Gå til innhold

Hvor mye skal til før dere avliver katt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har en katt, er egentlig ganske allergisk mot den, men jeg prøver for det om, siden jeg ikke vil avlive av noe sånt. Men denne katten føler jeg er blitt ganske hissig (vel og merke når ting ikke går hans vei) i det siste. Men den har hoppet på søsteren min som er 1 1/5 år, og klort henne fordi hun klappet han litt mye, angrep lillebrormin(19år) fordi han koste litt for lenge på den, noe den ikke liker i det hele tatt. 

Den får ikke så masse kos.. Men nå nettopp sto jeg utforbi for å greie katten, fordi den har så sinnsykt mye hår, og røyter en god del. Tenkte jeg skulle hjelpe ham i denne varmen. Holder på ett par min før han går lei og angriper kosten, men jeg gir han noe å leke med så han ikke tenker over det. Så er jeg ferdig og er på vei til å gå inn. Så angriper han meg!!! Gjort det flerne ganger, men aldri bitt eller klort, men nå fikk jeg klørne i meg, og vet ikke om han har bitt meg, men har tre sår som ligner ett myggstikk og svir ganske mye. Og klør, siden jeg er allergisk.. Kommer blod og væske ut. 

Vet ikke om det er vi som går for langt, eller om han ikke er noe sosial katt. Hvor går grensen ved avlivning? Ikke misforstå, jeg elsker katten min(sjøl om den ikke gjør det tilbake haha) men pappa og kjæresten misliker den sterkt. Har ikke lyst til å avlive, men når den angriper for så lite så er det ikke kjekt, og nå sitter jeg her med et par kutt og sår på foten. 

Anonymkode: 17226...279

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ELLER hva kan jeg gjøre for "fikse ham"?? Vi tok han inn når han var to mnd, var funnet dumpet ute. Er 4 år gammel og sterilisert.

AnonymBruker
Skrevet

Avlivet den forrige katten min. Han var 11 år, ekstremt usosial og han gikk til angrep på datteren min som var baby da. 

Kunne ikke ha en katt som gikk til angrep på barn og han var ikke noe å omplassere. Det satt laaaaangt inne å avlive, men jeg måtte det til slutt. 

Anonymkode: 17c3a...2d8

Skrevet

Har du sett tv-programmet "My cat from hell"? 

Det ligger mange av episodene ute på youtube. 

Stort sett fungerer tipsene derfra veldig bra :) 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, Tekopper skrev:

Har du sett tv-programmet "My cat from hell"? 

Det ligger mange av episodene ute på youtube. 

Stort sett fungerer tipsene derfra veldig bra :) 

Takk,, skal sjekke det ut! 

Men med tanke på såret mitt, burde jeg dratt til legen? Det gjør vondt enda, og det kommer litt blod og væske ut av. er ikke store sårene, men ligner to myggstikk vedsiden av hverdandre...

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Takk,, skal sjekke det ut! 

Men med tanke på såret mitt, burde jeg dratt til legen? Det gjør vondt enda, og det kommer litt blod og væske ut av. er ikke store sårene, men ligner to myggstikk vedsiden av hverdandre...

Jeg hadde ikke gjort det, men rensa de skikkelig. Katte bitt og klor blir fortere betent enn det meste annet.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første bud er jo at dere må slutte å kose på katten når den ikke liker det. Antagelig har katten vist tegn til at den ikke liker det tidligere, men de kan være så små at dere ikke har sett det. Også har katten funnet ut at det eneste som fungerer for å få fred er å angripe. Så jeg tenker dere kan starte med å respektere kattens grenser.

Anonymkode: 74ac6...9f6

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Første bud er jo at dere må slutte å kose på katten når den ikke liker det. Antagelig har katten vist tegn til at den ikke liker det tidligere, men de kan være så små at dere ikke har sett det. Også har katten funnet ut at det eneste som fungerer for å få fred er å angripe. Så jeg tenker dere kan starte med å respektere kattens grenser.

Ja, det er jo fullt forståelig. Vi gjør jo selvfølgelig det, som jeg har fått med meg da, men når jeg skal gre ham så angriper han meg, skal vi bare slutte med å stelle ham da fordi han ikke liker det? 

Er det på bilde normalt?? Vet ikke om det er tenner eller klor, gjør vondt hvertfall

image.jpeg

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det her er jeg så enig i! 

Villa aldri avlivet katten for det du beskriver. Vår katt var veldig lite kosete når hun var ung, ville bare være ute og i fred, lå så og si aldri på fanget. Når hun villa ha kos kom hun til oss, ikke omvendt. Følg med på halen spesielt når dere koser med katten, og gi dere når den har fått nok. 

Vår katt ble mykere og godere med årene, hun ble en kjempekosete katt på sine gamle dager! Vi måtte avlive henne pga sykdom når hun var 19 år, etter først å ha betalt x antall titusener til dyrlege de siste årene. Vi prøvde alt først. 

Du prøver hvertfall å omplassere katten først, det er forhåpentligvis noen der ute som kan ta vare på den <3

(..og rens sårene dine)

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, hironakamura skrev:

Det her er jeg så enig i! 

Villa aldri avlivet katten for det du beskriver. Vår katt var veldig lite kosete når hun var ung, ville bare være ute og i fred, lå så og si aldri på fanget. Når hun villa ha kos kom hun til oss, ikke omvendt. Følg med på halen spesielt når dere koser med katten, og gi dere når den har fått nok. 

Vår katt ble mykere og godere med årene, hun ble en kjempekosete katt på sine gamle dager! Vi måtte avlive henne pga sykdom når hun var 19 år, etter først å ha betalt x antall titusener til dyrlege de siste årene. Vi prøvde alt først. 

Du prøver hvertfall å omplassere katten først, det er forhåpentligvis noen der ute som kan ta vare på den <3

(..og rens sårene dine)

Nei, jeg vil jo selvfølgelig ikke avlive ham, men kan ikke nekte for at jeg tenker på det når han oppfører seg sånn og jeg i tillegg er allergisk.. Har også tenkt tanken på og omplassere ham, men tenker det kan forvirre han enda mer? Har allerede flyttet på seg 3 ganger :( Jeg er veldig glad i katten min, og den var veldig kosete og snill, ikke noe aggresiv før nå dette halvåret. Tviler på at noen vil ta han inn egentlig? Han er en veldig snill og tålmodig katt, men ikke noe glad i mennesker i det hele tatt, kommer å koser på oss når han vil ha mat, kun det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg vil jo selvfølgelig ikke avlive ham, men kan ikke nekte for at jeg tenker på det når han oppfører seg sånn og jeg i tillegg er allergisk.. Har også tenkt tanken på og omplassere ham, men tenker det kan forvirre han enda mer? Har allerede flyttet på seg 3 ganger :( Jeg er veldig glad i katten min, og den var veldig kosete og snill, ikke noe aggresiv før nå dette halvåret. Tviler på at noen vil ta han inn egentlig? Han er en veldig snill og tålmodig katt, men ikke noe glad i mennesker i det hele tatt, kommer å koser på oss når han vil ha mat, kun det. 

Med det, mener jeg alderen. Den er på det 5 året sitt nå. 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ta ham til dyrlegen for en grundig sjekk for å utelukke at det er noe fysisk galt. Siden du skriver at han har forandret seg det siste halvåret. Katter er mestere i å skjule smerte, og adferdsendringer er ofte det eneste synlige tegnet på at katten er syk.

Anonymkode: f71f0...80b

• Liker 4
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jo fullt forståelig. Vi gjør jo selvfølgelig det, som jeg har fått med meg da, men når jeg skal gre ham så angriper han meg, skal vi bare slutte med å stelle ham da fordi han ikke liker det? 

Er det på bilde normalt?? Vet ikke om det er tenner eller klor, gjør vondt hvertfall

image.jpeg

Det der er et bitt. Hvis du har stivkrampesprøyte ville jeg renset godt og fulgt med på om det hovnet opp mer (tegn en sirkel rundt begge kulene med penn, da ser du lettere om det har blitt større eller mindre). Hvis det hovnet opp (mye) mer, ble veldig rødt eller smertene endrer seg hadde jeg tatt kontakt med legevakt. Hvis du ikke har stivkrampesprøyte (eller den er eldre enn 10 år) så ville jeg kontaktet legevakten for å høre hva de synes er lurt å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

jeg synes ikke man skal avlive en katt på 5 år som har mange år igjen og leve. 

Jeg har hatt en del katter opp igjennom, de er like forskjellig som mennesker. Jeg har hatt katter som aldri hverken angrep eller hadde ute klørne i nærheten av oss mennesker. Og jeg har hatt to katter som er som din, som angrep oss.

Det du skal se etter er tegnene katten gir deg på at nå vil han ikke ha kos lenger. Følg spesielt med på halen og ørene hans. Hvis katten ligger og vifter med halen, stopp kosingen. Har den ørene bakover, så stopper du.
Dette er sikre tegn på at han ikke ønsker kos. Det kan godt være andre ting også som er spesifikt for din katt, for jeg er temmelig sikker på at disse angrepene ikke kommer så ut av det blå som du føler, katten har helt sikkert gitt tegn du ikke har sett.
Enkelte katter angriper plutselig når du kommer gående,  dette er nok mer som en lek for dem, og de forstår ikke helt at dette ikke er noe katte eiere setter veldig pris på.
Rens såret ditt godt, og følg med på det.

Anonymkode: eb86f...c3c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ta ham til dyrlegen for en grundig sjekk for å utelukke at det er noe fysisk galt. Siden du skriver at han har forandret seg det siste halvåret. Katter er mestere i å skjule smerte, og adferdsendringer er ofte det eneste synlige tegnet på at katten er syk.

Anonymkode: f71f0...80b

Ja, jeg skal dette i løpet av mnd, venter bare på lønna :)

16 minutter siden, puffy123 skrev:

Det der er et bitt. Hvis du har stivkrampesprøyte ville jeg renset godt og fulgt med på om det hovnet opp mer (tegn en sirkel rundt begge kulene med penn, da ser du lettere om det har blitt større eller mindre). Hvis det hovnet opp (mye) mer, ble veldig rødt eller smertene endrer seg hadde jeg tatt kontakt med legevakt. Hvis du ikke har stivkrampesprøyte (eller den er eldre enn 10 år) så ville jeg kontaktet legevakten for å høre hva de synes er lurt å gjøre.

Haha, ok jeg ringte til legen med engang siden det er mer enn ti år siden sprøyta!

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg synes ikke man skal avlive en katt på 5 år som har mange år igjen og leve. 

Jeg har hatt en del katter opp igjennom, de er like forskjellig som mennesker. Jeg har hatt katter som aldri hverken angrep eller hadde ute klørne i nærheten av oss mennesker. Og jeg har hatt to katter som er som din, som angrep oss.

Det du skal se etter er tegnene katten gir deg på at nå vil han ikke ha kos lenger. Følg spesielt med på halen og ørene hans. Hvis katten ligger og vifter med halen, stopp kosingen. Har den ørene bakover, så stopper du.
Dette er sikre tegn på at han ikke ønsker kos. Det kan godt være andre ting også som er spesifikt for din katt, for jeg er temmelig sikker på at disse angrepene ikke kommer så ut av det blå som du føler, katten har helt sikkert gitt tegn du ikke har sett.
Enkelte katter angriper plutselig når du kommer gående,  dette er nok mer som en lek for dem, og de forstår ikke helt at dette ikke er noe katte eiere setter veldig pris på.
Rens såret ditt godt, og følg med på det.

Anonymkode: eb86f...c3c

Nei er helt enig at det er liten grunn å avlive for, så skal bli flinkere til å se etter tegn. Det med halen visste jeg ikke var et tegn på at han ikke likte det? Har alltid stoppet når ørene går bak. 

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg skal dette i løpet av mnd, venter bare på lønna :)

Haha, ok jeg ringte til legen med engang siden det er mer enn ti år siden sprøyta!

Nei er helt enig at det er liten grunn å avlive for, så skal bli flinkere til å se etter tegn. Det med halen visste jeg ikke var et tegn på at han ikke likte det? Har alltid stoppet når ørene går bak. 

Katter vifter med halen når de er irriterte :) 

Anonymkode: 94bdd...65b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katter vifter med halen når de er irriterte :) 

Anonymkode: 94bdd...65b

Ah, greit å vite! Har vel tenkt at katten liker det jeg, med tanke på at hund vifter med halen når de er glad🙄

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ah, greit å vite! Har vel tenkt at katten liker det jeg, med tanke på at hund vifter med halen når de er glad🙄

Litt OT; Nettopp derfor hunder og katter ofte misforstår hverandre, de har veldig ulikt kroppspråk. Hund som vifter med halen og legger øra bak er glad, en katt som gjør det samme er sinna ( samme med hest ).

Synes du har fått gode tips her. Respekter kattens grenser, ikke alle katter liker for mye kos. Og det er nok lurt med en veterinærsjekk, som også er blitt nevnt :)

Anonymkode: 8cd71...b00

Skrevet

Er også allergisk og får sånne myggstikk lignende merker om mine katter klorer eller biter. Er bare allergien som gir utslag. :) Lykke til med katten, noen katter er bare antisosiale og trives best for seg selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Katter har veldig forskjellig personlighet, det er iallfall helt klart :-) Jeg ville i første omgang prøvd å omplassere katten. Det er mye bedre det enn at han ikke får leve.

Jeg var litt i samme situasjon selv. Familien mente jeg var uansvarlig som ikke avlivet katten. Har nemlig en katt på 13 år som ikke ble særlig glad da det kom baby i hus. Den prøvde å angripe babyen 3 ganger totalt, men jeg klarte heldigvis å avverge det. Den ene gangen måtte jeg holde babyen høyt oppe fordi den hoppet opp etter h*n og freste. Det virket som katten prøvde å beskytte meg og så på barnet som en trussel, særlig den ene gangen. Det som trigget katten var hyling/skriking og hvis noen dro den i halen eller kastet ting etter den, naturlig nok.. Det var det som skjedde disse gangene.

Etter de tre episodene ble jeg mer bevisst på å gi katten masse kos og oppmerksomhet igjen. Katten kom veldig i bakgrunnen en periode fordi jeg var så opptatt av babyen. Det tror jeg ikke var særlig heldig. Nå er barnet eldre. Det virker som katten har innfunnet seg med at det er en til i huset. Katten går heller en annen plass hvis det blir for mye støy og herjing. Den har ikke rørt barnet siden. Barnet har lært seg å respektere kattens grenser og er veldig glad i den. Katten vil til og med ha kos av barnet. Jeg følger selvfølgelig godt med fremdeles, men ser at det går bedre nå. Jeg kommer ikke til å avlive katten med andre ord. I vårt tilfelle har det gått seg til.

Anonymkode: 7128a...6a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...