AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Dersom noen vinner en million kroner på Tipping eller med skrapelodd, av ett eller annet slag. Er denne summen skattepliktig? Hva skjer dersom vinneren med en gang bruker opp en god slump av dette - for eksempel ved å kvitte seg med all gjeld, og kjøpe seg en splitter ny bil. Risikerer man fremdeles å måtte betale en viss sum i skatt / avgifter, av den summen som man vant? Anonymkode: 45e79...69a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Gevinster fra NorskTipping er som regel ikke skattepliktige med en gang. Unntaket er dersom en f.eks. tipper og vinner i såpass stor skala at det går innunder næring, men det kreves mye før en når det nivået. Vinner du f.eks. i Lotto betaler du ikke skatt av beløpet. Men, det vil jo året etter inngå i formuen din, og da kan det hende du må betale formueskatt. Anonymkode: b819f...cad
ajarRun Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dersom noen vinner en million kroner på Tipping eller med skrapelodd, av ett eller annet slag. Er denne summen skattepliktig? Hva skjer dersom vinneren med en gang bruker opp en god slump av dette - for eksempel ved å kvitte seg med all gjeld, og kjøpe seg en splitter ny bil. Risikerer man fremdeles å måtte betale en viss sum i skatt / avgifter, av den summen som man vant? Anonymkode: 45e79...69a Du må betale skatt av inntekt selv om du bruker opp pengene. Hvis ikke hadde jeg jo bare kjøpt hus til 5 millioner og sørget for at jeg var blakk på slutten av året. Men min kunderådgiver i DnB tipset meg om at man bare kan utgiftsføre lottokupongen på et selskap i Panama, slik at det selskapet eier gevinsten, og så får du et kredittkort på firmaet og så bruker du pengene via kredittkortet. Har ikke prøvd det ennå da, vinner sjeldent i lotto, sannsynligvis for at jeg ikke spiller.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 2 timer siden, ambivalentReaction skrev: Du må betale skatt av inntekt selv om du bruker opp pengene. Hvis ikke hadde jeg jo bare kjøpt hus til 5 millioner og sørget for at jeg var blakk på slutten av året. Men min kunderådgiver i DnB tipset meg om at man bare kan utgiftsføre lottokupongen på et selskap i Panama, slik at det selskapet eier gevinsten, og så får du et kredittkort på firmaet og så bruker du pengene via kredittkortet. Har ikke prøvd det ennå da, vinner sjeldent i lotto, sannsynligvis for at jeg ikke spiller. Går alle gevinster fra skrapelodd (eller Lotto) under vanlig inntekt da ? Anonymkode: 45e79...69a
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går alle gevinster fra skrapelodd (eller Lotto) under vanlig inntekt da ? Anonymkode: 45e79...69a Ikke hør på han der. Anonymkode: be8dc...1b3 6
ajarRun Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går alle gevinster fra skrapelodd (eller Lotto) under vanlig inntekt da ? Anonymkode: 45e79...69a Det bruker å stå bakpå. Men hvis du vinner et betydelig beløp kan du bare betale noen for å finne det ut.
Jerry Lee Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går alle gevinster fra skrapelodd (eller Lotto) under vanlig inntekt da ? Anonymkode: 45e79...69a Nei. Bare tull. Er gevinster veldig store og kan regnes som formue, skattes det som slik. Renteinntekter av formue, derimot, skattes som inntekt.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dersom noen vinner en million kroner på Tipping eller med skrapelodd, av ett eller annet slag. Er denne summen skattepliktig? Hva skjer dersom vinneren med en gang bruker opp en god slump av dette - for eksempel ved å kvitte seg med all gjeld, og kjøpe seg en splitter ny bil. Risikerer man fremdeles å måtte betale en viss sum i skatt / avgifter, av den summen som man vant? Anonymkode: 45e79...69a Du skal i alle fall føre dette opp på selvangivelsen. Og det er ikke uten grunn man ikke lenger kan spille lotto eller andre pengespill hos Norsk Tipping uten å ha spillekort og konto. En mann som vant uhorvelig mye på nettspill har tatt saken til retten og tapt i HR, i forhold til å måtte betale skatt. Det var skatteetaten som trakk saken inn for retten, der de vant frem. Anonymkode: de0e2...0a4
Summers Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 Gevinster fra Norsk Tipping er ikke skattepliktig som inntektsskatt. Man må betale formueskatt, men formueskatten regnes jo av formuen man har i slutten(31?) desember. Så om du kan dokumentere at du har brukt den opp før det så slipper du formueskatt. 4
Illuminatum Skrevet 10. mai 2016 #10 Skrevet 10. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Du skal i alle fall føre dette opp på selvangivelsen. Og det er ikke uten grunn man ikke lenger kan spille lotto eller andre pengespill hos Norsk Tipping uten å ha spillekort og konto. En mann som vant uhorvelig mye på nettspill har tatt saken til retten og tapt i HR, i forhold til å måtte betale skatt. Det var skatteetaten som trakk saken inn for retten, der de vant frem. Anonymkode: de0e2...0a4 Alle gevinster fra Norsk tipping og evnt andre selskaper som deler overskuddet til almennyttige formål er SKATTEFRIE. Han som måtte betale skatt vant hos et spillselskap som ikke deler ut overskuddet sitt til almennyttige formål og er dermed SKATTEPLIKTIG. 2
Illuminatum Skrevet 10. mai 2016 #11 Skrevet 10. mai 2016 9 timer siden, Jerry Lee skrev: Nei. Bare tull. Er gevinster veldig store og kan regnes som formue, skattes det som slik. Renteinntekter av formue, derimot, skattes som inntekt. Det har da ingen ting med hvor stor gevinsten var. Formue pr 31.12 skal oppgis til beskatning uavhengig om du tjente pengene, vant de på lotto eller betting, fikk de av pappa, arvet de av ei grandtante i USA eller stjal de.
Jerry Lee Skrevet 11. mai 2016 #12 Skrevet 11. mai 2016 Den Tuesday, May 10, 2016 at 8.25, Illuminatum skrev: Det har da ingen ting med hvor stor gevinsten var. Formue pr 31.12 skal oppgis til beskatning uavhengig om du tjente pengene, vant de på lotto eller betting, fikk de av pappa, arvet de av ei grandtante i USA eller stjal de. Vel... if you say so. Correct me if i am wrong. Gevinst på statsspill er skattefrie, arveskatten har blitt uvesentlig og gaver opptil en sum er skattefritt. Poenget mitt var om summen er så stor at den overskrider grensene i sitt "felt" skal det oppgis. Er summen så enorm at du etter den ender opp med netto formue, skal den skattes som formue, og renteinntekter av den skattes som arbeidsinntekt. Noen andre enn den jeg siterer som vet mer om dette? Jeg er veldig åpen på at jeg driter på leggen her... ☺
Illuminatum Skrevet 11. mai 2016 #13 Skrevet 11. mai 2016 22 minutter siden, Jerry Lee skrev: Vel... if you say so. Correct me if i am wrong. Gevinst på statsspill er skattefrie, arveskatten har blitt uvesentlig og gaver opptil en sum er skattefritt. Poenget mitt var om summen er så stor at den overskrider grensene i sitt "felt" skal det oppgis. Er summen så enorm at du etter den ender opp med netto formue, skal den skattes som formue, og renteinntekter av den skattes som arbeidsinntekt. Noen andre enn den jeg siterer som vet mer om dette? Jeg er veldig åpen på at jeg driter på leggen her... ☺ Det har ingen ting å gjøre med hvor mye gevinsten var, Er formuen din ved slutten av året over bunnfradragene får du formuesskatt, ellers ikke. Og det skal nok ikke noen enorm sum for dette. Renteinntekter skal alltid beskattes uansett hvordan pengene kom inn.
Jerry Lee Skrevet 11. mai 2016 #14 Skrevet 11. mai 2016 2 minutter siden, Illuminatum skrev: Det har ingen ting å gjøre med hvor mye gevinsten var, Er formuen din ved slutten av året over bunnfradragene får du formuesskatt, ellers ikke. Og det skal nok ikke noen enorm sum for dette. Renteinntekter skal alltid beskattes uansett hvordan pengene kom inn. Jaja...da sier vi det slik... Andre...?
Illuminatum Skrevet 11. mai 2016 #16 Skrevet 11. mai 2016 Et øyeblikk siden, makkapakka skrev: skattefritt ut det året du vinner. Hva mener du med det? Det blir da formuesskatt i det året du vinner.
Illuminatum Skrevet 11. mai 2016 #17 Skrevet 11. mai 2016 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Jaja...da sier vi det slik... Andre...? Det var da måte på ...... Kan du ikke heller si at du er uenig og heller fortelle hva du mener enn å forsøke å disse meg slik?
Jerry Lee Skrevet 11. mai 2016 #18 Skrevet 11. mai 2016 Et øyeblikk siden, Illuminatum skrev: Det var da måte på ...... Kan du ikke heller si at du er uenig og heller fortelle hva du mener enn å forsøke å disse meg slik? Har da sagt hva jeg mener. Og at jeg er usikker. Derfor jeg spør andre... Har da ikke ment å disrespektere deg! Men dette er avsporing. Og ikke vår tråd. Så jeg gir meg her.
Illuminatum Skrevet 11. mai 2016 #19 Skrevet 11. mai 2016 4 minutter siden, Jerry Lee skrev: Har da sagt hva jeg mener. Og at jeg er usikker. Derfor jeg spør andre... Har da ikke ment å disrespektere deg! Men dette er avsporing. Og ikke vår tråd. Så jeg gir meg her. jaja, da sier vi det slik
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2016 #20 Skrevet 11. mai 2016 Skatteetaten har svaret http://www.skatteetaten.no/nn/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/Nettspill-gevinst-og-skatt/?chapter=36025 Anonymkode: 80eb8...035
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå