AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Hei. Jeg er i en vanskelig situasjon hvor jeg vurderer hvorvidt jeg skal flytte sammen med min kjære eller ikke.. Økonomisk sett blir det vanskelig, forestiller jeg meg. Jeg er enslig forsørger og mister jo alt av stønader samme måneden som vi flytter sammen. Jeg er for tiden lærling og har en inntekt på usle 10 tusen i mnd. Overgangsstønad, utdanningsstønad og stønad til barnetilsyn bortfaller når jeg eventuelt flytter med kjæresten, så det er 10 tusen + barnetrygd og barnebidrag jeg sitter igjen med. Jeg så at barnebidrag vil øke en del når jeg mister stønad til barnetilsyn (bidraget dobles. per i dag betaler barnefar kun 2 tusen i mnd for 2 barn). Barnefar truet med å gå rettens vei for 50% fordi han nektet å betale mer bidrag. Hvordan løser vi det på en grei måte? Jeg må jo ha råd til å forsørge barna og jeg har full omsorg. Pappaen har de normalt annenhver helg og en dag i uka. Etter jeg er ferdig som lærling blir det verst. Vil jeg da kun få dagpenger regnet utifra lærlinglønn? Eller blir overgangsstønaden regnet som lønn (har den gamle typen fra før 2014 som egentlig betegnes som "pensjon")? Hvis det forventes at jeg skal forsørge to barn med 64% av lærlinglønn på 10 tusen i mnd så er det jo klin umulig å noen gang gi opp min "enslige" tilværelse før jeg får meg en konge jobb.. Anonymkode: fc309...8f9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Du betaler vel skatt av OS? Da regnes det som lønn og du får dagpenger. Anonymkode: ac5a2...57b
Mammabamma Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 Du vil ikke få dagpenger på grunnlag av overgangsstønad. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du betaler vel skatt av OS? Da regnes det som lønn og du får dagpenger. Anonymkode: ac5a2...57b Ja, overgangsstønaden betaler jeg skatt av. Men er fortsatt litt usikker.. Nådde aldri igjennom hos NAV i dag så fikk ikke spurt dem heller. Noen som vet med sikkerhet? TS Anonymkode: fc309...8f9
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 9 minutter siden, Mammabamma skrev: Du vil ikke få dagpenger på grunnlag av overgangsstønad. Vet du det med sikkerhet, eller er det bare synsing? Anonymkode: fc309...8f9
Mammabamma Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Jeg vet det med sikkerhet. Noen jeg kjenner var ferdig med overgangsstønad i fjor sommer og måtte få stønad fra sosialen til hun fikk seg jobb. Hun fikk ikke dagpenger eller feriepenger av overgangsstønaden. 2
GammelKaktus Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 Man har ikke rett på dagpenger av overgangsstønad. Du får ringe NAV i morgen så får du det bekreftet. 2
Sulosi Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet du det med sikkerhet, eller er det bare synsing? Anonymkode: fc309...8f9 Jeg vet det med sikkerhet. Ang 50/50 så kan du fortsatt få bidrag dersom far tjener mere enn deg. Da heter det nettobidrag, jeg får det.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du betaler vel skatt av OS? Da regnes det som lønn og du får dagpenger. Anonymkode: ac5a2...57b Nei....Hvorfor svarer du når du ikke vet? Anonymkode: 4233d...326 2
MapleSirup Skrevet 9. mai 2016 #10 Skrevet 9. mai 2016 TS: Fra nav.no Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du har fått redusert arbeidstiden din med minst halvparten (50 prosent) har hatt en minsteinntekt fra lønnet arbeid på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i året som gikk, eller minst 3 G i løpet av de tre siste avsluttede kalenderårene er registrert som arbeidssøker og sender meldekort hver 14. dag er reell arbeidssøker bor eller oppholder deg i Norge Så, nei, overgangsstønad gir ikke rett på dagpenger.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #11 Skrevet 10. mai 2016 7 timer siden, Mammabamma skrev: Jeg vet det med sikkerhet. Noen jeg kjenner var ferdig med overgangsstønad i fjor sommer og måtte få stønad fra sosialen til hun fikk seg jobb. Hun fikk ikke dagpenger eller feriepenger av overgangsstønaden. Ååå, så dumt. Aleneforsørgere som har følge er med andre ord doomed til å bo alene da. Det er så vanvittig fjernt! Jeg regner med at sosialhjelp ville vært utelukket også, hvis jeg hadde samboer. Forventer de virkelig at jeg skal leve på bidrag, barntrygd og 6500kr i dagpenger? Er jo ikke sikkert jeg får meg jobb med en gang jeg er ferdig med lærlingtiden, så da må jeg vel leve på skikk og ingenting? 1/5 av hva jeg har nå.. Hvis jeg forblir aleine så mister jeg uansett overgangsstønaden når jeg er ferdig som lærling (hatt i 4 år), så det blir vel begrenset hva jeg har da også.. TS Anonymkode: fc309...8f9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #12 Skrevet 10. mai 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ååå, så dumt. Aleneforsørgere som har følge er med andre ord doomed til å bo alene da. Det er så vanvittig fjernt! Jeg regner med at sosialhjelp ville vært utelukket også, hvis jeg hadde samboer. Forventer de virkelig at jeg skal leve på bidrag, barntrygd og 6500kr i dagpenger? Er jo ikke sikkert jeg får meg jobb med en gang jeg er ferdig med lærlingtiden, så da må jeg vel leve på skikk og ingenting? 1/5 av hva jeg har nå.. Hvis jeg forblir aleine så mister jeg uansett overgangsstønaden når jeg er ferdig som lærling (hatt i 4 år), så det blir vel begrenset hva jeg har da også.. TS Anonymkode: fc309...8f9 Det er da ikke opp til staten å forsørge deg. Når du har en sånn økonomisk situasjon som du har nå må du uansett tenke smart. Det sier seg selv at du ikke blir samboer før overgangsstønaden går ut også starter du allerede nå å søke jobber som bare fy så du har noe å gå til etter lærlingtiden er ute. Før du får deg jobb så kan du faktisk økonomisk sett ikke bli samboer. For som du sier, sosialstønad får du heller ikke da. Anonymkode: b7b0c...bd6 8
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #13 Skrevet 10. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da ikke opp til staten å forsørge deg. Når du har en sånn økonomisk situasjon som du har nå må du uansett tenke smart. Det sier seg selv at du ikke blir samboer før overgangsstønaden går ut også starter du allerede nå å søke jobber som bare fy så du har noe å gå til etter lærlingtiden er ute. Før du får deg jobb så kan du faktisk økonomisk sett ikke bli samboer. For som du sier, sosialstønad får du heller ikke da. Anonymkode: b7b0c...bd6 Nei, men jeg trodde man var litt mer økonomisk sikker når man hadde barn. Jeg mister uansett overgangsstønaden etter lærlingtiden. Så uansett om jeg velger å bo alene eller med kjæresten så vil jeg jo få en økonomisk knipe frem til jeg får meg jobb. Man hører jo konstant om hvor vanskelig det er å få seg jobb. Det er enda 6 måneder igjen til jeg er "der", men det er greit å være føre var. Men ikke så enkelt tydeligvis.. Anonymkode: fc309...8f9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #14 Skrevet 10. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg trodde man var litt mer økonomisk sikker når man hadde barn. Jeg mister uansett overgangsstønaden etter lærlingtiden. Så uansett om jeg velger å bo alene eller med kjæresten så vil jeg jo få en økonomisk knipe frem til jeg får meg jobb. Man hører jo konstant om hvor vanskelig det er å få seg jobb. Det er enda 6 måneder igjen til jeg er "der", men det er greit å være føre var. Men ikke så enkelt tydeligvis.. Anonymkode: fc309...8f9 Den økonomiske sikkerheten er overgangstønad, barnetrygd og bidrag. Og det er jo kjempe masse sånn egentlig. Du har 6 mnd å finne deg en jobb på, det klarer du Anonymkode: b7b0c...bd6 1
Peter007 Skrevet 10. mai 2016 #15 Skrevet 10. mai 2016 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er i en vanskelig situasjon hvor jeg vurderer hvorvidt jeg skal flytte sammen med min kjære eller ikke.. Økonomisk sett blir det vanskelig, forestiller jeg meg. Jeg er enslig forsørger og mister jo alt av stønader samme måneden som vi flytter sammen. Jeg er for tiden lærling og har en inntekt på usle 10 tusen i mnd. Overgangsstønad, utdanningsstønad og stønad til barnetilsyn bortfaller når jeg eventuelt flytter med kjæresten, så det er 10 tusen + barnetrygd og barnebidrag jeg sitter igjen med. Jeg så at barnebidrag vil øke en del når jeg mister stønad til barnetilsyn (bidraget dobles. per i dag betaler barnefar kun 2 tusen i mnd for 2 barn). Barnefar truet med å gå rettens vei for 50% fordi han nektet å betale mer bidrag. Hvordan løser vi det på en grei måte? Jeg må jo ha råd til å forsørge barna og jeg har full omsorg. Pappaen har de normalt annenhver helg og en dag i uka. Etter jeg er ferdig som lærling blir det verst. Vil jeg da kun få dagpenger regnet utifra lærlinglønn? Eller blir overgangsstønaden regnet som lønn (har den gamle typen fra før 2014 som egentlig betegnes som "pensjon")? Hvis det forventes at jeg skal forsørge to barn med 64% av lærlinglønn på 10 tusen i mnd så er det jo klin umulig å noen gang gi opp min "enslige" tilværelse før jeg får meg en konge jobb.. Anonymkode: fc309...8f9 Det er konflikt-skapene regelverk. Dette opp mot at barnebidrag øyer dom følge av at du blir samboer. Dette med tanke på at det er ditt valg å bli samboer. Du kan rett og slett styre barnebidrags-andel for barnepass. Jeg ser at du får felles bolig med ny mann, og således lavere boutgifter. Men hva har det barnets far å gjøre, hvordan du lever. Din nye mann skalle forsørge andres barn. Men samtidig skal barnets far betale for at du flytter sammen med ny mann. Dette er det jeg kaller en muppet-regel. Det slår uheldig ut. Når det handler om dette området er det mye som er forferdelig dårlig tilpasset. Med dette mener jeg konfliktskapene regelverk. Uansett har ikke du TS.laget regelverket så jeg bare kommenterer hvor konflikt-skapende det er. Dette med at bidraget økes over natten med det dobbelte som du skriver er i seg selv en utfordring for mange BY.med en allerede presset økonomi. Dette kan gå fra et greit samarbeid til et IKKE greit. Synd men sant. Endret 10. mai 2016 av Peter007
duplexx Skrevet 10. mai 2016 #16 Skrevet 10. mai 2016 Men har ikke denne mannen en jobb? Jeg forstår ikke damer med barn fra før av, som skal flytte med ny type, som LURER på om de skal gjøre det eller ikke, fordi de mister alle stønadene sine? Hadde jeg flyttet sammen med min kjæreste hadde det ikke vært et spørsmål om vi skulle gjøre det eller ikke, med mindre han er trygded? Og da må dere vente så du kan hvada forsørge dere alle sammen etterhvert? Han typen vet vel at du har barn og ansvaret det følger med å flytte sammen med alenemor, han må jo bidra på lik linje, om ikke mer, hvis du tjener lite de førstkommende årene, dersom dere ønsker å bo sammen? Altså... 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #17 Skrevet 10. mai 2016 1 time siden, duplexx skrev: Men har ikke denne mannen en jobb? Jeg forstår ikke damer med barn fra før av, som skal flytte med ny type, som LURER på om de skal gjøre det eller ikke, fordi de mister alle stønadene sine? Hadde jeg flyttet sammen med min kjæreste hadde det ikke vært et spørsmål om vi skulle gjøre det eller ikke, med mindre han er trygded? Og da må dere vente så du kan hvada forsørge dere alle sammen etterhvert? Han typen vet vel at du har barn og ansvaret det følger med å flytte sammen med alenemor, han må jo bidra på lik linje, om ikke mer, hvis du tjener lite de førstkommende årene, dersom dere ønsker å bo sammen? Altså... Jo, han har jobb. Men slik jeg har det nå tjener jeg vesentlig mer enn hva han gjør. Han er selvstendig næringsdrivende og er litt i "startfasen". Forventer ikke at han skal forsørge meg og barna, eller jeg forsørge han. Syns hver vår økonomi er greit. Det er jo ikke hans barn heller, så jeg syns ikke det blir riktig at han skal punge ut penger til alt mulig for dem. Vi har blitt enige om at vi skal ha en felleskonto til mat, og diverse alle trenger. At vi legger inn like mye hver i mnd på det. Og at jeg er med på å spleise på alle vanlige utgifter på huset - bortsett fra huslånet. Kjøper meg eventuelt inn om et par år hvis ting er på stell og jeg har fått ordnet meg litt egenkapital. Så DET er planen. Blir vel mer rettferdig om jeg legger inn litt mer kr enn han på den felleskontoen i mnd. Når man er gift og har vært sammen i flere år og er trygge på hverandre kan man jo selvsagt se annerledes på det. Men etter at par år som kjærester kan jeg ikke forvente at han skal forsørge meg og barna - ikke ønsker jeg det heller. Jeg får søke på jobber som en gal, og virkelig håpe at noe dukker opp innen lærlingtiden er ferdig.TS Anonymkode: fc309...8f9
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #18 Skrevet 10. mai 2016 3 timer siden, Peter007 skrev: Det er konflikt-skapene regelverk. Dette opp mot at barnebidrag øyer dom følge av at du blir samboer. Dette med tanke på at det er ditt valg å bli samboer. Du kan rett og slett styre barnebidrags-andel for barnepass. Jeg ser at du får felles bolig med ny mann, og således lavere boutgifter. Men hva har det barnets far å gjøre, hvordan du lever. Din nye mann skalle forsørge andres barn. Men samtidig skal barnets far betale for at du flytter sammen med ny mann. Dette er det jeg kaller en muppet-regel. Det slår uheldig ut. Når det handler om dette området er det mye som er forferdelig dårlig tilpasset. Med dette mener jeg konfliktskapene regelverk. Uansett har ikke du TS.laget regelverket så jeg bare kommenterer hvor konflikt-skapende det er. Dette med at bidraget økes over natten med det dobbelte som du skriver er i seg selv en utfordring for mange BY.med en allerede presset økonomi. Dette kan gå fra et greit samarbeid til et IKKE greit. Synd men sant. Å herregud.... Man kan ikke skrive noe på dette forumet uten at Petter007 føler seg angrepet i lommeboka. Anonymkode: 4233d...326 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #19 Skrevet 10. mai 2016 Man mister ikke os øyeblikkelig ved samboerskap. Ring nav og snakk med de. Anonymkode: 4233d...326 1
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2016 #20 Skrevet 10. mai 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, men jeg trodde man var litt mer økonomisk sikker når man hadde barn. Den økonomiske sikkerheten skaffer man seg gjerne før man får barn, og hvem kan man klandre for det? Staten?? Anonymkode: 6906d...887 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå