite hva personen som kommer på skal betale for? Hva med alle som kjøper billett på mobilen, før de går på bussen? I Bergen er det påbudt å betale før man stiger på. Hvordan vet man da om det er ledige seter så man må betale sitte-billett før man går på? 

At det er farlig å stå i bussen kan man være helt enig i, men det systemet du beskriver er helt håpløst å gjennomføre. Og å kreve at det blir ulovlig å stå på bussen, ville medført et helt rasert kollektivtilbud. I leddbussen jeg tar til jobb er det ca 30 sitteplasser og 50 ståplasser. I rushet er bussen stappfull. Om de skulle tatt vekk alle ståplassene måtte de mer enn doblet antall busser for at like mange passasjerer kunne reist. Hvor skulle de fått de pengene fra? De har allerede et dårlig tilbud pga økonomi som det er. Jeg vil heller stå på bussen enn å måtte gå 13 km til jobb i alskens vær. 

Anonymkode: 0838b...d8a

  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal man da, om det kommer en gammel dame inn, be om å få pengene igjen om man reiser seg for henne for å gi henne setet sitt..? Hvordan tenker du det med månedskort? Om du mener det skal være påbudt å sette seg om det et ledig sete, hvordan skal man da alle som ikke betaler fremme hos sjåføren hver gang de går på bussen gjøre det? Og om det er et ledig sete, men man har lyst til å betale stå-pris, skal man da tvinges til å kjøpe setebillett siden det er et ledig sete? Hvordan skal sjåføren vite hva personen som kommer på skal betale for? Hva med alle som kjøper billett på mobilen, før de går på bussen? I Bergen er det påbudt å betale før man stiger på. Hvordan vet man da om det er ledige seter så man må betale sitte-billett før man går på? 

At det er farlig å stå i bussen kan man være helt enig i, men det systemet du beskriver er helt håpløst å gjennomføre. Og å kreve at det blir ulovlig å stå på bussen, ville medført et helt rasert kollektivtilbud. I leddbussen jeg tar til jobb er det ca 30 sitteplasser og 50 ståplasser. I rushet er bussen stappfull. Om de skulle tatt vekk alle ståplassene måtte de mer enn doblet antall busser for at like mange passasjerer kunne reist. Hvor skulle de fått de pengene fra? De har allerede et dårlig tilbud pga økonomi som det er. Jeg vil heller stå på bussen enn å måtte gå 13 km til jobb i alskens vær. 

Anonymkode: 0838b...d8a

Jeg har jo allerede innsett at det nok ikke er mulig å gjøre noe med i praksis. Men jeg mener at det i det i det minste burde bli sett på som en problemstilling som en vakker dag burde løses på en eller annen magisk smart måte. Men her er det faktisk ikke påbudt å forhåndsbetale, men det koster 20 kr ekstra å betale direkte på bussen. Og det er vel kun i storbyer at man kan gå på bak i bussen, for jeg vet at man kan det i Oslo, men her i Akershus må vi gå på ved sjåføren for å kjøpe billett eller pipe inn månedskort eller vise mobilbillett. Men ja, det lar seg nok ikke gjennomføre nå ihvertfall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...