Gå til innhold

gjøre forskjell på barna - konfirmasjonsgaver

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

vi er nå klare for konfirmasjon til den ene ungen til min samboer. De har hatt en konfirmasjon allerede men på det tidspunktet ville ikke konfirmanten være hos oss og er det ikke nå heller. Årets konfirmant er hos oss, er positiv, hjelper til og vi har ingen problemer. Kan vi da påskjønne henne litt ekstra ved å gi henne mer i konfirmasjonsgave? Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det, ikke faren heller, men en venninne mente det burde være lov. De av barna som er tilstede kan vel regne med å få litt mer enn de som ikke ønsker å være tilstede?

Dette er ikke en sak om hvorvidt barna er hos den ene eller den andre og hvorfor. Det er et spørsmål om man kan forskjellsbehandle barna på denne måten.

Anonymkode: c5011...3d7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

jeg syns ikke det er riktig. skal dere "straffe" den andre ungen fordi h*n heller vil være hos den andre forelderen? er ikke den ungen like mye verdt bare på grunn av det? 

sånn type forskjellsbehandling vil jeg se for meg at blir grunnen til at den andre ungen ikke vil være hos dere. 

Anonymkode: c6069...880

• Liker 20
Skrevet

Mulig det er "lov". Men jeg ville ikke gjort det. Det kan fort skape unødvendig konflikter. Selv om dere føler dere har en god grunn er det ikke sikkert den eldste er enig i det.  Syns heller dere kan gi den som bor hos dere litt ekstra feriepenger og begrunne det med at det er en bonus fordi han/hun er flink til å hjelpe til 😊 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi er nå klare for konfirmasjon til den ene ungen til min samboer. De har hatt en konfirmasjon allerede men på det tidspunktet ville ikke konfirmanten være hos oss og er det ikke nå heller. Årets konfirmant er hos oss, er positiv, hjelper til og vi har ingen problemer. Kan vi da påskjønne henne litt ekstra ved å gi henne mer i konfirmasjonsgave? Jeg hadde egentlig ikke tenkt på det, ikke faren heller, men en venninne mente det burde være lov. De av barna som er tilstede kan vel regne med å få litt mer enn de som ikke ønsker å være tilstede?

Dette er ikke en sak om hvorvidt barna er hos den ene eller den andre og hvorfor. Det er et spørsmål om man kan forskjellsbehandle barna på denne måten.

Hmm... Den forrige konfirmanten ville ikke være hos dere. Vil det si at dere ikke var i den konfirmasjonen?

Anonymkode: 15d93...2d5

AnonymBruker
Skrevet

TS her

Forskjellsbehandling blir det jo uansett. Om vi drar på f.eks. en helgetur for å kose oss så er jo ikke den eldste med, fordi h*n ikke ønsker det og fordi h*n ikke er hos oss. Når ungene ønsker å bo hos forskjellige foreldre så blir det automatisk forskjell, f.eks. så kan den ene forelderen ha bedre råd enn den andre.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmm... Den forrige konfirmanten ville ikke være hos dere. Vil det si at dere ikke var i den konfirmasjonen?

Jo vi var der.

AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jo vi var der.

Da gjør man ihvertfall ikke forskjell. Syns ikke man skal gjøre forskjell uansett egentlig men... Og hvorfor gå inn for å lage enda flere problemer i et allerede litt vanskelig forhold?

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Hvis dere gjør forskjell er dere garantert å få et enda dårligere forhold til den eldste. Ønsker dere virkelig det? Ønsker faren virkelig å gjøre forskjell på barna sine? Hvordan hadde du følt det selv om noen bevisst gjorde forskjell på deg og eventuelle søsken?

Ikke gjør forskjell på gavene. Om dere absolutt vil gjøre noe ekstra så ta henne heller med på noe da, en opplevelse. En tur på konsert, teater e.l. Noe som ikke relateres til konfirmasjonen, men heller til det at hun faktisk ønsker å være sammen med dere. Men også dette ville jeg vært veldig varsom med, og kanskje spurt om eldste ville være med også. Om vedkommende ikke ønsker det så er det jo greit, men da har dere i alle fall spurt.

Anonymkode: c0878...f7d

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her

Forskjellsbehandling blir det jo uansett. Om vi drar på f.eks. en helgetur for å kose oss så er jo ikke den eldste med, fordi h*n ikke ønsker det og fordi h*n ikke er hos oss. Når ungene ønsker å bo hos forskjellige foreldre så blir det automatisk forskjell, f.eks. så kan den ene forelderen ha bedre råd enn den andre.

