AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Jeg ønsker å gå ned i vekt, og har funnet ut omtrent hvor mange kalorier jeg må holde meg til per dag da. Så kommer mitt litt blonde spørsmål; hvis jeg trener, kan jeg da spise mer tilsvarende kalorier og fortsatt nå ned i vekt? Jeg skjønner jo at jeg vil gå ned enda raskere dersom jeg holder dietten og trener, men jeg har ikke noe behov for at det skal gå så innmari raskt, og jeg trener jo også for å bli i bedre form. Si jeg spiser 1700 kalorier dagen og da går i underskudd slik at jeg går ned i vekt - hvis jeg trener en økt og forbrenner 300 kalorier, kan jeg da spise 2000 den dagen og fortsatt gå ned? Man anslår vel at en gjennomsnittlig kvinne har et dagsbehov på 2000-2200 kalorier per dag - har man da utelatt trening, er vel egentlig spørsmålet mitt? Anonymkode: 302ce...5e6
Pringle Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Ja, du kan spise mer hvis du trener mer, men vær forsiktig hvis du er ute etter å gå ned i vekt - man forbrenner ikke så mye på trening som man gjerne tror, og mange blir mer sultne av trening så vinningen går opp i spinningen, hvis man ikke passer på. Hva en gjennomsnittlig kvinne trenger, bør hovedsaklig være av akademisk interesse, ikke brukes som en rettesnor for personlig inntak.
Angelheart2 Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 Jeg har et tips til deg. Last ned en app som hjelper deg til å holde kalorimålet ditt. Jeg bruker MyFitnessPal. Her logger jeg alt jeg spiser i løpet av dagen, samt treningen. Jeg har et kalorimål på 1200 pr dag (regnet ut av appen etter at jeg la inn vekt, høyde og aktivitetsnivå, samt hvor raskt jeg ønsketvektnedgang). Dersom jeg springer 30 min på tredemølla hver dag "tjener" jeg 300 kalorier som jeg da kan legge til det jeg spiser. Selvsagt er det enda bedre dersom jeg ikke spiser ekstra, men om man trener hardt MÅ man spise ekstra kalorier for å ha noen effekt, faktisk.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 5 minutter siden, Angelheart2 skrev: Jeg har et tips til deg. Last ned en app som hjelper deg til å holde kalorimålet ditt. Jeg bruker MyFitnessPal. Her logger jeg alt jeg spiser i løpet av dagen, samt treningen. Jeg har et kalorimål på 1200 pr dag (regnet ut av appen etter at jeg la inn vekt, høyde og aktivitetsnivå, samt hvor raskt jeg ønsketvektnedgang). Dersom jeg springer 30 min på tredemølla hver dag "tjener" jeg 300 kalorier som jeg da kan legge til det jeg spiser. Selvsagt er det enda bedre dersom jeg ikke spiser ekstra, men om man trener hardt MÅ man spise ekstra kalorier for å ha noen effekt, faktisk. Takk for tipset! Ja, jeg tenker også at jeg kommer til å trenge litt mer dersom jeg trener mye enn om jeg ikke trener (det er jo egentlig veldig enkel logikk). Vil, som Pringle sa, ikke at vinninga skal gå opp i spinninga, men jeg skal jo kunne holde meg til dette uten å kollapse av energimangel, tenkte jeg! Anonymkode: 302ce...5e6
Pringle Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipset! Ja, jeg tenker også at jeg kommer til å trenge litt mer dersom jeg trener mye enn om jeg ikke trener (det er jo egentlig veldig enkel logikk). Vil, som Pringle sa, ikke at vinninga skal gå opp i spinninga, men jeg skal jo kunne holde meg til dette uten å kollapse av energimangel, tenkte jeg! Anonymkode: 302ce...5e6 Det er store individuelle forskjeller når det gjelder slankeutbytte av trening - noen velger å trene mer så de kan spise mer, mens andre bare blir "for" sultne av trening. Bevegelser er uansett bra, men jeg tror poenget er at man kan overdrive alt. Du må nesten bare prøve deg fram. Når det gjelder totalt kaloriinntak, så skal du ikke risikere å kollapse av energimangel - noe av poenget med kaloritelling er at du skal få i deg passe mange av dem, og så lenge du bare har et lite kaloriunderskudd, skal du i prinsippet ikke engang kunne merke at du spiser færre kalorier enn før. Du går fortere ned jo mindre du spiser, men du vil også bli mer sulten. Så hvis du tar nedgangen over noe tid, vil du kunne gjennomføre det uten nevneverdig ubehag. Det vil kunne bli "kjedelig", fordi du må passe på inntaket, men du skal ikke bli sulten, om du spiser variert og får i deg nok protein, fett og fiber. Det skal også være rom for å "unne seg" godterier ol, man det må tas med i "regnskapet", ellers lurer du bare deg selv.
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ønsker å gå ned i vekt, og har funnet ut omtrent hvor mange kalorier jeg må holde meg til per dag da. Så kommer mitt litt blonde spørsmål; hvis jeg trener, kan jeg da spise mer tilsvarende kalorier og fortsatt nå ned i vekt? Jeg skjønner jo at jeg vil gå ned enda raskere dersom jeg holder dietten og trener, men jeg har ikke noe behov for at det skal gå så innmari raskt, og jeg trener jo også for å bli i bedre form. Si jeg spiser 1700 kalorier dagen og da går i underskudd slik at jeg går ned i vekt - hvis jeg trener en økt og forbrenner 300 kalorier, kan jeg da spise 2000 den dagen og fortsatt gå ned? Man anslår vel at en gjennomsnittlig kvinne har et dagsbehov på 2000-2200 kalorier per dag - har man da utelatt trening, er vel egentlig spørsmålet mitt? Anonymkode: 302ce...5e6 Du er egentlig på helt feil spor når du tenker at telling av kalorier skal få deg ned i vekt. Da et sunt og usunt måltid i antall kalorier kan være like men ikke ha svært ulik innvirkning på hvorvidt det er bra mtp på din egen vektnedgang. Kalori inn og ut tankegangen din - det fungerer ikke på den måten. Det er langt mer komplekst enn som så. 1700 kilokalorier vedlikeholder en kropp på (1700 \ 33) = 51kg ca Skal jeg peke deg i rett retning så må du se på hvilken glykemisk profil det du faktisk spiser har. Det er det som styrer i hvor stor grad fettsyresyntesen igangsettes i kroppen din. Har du valget mellom 2 sjokolader hvor kalorimengden er lik så kan den ene har en svært dårlig glykemisk profil iforhold til den andre. Da er det verre iforhold til vektnedgangen din å velge feil sjokolade enn å spise 2500 av de rette kaloriene. Hvis du tar et kurs innen ernæring, kjøper en lærebok innenfor emnet og begynner der så vil du nok få bedre forutsetninger til å skjønne hva som skal til. Anonymkode: 2e5cc...17e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå