Gå til innhold

økonoisk støtte fra barnevernet. Langt innlegg!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har nylig avsluttet en barnevernsak. Jeg gikk selv til bv og fikk foreldreveiledning, programmet er nå vel gjennomført og saken er avsluttet. Jeg fikk beskjed om at jeg måtte ta kontakt dersom det var noe de kunne hjelpe meg med eller om det var noe jeg lurte på. I ettertid har jeg tenkt litt på tiltakene som går på økonomisk støtte, og lurer på om det kanskje har vært mulig og fått litt hjelp fra dem. Kort om situasjonen min:

Jeg og barnefar har ungene 50/50, og det er et evig styr med klær og utstyr. Vi praktiserer i utgangspunktet en ordning der ungene har det de trenger av klær og utstyr i begge hjemmene. Dessverre så lar ikke dette seg gjennomføre, da jeg ikke har sjans i himmelen til å kjøpe inn nytt. Dette resulterer i at vi sender yttertøy og sykler frem og tilbake. Far roter bort fotballutstyret han lover å komme med i god tid før trening, han finner det ikke, ungene kan ikke fra på trening. Dessverre klarer ikke far å samarbeide, han klarer ikke holde system i noe. Klær kommer bort, jeg kjøper og skaffer nytt, får klær gratis av familie, sørger for at barna har det de trenger til enhver tid. Men jeg har ikke tall på hvor mange sko- og støvlepar som forsvinner og som ungene vokser ut fra. Hvor mange ganger skoleungen (som reiser til og fra skolen med buss) har sagt at han har det og det på skolen, men så finner jeg ut, på slutten av uka at alt ligger til far. Han klarer ikke følge det opp, han sier det selv, han er så glemsk! Jeg bruker enorme mengder tid, penger og energi på å kjøre frem og tilbake etter dresser, luer, hjelmer, fotballutstyr osv. Dette har ødelagt livskvaliteten min, og jeg ser veldig mørkt på ting akkurat nå. I tillegg så frakter vi syklene deres mellom oss. Disse var det far som kjøpte, og han er utrolig grei, han lar ungene ha de med hjem til meg. Men dette er også noe som jeg sliter litt med. For det første så har vi ikke sykkelstativ, og syklene lempes i bagasjerommet for hver gang. Den ene syklen mistet nylig bremsen pga at den hektet seg fast i den andre sykkelen. I tillegg så er det utrolig tungvindt for ungene. Plutselig så glemmer vi syklene, og ungene blir uten sykkel en dag eller to eller tre. 

Jeg gjør så godt jeg kan og i perioder så har jeg kontroll. Ting går på skinner og alt funker som det skal. Klærne er alltid på rett sted til rett tid. Da skriver jeg nemlig lister til far, jeg ringer han og drar hjem til han for å være sikker på at ting ikke kan misforstås, at alt kommer til rette. Men over tid så funker ikke dette. 

Nå er det ny sesong, og vintertøyet skal byttes ut. Vi mangler så mye, de har noe klær som snart begynner å bli smått. dette er de klærne vi sender frem og tilbake mellom oss. Jeg har et intenst ønske om å kunne gi ungene nye uteklær og ikke minst sykler, som de kan la stå her hjemme. 

Jeg vet at bv kun hjelper de som sliter så pass at barnas levekår ikke er tilstrekkelige. Og det er jo ikke et problem her, ungene har jo i bunn og grunn det de trenger. Problemet her er jo det faktum at jeg er så lei at jeg tror jeg er i ferd med å bli sprø. Jeg er sliten, jeg er deppa for at min økonomi lager så mye vanskeligheter i hverdagen vår. Dette går jo utover ungene. Mine barn trenger forutsigbarhet, de trenger å ha system og orden i sakene sine. Slik som ting er nå så kan jeg dessverre ikke gi dem det..

Min økonomiske situasjon: Jeg ble ferdig utdannet for ett år siden, er aktiv arbeidssøker, jobber som tilkallingsvikar i flere barnehager. Tar det jeg får, men lønna rekker ikke lenger enn akkurat.

Er det noen som vet om barnevernet kan hjelpe til i slike tilfeller? 

Anonymkode: 31bb3...d7a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Browser igjennom innlegget og forstår det slik at du vil melke en kommunal tjeneste for alt de er verdt.

Har jeg rett?

Ellers må du gjerne legge frem ETT argument for hvorfor barnevernet skal betale for dine barns klær og sko og ikke feks mine?

Du og eksen har de samme problemene som veldig, veldig mange andre. Vær glad og takknemlig for hjelpen du har fått.

• Liker 18
Skrevet

Ta deg en tur inn på finn.no eller kjøp og salg grupper på Facebook. Der kan du få alt du nevner for "ingen" penger. Jeg har kjøpt sykt mye omtrent nye ting kjempebillig.....

• Liker 13
Skrevet

Hei! Jeg tenker vel at forsørgelsen av barna er det deg og barnefar som har ansvaret for og ikke skattebetalerne i din kommune. Dersom barna bor fast hos deg og har 50 prosent samvær med far, kan du søke om barnebidrag fra far. Det samme gjelder dersom dere har delt bosted og du tjener minst. Den som tjener mest skal også bidra mest til forsørgelsen av barna, så jeg foreslår at du prøver å få en ordning med barnefaren om bidrag. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner ikke reglene, men jeg kjenner en familie der barnevernet betaler barnehage for barna. De har helt normal økonomi, så det er ikke fordi de ikke har råd til å betale det selv, men fordi barnevernet har vurdert at det er bra for barna å gå i barnehage. Så det virker jo ikke som det nødvendigvis er noen inntektsgrense for at de skal hjelpe økonomisk, men at det vurderes ut fra barnas behov.

Anonymkode: 615fc...b1e

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ikke reglene, men jeg kjenner en familie der barnevernet betaler barnehage for barna. De har helt normal økonomi, så det er ikke fordi de ikke har råd til å betale det selv, men fordi barnevernet har vurdert at det er bra for barna å gå i barnehage. Så det virker jo ikke som det nødvendigvis er noen inntektsgrense for at de skal hjelpe økonomisk, men at det vurderes ut fra barnas behov.

Anonymkode: 615fc...b1e

I slike tilfeller betaler bv for at barna skal gå i bhg fordi det er bra for barna. De har da vedtak på dette. Familien er da ikke velfungerende og har god økonomisk prioritering...... Det er feil ved begge tingene. 

Vi kan ihvertfall være enige om at dersom det er best for barna å være i barnehage, så er ikke foreldrene sesielt gode når de ikke prioriterer dette for egen regning.

Anonymkode: 5243c...3b1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Har en del klær og utstyr liggende. Gir gledelig vekk til noen som trenger det- kan jeg spørre hvilke by/sted du bor?

Har gutt.

Anonymkode: 429d3...7ed

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, MapleSirup skrev:

Browser igjennom innlegget og forstår det slik at du vil melke en kommunal tjeneste for alt de er verdt.

Har jeg rett?

Ellers må du gjerne legge frem ETT argument for hvorfor barnevernet skal betale for dine barns klær og sko og ikke feks mine?

Du og eksen har de samme problemene som veldig, veldig mange andre. Vær glad og takknemlig for hjelpen du har fått.

Det går an å hjelpe folk som ikke har så mye;)

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å hjelpe folk som ikke har så mye;)

Det skal være en viss likhet for loven. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, MapleSirup skrev:

Det skal være en viss likhet for loven. 

