AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #1 Skrevet 9. mai 2016 Hei! I august skal jeg flytte inn med kjæresten, i hans hjemby. Det er ca. 45-50 minutter unna der jeg er oppvokst. Barna mine skal egentlig bytte barnehage 1. august (en annen barnehage i min hjemby).1 august er også dagen hvor vi flytter til den nye byen.. Barna mine er fra et tidligere forhold og pappaen dems bor i byen imellom min hjemby og nye by - så barna blir flyttet ca. 30 minutter unna han. Hvordan går jeg frem med barnehage? Barna mine har spesielle behov og har spesialpedagog. Det absolutt beste for dem hadde vært å blitt flyttet direkte til en barnehage i den nye byen, men jeg kan tenke meg at det blir så å si umulig.. Hvilke rettigheter har man når man flytter kommune mtp. barnehage? Har mine barn "ekstra" rett på plass, pga. spesialpedagog? Hvordan går jeg frem? Pappaen til barna er negativ til flytting, siden det blir ekstra reisevei for han. Det blir ca. 1 times kjøring på morgenen for han, siden han jobber i min hjemby og bor i byen imellom. Noen tips til hvordan vi løser reiseveien? Nå har han barna annenhver helg og en dag i uka + 2 dager uka han ikke har de i helgen. Annenhver helg og 1 dag i uka blir nok lettere for han. Men han "nekter" å kjøre denne omveien til jobb, selv om det kun ville vært 1 dag i uka. Noen tips her? Anonymkode: cbba4...7df
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #2 Skrevet 9. mai 2016 Tror ikke du vil få spesielt mye støtte på KG ettersom du flytter lenger unna far. Ang barnehage; hvorfor ringer du ikke kommunen og spør? Anonymkode: ee40d...0d7 8
jupiter_c Skrevet 9. mai 2016 #3 Skrevet 9. mai 2016 jeg håper du har søkt barnehage? hvis ikke gjør det så fort som overhode mulig!! og når du flytter til en ny komunne, så må man ofte begynne på nytt når det kommer til PPT osv, dvs nye søknader som må inn, og ny vente tid på å få komme inn der.... så igjen, snakk med dem med en gang!! her tror jeg rett og slett du må ta telefoner, snakk med ppt der dere bor nå, snakk med ppt der dere skal flytte. snakk med barnehagene, osv. dette er umulig for oss her inne å svare på, og du må bare hoppe i det (helst i dag!!) for å få ordnet opp i dette, så det blir minst mulig opphold i tilbudene for barna dine. 4
Veslefrikk Skrevet 9. mai 2016 #4 Skrevet 9. mai 2016 Hvis barna har spesielle behov så ville jeg nok fått alle brikker vedr de på plass før jeg vurderte flytting overhodet. Barnas ve og vel er det viktigste og jeg syns denne flyttingen bærer litt preg av"hvisom atte dersom atte kanskje". Kanskje kjæresten kan flytte inn hos dere en tid først sånn at dere ser at samboerforholdet fungerer, før du tar barna ut av de faste omgivelsene og rutinene. Er enig med faren her, selv om hans grunn til å ikke like flyttingen kanskje var mer pga kjøringen. 3
momo Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Hvorfor kan ikke kjæresten din flytte til dere? Ellers burde du planlegge flyttingen bedre, så dere har barnehageplasser, og pedagoger på plass. 6
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #6 Skrevet 9. mai 2016 Enig med andre her + at jeg mener du er den som bør ta de praktiske konsekvensene av ditt valg. Jeg synes du skal sørge for at reiseveien i tid ikke endres for fars del, selv om det sannsynligvis innebærer at du eller/og kjæresten din må bruke litt mer energi på å levere barna til far, mao kjøre dem til et avtalt møtested der far overtar og kjører videre. Anonymkode: 8eebf...e46 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #7 Skrevet 9. mai 2016 Er jo tydelig at kjæresten er viktigere enn barna her, siden tråden ligger under samliv og kjærlighetsrelasjoner istedenfor under barn og familie. Anonymkode: 29c63...1ed 3
Gjest Juami Skrevet 9. mai 2016 #8 Skrevet 9. mai 2016 Jeg skjønner godt hvorfor far reagerer på dette, ikke bare blir det lengre og kjedeligere reisevei, men det kan også gi vanskeligheter mtp. på å rekke jobben tidsnok og rekke å hente i bhg tidsnok etter jobb. Og skjønner du ikke at far reagerer på å miste en dag med barna sine? Hvordan har du tenkt til å løse dette? Og om dine barn har behov for spes.ped er barnehageplass noe du burde ha sjekket ut for lenge siden. Dine barn har ikke automatisk "ekstra" rett til bhg plass grunnet spes.ped. Det spørs alt ettersom hva som er funksjonsnedsettelsen til barna, og det er en sakkyndig tredjepart som da vurderer rett til prioritet. Virker som om du ikke har tenkt igjennom konsekvensene ved flytting i det hele tatt, virker som du kun ser dine egne behov oppi dette her og ikke bryr deg om andre involverte. Hvorfor kan ikke far få hovedomsorgen siden du velger å flytte? Så kan du ha barna annenhver helg og 2 dager i uka?
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #9 Skrevet 9. mai 2016 Om du ikke allerede har søkt barnehageplass har barna dine ingen rettigheter. Det er mange ting som bør være på plass for å sikre barn som har spesielle behov. Det bør være en ny sakkyndighet, et godt overføringsmøte mellom barnehagene og gode overganger for å trygge barna. Det kan virke som du ikke har planlagt dette så veldig godt og at det er barna som taper på dette. Anonymkode: c343a...6b8
MapleSirup Skrevet 9. mai 2016 #10 Skrevet 9. mai 2016 Her må det da være best om far overtar daglig omsorg? Da beholder barna oppfølgingen de har og det blir mindre omveltning. Det er kritikkverdig å dra opp to barn med spesielle behov fra alt de kjenner uten å ha en meget god plan. 4
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #11 Skrevet 9. mai 2016 Ts her. I alle dager for noen tilbakemeldinger. Jeg skrev kort og presist hva jeg lurte på for å få konstruktive svar, ikke for å høre hvor egoistisk jeg er, at jeg ikke har tenkt dette igjennom, og alt jeg burde gjort annerledes. Trodde ikke det ville være nødvendig å forsvare meg selv og legge ut halve livshistorien for å få svar på konkrete spørsmål, men tydeligvis. Alt ER tenkt nøye igjennom, selv om dette med barnehage kan bli innviklet. De har spesialpedagog pga. de er litt trege utviklingsmessig, ikke fordi det foreligger sykdom etc. Kjæresten min har kjøpt hus som jeg skal kjøpe meg inn i når jeg får fast jobb. Han har egen bedrift i sin hjemby og har ikke mulighet til å flytte. Jeg har ikke jobb, og har større jobbmuligheter i hans by. Vi har vært sammen i flere år og er trygge på hverandre. Økonomien vil ble bedre og tryggere. Oppfølgning får de i ny barnehage også, alt av sakspapirer etc. blir videresendt og de vil få hjelp i ny kommune også. Hus ble kjøpt for kun et par dager siden, og det er derfor jeg spør NÅ, fordi det er veldig nylig skjedd. Huskjøp skjedde litt raskere enn planlagt, da det kom en perfekt mulighet. Far skal på ingen måte overta omsorgen, da det på ingen måte hadde gagnet ungene positivt. De måtte ha bytta barnehage da også, ettersom han bor i nabokommunen til barnehagen. Far har barnevernssak på seg og har ungene litt mer enn normalt kun fordi han ikke ønsker å betale stort i bidrag. Ikke misforstå, han er en snill far, men veldig lat. Det beste hadde heller vært å latt han ha minimalt med omsorg, men jeg ønsker ikke at barna skal vokse opp uten en far. Han er god og snill mot dem. Det er mye mer positivt enn negativt for ungene vedrørende flytting. Og det vet JEG, selv om dere sitter der og mener at jeg nesten bedriver barnemishandling ved å flytte. Har pratet med ny kommune om barnehageplass og det var mye ledig, så utsiktene ser ikke så dårlig ut. Takk for ingenting, tar resten med fagkyndige personer som vet hva de prater om. Anonymkode: cbba4...7df
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #12 Skrevet 9. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her. I alle dager for noen tilbakemeldinger. Jeg skrev kort og presist hva jeg lurte på for å få konstruktive svar, ikke for å høre hvor egoistisk jeg er, at jeg ikke har tenkt dette igjennom, og alt jeg burde gjort annerledes. Trodde ikke det ville være nødvendig å forsvare meg selv og legge ut halve livshistorien for å få svar på konkrete spørsmål, men tydeligvis. Alt ER tenkt nøye igjennom, selv om dette med barnehage kan bli innviklet. De har spesialpedagog pga. de er litt trege utviklingsmessig, ikke fordi det foreligger sykdom etc. Kjæresten min har kjøpt hus som jeg skal kjøpe meg inn i når jeg får fast jobb. Han har egen bedrift i sin hjemby og har ikke mulighet til å flytte. Jeg har ikke jobb, og har større jobbmuligheter i hans by. Vi har vært sammen i flere år og er trygge på hverandre. Økonomien vil ble bedre og tryggere. Oppfølgning får de i ny barnehage også, alt av sakspapirer etc. blir videresendt og de vil få hjelp i ny kommune også. Hus ble kjøpt for kun et par dager siden, og det er derfor jeg spør NÅ, fordi det er veldig nylig skjedd. Huskjøp skjedde litt raskere enn planlagt, da det kom en perfekt mulighet. Far skal på ingen måte overta omsorgen, da det på ingen måte hadde gagnet ungene positivt. De måtte ha bytta barnehage da også, ettersom han bor i nabokommunen til barnehagen. Far har barnevernssak på seg og har ungene litt mer enn normalt kun fordi han ikke ønsker å betale stort i bidrag. Ikke misforstå, han er en snill far, men veldig lat. Det beste hadde heller vært å latt han ha minimalt med omsorg, men jeg ønsker ikke at barna skal vokse opp uten en far. Han er god og snill mot dem. Det er mye mer positivt enn negativt for ungene vedrørende flytting. Og det vet JEG, selv om dere sitter der og mener at jeg nesten bedriver barnemishandling ved å flytte. Har pratet med ny kommune om barnehageplass og det var mye ledig, så utsiktene ser ikke så dårlig ut. Takk for ingenting, tar resten med fagkyndige personer som vet hva de prater om. Anonymkode: cbba4...7df Det at du blir så sint sier meg at du vet at hele opplegget burde blitt planlagt bedre. Barna måtte jo absolutt ikke byttet barnehageplass fordi far bor i nabokommunen. Han jobber jo, ut i fra ditt første innlegg, i den byen de går i barnehage. Far har barnevernssak på seg, men er god og snill? Jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til her? Hvordan er far lat da? Far har vel ikke barna mer enn normalt?! Du sier veldig mye rart her. Jeg tror du finner på ting om far her, bare for å unnskylde dine egne handlinger her. Og hva var egentlig problemet ditt, om du allerede vet det er mye ledig i kommunen du skal flytte til? Hvorfor stille spørsmålet du stilte i utgangspunktet da? Og veldig merkelig at kommunen ikke fortalte deg hvordan du skal gå frem vedrørende spes.ped behovet når du først snakket med dem? Veldig greit å få sånt avklart raskt uansett, spesielt fordi at ved flytting kan du faktisk risikere å miste det spes.ped tilbudet barna dine har nå. Ingen som sier du bedriver barnemishandling, men at dette er lite gjennomtenkt og spontant er det ingen tvil om. Og når man har barn er det ikke alltid like smart å handle spontant i alle situasjoner. Men selvfølgelig, Anonymkode: 2f23b...055 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #13 Skrevet 9. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det at du blir så sint sier meg at du vet at hele opplegget burde blitt planlagt bedre. Barna måtte jo absolutt ikke byttet barnehageplass fordi far bor i nabokommunen. Han jobber jo, ut i fra ditt første innlegg, i den byen de går i barnehage. Far har barnevernssak på seg, men er god og snill? Jeg skjønner ikke helt hva du skal frem til her? Hvordan er far lat da? Far har vel ikke barna mer enn normalt?! Du sier veldig mye rart her. Jeg tror du finner på ting om far her, bare for å unnskylde dine egne handlinger her. Og hva var egentlig problemet ditt, om du allerede vet det er mye ledig i kommunen du skal flytte til? Hvorfor stille spørsmålet du stilte i utgangspunktet da? Og veldig merkelig at kommunen ikke fortalte deg hvordan du skal gå frem vedrørende spes.ped behovet når du først snakket med dem? Veldig greit å få sånt avklart raskt uansett, spesielt fordi at ved flytting kan du faktisk risikere å miste det spes.ped tilbudet barna dine har nå. Ingen som sier du bedriver barnemishandling, men at dette er lite gjennomtenkt og spontant er det ingen tvil om. Og når man har barn er det ikke alltid like smart å handle spontant i alle situasjoner. Men selvfølgelig, Anonymkode: 2f23b...055 Jeg blir selvsagt provosert av slike tilbakemeldinger. Jeg ønsket svar på praktiske spørsmål, ikke kritikk på min rolle som omsorgsfigur. Slik jeg har forstått det så mister man barnehageplassen innen 3 måneder hvis man flytter ut av kommunen. Uansett uaktuelt at barna skal bo fullt hos far. Både fordi jeg ønsker å ha dem og ikke ønsker å være lenge borte fra dem om gangen, og fordi jeg mener han ikke er moden nok. Ja far har en barnevernssak på seg fordi han sovnet og barna var borte i timesvis... Politiet fant barna og leverte dem tilbake til far. Det har skjedd 2 ganger, så politiet sendte sist gang bekymringsmelding til barnevernet - selvsagt. Vurderte der og ta å frata han all omsorg, ettersom det er mye galt som kunne skjedd med 2 små ute alene på vandring. Men han satt igang tiltak for at det aldri skulle gjenta seg, som f.eks at mammaen hans må være der i helgene han har de, og at han har kroker på alle dører, og ALDRI sover mens barna er våkne. Hvis det ikke hadde vært for at han er en godhjertet fyr som barna er veldig veldig glad i, hadde jeg tatt 100% omsorg selv. Finner ikke på ting, men ønsket ikke å gå i detalj. Tydeligvis umulig.. Trenger uansett ikke unnskylde det at jeg flytter. Jeg tenkte å spørre her inne om råd FØR jeg kontaktet kommunene, tilfelle noen kom med noen gode tips til hva jeg burde spørre om etc. Slik at jeg fikk svar på alt, til og med ting jeg ikke hadde tenkt på. Jeg visste ikke at det var ledig før jeg ringte for et par timer siden. Huskjøpet skjedde i helgen så har ikke hatt mulighet til å ta kontakt med kommunen før jeg gjorde det istad. Ja, det ble spontant. Men når "drømmehuset" dukker opp når man er på leiting så kan man ikke vente en uke med å slenge inn bud, fordi jeg ikke vet absolutt alt om regler og fremgangsmåter. Jeg visste mesteparten, men var litt uklar og lurte på om noen hadde noen bedre forslag enn mine egne. Slikt var tydeligvis for mye forlangt å tru. Anonymkode: cbba4...7df
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #14 Skrevet 9. mai 2016 Jo, du trenger egentlig å unnskylde flyttingen når flyttingen gjør det vanskeligere for far. Men om det er sånn at far egentlig er for lat til å ha barna, og kun har de "ekstra" dager på ukedagene utelukkende pga. barnebidraget blir for stort (som du nevnte tidligere), kan jo du være såpas at du lar han slippe unna å betale de for de dagene selv om du har barna alle ukedagene og far kun annenhver helg. Men jeg mistenker jo at far egentlig ønsker å ha barna sine mest mulig, og at det ikke er stønaden som utgjør hvor mye samvær far ønsker. I så fall kan du hente/kjøre til og fra barnehage og til far, i og med at det er du som flytter her. Jeg har full forståelse for at dette ikke er ønskelig for far. Så istedenfor at han må ta konsekvensene for din flytting, så kan jo heller du ta ansvaret i og med at det er dine handlinger som kan for dette. Du ber om tips i denne situasjonen, og det er det du får Da kan du ikke bli sur fordi disse tipsene ikke passer dine ideer og tanker omkring dette. Mistenker egentlig at du er ute etter at folk skal forstå dine handlinger, og hva du har gjort, og når du ikke får den responsen du ønsker blir du sur og går i forsvar. Anonymkode: 2f23b...055
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå