Gå til innhold

Hvem får resept på a-vitaminsyrer/retinol?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Man må tydeligvis få resept på dette fra lege(eller hudlege?!), men hvem får det? Jeg har noen premature rynker jeg vil bli kvitt(er i midten av 20-årene), og lurer på om det er grunn god nok til å få resept. Forstår at det ikke fjerner rynker, men at det kan forbedre de. Verdt et forsøk, men vet ikke nok om det. :) 

Anonymkode: 8979b...f39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i allverden skulle du trenge resept på det? Tranen min inneholder A-vitamin. Gulrøtter gjør også det.

De som trenger det får resept. A-vitaminer er giftige (man mister hår og får skabbete hud) derfor er det lite hensiktsmessig å ta masse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bare be legen om resept på retinolkrem.  Men det er ikke en enkel behandling,  Forvent sviing, flassing og rødhet + at du ikke kan sole deg mens og en stund etter at behandlngen er avsluttet.  Det er heller ikke garantert å virke. 

Gulerøtter og tran har milevis ifra den samme virkningen som retinol har, det er ikke så enkelt.  Retinol bruker bla. av brannskadede pasienter. Tror du ikke heller de ville foretrukket å spise gulerøtter enn å bruke en krem i månedsvis som gjør at huden flasser og blir rød??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg fikk det hos hudlege etter hun så store porer men har ikke turt å bruke det enda siden hun sa man ble værre i mange uker først og jeg nettopp har fått kjæreste!!  Er det sant man blir værre?? 

Anonymkode: af7d3...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det hos hudlege etter hun så store porer men har ikke turt å bruke det enda siden hun sa man ble værre i mange uker først og jeg nettopp har fått kjæreste!!  Er det sant man blir værre?? 

Anonymkode: af7d3...d7a

Vet ikke. Men fikk du den kremen pga store porer? Skal den kremen krympe str på porene?

Anonymkode: 16025...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man må tydeligvis få resept på dette fra lege(eller hudlege?!), men hvem får det? Jeg har noen premature rynker jeg vil bli kvitt(er i midten av 20-årene), og lurer på om det er grunn god nok til å få resept. Forstår at det ikke fjerner rynker, men at det kan forbedre de. Verdt et forsøk, men vet ikke nok om det. :) 

Anonymkode: 8979b...f39

Jeg har fått til å behandle arr med ketose i. Hudlege som skrev rp. Du får neppe dette for å endre på naturlig aldringsprosess. Det produktet uten resept som inneholder mest a viamin er Vitapankrem på apotek.

Anonymkode: 12f61...92a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Noen som vet hvor man kan få tak i pakningsvedlegget til Airol? Finner det ikke i Felleskatalogen. 

Anonymkode: 3cf3e...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet hvor man kan få tak i pakningsvedlegget til Airol? Finner det ikke i Felleskatalogen. 

Apoteket eller google. Ligger det ikke i esken? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser nå at den står på registreringsfritaklisten. Kremen får da ikke hvem som helst tak i, og ikke uten grunn. Pakningsvedlegget trenger du ikke når du ikke har kremen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Den er på godkjenningsfritak, så det finnes ikke norsk pakningsvedlegg til den.

Anonymkode: 5a674...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Apoteket eller google. Ligger det ikke i esken? 

Nei, der er det bare på tysk. Ingen apotek jeg har snakket med har på et skandinavisk språk eller engelsk. Hva mener du med google

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 9.5.2016 at 12.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått til å behandle arr med ketose i. Hudlege som skrev rp. Du får neppe dette for å endre på naturlig aldringsprosess. Det produktet uten resept som inneholder mest a viamin er Vitapankrem på apotek.

Vichy hadde en nattkrem med retionol som vistnok var sterk, jeg ble rødmussete og fikk røde hissige prikker i ansiktet hvis jeg brukte den for ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...