Gå til innhold

Trenger legehjelp asap, hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har fått vikarierende lege, og var hos han sist uke. Jeg har lengre sykdomshistorie pga spiseforstyrrelse og gjentatte selvmordsforsøk. Det siste året har gått fint, men nå har jeg gått på en smell.

Han vikarierende legen forsto ikke problemet mitt, og tok meg ikke på alvor, så han har nok ikke lest journalen min. Jeg satt gråtkvalt på kontoret hans og sa jeg var langt nede at jeg ikke makter å holde hverdagen gående mer at det her er tredje uken jeg har vært sengeliggende, da fikk jeg til svar at jeg måtte jobbe med selvtilliten. Og det var det... 

Jeg skiftet fastlege, men de kunne ikke sette opp time før ved månedskiftet fordi jeg ikke var registrert som pasient enda. 

Hva kan jeg gjøre nå? Jeg klarer ikke å vente til månedskiftet...

Anonymkode: 50fc2...067

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du klarer å vente til kl 16, så kan du ringe legevakta da. Jeg har fått god hjelp der når jeg har vært skikkelig langt nede.

Anonymkode: 441e3...849

• Liker 1
Skrevet

Er det daglegevaktsordning i kommunen din? Kan du ringe legekontoret og forklare litt, be om å få en annen? Kanskje du kan gi legen en sjanse til? Det hender at førstegangsmøter skjærer litt og det er bedre neste.

AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med akutt  psykteam i kommunen

Anonymkode: f543b...165

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har du ingen andre behandlere / tidligere behandlere som kjenner deg og der du kan ta kontakt?

en lege har ikke lov til å gå inn i en journal for å lese seg opp på pasientens sykehistorie. Journalloven er klar der. Så dette kan du ikke holde mot legen, men i møte med en ny pasient som sliter psykisk og på andre måter, så må det da være mulig for legen å opptre litt mer imøtekommende? 

Kan du få komme til akutt hos noen av de andre legene på kontoret der? Ellers er det legevakt du må oppsøke. 

Anonymkode: aae47...3be

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du ingen andre behandlere / tidligere behandlere som kjenner deg og der du kan ta kontakt?

en lege har ikke lov til å gå inn i en journal for å lese seg opp på pasientens sykehistorie. Journalloven er klar der. Så dette kan du ikke holde mot legen, men i møte med en ny pasient som sliter psykisk og på andre måter, så må det da være mulig for legen å opptre litt mer imøtekommende? 

Kan du få komme til akutt hos noen av de andre legene på kontoret der? Ellers er det legevakt du må oppsøke. 

Selvfølgelig har legen lov til å lese i journalen! 

TS: Du har flere muligheter. Gå tilbake til samme lege hvis du takler det, og si at du føler du ikke ble tatt på alvor sist gang. Når pasienter kommer tilbake med samme problemstilling, vil man som regel vurdere det på en annen måte. Alternativt kan du spørre om å få komme til en annen lege på legekontoret, hvis det er flere leger der. Så fremt de har ledig tid, pleier det ikke være noe problem. Neste alternativ er legevakten, men problemet der er at de ikke har tilgang til din tidligere journal, og du kan få beskjed om at "dette må du gå til fastlegen for". Spesielt hvis det blir aktuelt med vanedannende medisiner. 

Hvis det finnes psykiatrisk akutt-team i kommunen din, kan dette også være lurt å ta kontakt med.

Anonymkode: c7b05...b5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ikke noe som heter "journalloven." Dette reguleres av helsepersonelloven, og helsepersonell med behandlingsansvar har lov til å lese journal. Dersom journalen er ført ved en annen institusjon, må dog pasienten be om overføring av journalen til ny behandlingsenhet. Oftest holder det lenge med en epikrise.

Anonymkode: 29f2f...300

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ringte legekontoret nå og forklarte, forklarte også at jeg ikke hadde fått den hjelpen jeg trengte sist jeg var der. Jeg kunne ikke få time hos andre leger på legekontoret og måtte forholde meg til fastlegen... 

Problemet er at jeg har vært hos han en gang i mars og da forklarte jeg at jeg har et vedvarende ønske om å dø en tanke/følelse som har vært tilstede siden desember, og at det begynner å bli veldig slitsomt å leve med, han tok meg ikke på alvor da heller. Jeg hadde dermed trodd at jeg ville få mer hjelp når jeg satt der og fortalte at alt er mye værre nå... 

Jeg vet det er et akutt kriseteam, men har alle tilgang til de? Mener å huske at de kun var tilgjengelig for folk som var aktivt i behandling hos Dps.

kan jeg bestille time hos privatlege? Eller vil jeg støte på samme problem ang journal der?

Er litt skeptisk til legevakten da jeg ikke vil ødelegge for andre pasienter som kanskje trenger det mer.

takk for alle svar!

-ts

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ringte legekontoret nå og forklarte, forklarte også at jeg ikke hadde fått den hjelpen jeg trengte sist jeg var der. Jeg kunne ikke få time hos andre leger på legekontoret og måtte forholde meg til fastlegen... 

Problemet er at jeg har vært hos han en gang i mars og da forklarte jeg at jeg har et vedvarende ønske om å dø en tanke/følelse som har vært tilstede siden desember, og at det begynner å bli veldig slitsomt å leve med, han tok meg ikke på alvor da heller. Jeg hadde dermed trodd at jeg ville få mer hjelp når jeg satt der og fortalte at alt er mye værre nå... 

Jeg vet det er et akutt kriseteam, men har alle tilgang til de? Mener å huske at de kun var tilgjengelig for folk som var aktivt i behandling hos Dps.

kan jeg bestille time hos privatlege? Eller vil jeg støte på samme problem ang journal der?

Er litt skeptisk til legevakten da jeg ikke vil ødelegge for andre pasienter som kanskje trenger det mer.

takk for alle svar!

-ts

Du har innsynsrett i din journal, og kan be om å få den utlevert eller overført til en annen lege. Eventuelt kan du gi fullmakt til at annen institusjon eller behandler får innhente informasjon fra journalen din.

Kriseteamene hos DPS skal i utgangspunktet favne alle som bor i det området de betjener, men det kan være lokale ressurssituasjoner. Du kan ringe dem og spørre - eller sende en epost om du synes det er skummelt å ringe.

Om du føler at legen din ikke er behjelpelig, kan du vurdere et bytte. Du behøver forøvrig ikke å gå til fastlegen din. Du kan bestille time hos ennhvilken som helst annen lege, men du blir ikke prioritert, og må betale litt høyere egenandel. For systematisk oppfølging bør du bruke fastlege - men om du finner en annen lege som du kommuniserer bedre med, kan du jo bytte?

De fleste legevakter har også psykiatrisk vakttjeneste om du har akutte kriser.

Anonymkode: 29f2f...300

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...