Gå til innhold

Dine BESTE TIPS for å bleke hvitt tøy

Anbefalte innlegg

Gjest Badebuksa
Skrevet

Flekker på hvitt tøy.. alle mulige (særlig brun sand..), hva er dine beste tips? Gallesåpe har jeg blandet erfaring med. Funker på noe, men langt ifra alt. Det eneste jeg synes det funker på er yttertøy, men hadde ulltøy med flekk på og gallesåpen tok ikke den gitt...

Klorin.. ødelegger det fibrene? Er snakk om bomull. Kritthvit bomull. 

Trenger alle tips jeg kan få, skriv gjerne om du vet at det er mot grønske, eller matflekker, hva som helst..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har bare positive erfaringer med gallesåpe jeg da, men jeg kan nevne noen andre også.

Zalo er effektivt på alle typer fettete flekker, dvs det meste av mat i hvertfall. Funker også fine på grønske.  Fukt tøyen, gni inn såpe i flekken, pass på å presse skummet gjennom stoffet også så du ikke bare vasker utenpå. Skyll godt. Gjenta hvis nødvendig og hiv tøyet i maskinen til slutt.

Oxy-action eller noe sånt, rosa sprayflaske. Sprayes på flekkene og la det virke litt før de vaskes som vanlig i maskinen.

Nylonvask er det også mange som sverger til som flekkfjerner, men det har jeg ikke testet selv.

Klorin ødelegger vel fibrene på sikt i hvertfall, men som en nødløsning og brukt innimellom går det vel greit. 

Sola: heng plagget ut i solsteiken og la sola bleke det. Det sliter litt på fibrene det også, men bomull og lin tåler det godt.

Et annet tips hvis du sliter med at tøyet ikke blir rent i maskinen er å rense maskinen din godt med jevne mellomrom. Vask såpeskuffen, og alle kriker og kroker der ting kan samle seg opp, ikke glem utløpet for brukt vann, der hender det du kan finne mye guffe. Kjør tom maskin på 90 grader. Og ikke følg vaskepulverboksens mengdeanvisning, det er veldig høy dosering og kan gjøre at du får oppbygging av vaskepulver både i tøy og maskin.

• Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, nei her fungerte gallesåpe ikke på ull eller bambus i hvertfall. Men fungerte på ytterjakke. Det er jo veldig glatt stoff (men ble glad da det fungerte!)

Mange gode tips, takk @Kvist

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trener kampsport, hvor vi går i hvite drakter. Utrolig praktisk, når folk/du selv blør på deg, vi ofte bryter på gulv belagt med røde og blå matter som farger godt av, og som i tillegg er utrolig møkkete, og man blir dyvåt av svette, som gir fine, gule flekker... 

Det er en del som bleker draktene med klorin for å bli kvitt de stygge, gule svetteflekkene. Klorin ødelegger fibrene i stoffet, så draktene revner mye lettere etter å ha blitt kloret. Det er effektivt, men det sliter så mye på plagget at det fort blir ødelagt etterpå. 

For blodflekker, legg plagget i kaldt vann, og bare la det ligge. Ikke gnukk, ikke ha noe i vannet, bare kaldt vann, i bøtte, over natten. Så vask som vanlig. Jeg fikk overraskelsesmensen en gang, og oppdaget det ikke før det skikkelig rant nedover lårene og hele skrittet, baken og innsiden av lårene på buksen var helt gjennomtrukket av blod. Det gikk vekk etter en natt i kaldtvannsbøtte, ikke det minste spor igjen av blod. 

For grønske og mindre flekker: vanish for hvite klær. Ha pulver direkte på flekken, ha på litt vann, og gnukk og gnukk så det trekker godt inn i flekkområdet. La det gjerne ligge en stund, før du vasker plagget som vanlig. 

Anonymkode: 6c109...7f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...