Så dere skal vise unge nr 1 at dere er mer glad i unge nr2? Det høres veldig lurt ut ¨...

Anonymkode: 98d78...fac

• Liker 10
Skrevet

Jeg synes ikke du skal gjøre forskjell, det blir  bare ramaskrik og verre saker av etterpå har jeg en anelse av.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er faktisk ikke sikkert at konfirmanten ville sette pris på "omtanken" deres, når det 90% sikkert vil føre til flere konflikter.

Hvis dere synes det ene barnet fortjener litt ekstra påskjønnelse bør dere ikke gi det til en anledning som er så lett sammenlignbar. Det finnes hundre andre anledninger som ikke er like konfliktskapende, velg en av dem og la konfimasjonen forløpe så greit som mulig.

Anonymkode: 63f66...1a7

• Liker 11
Skrevet

Jeg ville gitt det samme i gave, så fremt den forrige konfirmasjonen ligger nært i tid. Snakker vi fem år eller mer må det være lov å øke da verdi på penger og økonomi forandrer seg over tid. 

Om dere ønsker å gi mer så kan dere jo kjøpe noe utenom konfirmasjonen og gi ham/henne. Hvis barnet er hos dere og eldre søsken ikke så er det ikke sikkert det vil virke like påfallende som å gi mer til konfirmasjonen. 

• Liker 2
Skrevet

Skjønte ikke helt hvorfor dere tenker at det er en god ide? Jeg er ikke prinsipielt i mot forskjellsbehandling, da barn er forskjellige, men her virker det jo som dere bare ønsker å gi en bedre gave/mer penger, altså at målet i seg selv er at det skal være synlig bedre enn gaven til eldstemann? 

Det hadde vært noe annet om f. Eks et av barna drev med en hobby som var mye dyrere enn de andre barnas hobby, og konfirmasjonsgaven hadde noe med dette å gjøre, men her virker det jo som om dere gjør dette for å vise barna at det lønner seg å bo hos far? Eller at dere setter mer pris på yngste barnet enn eldste barnet? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei, gjør ikke forskjell. 

Det blir helt feil for alle. Hvis dere noen gang skal ha noe håp om at den eldste VIL være sammen med dere igjen, må dere ikke gjøre forskjell på barna. 
Tenk deg selv, hvordan hadde du følt det?

Det andre du nevner er annerledes, det er ikke til å unngå at barnet som er sammen med dere får mer i det daglige, enn barnet som ikke er der. 
Men man gjør ikke forskjell på merkedager som jul, bursdag og iallfall ikke konfirmasjon. Jeg synes det er veldig rart at venninnen din mente det.  

Anonymkode: a838a...5b9

• Liker 2
Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg synes dere kan oppføre dere som voksne i denne situasjonen, og ikke bruke dette som en anledning til å hevne dere på eldste og belønne den yngste. Ikke bare risikerer dere å ytterligere skade relasjonen mellom den eldste og dere voksne, men også relasjonen mellom søsknene, og det er fryktelig unødvendig. 

Skrevet
4 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg synes dere kan oppføre dere som voksne i denne situasjonen, og ikke bruke dette som en anledning til å hevne dere på eldste og belønne den yngste. Ikke bare risikerer dere å ytterligere skade relasjonen mellom den eldste og dere voksne, men også relasjonen mellom søsknene, og det er fryktelig unødvendig. 

Dette! Å forskjellsbehandle sånn er oppskriften på konflikt. Gjør heller som flere andre sier, ta med barn nr 2 på en opplevelse.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrene mine presterte å gi den 8 år yngre broren min pengegave til 25 000, mens jeg selv fikk gave til ca 5000 kr. Førte kun til en bekreftelse for min del at de er mer glad i broren min enn meg (som de har gitt små tegn på gjennom hele oppveksten). 

Anonymkode: feb5b...d7e

• Liker 3
Skrevet

Skjønner ikke at du kan tenke tanken på å forskjellsbehandle barn engang jeg da 😳

• Liker 3
Skrevet

Hva skulle formålet med slik forskjellsbehandling være, annet enn at dere vil gjøre det tydelig for begge barna at dere liker den yngste best? Dere har utallige andre muligheter til å gjøre noe ekstra for yngste, uten å gå inn for å skade relasjonen mellom søsknene og mellom dere og den eldste.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...