Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens. 

Jeg lurte på om dere kan hjelpe meg med noe. Jeg holder på å utforme en samværsavtale mellom meg og far til smurfen.
Vi har hatt en tidligere men den er gammel og utdatert og spesifiserte egentlig ikke noe direkte samvær. Jeg holder på å søke på nytt om å få dekket litt av kostnader til barnehage/SFO, som jeg frem til nå har dekket ene og alene og NAV ber da om en ny avtale. 

Det jeg lurer på er om jeg kan/bør spesifisere noe om at far også må overholde eventuelle treninger og/eller kamper som kan komme. Smurfen har veldig lyst å begynne på fotball nå når han begynner på skolen men jeg er redd han kommer til å gå glipp av omtrent alt av kamper som eventuelt havner på far sine samværshelger da han har ymtet frempå at det senarioet kommer til å bli ett problem når det eventuelt oppstår. 

Er det noen som har opplevd noe lignende eller som kan komme med tips? Kan jeg ligge til noe på slutten ang eventuelle fritidsaktiviteter?

Her er utdraget av samværsavtalen sålangt ( det som står under er allerede avtalt mellom meg og far): 

Samværsavtale for NN

Foreldreansvar

Mor, NN, og far, NN har felles foreldreansvar for NN, født xx.xx.xxxx.

NN bor fast hos mor, NN.

Samvær

Far, NN, har samvær med NN annenhver helg fra fredag ettermiddag til søndag ettermiddag (17:00-18:00) (oddetalls-uker), med avbrudd i ferier. Far, NN, skal hente NN i barnehage/SFO med mindre annet er avtalt den uken.

Sommerferie

Far, NN, har 1 uke ferie med NN i skolens fellesferie.

Jul og nyttår

Mor og far har samvær med NN annenhver jul og nyttår. Jul fra ettermiddag 13-15 24.12 til ettermiddag 15-17 28.12. Nyttår fra ettermiddag 15-17 28.12 til ettermiddag 15-17 1.1
Mor, NN, skal ha samvær med NN julen 2016, far, NN, skal ha samvær med NN nyttårshelgen 2016.

Vinter-/ Påske-/ Høstferie

Mor, NN, har samvær med NN i skolens høst og vinterferie.
Mor og far har samvær med NN annenhver påskeferie.
Mor, NN, skal ha samvær med NN i påskeferien 2017.

Planleggingsdager og andre helligdager

Mor, NN, har samvær med NN på barnehagens/skolens planleggingsdager og på andre helligdager som havner på ukedagene mellom Man-Fre med mindre annet er avtalt privat i spesielle tilfeller.

NN

NN går i barnehagen Barnehagens navn (åpningstider Man-fre kl. 06:45-17:00)

NN begynner på Skolens navn høsten 2016. NN har fått heldagsplass på Skolens navn sin skolefritidsordning/SFO (åpningstider Man-Fre 07:30-16:30)

SFO i Bergen kommune er åpen 11 måneder i året med unntak av 5 planleggingsdager. SFO er stengt i juli måned. –Hentet fra Bergen kommune sine nettsider.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når far har så lite samvær så syns jeg ikke du kan pålegge at han skal ta barnet på fotballtreninger/kamper med mindre han er enig i det da. Han har jo svært lite tid med barnet, og jeg forstår det godt om han da vil benytte tiden til annet. Men dere må uansett være enige i en samværsavtale, så du kan jo skrive det inn og se hva han sier. I prinsippet kan man legge mye inn i en samværsavtale. Vi har et helt ekstra ark i tillegg til malen fra Familivernkontoret som sier noe om bursdager, utgifter til klær/utstyr, forsikringer og mye annet. Veldig greit å ha ting på papiret for å slippe diskusjoner.

• Liker 1
Skrevet

Han har tilbud om å ha han mye mer, rett og slett fordi jeg ønsker at Smurfen skal ha ett godt forhold til far, men det vil far ikke.  
Men jeg syns det er synd at Smurfen skal gå glipp av flere aktiviteter fordi vi har gått fra hverandre. Jeg er redd at hvis Smurfen går glipp av for mye så kommer han til å be om å ikke reise ut til far tilslutt. 

Jeg vil nå tro at Smurfen hadde syns det var kjekt om faren sto og heiet på sidelinjen av og til. 

• Liker 2
Skrevet

Samværsavtalen er uansett kun moralsk bindende.

Det er ikke du som avgjør, på vegne av far, hvordan han skal prioritere sitt samvær.

Jeg forstår problemstillingen, men dette blir likevel en sak mellom far og smurf.

Skrevet
19 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det er ikke du som avgjør, på vegne av far, hvordan han skal prioritere sitt samvær.

Jeg forstår problemstillingen, men dette blir likevel en sak mellom far og smurf.

Jo jeg ser den, og jeg vil på ingen måte diktere hvordan de tilbringer helgene sine sammen. 

Noen ganger passer det bare ikke og det er jo greit. Det kommer slike dager for min del også. Men jeg syns det er synd at han aldri skal få være med, eller at han ikke får ha faren som støttespiller. 

For å stille spørsmålet på en annen måte. 

Er det noe jeg kan ligge til ang reforhandling hvis det blir sånn at smurfen ikke vil dra pga slike ting? 
Jeg ønsker å ha det så ryddig som mulig slik at vi kan ordne opp hvis vi havner i en slik situasjon. Jeg vil jo ikke tvinge gutten til å dra, men jeg vil heller ikke ta fra far samvær.

Hvor gammel må ett barn bli når det er påtide å ta hensyn til deres meninger? 

Skrevet
17 minutter siden, ITjenta skrev:

Jo jeg ser den, og jeg vil på ingen måte diktere hvordan de tilbringer helgene sine sammen. 

Noen ganger passer det bare ikke og det er jo greit. Det kommer slike dager for min del også. Men jeg syns det er synd at han aldri skal få være med, eller at han ikke får ha faren som støttespiller. 

Er det noe jeg kan ligge til ang reforhandling hvis det blir sånn at smurfen ikke vil dra pga slike ting? 
Jeg ønsker å ha det så ryddig som mulig slik at vi kan ordne opp hvis vi havner i en slik situasjon. Jeg vil jo ikke tvinge gutten til å dra, men jeg vil heller ikke ta fra far samvær.

Jeg synes i grunn man alltd skal ta hensyn til barns meninger ;)

Jeg skjønner både spørsmålet og problemstillingen godt. Far til mine eldste stilte aldri med noe og de kom alltid for sent på skolen. Er det slik å forstå at far ikke forstår viktgiheten? Eller er han lat, eller hva er problemet med han?

Foreldre bør jo forstå ganske intuitivt at det er viktig å følge opp.

Jeg synes så absolutt du kan inkludere et punkt om " felles ansvar for oppfølging fritidsaktiviteter, så langt det lar seg gjøre" - eller noe i den duren. Det oppfordrer ihvertfall til god holdning!

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo klart at dersom ungen ønsker en fritidsaktivitet sammen med jevnaldrende er det foreldrene sin jobb å legge til rette for det. Man er jo glad for at ungen selv viser interesse for noe! Dersom far ikke vil tape tid, kan du jo tilby han en ekstra dag. Forstår det slik at han ikke ønsker mer samvær, men da må han jo regne med at det blir slik. Barna blir eldre, og det blir gøyere å være med venner enn å sitte å tvangskose seg inne med foreldrene.

Min erfaring er dessuten at foreldre som har fulgt opp barna sine fritidsaktiviteter, får et sterkt forhold til sine barn. Han og barnet får noe å trappe om, planlegge og møte opp til. Barnet har større gleda av at faren blir med ut å engasjerer seg i hans hobby og heier med de andre foreldrene, enn at de sitter inne å ser film en hel helg.

Anonymkode: 63a04...2ab

Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Jeg synes i grunn man alltd skal ta hensyn til barns meninger ;)

Jeg skjønner både spørsmålet og problemstillingen godt. Far til mine eldste stilte aldri med noe og de kom alltid for sent på skolen. Er det slik å forstå at far ikke forstår viktgiheten? Eller er han lat, eller hva er problemet med han?

Foreldre bør jo forstå ganske intuitivt at det er viktig å følge opp.

Jeg synes så absolutt du kan inkludere et punkt om " felles ansvar for oppfølging fritidsaktiviteter, så langt det lar seg gjøre" - eller noe i den duren. Det oppfordrer ihvertfall til god holdning!

Ja det var noe slik jeg var på jakt etter! Tusen takk :)

Når det kommer til resten så forstår jeg det helt ærlig ikke. Ikke har han betalt barnebidrag, etter 3 år har jeg endelig fått det fastsatt gjennom NAV, ikke mente han at det var hans ansvar og hente og bringe i hans helger. I fjor sommer etter jeg hadde endt ferie, som har var informert om, så ringte jeg han fredagen etter når det var hans helg, da hadde han reist på feire med sin "nye familie" uten å si i fra. Det gikk 9 uker fra gutten så han sist til han så han igjen. Gutten fikk ikke så mye som en tlf. Ikke en gang på bursdagen sin. 

For å toppe det så spurte han meg en gang, fordi hans nye samboer var alenemor og hadde klart å spare en million på bok, hvorfor ikke jeg klarte det og trengte penger av han til å bidra. Jeg måtte faktisk le. Kanskje han tror at alenemødre lever fryktelig lukrativt. 

Jeg blir veldig lei meg på smurfen sine veiene. Heldivis er han liten enda og jeg tror ikke han har merket mye til det men han blir jo eldre og en dag vil det jo påvirke han. 

Vel det var dagens utblåsing :fnise:

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo klart at dersom ungen ønsker en fritidsaktivitet sammen med jevnaldrende er det foreldrene sin jobb å legge til rette for det. Man er jo glad for at ungen selv viser interesse for noe! Dersom far ikke vil tape tid, kan du jo tilby han en ekstra dag. Forstår det slik at han ikke ønsker mer samvær, men da må han jo regne med at det blir slik. Barna blir eldre, og det blir gøyere å være med venner enn å sitte å tvangskose seg inne med foreldrene.

Min erfaring er dessuten at foreldre som har fulgt opp barna sine fritidsaktiviteter, får et sterkt forhold til sine barn. Han og barnet får noe å trappe om, planlegge og møte opp til. Barnet har større gleda av at faren blir med ut å engasjerer seg i hans hobby og heier med de andre foreldrene, enn at de sitter inne å ser film en hel helg.

Ja det er min mening også. Jeg vil jo tro at barn fort ligger merke til det dersom du ikke er interessert i deres liv, hvertfall når de kommer i skolealder. 

Jeg holder nesten ikke ut at smurfen på noen måte ikke skal føle seg prioritert av egen familie. 

• Liker 1
Skrevet

Noen menn blir pubertale etter brudd. Det forteller meg egentlig at vi har fungert som morssubstitutter for dem.

Det er jo ikke et levedyktig forhold! 

Mitt mest pragmatiske råd er å forbli singel, eller ha kjæreste uten familiepakken i runde to;)

Skrevet
32 minutter siden, MapleSirup skrev:

Noen menn blir pubertale etter brudd. Det forteller meg egentlig at vi har fungert som morssubstitutter for dem.

Det er jo ikke et levedyktig forhold! 

Mitt mest pragmatiske råd er å forbli singel, eller ha kjæreste uten familiepakken i runde to;)

Jeg la til denne setningen: 

Fritidsaktiviteter

Mor og far har felles ansvar for oppfølging på fritidsaktiviteter, så langt det lar seg gjøre, de dagene samvær tilfaller han eller henne.

Hva tenker du? Omhandler fritidsaktiviteter også bursdager og slikt? eller er det en annen terminologi for slike aktiviteter? 

Skrevet
1 time siden, ITjenta skrev:

Fritidsaktiviteter

Mor og far har felles ansvar for oppfølging på fritidsaktiviteter, så langt det lar seg gjøre, de dagene samvær tilfaller han eller henne.

Hva tenker du? Omhandler fritidsaktiviteter også bursdager og slikt? eller er det en annen terminologi for slike aktiviteter? 

Godt formulert ;)

"fritidsaktiviter som idrettsarrangementer, barnebursdager e.l"? Koster ikke noe ekstra å mate ham med teskje!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, ITjenta skrev:

Jeg synes man alltid skal ta hensyn, men når barnet kommer i skolealder så blir bursdager og sosiale arrangementer enda viktigere. Faller et slikt arrangement på helg til far og far ikke vil delta så hadde jeg holdt barnet hjemme. (Her bor vi for langt unna far til at far kan delta på noe sånt, så det er mange helger som ikke blir samvær likevel, siden det for store barn er viktigere med venner enn familie).

Anonymkode: a1ced...37f

Skrevet
3 timer siden, MapleSirup skrev:

Godt formulert ;)

"fritidsaktiviter som idrettsarrangementer, barnebursdager e.l"? Koster ikke noe ekstra å mate ham med teskje!

Da blir det slik ;) Tusen takk for mye god hjelp :) Nå får vi se da om han signerer 

• Liker 1
Skrevet

Lykke til :blomst: 

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, ITjenta skrev:

Fritidsaktiviteter

Jeg syns det blir feil at far skal bruke tid på fritidsaktiviteter - med mindre han bor i samme skolekrets. FVK mente at det var helt feil at eksen min skulle bruke tid på bursdager, fritidsaktiviteter etc da samvær med far var viktigere siden det er så lite tidog det er barnet helt innforstått med.

kompisen min bor i samme området som moren til barnet hans . Da lar det seg gjøre å ha 50/50 og barnet kan ha en normal hverdag hos begge..

Anonymkode: ec3ca...528

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det blir feil at far skal bruke tid på fritidsaktiviteter - med mindre han bor i samme skolekrets. FVK mente at det var helt feil at eksen min skulle bruke tid på bursdager, fritidsaktiviteter etc da samvær med far var viktigere siden det er så lite tidog det er barnet helt innforstått med.

kompisen min bor i samme området som moren til barnet hans . Da lar det seg gjøre å ha 50/50 og barnet kan ha en normal hverdag hos begge..

Anonymkode: ec3ca...528

Det FVK sier stemmer sjelden overens med virkeligheten. Med den praksisen du beskriver vil barnet på sikt kutte ut far til fordel for venner og bekjente. Det utfallet er så klassisk at FVK burde ha nevnt det for deg og din eks.

Det du også glemmer er at samværet er mest for barnet sin del, og barnet ønsker nok en deltagende far, mer en en far han må sitte å stirre på i en hel helg.

• Liker 5
Skrevet

Leit å høre at faren er så lite opptatt av samværet. Da blir det nok enda vanskeligere å få han til å følge opp fritidsaktiviteter... Den setningen du har lagt til er grei, men det er jo ikke forpliktende på noen som helst måte, så jeg tror ikke du oppnår noe med den. Uansett så må faren være enig i det du skriver, så  jeg er litt usikker på hvordan du bør gjøre det der...

Samværsavtaler skal forresten reforhandles, eller videreføres, etter 1 år. Dvs at de gjelder for 1 år om gangen.

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, MapleSirup skrev:

Jepp sånn er det. Det er slik det er når man skilles, da har man ikke lenger noe man skulle sagt om hva eksen gjør med barnet i sin samværstid (så fremt det ikke er omsorgssvikt selvsagt). Du har ingenting med hva han bruker samværstiden med og det er dessverre ulempen (eller fordelen) med skillsmisse, man trenger ikke være enige om barneoppdragelse lenger. Jeg går ut fra at barnet er i stand til selv å uttrykke ønske om å gå på fotballkamp i fars helg, men det er uansett far som har avgjørelsen. Lykke til videre. :) Husk at du kommer lenger ved å være hyggelig og samarbeidsvillig og tenke på at det er barnet som er viktig og ikke henge seg opp i detaljer. Å gi uttrykk for at du ønsker å bestemme over hva som skjer med barnet den tiden det er hos far gir garantert grobunn for dårlig samarbeid. 

Anonymkode: bf66b...900

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...