Gå til innhold

Greit å bruke samme navn til baby som svigerinnen min har brukt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er den at min svigerinne for 10 år siden fikk en datter som hun ga et navn jeg alltid har sagt at min fremtidige datter skulle hete. Jeg og min svigerinne kjente ikke hverandre da, min mann og jeg har vært sammen i 9 år. 

Navnet det gjelder er min bestemors navn. Hun var mer forelder for meg enn mine egne ofte var, men døde dessverre da jeg var 11 år. I dagboken min fra rundt den tiden skriver jeg at jeg vil at min datter en dag skal hete det samme som bestemor, det er det jeg alltid har hatt lyst til. 

Svigerinnen min er forbanna fordi jeg vil bruke dette navnet. Hun sier hun "legger ned veto" mot at jeg bruker det, at det er respektløst mot henne og mot jenta som allerede har dette navnet, og at hun ikke kommer til å tilgi meg om det blir dette navnet vi bruker. Hun sier at det vil være veldig merkelig om to kusiner skal hete akkurat det samme. 

Min mann skjønner hvorfor jeg vil bruke navnet, og syns også at det er nydelig. Samtidig vil han ikke skape uvennskap med sin søster. 

Hva mener dere? Er det skikkelig respektløst og dårlig gjort om vi bruker dette navnet? Det er ikke et spesielt uvanlig eller unikt navn, men et vanlig norsk navn. 

Anonymkode: 555de...ed5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

I dette tilfellet syns jeg at din svigerinne bør trekke seg unna og akseptere det. 

Anonymkode: b9871...5a6

• Liker 40
Skrevet

Vanskelig :icon_frown: Ingen har veto på et navn. Om det betyr mye for deg ville jeg ha brukt det. Ingen mulighet for et dobbeltnavn da feks? Hun kommer nok over det, men det spørs om det er verdt å skape den konflikten med henne. Er dere mye sammen med de?

• Liker 4
Skrevet

Tenk hvor lite kult det vil være for de to jentene og ha samme navn. Her ville jeg vært kreativ og kunnet på et annet navn 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal finne et annet navn. Det vil ikke påvirke  dine minner om din bestemor i det minste. Derimot vil det tydeligvis skape konflikt å velge det, og jeg kan ikke se at det er verdt det... 

Anonymkode: ff18f...dff

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hun kan ikke nekte deg. Skjønner at hun ikke liker det så godt, og det kommer sikkert til å bli litt rart i familien med to kusiner som heter det samme.

Samtidig så skjønner jeg godt - kanskje bedre - at du virkelig vil bruke det navnet. Og det hadde jeg gjort hadde jeg vært i samme dilemma som deg. 

Hun burde forstå at dette er viktig for deg og har vært viktig for deg siden du var jente selv. Som hiro over her sier; kanskje det går an å bruke det sammen med et annet navn? 

Jeg hadde uansett brukt det navnet om det var sånn at jeg hadde bestemt det fra jeg var liten. Du kan faktisk ikke noe for at niesen til mannen din heter det samme. Og mannen din er jo enig med deg. 

Anonymkode: 86393...1c3

• Liker 3
Skrevet

Ta navnet, TS. Synes vel ikke det burde vært et dilemma engang, det er jo ikke sånn at du velger å bruke det på trass, det er gode og fullt forståelige grunner til det.  

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Med så stor aldersforskjell bør det da ikke ha noe å si om de har samme navn. Hvis de ikke har flere kusiner enn hverandre så virker det kanskje litt fantasiløst utad, men det ville jeg ikke brydd meg om hvis navnet var viktig for meg.

Anonymkode: dff6f...8ed

• Liker 10
Skrevet (endret)

Lag et dobbelt navn hvor bestemorens navn er en del av det.

Endret av Kamomille
  • Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

Ingen eier ett navn. Så sånn sett har svigerinnen din ikke noe rett til å be deg la vær. Samtidig kan man a hensyn til hele familien. Blir rart med to barnebarn som heter det samme. Og søskenbarn med samme navn.

Har dere vurdert mellomnavn? Bestemor sitt navn som mellomnavn..

Anonymkode: c74fa...dca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det var en tråd om det samme, bare at den ene datteren døde som baby. I det tilfellet syntes jeg at det burde tas hensyn til det døde barnet. 

• Liker 5
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Saken er den at min svigerinne for 10 år siden fikk en datter som hun ga et navn jeg alltid har sagt at min fremtidige datter skulle hete. Jeg og min svigerinne kjente ikke hverandre da, min mann og jeg har vært sammen i 9 år. 

Navnet det gjelder er min bestemors navn. Hun var mer forelder for meg enn mine egne ofte var, men døde dessverre da jeg var 11 år. I dagboken min fra rundt den tiden skriver jeg at jeg vil at min datter en dag skal hete det samme som bestemor, det er det jeg alltid har hatt lyst til. 

Svigerinnen min er forbanna fordi jeg vil bruke dette navnet. Hun sier hun "legger ned veto" mot at jeg bruker det, at det er respektløst mot henne og mot jenta som allerede har dette navnet, og at hun ikke kommer til å tilgi meg om det blir dette navnet vi bruker. Hun sier at det vil være veldig merkelig om to kusiner skal hete akkurat det samme. 

Min mann skjønner hvorfor jeg vil bruke navnet, og syns også at det er nydelig. Samtidig vil han ikke skape uvennskap med sin søster. 

Hva mener dere? Er det skikkelig respektløst og dårlig gjort om vi bruker dette navnet? Det er ikke et spesielt uvanlig eller unikt navn, men et vanlig norsk navn. 

Anonymkode: 555de...ed5

Ja.

• Liker 8
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var en tråd om det samme, bare at den ene datteren døde som baby. I det tilfellet syntes jeg at det burde tas hensyn til det døde barnet. 

Eeh? Det hjelper jo ingenting for TS sin problemstilling?

• Liker 17
Skrevet
6 minutter siden, Torelli skrev:

Tenk hvor lite kult det vil være for de to jentene og ha samme navn. Her ville jeg vært kreativ og kunnet på et annet navn 

Hvorfor er det "lite kult"? TS ønsker å videreføre et navn fra sin egen slekt, det er hun i sin fulle rett å gjøre. Det er dessuten 10 år mellom de to jentene, det er ikke akkurat sannsynlig at de blir lekekamerater.. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, hironakamura skrev:

Eeh? Det hjelper jo ingenting for TS sin problemstilling?

Jeg vet, ville bare ta med at synspunkt på navn kan endres om det skulle være andre hensyn å ta.

AnonymBruker
Skrevet

Kusina mi og jeg har identiske navn. Jeg er to år eldre, hennes mor er min mors søster. Det har aldri plaget meg, men det har blitt gjort narr av. 

Anonymkode: a8f3f...b2f

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig blir det noe helt anna. Men det er jo ikke relevant her, hvor vi svarer på hovedinnlegget .. 

• Liker 3
Gjest Tamsi
Skrevet

Går det an å bruke et lignende navn? Elise istedet for Elisabet for eksempel, eller bruke to navn?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, ville bare ta med at synspunkt på navn kan endres om det skulle være andre hensyn å ta.

Joda, men nå var jo det du beskriver et helt tragisk tilfelle og ikke likt TS' tilfelle i det hele tatt. Det finnes jo alltids andre årsaker til at det ikke er ok å bruke samme navn. Hadde TS bestemt seg for å bruke navnet til svigerinna etter først å ha hørt det på hennes datter synes jeg feks ikke det ville vært like greit.

• Liker 2
Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at det ikke er greit å velge samme navn som et annet barn i så nær familie. Hvis feks min bror fikk et barn til, og de valgte å gi barnet samme navn som min sønn, hadde jeg nok ikke likt det. Men... Samtidig synes jeg du har en god grunn til å velge akkurat det navnet pga din bestemor og deres nære forhold. Så dette var vanskelig ja!!

Jeg heller nok mot å råde deg til å velge det ønskede navnet. Kanskje med et mallomnavn sånn at det blir en liten forskjell. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...