Lover er ikke alt, mer medmenneskelighet i form av mennesker som har litt mer evne til å se mennesket enn hva en lovtekst sier så JA. Det er veldig dyrt å leve i dette landet, en lønning strekker ofte ikke til, så hvorfor ikke hjelpe hverandre til et bedre liv.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lover er ikke alt, mer medmenneskelighet i form av mennesker som har litt mer evne til å se mennesket enn hva en lovtekst sier så JA. Det er veldig dyrt å leve i dette landet, en lønning strekker ofte ikke til, så hvorfor ikke hjelpe hverandre til et bedre liv.

Nei. Kommunens skattebetalere skal ikke betale for en enkelt person som er likestilt med hundrevis av andre uten å hjelpe de mange hundre på samme viset. Det er derfor det er lover og retningslinjer for utdeling av penger.

• Liker 11
Skrevet

Barnevernet kommer ikke til å betale for at ungene dine skal få dobbelt opp av klær og utstyr. Du får gjøre som flere har foreslått over her; let på finn.no.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, MapleSirup skrev:

Nei. Kommunens skattebetalere skal ikke betale for en enkelt person som er likestilt med hundrevis av andre uten å hjelpe de mange hundre på samme viset. Det er derfor det er lover og retningslinjer for utdeling av penger.

Alle kan søke økonomisk hjelp, det kan ts også gjøre.

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Alle kan søke økonomisk hjelp, det kan ts også gjøre.

Ja, men her er det ikke rett. Hun vil jo få avslag.

Det er uriktig å ønske å tyne penger på den måten.

Denne "ideologien din" handler ikke om at vi hjelper hverandre, du skjønner vel det? Det handler om et enkeltindivid som ikke ser heltheten.

Vi har mange flyktningebarn i vår kommune. Synes du vi skal gi litt til alle og hjelpe alle, eller synes du vi skal plukke ut tre og gi masse til de så det ikke blir noe igjen til de andre?

For det er det du argumenterer for.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, MapleSirup skrev:

Ja, men her er det ikke rett. Hun vil jo få avslag.

Det er uriktig å ønske å tyne penger på den måten.

Denne "ideologien din" handler ikke om at vi hjelper hverandre, du skjønner vel det? Det handler om et enkeltindivid som ikke ser heltheten.

Vi har mange flyktningebarn i vår kommune. Synes du vi skal gi litt til alle og hjelpe alle, eller synes du vi skal plukke ut tre og gi masse til de så det ikke blir noe igjen til de andre?

For det er det du argumenterer for.

Nei, det er ikke det. Alle kan søke økonomisk hjelp, om man får avslag er opp til saksbehandler etter de har sett utgifter i forhold til inntekt.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke det. Alle kan søke økonomisk hjelp, om man får avslag er opp til saksbehandler etter de har sett utgifter i forhold til inntekt.

TS har redegjort for rot og sommel og manglende samarbeid... Det løses ikke med penger.

Du unngår faktaene. Snillisme holder ikke.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I slike tilfeller betaler bv for at barna skal gå i bhg fordi det er bra for barna. De har da vedtak på dette. Familien er da ikke velfungerende og har god økonomisk prioritering...... Det er feil ved begge tingene. 

Vi kan ihvertfall være enige om at dersom det er best for barna å være i barnehage, så er ikke foreldrene sesielt gode når de ikke prioriterer dette for egen regning.

Anonymkode: 5243c...3b1

En familie kan være velfungerende, men få dette dekket kun på økonomisk grunnlag. Sunt for barn å gå i barnehage er det alltid.

Anonymkode: ffd97...855

AnonymBruker
Skrevet

Her må far ta seg sammen! Mer penger løser ikke noe, han vil jo fortsatt rote bort alt og sikkert måtte låne av deg uansett.

Anonymkode: c9292...393

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Her høres det mer ut, som at barna burde bo hos mor i det daglige. Side far er et rotehue, og ikke klarer å sende med alt, og følge opp.

Anonymkode: f602b...fe5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her høres det mer ut, som at barna burde bo hos mor i det daglige. Side far er et rotehue, og ikke klarer å sende med alt, og følge opp.

Anonymkode: f602b...fe5

Nok av de ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...