Gå til innhold

Leilighet med litt dårlig standard

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei 22 år gammel jente som skal flytte pga. studier til høsten. Derfor må jeg finne en leilighet og leie. Har ganske dårlig råd, så jeg må prøve å finne noe som er så billig som mulig, og da synker jo standarden ofte noen hakk. 

Har nå funnet en leilighet som ser "helt grei" ut. Jeg har ikke peiling på slike ting, men den virker helt okei, og de som bor der nå sier at den absolutt er kurrant å bo i, så lenge man ikke er ute etter det nyeste på markedet. Selve bygget er fra tidlig 1800-tallet (alle byggene i området er det), og består av flere leiligheter. Leiligheten jeg ser på er i første etasje, og ble sist oppusset for rundt 25 år siden. Det er litt svarte flekker her og der på tak og vegger, og det som er malt hvitt ser litt "grått" ut, hvis dere skjønner. Hvitevarene er utrolig gamle (komfyr fra 70-tallet, nedslitt kjøleskap, ganske gammel og skitten vaskemasin osv.), men dette har jeg ikke råd til å bytte ut i første omgang. Dette er vel også noe utleier bør ta seg av? 

Bør jeg finne meg noe med bedre standard, eller skal jeg slå til og leie her? Det er jo ganske billig sammenlignet med mange andre leiligheter, og den er også sentral i forhold til skolen min. Men jeg vil jo ikke bo et sted hvor det er gammelt og nedslitt slik at det blir et problem over tid. Jeg ønsker også å finne et bosted som jeg kan leie gjennom hele studieperioden (fem år) slik at jeg slipper å flytte rundt. Langstidsleie er mulig her. 

Noen som kan gi noen råd? 

Anonymkode: 59669...b69

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ei 22 år gammel jente som skal flytte pga. studier til høsten. Derfor må jeg finne en leilighet og leie. Har ganske dårlig råd, så jeg må prøve å finne noe som er så billig som mulig, og da synker jo standarden ofte noen hakk. 

Har nå funnet en leilighet som ser "helt grei" ut. Jeg har ikke peiling på slike ting, men den virker helt okei, og de som bor der nå sier at den absolutt er kurrant å bo i, så lenge man ikke er ute etter det nyeste på markedet. Selve bygget er fra tidlig 1800-tallet (alle byggene i området er det), og består av flere leiligheter. Leiligheten jeg ser på er i første etasje, og ble sist oppusset for rundt 25 år siden. Det er litt svarte flekker her og der på tak og vegger, og det som er malt hvitt ser litt "grått" ut, hvis dere skjønner. Hvitevarene er utrolig gamle (komfyr fra 70-tallet, nedslitt kjøleskap, ganske gammel og skitten vaskemasin osv.), men dette har jeg ikke råd til å bytte ut i første omgang. Dette er vel også noe utleier bør ta seg av? 

Bør jeg finne meg noe med bedre standard, eller skal jeg slå til og leie her? Det er jo ganske billig sammenlignet med mange andre leiligheter, og den er også sentral i forhold til skolen min. Men jeg vil jo ikke bo et sted hvor det er gammelt og nedslitt slik at det blir et problem over tid. Jeg ønsker også å finne et bosted som jeg kan leie gjennom hele studieperioden (fem år) slik at jeg slipper å flytte rundt. Langstidsleie er mulig her. 

Noen bilder hadde hjulpet...

Hadde heller funnet meg en bi-jobb ved siden av og betalt mer for noe ordentlig. Desto eldre man blir desto høyere levestandard vil man ha behov for. Du kan ikke leve som en 18-20åring når du begynner å bli 25-26år litt frem i tid. 

Lage seg ordentlig mat og leve skikkelig vil du heller ikke kunne gjøre. Da ender det opp med at man føler seg like "crap" som plassen og veggene man omgir seg med.  

Anonymkode: 1933c...7e8

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis utleier leier ut med hvitevarer er utleier ansvarlig for å bytte ut disse om de ikke fungerer ok. 

Kan du ikke spørre utleier om du får lov å male mot at han betaler malingen? Mange utleiere vil gjerne det, for å slippe jobben selv. 

Anonymkode: 32537...07f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen bilder hadde hjulpet...

Hadde heller funnet meg en bi-jobb ved siden av og betalt mer for noe ordentlig. Desto eldre man blir desto høyere levestandard vil man ha behov for. Du kan ikke leve som en 18-20åring når du begynner å bli 25-26år litt frem i tid. 

Lage seg ordentlig mat og leve skikkelig vil du heller ikke kunne gjøre. Da ender det opp med at man føler seg like "crap" som plassen og veggene man omgir seg med.  

Jeg har dessverre ikke tid til jobb ved siden av studier og frivillig arbeid, så det blir ikke aktuelt. 

Hvorfor har man behov for høyere levestandard som 25-åring sammenlignet med en 20-åring? Det går jo an å lage mat der, da det har bodd folk der hele tiden, som jeg går ut i fra har laget seg mat og levd. Men jeg tenker mer på om det kan være skadelig eller det kan utvikle seg til å bli enda verre noen år frem i tid. Litt dårlig standard går fint for meg, jeg er ikke ute etter å leve i luksus i studietiden, men det må jo være "sunt" å bo der man skal bo over tid, hvis du skjønner. 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hvis utleier leier ut med hvitevarer er utleier ansvarlig for å bytte ut disse om de ikke fungerer ok. 

Kan du ikke spørre utleier om du får lov å male mot at han betaler malingen? Mange utleiere vil gjerne det, for å slippe jobben selv. 

Anonymkode: 32537...07f

De som bor der nå sier at alt fungerer ok, men det SER jo liksom ikke så veldig nytt og attraktivt ut. Feks. så bråker komfyren noe sinnsykt, og vaskemaskinen må kobles fra strøm og vann etter hver gang man bruker den, pga. så stor fare for vannlekkasje og brann i bygget. Men alt skal jo fungere, det er jo utleiers ansvar :) 

Blir leiligheten automatisk i mye bedre standard hvis jeg maler? For meg er det ikke så nøye om det er litt svarte/grå flekker i taket, men som sagt over her, så er det nøye at det er "sunt" å bo der over tid. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har dessverre ikke tid til jobb ved siden av studier og frivillig arbeid, så det blir ikke aktuelt. 

Hvorfor har man behov for høyere levestandard som 25-åring sammenlignet med en 20-åring? Det går jo an å lage mat der, da det har bodd folk der hele tiden, som jeg går ut i fra har laget seg mat og levd. Men jeg tenker mer på om det kan være skadelig eller det kan utvikle seg til å bli enda verre noen år frem i tid. Litt dårlig standard går fint for meg, jeg er ikke ute etter å leve i luksus i studietiden, men det må jo være "sunt" å bo der man skal bo over tid, hvis du skjønner. 

Frivillig arbeid ? da er det ikke rart du ikke har god råd. Du er ikke i posisjon til å drive frivillig arbeid i den livssituasjonen du er i og kommer til å være i de neste årene. Vi lever i et høykostnads land og da er det det som blir konsekvensen.

Når det gjelder høyere levestandard så vil du skjønne det først når du blir rundt 25år. Eller gradvis år for år nå fremover. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frivillig arbeid ? da er det ikke rart du ikke har god råd. Du er ikke i posisjon til å drive frivillig arbeid i den livssituasjonen du er i og kommer til å være i de neste årene. Vi lever i et høykostnads land og da er det det som blir konsekvensen.

Når det gjelder høyere levestandard så vil du skjønne det først når du blir rundt 25år. Eller gradvis år for år nå fremover. 

Ja, jeg er frivillig hos Røde Kors, og det er noe jeg vil fortsette med. Det gir meg utrolig mye, og er veldig fleksibelt for en student, da jeg kan delta på det jeg ønsker å være med på (altså ikke lange arbeidsdager når jeg ikke har tid til det etc.). Jeg har fått et nettverk der, og opplever veldig mye positivt med dem, så det er faktisk verdt det. Mange studenter har verken deltidsjobb eller frivillig arbeid, men overlever for det, så man MÅ ikke ha deltidsjobb for å kunne leve tilstrekkelig? 

Kan du forklare litt om den høyere levestandarden jeg kommer til å trenge år for år nå fremover? :)

• Liker 1
Skrevet

Så flott du er frivillig hos Røde kors.
Jeg hadde nok valgt å se etter noe annet. Du nevner blant annet at vaskemaskinen må kobles fra strøm og vann etter hver gang den blir brukt pga stor fare for vannlekkasje og brann i bygget. Merk deg litt ekstra det uthevede partiet. Det er flott du ønsker å bo billig, men her er brannfaren veldig, veldig stor! Tenker det er noe mer muffins med denne leiligheten som huseier ikke nevner. 

Du må rett og slett prioritere her. Ønsker du å bo sånn? I et bygg som har stor fare for vannlekkasje og brann? Jeg hadde funnet meg en deltidsjobb, deltatt mindre på frivillige (ikke kutte ut) og fått leie noe av normal standard. Litt dyrere, men sikkerheten først. Tror ikke det er lov å leie ut noe som har stor brannfare heller..det må isåfall fikses opp i. De sorte flekkene eller hva du skrev i tak/vegger, kan være mugg. Ikke bra for helsa! 

Du gjør jo som du vil, jeg kom bare med mitt synspunkt :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er frivillig hos Røde Kors, og det er noe jeg vil fortsette med. Det gir meg utrolig mye, og er veldig fleksibelt for en student, da jeg kan delta på det jeg ønsker å være med på (altså ikke lange arbeidsdager når jeg ikke har tid til det etc.). Jeg har fått et nettverk der, og opplever veldig mye positivt med dem, så det er faktisk verdt det. Mange studenter har verken deltidsjobb eller frivillig arbeid, men overlever for det, så man MÅ ikke ha deltidsjobb for å kunne leve tilstrekkelig? 

Kan du forklare litt om den høyere levestandarden jeg kommer til å trenge år for år nå fremover? :)

Du må tenke litt over hvor mye det gir deg iforhold til det å leve med en lav standard i leiligheten du beskriver pga dårlig råd.
Så blir jo det en personlig avveiing du må gjøre.  Du kan skape gode nettverk på en betalt arbeidsplass også. 

Det er mye man overlever - men vil du overleve eller faktisk leve litt også ? det er vel svaret på det du kommer til å gi et annet svar på i årene som kommer :) det blir vanskelig å trives med seg selv i lengden hvis standarden man må leve etter er for lav. Og den er tydeligvis det så lenge du bemerker det såpass og er i tvil idag. 

Men hey ...du gjør som du vil. 

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, Minlillesky skrev:

Så flott du er frivillig hos Røde kors.
Jeg hadde nok valgt å se etter noe annet. Du nevner blant annet at vaskemaskinen må kobles fra strøm og vann etter hver gang den blir brukt pga stor fare for vannlekkasje og brann i bygget. Merk deg litt ekstra det uthevede partiet. Det er flott du ønsker å bo billig, men her er brannfaren veldig, veldig stor! Tenker det er noe mer muffins med denne leiligheten som huseier ikke nevner. 

Du må rett og slett prioritere her. Ønsker du å bo sånn? I et bygg som har stor fare for vannlekkasje og brann? Jeg hadde funnet meg en deltidsjobb, deltatt mindre på frivillige (ikke kutte ut) og fått leie noe av normal standard. Litt dyrere, men sikkerheten først. Tror ikke det er lov å leie ut noe som har stor brannfare heller..det må isåfall fikses opp i. De sorte flekkene eller hva du skrev i tak/vegger, kan være mugg. Ikke bra for helsa! 

Du gjør jo som du vil, jeg kom bare med mitt synspunkt :) 

Dette var noe de som bor i leiligheten nå nevnte. Vaskemaskinen står i kjelleren i bygget (der var det URGAMMELT og ikke pusset opp siden huset ble satt opp, sikkert), og etter at de hadde vært hjemme på sommerferie eller noe, hadde det blitt vannlekkasje fordi vannkranen var åpen. Så da ble det en bestemmelse av vannkranen alltid skal lukkes mellom bruk, og kontakten samtidig tas ut siden bygget er så gammelt. Vet ikke om det er unormal stor brannfare eller fare for lekkasje, men grunnen er altså at huset er gammelt + den hendelsen med lekkasje da de var borte. 

Jeg ønsker jo ikke å bo et sted hvor det er farlig å leve, eller hvor det er dårlig for helsa å leve. Jeg har dessverre ikke tid til deltisjobb, så alternativet blir å prøve å finne noe til en lignende pris, men bedre standard. Mulig jeg kanskje må bo litt mer avsides, da. 

Vet jeg gjør som jeg vil, men jeg kan lite om dette, og derfor må jeg bare spørre. Synes jo det er merkelig at andre studenter bor der hvis det ikke en grei plass å bo. 

AnonymBruker
Skrevet

Leiligheten slik du beskriver den er en rønne som det er livsfarlig å bo i. Elanlegget høres ut til å være brannfarlig og utdatert. Og tenk på strømregningen. Gamle hvitevarer suger elektrisitet som om det er sukker. 

Du sier du jobber som frivillig. Greit nok. Men du er nødt til å ta deg ordinær jobb og heller være frivillig senere så lenge du studererer. Du får ikke jobb av å vise til frivillig arbeid på cven din.

Anonymkode: 8559d...50c

Gjest Coolaid
Skrevet

En student skal bo etter evne, og tåler fint å bo kummerlig. Så lenge det er tørt, ikke sopp, eller noe annet kan man fint klare seg. Man trenger bare en seng og varme. At ting er gammelt har ingenting å si. Slutt å være så kravstor er mitt beste råd. Du kommer forhåpentligvis senere til å tjene bedre og kan ha høyere levestandard. 

Som du nevner selv, sjekk om du kan bo lengre borte fra studiestedet, det kan være du finner noe bedre der. Kjøp deg en billig sykkel så slipper du reiseutgifter. 

AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leiligheten slik du beskriver den er en rønne som det er livsfarlig å bo i. Elanlegget høres ut til å være brannfarlig og utdatert. Og tenk på strømregningen. Gamle hvitevarer suger elektrisitet som om det er sukker. 

Du sier du jobber som frivillig. Greit nok. Men du er nødt til å ta deg ordinær jobb og heller være frivillig senere så lenge du studererer. Du får ikke jobb av å vise til frivillig arbeid på cven din.

Anonymkode: 8559d...50c

Strømregningen er på normalen, fordi det er vedovn som brukes om vinteren, og slik spares masse strøm. Har forhørt meg om slike ting :)

Det er ikke vært snakk om noe stor brannfare, men tror den greia med vaskemaskinen er en generell regel siden bygget er gammelt, vaskemaskinen står i kjelleren (man ser den ikke med mindre man går ned dit), og for å være "på den sikre siden". Men dette vet jeg svært lite om. 

Det å være frivillig er GULL VERDT på en cv, så det kan du bare slå fra deg. At man har vært frivillig gjennom studietiden sier mye mer enn en person som har jobbet på feks. en matbutikk. Så det er utrolig teit av deg å si sånne ting. Hva vet du om at man ikke får seg jobb med frivillig arbeid på cv-en?? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, Coolaid skrev:

En student skal bo etter evne, og tåler fint å bo kummerlig. Så lenge det er tørt, ikke sopp, eller noe annet kan man fint klare seg. Man trenger bare en seng og varme. At ting er gammelt har ingenting å si. Slutt å være så kravstor er mitt beste råd. Du kommer forhåpentligvis senere til å tjene bedre og kan ha høyere levestandard. 

Som du nevner selv, sjekk om du kan bo lengre borte fra studiestedet, det kan være du finner noe bedre der. Kjøp deg en billig sykkel så slipper du reiseutgifter. 

Det er det jeg også tenker. Jeg skal jo ikke bo der hele livet, kun i studietiden, altså ikke lenger enn ca. fem år, da jeg forhåpentligvis kan kjøpe meg egen bolig etter hvert som jeg blir utdannet og får jobb. Å bo litt dårligere i studietiden gjør jo bare at det skal lite til for å føle luksus når man senere finner seg en ny bolig :)

Jeg er også villig til å bo litt dårligere, så lenge leia er billigere. Men som sagt så er det en grense, og jeg vil ikke bo et sted hvor det er farlig for helse og sikkerhet. Men det er nettopp det jeg er usikker på om er tilfellet med denne leiligheten. 

Men jeg skal sjekke litt rundt etter andre boplasser i samme prisklasse, og se om jeg finner noe av bedre standard. Selv om jeg tror det kan være vanskelig i en så populær studentby, og på dette tidspunktet av året... 

Skrevet

Hvorfor skal leiligheten være helseskadelig og bo i? Er det sopp, mugg eller råte der?

AnonymBruker
Skrevet

du virker ikke så det er et alternativ for deg å høre på de som råder deg til å ikke bo der...

har du sjekket ut student boliger, kollektiv og slikt? eventuelt at du kan bo på gjesterommet til noen mot stell av hus og hjem? 

Anonymkode: f0329...928

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Hvorfor skal leiligheten være helseskadelig og bo i? Er det sopp, mugg eller råte der?

Det er jo det jeg ikke vet sikkert. Som sagt ser den ganske nedslitt ut, og mer "grå" enn hvit, samt noe gråsvarte flekker her og der på vegger og tak. Virker som det er noe slags skittrester etter dårlig vasking over lang tid etc.? Aner ikke. Men jeg vet ikke om det er sopp, mugg eller råte. De som bor der nå har ikke sagt at det er det, iallefall. Ellers ser den jo helt grei ut. Badet er totalt utdatert, med brun-gule fliser og en gammel vifte som må slås på hver gang man dusjer osv., men det er jo slik det er når det ikke er pusset opp på ganske lenge. Uansett er ikke fargen på fliser og slike ting det viktigste for meg, så lenge det er greit å bo der, og jeg ikke blir syk eller dør eller noe. 

Skrevet

Jeg synes du burde prøve å se på flere leiligheter for å få et sammenligningsgrunnlag. Denne leiligheten høres veldig dårlig ut.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sikkert slått til om jeg var deg. Litt kummerlige kår hører studenttilværelsen til. Men blir fort vant til sin bosituasjon, og lever godt med den. Behov for bedre standard, mener jeg ikke har noe med alder å gjøre, men hva man er vant med. Jeg hadde f.eks. ikke balkong i min forrige leilighet, og dermed følte jeg ikke at jeg trengte det. Men nå som jeg har det, føles det uaktuelt å ikke ha det.

Men jeg hadde vel ikke utelukket muligheten for å flytte på meg dersom det skulle vise seg å være en tabbe.

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som bor der nå sier at alt fungerer ok, men det SER jo liksom ikke så veldig nytt og attraktivt ut. Feks. så bråker komfyren noe sinnsykt, og vaskemaskinen må kobles fra strøm og vann etter hver gang man bruker den, pga. så stor fare for vannlekkasje og brann i bygget. Men alt skal jo fungere, det er jo utleiers ansvar :) 

Blir leiligheten automatisk i mye bedre standard hvis jeg maler? For meg er det ikke så nøye om det er litt svarte/grå flekker i taket, men som sagt over her, så er det nøye at det er "sunt" å bo der over tid. 

Om det er mugg eller andre helseskadelige ting der vet jeg ikke, men om jeg var i din situasjon ville jeg tenkt litt over følelsen du får av å være der. Jeg bodde en stund i en mørk og trang leilighet med god standard, men de årene der gjorde noe med psyken min. Leiligheten jeg bor i nå har mye dårligere standard (også mugg), men det er lyst, mange vinduer og god planløsning. I den første leiligheten følte jeg at alt var vanskelig, tungt og omstendig- det var bare å gi opp først som sist liksom. Den måtte også møbleres på en veldig upraktisk måte, slik at jeg følte at alt rundt meg var rotete, at jeg ikke fikk vasket godt nok osv. I den jeg bor i nå er jeg glad når jeg våkner, tenker at livet er fullt av muligheter og at det bare er å "gripe dagen". 

Det varierer sikkert hvor påvirket man blir av omgivelsene sine, men det er verdt å tenke på siden det virker som du skal igang med krevende studier og trenger psykisk overskudd. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

:haar:

Her lukter det brannfare, - om du spør meg.

Disse produktene er ikke i forskriftsmessig stand slik du beskriver dem, og de ikke bare 'bør' byttes. De byttes.

Så høres det ut som det er mugg eller svartsopp når du snakker om flekker.

Er dette en kjellerleilighet? 

Nårtid var sist det ble utført kontroll av el-anlegget?

Sjekket du hvordan det var med brannvarslere og slukkeapparat eller brannslange?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...