Gå til innhold

Hvordan bli kvitt sukkeravhengighet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler jeg er avhengig av søtsaker, og fet mat. Pluss at jeg gjerne spiser store porsjoner når jeg først spiser mat. I tillegg er jeg ikke særlig flink til å bevege meg, så alt dette fører jo til vektøkning. Jeg må gjøre tiltak, for jeg veier nå 92 kg, er 168 cm høy og er 19 år. Det er en farlig og skummel utvikling jeg er i nå. 

Problemet er bare at jeg føler meg tiltaksløs, og det er derfor jeg ser på matinntaket mitt litt som avhengighet. Og jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan gå over til sunnere vaner, på en måte som gjør at jeg holder meg der? 

Anonymkode: dbcec...7c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uten å gå inn på om det er "avhengighet" og i hvilken betydning, og om fett er så ille som man skal ha det til, så må du bare ta grep, og disse grepene kan være mye forskjellig, alt dette, eller et utvalg, eller noe helt annet: begynn å bevege deg mer, få deg en aktiv hobby, lag mer mat selv, spis regelmessige måltider, lær deg "tallerkenmodellen", planlegg innkjøp, ikke kjøp søtsaker (utenom på lørdager), og spis mat du liker men som det er lettere å ikke spise for mye av. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler jeg er avhengig av søtsaker, og fet mat. Pluss at jeg gjerne spiser store porsjoner når jeg først spiser mat. I tillegg er jeg ikke særlig flink til å bevege meg, så alt dette fører jo til vektøkning. Jeg må gjøre tiltak, for jeg veier nå 92 kg, er 168 cm høy og er 19 år. Det er en farlig og skummel utvikling jeg er i nå. 

Problemet er bare at jeg føler meg tiltaksløs, og det er derfor jeg ser på matinntaket mitt litt som avhengighet. Og jeg lurer på om noen har tips til hvordan jeg kan gå over til sunnere vaner, på en måte som gjør at jeg holder meg der? 

Anonymkode: dbcec...7c6

Fra egen erfaring: Begynn å belønn deg selv med andre ting enn mat.

Anonymkode: 8c8e1...2ef

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er uheldig at du bruker begrepet "avhengig", for det gjør noe med opplevelsen av å ikke kunne kontrollere matinntaket eller å kunne velge selv. Jeg ville ha begynt der. "Jeg er ikke avhengig, men jeg har vent meg til et matinntak som ikke er bra for meg og som jeg ikke ønsker å fortsette med. Jeg ønsker å ta andre valg for meg selv, og det kan jeg klare fordi jeg kan velge selv og ta kontroll over mone egne valg". 

Skjønner du hva jeg mener? Hvis man er "avhengig", kan man like gjerne bare fortsette, type "jeg klarer jo ikke gjøre noe med dette uansett".

Noen er kanskje avhengig, men da tenker jeg vi snakker om en helt annen gruppe mennesker enn folk som kanskje bare i bunn og grunn LIKER en viss type mat veldig godt, og som har lagt seg til dårlige vaner. 

Så: bestem deg for å ta nye, bedre valg. Sett opp en plan for hva du liker og hva som er et kosthold du kan leve med.

Anonymkode: ed247...814

AnonymBruker
Skrevet

Kan anbefale å lese deg opp på kognitiv terapi, spesielt boken "Tenk deg glad". Det hjelper - hvis man gjør en aktiv innsats - med å endre tankemønstrene som fører til at man handler eller reagerer som man gjør.

Anonymkode: f2e7c...8cc

Skrevet

Mistet lysten på sukker da jeg begynte med et par kaffekopper daglig. Sukker ble liksom for søtt 

Skrevet

Gjør det akkurat som en alkoholiker.

Først forplikter du deg til et minutt. Dette minuttet skal jeg ikke spise sukker, hva som skjer etter det tar jeg ikke stilling til, dette minuttet avstår jeg fra sukker.

Når du har klart det en stund, går du over til å gjøre det samme med timer. Ta det time for time, fram til klokken 8 skal jeg ikke spise sukker, etter det bestemmer jeg meg på nytt.

Og så tar du det dag for dag. 

Og så voila, dager går dritfort og du er ikke lengre feit.

• Liker 1
Gjest uN91s
Skrevet (endret)

Har opplevd å miste all sukkercraving da jeg begynte å juice. En ordentlig grønnsaksjuice på 5 dl hver dag. Da forsvant all behov for sukker. Jeg er helt usmakelig, ekstremt avhengig av sukker og har aldri klart å gå uten sukker mer enn i maks et par dager før jeg må gi opp. Og da har jeg kjempet så hard jeg kan mot å spise noe. Har hatt den avhengigheten i 12 år. Får vondt av å holde meg unna sukker. 

Ellers har jeg prøvd kromtabletter, noe som ikke funket hos meg. Jeg har prøvd å lagt om kosthold på mange ulike måter, har prøvd alle tipsene der ute. Eneste som funket var grønnsaksjuicen. Men de smaker ikke noe godt. :fnise:

Edit: den eneste som smakte noenlunde greit var: 3 gulrot, 1 appelsin, mye spinat, Halvt granateple, blåbær. Men dette er ikke en ren grønnsaksjuice da. 

Mitt tips er å lage en liste over dine avhengigheten og uvaner og jobbe med én og én vane. Helt til uvanen er borte og har blitt til en god vane. Så begynner du deretter på punkt nummer to. Er enklere å gjøre én ting om gangen enn å plutselig kutte sukker, spise sunt og lite, trene og bli veldig aktiv - alt på en og samme tid.

Har hørt at å ta litt sitron hver gang man får sukkercraving skal funke. Men har ikke prøvd selv.

Endret av uN91s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...