AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #1 Skrevet 10. mai 2016 Syns du det er ok med festdrakt til 17. mai? Kan ikke folk få bestemme selv? Joda, vi har lange tradisjoner med norske bunader, men de fleste har ikke økonomi til å kjøpe disse kostbare plaggene. Selv prioriterer vi å bruke pengene på oppussing... Jeg kjøpte meg en "bunad" på netthandelen i fjor, og mange trodde faktisk det var en bunad... fikk spørsmål om hvor den var fra, og de ble overrasket når jeg sa det var en festdrakt! Barna vokser så fort, så jeg syns det er veldig greit at de har festdrakt i alle fall.. men jeg syns det er fint at folk også går i vanlige finklær og. Anonymkode: 892c0...a3c
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #2 Skrevet 10. mai 2016 Jeg synes det er helt OK med festdrakt til 17. mai og andre store anledninger, men etter mitt syn er det ikke like fint som bunad. Har en festdrakt selv, men jeg bruker den sjelden/aldri. (Har også fått spørsmål om hva slags bunad det er.) Skulle gjerne hatt bunad selv, men synes ikke jeg kan ta meg råd til det. Hadde ikke villet investere i bunad til barn (de vokser fort nok ut av den uansett), men begge døtrene mine har fått bunad til konfirmasjonen. Anonymkode: f776f...c28 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #3 Skrevet 10. mai 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt OK med festdrakt til 17. mai og andre store anledninger, men etter mitt syn er det ikke like fint som bunad. Har en festdrakt selv, men jeg bruker den sjelden/aldri. (Har også fått spørsmål om hva slags bunad det er.) Skulle gjerne hatt bunad selv, men synes ikke jeg kan ta meg råd til det. Hadde ikke villet investere i bunad til barn (de vokser fort nok ut av den uansett), men begge døtrene mine har fått bunad til konfirmasjonen. Anonymkode: f776f...c28 Ja, det jeg og tenker - at de skala få til konfirmasjonenen. Jeg hadde bunad som jeg fikk til konfirmasjonen, men brukte så sjelden - så jeg solgte den. Den hadde uansett ikke passet nå uansett hvor mye den ble sydd ut og opp osv... Anonymkode: 892c0...a3c
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #4 Skrevet 11. mai 2016 Hvorfor skulle det ikke være greit med festdrakt? Har festdrakt selv og bruker den som den skulle vært bunad. Den kunne like gjerne gått for å være en bunad, og prislappen var ikke akkurat "festdrakt fra sparkjøp". Anonymkode: 67380...868
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #5 Skrevet 11. mai 2016 Om folk går i bunad, festdrakt, kjole eller annet er da ikke så nøye, selv om jeg kan skjønne at noen føler press for å ha bunad. Bunad er blitt et statussymbol, noe som jeg egentlig synes er litt trist. En bunad er mange ting, statussymbol er ikke en av dem. Anonymkode: ef293...4f8 1
Gjest Tigress Skrevet 13. mai 2016 #6 Skrevet 13. mai 2016 Festdrakt og festdrakt kan jo vere to ulike ting, då. Det er ganske stor skilnad mellom jubileumsdraktene ein kjøper på Heimen, og festdraktene ein kjøper på Sparkjøp. Litt av poenget med bunadar og festdrakter er jo det at dei er baserte på lokale tradisjonar, det er godt og solid handverk og dei varer evig (vel, mest!). Eg skjønar ikkje heilt poenget med å kjøpe ein billeg kopi, eg? For meg så er det litt som å gå med ei "Chanel"-veske, eg ser ikkje poenget med det heller. Men så er ikkje eg så opptatt av at kleda mine skal ha status heller, eg er mykje meir opphengt i kvalitet og handverk. Eg har arva to bunadar, og hadde eg ikkje hatt bunad, ville eg nok kanskje ha kjøpt ein. Men om valet sto mellom ei festdrakt frå Sparkjøp eller ein klassisk kjole, så hadde eg gått for kjolen. Å kjøpe ein meir ordentleg festdrakt er ikkje relevant for meg, då det er mange konvensjonelle bunader eg kunne hatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå