Gå til innhold

Hvorfor var det så viktig å kunne utpeke biskoper i middelalderen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvorfor var det en "kamp" mellom keiseren og kirken om hvem som skulle kunne insette biskoper? Hvorfor var det en "viktig" oppgave å gjøre? 

Anonymkode: 1e6c4...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

nå har jeg lyst til å spørre om du har eksamen på torsdag?!

maktkamp: Paven direkte underlagt keisern, keiseren avsatte\innsatte geistlige bidro til å gi keiser økt innflytelse og vilje til å få gjennom egen politikk.

begynnelsen av middelalderen var preget av uro i statsmaktene, det ga kirken en mulighet til å fylle et maktvakuum og øke egen selvstendighet. Krevde da å selv avgjøre de geistliges embeter. Ble etterhvert til investitturstriden.

de verdsliges posisjoner gikk i arv, mens de geistliges ikke gjorde dette, lettere for keiser å gi embeter\len\områder til geistlige med politisk tilhørighet til keiseren. Osv osv. Er mye mer. Men det var sånn kort det jeg kom på i farta. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hehe, heldigvis ikke! :-) Er bare en kapittelprøve, men jeg må alltid forstå HVORFOR ting er som de er, det holder ikke for meg å bare vite at sånn var det :-) Hehe.. Takk for svar!! Forstod mye mer nå! Fikk keiseren lettere gjennom sin politikk ved insetting av geistlige embeter, fordi da kunne de videre "forkynne" hans politikk? For skal ikke feks prester og biskoper forkynne bare kristne ord? :-) Måtte bare spørre.. Det er litt det jeg ikke helt forstår ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alt handlet om makt og politisk innflytelse, lettere for keiseren å få gjennom sin politikk hvis han hadde kontroll på en stor del av makteliten, dvs biskopene som han kunne innsette og avsette etter "behov". Deres roller gikk ikke i arv som i aristokratiet, og dermed hadde han større kontroll over dem. 

Prestene var langt unna makteliten, de var på lik linje med den vanlige befolkningen, og sto i stor grad sammen med munker/nonner som de som forkynnte og sjelesørget, mens biskopene var en del av maktbyråkratiet, og dermed i en mer "politisk" rolle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 7.45, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var det en "kamp" mellom keiseren og kirken om hvem som skulle kunne insette biskoper? Hvorfor var det en "viktig" oppgave å gjøre? 

Like viktig var det fo den rødgrønne regjeringen å insette biskoper som var anti Gud og kirke de få årene de herjet med landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, debatant skrev:

Like viktig var det fo den rødgrønne regjeringen å insette biskoper som var anti Gud og kirke de få årene de herjet med landet.

Hadde de rødgrønn regjering i middelalderen?

Anonymkode: 1b67e...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde de rødgrønn regjering i middelalderen?

Anonymkode: 1b67e...13d

Jeg trakk en paralell :P

Håper vi ikke hadde det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin
Et øyeblikk siden, debatant skrev:

Jeg trakk en paralell :P

Håper vi ikke hadde det :)

Ved tanke på at Norge ble styrt av den danske konge i middelalderen som var enehersker så sier det seg selv at vi ikke hadde noen form for regjering. Norge fikk ingen regjering før etter 1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...