AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Kan noen fortelle meg litt om hvordan det er å være butikksjef i kjedestyrt butikk? Er snakk om Voice kjeden. Hvordan er lønnen? Hvordan er "kontorarbeidet", hva må man gjøre utenom det vanlige som en medarbeider også gjør? Vil egentlig ha all infoen jeg kan få, hehe. Om alt fra ledelsen ned til "grunnarbeidet". All hjelp er god hjelp!! Anonymkode: 19d4b...f1e
Pippmo Skrevet 22. juni 2017 #2 Skrevet 22. juni 2017 Hei, fikk du noen svar, eller har du lært noe selv? Jeg er veldig nyskjerrig på akkurat det samme.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #3 Skrevet 23. juni 2017 Jeg har ikke jobbet i Voice, men i andre kjeder, har erfaring fra tre ulike. Dessverre er mine erfaringer negative. Alle plassene opplevde jeg liten beslutningsmyndighet på noe som helst, fikk ikke gjøre lokale tilpasninger osv. I en av kjedene var det f eks sånn at det mest ekstreme ungdomstøyet skulle plasseres i front av butikken. Jeg foreslo å endre dette i min butikk og heller vise fram det mer klassiske dametøyet, siden kjøpesenteret hadde en voksen kundemasse og lite ungdommer. Fikk blankt avslag av kjedeledelsen, for butikkene i kjeden skulle fremstå som like. En uke gjorde jeg likevel om på hele butikken og økte omsetning tvert. Fikk likevel kjeft og beskjed om å endre tilbake av ledelsen.. Dette er kun et eksempel. Man blir liksom satt til å lede, men ikke frihet til å faktisk gjøre det. Jeg fikk ikke lov å være med å sette opp budsjett og syntes det jeg fikk servert var helt urealistisk. (Jeg er utdannet innen varehandelsledelse fra BI og vil påstå jeg ikke er helt kunnskapsløs). Budsjett ble aldri oppnådd, men siden jeg var butikksjef, fikk jeg skylda. Henger ikke på greip å få resultatansvar uten å være med å sette opp budsjettet. Min erfaring er dessverre at de kun ønsket en ansvarlig syndebukk når budsjettet ikke nås. Slike kjeder utnytter også et smutthull i lovverket og påstår at dette er en særlig ledende stilling og vips er du fratatt rettigheter til overtidsbetaling. Jeg jobbet i snitt 45 timer i uka i alle de tre stedene og hadde dermed langt lavere timelønn enn de andre ansatte. Jeg måtte også være tilgjengelig på telefonen til enhver tid for de andre ansatte, bl a pga ansvaret for å finne løsninger ved sykdom, og da også i feriene mine... Slo av mobilen en feriedag og fikk da trussel om oppsigelse. Jeg skulle også være tilgjengelig til å steppe inn dersom andre ansatte ble syke og jeg ikke fant andre å sette inn. Med mindre enn ti ansatte sier det seg selv at det er vanskelig å finne alternativer hver gang. Pga åpningstidende det ene stedet, måtte jeg derfor være tilgjengelig fra kl 07-22 på Jeg skal aldri jobbe slik igjen. Anonymkode: faf4b...80c 1
ambre Skrevet 23. juni 2017 #4 Skrevet 23. juni 2017 Jeg vil bare si meg helt enig i AB som skriver over meg her, jeg har nøyaktig samme opplevelse. Lite eller inget handlingsrom, samtidig som du må ta ansvar og skylden for konsekvenser av avgjørelser tatt av ledelsen. Som butikksjef gikk jeg over på fastlønn og mistet all rett til overtidsbetaling og betaling for timer jeg jobbet utover mine faste timer. For å dekke opp sykefravær og sørge for å fylle alle vakter i åpningstiden 10-22 hver dag måtte jeg jobbe veldig mye ekstra, da jeg ikke fikk myndighet til å sørge for at vi hadde mange nok ansatte.. jeg tjente mindre og jobbet mer enn når jeg var vanlig ansatt.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #5 Skrevet 23. juni 2017 Hørte av en bekjent som er sjef på en stor matbutikk. Eneste butikken i nærmiljøet,og en stor kundegruppe. Siden det er eneste butikk,etterspør kundene div varer.Vanlige varer. Bestilling av varer går sentralt. De ser på data hva som går ut. Det er de som bestemmer hva butikken skal ha. De hiver plutselig ut noe,som er vanlig,for da er det vel en produsent som har betalt mye for hylleplass. De mangler eks stadig vekk div melkeprodukter. Varer er ikke på lager osv. Dette har resultert at kundene må ta bilen for å handle andre plasser. Så søkte posten om å få sette opp postkasse på veggen deres,noe de fikk. Veldig kjekt,da vi har lang vei til butikk. Mye eldre i området osv. Butikken selger ikke frimerker,for det er ikke i kjedens sortiment.De driver ikke service. Så sjefen der har ingenting hun skal ha sagt. Hvem som helst kan bli sjef. Anonymkode: 3b184...133
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #6 Skrevet 23. juni 2017 Skulle stå snitt på 55 timer pr uke, ikke 45... Det var snittet for å være tilstede i butikken. Når jeg ser unge folk nå som stolt oppdaterer jobbstatusen til butikksjef tenker jeg dessverre bare "stakkars deg".. Anonymkode: faf4b...80c 1
herremann Skrevet 23. juni 2017 #7 Skrevet 23. juni 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hørte av en bekjent som er sjef på en stor butikk .... Anonymkode: 3b184...133 Hvilken kjede er dette? Har tidligere jobbet 10 år i bransjen og dette er helt ulikt det jeg har opplevd.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #8 Skrevet 23. juni 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ikke jobbet i Voice, men i andre kjeder, har erfaring fra tre ulike. Dessverre er mine erfaringer negative. Alle plassene opplevde jeg liten beslutningsmyndighet på noe som helst, fikk ikke gjøre lokale tilpasninger osv. I en av kjedene var det f eks sånn at det mest ekstreme ungdomstøyet skulle plasseres i front av butikken. Jeg foreslo å endre dette i min butikk og heller vise fram det mer klassiske dametøyet, siden kjøpesenteret hadde en voksen kundemasse og lite ungdommer. Fikk blankt avslag av kjedeledelsen, for butikkene i kjeden skulle fremstå som like. En uke gjorde jeg likevel om på hele butikken og økte omsetning tvert. Fikk likevel kjeft og beskjed om å endre tilbake av ledelsen.. Dette er kun et eksempel. Man blir liksom satt til å lede, men ikke frihet til å faktisk gjøre det. Jeg fikk ikke lov å være med å sette opp budsjett og syntes det jeg fikk servert var helt urealistisk. (Jeg er utdannet innen varehandelsledelse fra BI og vil påstå jeg ikke er helt kunnskapsløs). Budsjett ble aldri oppnådd, men siden jeg var butikksjef, fikk jeg skylda. Henger ikke på greip å få resultatansvar uten å være med å sette opp budsjettet. Min erfaring er dessverre at de kun ønsket en ansvarlig syndebukk når budsjettet ikke nås. Slike kjeder utnytter også et smutthull i lovverket og påstår at dette er en særlig ledende stilling og vips er du fratatt rettigheter til overtidsbetaling. Jeg jobbet i snitt 45 timer i uka i alle de tre stedene og hadde dermed langt lavere timelønn enn de andre ansatte. Jeg måtte også være tilgjengelig på telefonen til enhver tid for de andre ansatte, bl a pga ansvaret for å finne løsninger ved sykdom, og da også i feriene mine... Slo av mobilen en feriedag og fikk da trussel om oppsigelse. Jeg skulle også være tilgjengelig til å steppe inn dersom andre ansatte ble syke og jeg ikke fant andre å sette inn. Med mindre enn ti ansatte sier det seg selv at det er vanskelig å finne alternativer hver gang. Pga åpningstidende det ene stedet, måtte jeg derfor være tilgjengelig fra kl 07-22 på Jeg skal aldri jobbe slik igjen. Anonymkode: faf4b...80c Skriver under på dette. Har en mnd igjen av oppsigelsestiden min som butikksjef og jeg gleder meg til å BLI MENNESKE IGJEN etter 2 år. Det høres ut som bedriften du jobber i er mye verre enn den jeg jobber i, jeg fikk nesten fred i ferien min. Heldigvis har jeg en ass. butikksjef som stepper inn i ferier og slikt. Det siste halvåret har alle vært syk. Sykemeldinger og egenmeldinger. Alle utenom meg. Så da har jo jeg måtte avlyse det meste av planer og steppe inn der både her og der. Personalansvaret er en veldig stor del av det å være butikksjef og det er den tyngste delen, synes jeg. Det er så ustabilt.. Anonymkode: cef0f...152
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #9 Skrevet 23. juni 2017 Ser jeg har andre erfaringer enn de andre som har delt hittil. Personlig trivdes jeg godt, men så var jeg oppriktig interessert i temaet kjeden jeg jobbet i baserte seg på, i tillegg til å like arbeid med salg og service. Jeg hadde ansvar for varebestillinger, henting av post, rengjøring av butikken, varetelling, kasse- og ukeoppgjør/rapport, kampanjeperioder, nattsafen, svare på mail og tlf osv i tillegg til å administrere butikkens Facebook- og Instragramkonto, og innimellom arrangere konkurranser på disse i forbindelse med jul, påske, sommer og lignende. Lønnen var grei nok, særlig mtp hvor lite jeg jobbet (rundt 37 timer i uka). Fikk tillegg etter visse klokkeslett. Som sagt trivdes jeg veldig. Følte nesten ikke at jeg var på jobb, siden jeg trivdes så godt. Så for min del var det en fin opplevelse, lærte masse som har vært nyttig for meg videre i arbeidslivet. Følte virkelig at det var noe for meg, selv om jeg visste at jeg kom til å studere. Nå har jeg kun jobbet i denne ene butikk-kjeden, så har naturligvis ikke noe å sammenligne med, men følte jeg fikk styre litt selv også. Av og til kunne vi ha lokale tilbud under diverse festivaler i byen, jeg kunne bestille de varene jeg ønsket (selv om jeg selvsagt måtte se på etterspørsel og bestille inn basisvarene). Trodde faktisk ikke butikk var noe for meg, søkte først på ekstrahjelp-stilling hos kjeden fordi jeg trengte jobb. Men så ble jeg helt frelst! Så mange fantastiske kunder og gode samtaler. Var godt å dra hjem som regel kl 16/17 (av og til 21/22 dersom det var langåpent) og vite at nå er jeg ferdig for dagen. I tillegg startet jeg så sent som 10:00, så hadde god tid om morgenen. Det litt kjipe var at jeg hadde jobb på lørdager, men alt i alt må jeg si meg veldig fornøyd. Det skal sies at jeg jobbet i en mindre kjede (spesialforretning), ikke i en matbutikk eller andre store kjeder. Nå hadde ikke jeg barn, men det hadde vært en veldig barne/familievennlig jobb. Anonymkode: 353b4...1bd
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2017 #10 Skrevet 23. juni 2017 I tillegg fikk jeg en rekke frynsegoder; rabatt på alle varene i butikken, noe som var veldig kjekt for meg som ville handlet der uansett og brukte flere av produktene fast. Fikk også vareprøver som var til overs, det kunne være tørket frukt, godteri, nøtter, hud- og hårprodukter osv. Veldig kjekt! Anonymkode: 353b4...1bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå