Gå til innhold

Redusering av treningsmengden

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ei jente som slet med spiseforstyrrelser fra jeg var 14 til 19 år. Etter dette fikk jeg kontroll på energiinntaket, men har likevel slitt med treningsforstyrrelser de siste to-tre årene. Det vil si, jeg har trent ganske mye (etter en vanlig mosjonist sitt syn), fått dårlig samvittighet hvis jeg ikke har trent som jeg skal, og brukt mat som en belønning for at jeg har trent ekstra hardt = nektet meg selv mat hvis jeg ikke har trent som jeg "burde". 

I løpet av en uke har jeg hatt 8-10 joggeturer på 30-60 minutter hver, trent MYE styrke (vært konstant sliten i muskulaturen), i tillegg til 3-5 gruppetimer på treningssenteret, gåturer her og der osv. Det har til tider vært slitsomt, men jeg har jo overlevd, sikkert fordi kroppen min etter hvert har blitt vant til den store belastningen. 

Nå må jeg likevel kutte ned treningsmengden. Grunnen er fordi jeg ønsker å ha et annet fokus på trening, se mer fremgang, og ikke minst kunne bruke mer tid på andre ting enn trening. I tillegg skal jeg begynne å studere igjen til høsten etter to års opphold, noe som gjør at jeg sikkert ikke får tid til mer enn én treningsøkt per dag (før har jeg hatt to økter opptil flere dager i uka). 

Har satt opp en grov plan sammen med svogeren min som er PT og ville hjelpe meg, men jeg synes det ser ut som så fryktelig lite trening. Det første jeg tenker er at "da kan jeg jo ikke spise så mye som jeg er vant til?!". Er det noen som kan prøve å motivere meg litt, eventuelt gi noen tips til hva som kan endres på den grove planen? Hadde blitt veldig takknemlig, for dette er tøft. 

Mandag: Kl 10.00, joggetur på 45 min + lett sirkeltrening på mage, til sammen 60 min. 

Tirsdag: Kl 17.00, ellipsemaskin 20 min + styrketrening helkropp 50 min, til sammen 70 min. 

Onsdag: Kl 12.00, joggetur på 60 min + uttøyning, til sammen 70 min. 

Torsdag: Kl 18.00, samme som på tirsdag 

Fredag: Kl 15.00, joggetur på 30 min + gruppetime 45 min, til sammen 75 min 

Lørdag: Helt fri. 

Søndag: joggetur på 30 min + valgfri styrke, til sammen 60 min. 

Anonymkode: f6478...c71

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Noen som kunne tenkt seg å svare meg? Hadde blitt kjempeglad! :)

Skrevet

Jeg synes det ser ut som en bra plan for en "vanlig" person som liker å trene en del (som jeg går ut i fra at du gjør) :) Siden du trener omtrent hver dag er det viktig at du ikke trener det samme, og at det går lang nok tid mellom øktene. Dette ser bra ut siden du varierer mellom tidlig og sent på dagen! Husk at du ikke er en toppidrettsutøver, men en sprek jente som skal drive på med studier og sosiale ting, og bruke treningen til å få overskudd til dette, og samtidig holde deg i god form! 

Du bør absolutt ikke tenke at dette er lite trening, og at du derfor ikke kan spise som du pleier. Skjønner at det er lett å tenke slik siden du er vant til å trene så mye mer. Men husk at når du trener såpass mye av både kondis og styrketrening, så må kroppen få nok næring, ellers får du ikke resultater. Og da ser jeg liksom ikke vitsen med å legge så mye tid i treningen som det du gjør. Feks. etter tirsdagsøkta, så er det viktig at du fyller på godt med mat resten av kvelden, og også før økta på onsdag. Ellers får du ikke nok utbytte.

Næring gjennom sunn mat og drikke er utrolig viktig, og mange unge jenter undervurderer det, særlig når de må kutte ned på treningsmengden. Det er også lett å tenke at det er lenge siden forrige økt, at økta ikke var bra nok osv., og dermed peise på med mer for å bli fornøyd. Men man MÅ huske å restituere seg, og folk i full jobb/studier så tar dette lengre tid enn de fleste tror. 

Kos deg masse med treningen, bruk den som en daglig "fritid" fra lesing og mas. Spis når du er sulten, til du er mett, da får kroppen det den trenger, og fyll på litt ekstra før/etter treningsøkta:) Det er da du har riktig fokus på trening, som du selv sier at du vil ha! 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Ingvilddd skrev:

Jeg synes det ser ut som en bra plan for en "vanlig" person som liker å trene en del (som jeg går ut i fra at du gjør) :) Siden du trener omtrent hver dag er det viktig at du ikke trener det samme, og at det går lang nok tid mellom øktene. Dette ser bra ut siden du varierer mellom tidlig og sent på dagen! Husk at du ikke er en toppidrettsutøver, men en sprek jente som skal drive på med studier og sosiale ting, og bruke treningen til å få overskudd til dette, og samtidig holde deg i god form! 

Du bør absolutt ikke tenke at dette er lite trening, og at du derfor ikke kan spise som du pleier. Skjønner at det er lett å tenke slik siden du er vant til å trene så mye mer. Men husk at når du trener såpass mye av både kondis og styrketrening, så må kroppen få nok næring, ellers får du ikke resultater. Og da ser jeg liksom ikke vitsen med å legge så mye tid i treningen som det du gjør. Feks. etter tirsdagsøkta, så er det viktig at du fyller på godt med mat resten av kvelden, og også før økta på onsdag. Ellers får du ikke nok utbytte.

Næring gjennom sunn mat og drikke er utrolig viktig, og mange unge jenter undervurderer det, særlig når de må kutte ned på treningsmengden. Det er også lett å tenke at det er lenge siden forrige økt, at økta ikke var bra nok osv., og dermed peise på med mer for å bli fornøyd. Men man MÅ huske å restituere seg, og folk i full jobb/studier så tar dette lengre tid enn de fleste tror. 

Kos deg masse med treningen, bruk den som en daglig "fritid" fra lesing og mas. Spis når du er sulten, til du er mett, da får kroppen det den trenger, og fyll på litt ekstra før/etter treningsøkta:) Det er da du har riktig fokus på trening, som du selv sier at du vil ha! 

Tusen takk for svar :)

Jeg prøver jo å tenke at dette er mer normal treningsmengde enn jeg hadde før, og at det også er mye trening i forhold til hva mange andre trener. Men det er likevel veldig vanskelig å skulle skifte fokus. Men jeg vil prøve, og tenker jo at det også er en tilvenningsprosess. Før var jo feks. en gruppetime på treningssenteret noe jeg bare gjorde i tillegg og ikke "regnet med", slik at jeg også trente en annen hard treningsøkt samme dag. Nå skal jo gruppetimen være store deler av den ene økta jeg skal ha per dag. 

Hvis jeg har trent tidlig en dag (før kl 11-12) så sliter jeg veldig når kvelden kommer, fordi det føles så lenge siden jeg hadde sist økt, og jeg vil trene igjen. Da klarer jeg nesten ikke å sove, fordi det føles ikke som jeg har trent den dagen. Hater at det er sånn :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...