AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #1 Skrevet 8. mai 2016 Jeg og mannen bestemte oss for vel et halvt år siden for å gå ned i vekt og begynne å trene regelmessig. I løpet av denne tiden har jeg observert hvor forskjellige noen av mine venninner og kvinnelige bekjente er i forhold til hans kompiser. Eller egentlig før vi begynte å slanke oss også: kompisene kunne spøke med hverandre om "så tjukk du er blitt", "begynner å få kosemage nå" osv. Dette skjer ikke blant damer, her er det alltid "du er fin uansett", ingen vil noensinne kommentere overvekt hos en annen dame, i hvert fall ikke direkte til henne. Da vi begynte dette prosjektet vårt så fikk han utelukkende positiv respons, mens jeg føler ikke at jeg får samme støtten. Vi var ikke veldig overvektige til å begynne med, rett over "normal" bmi begge to. Jeg har nå gått ned 10 kg og er i mitt livs beste form. Men det har jo betydd at jeg har måttet gjøre andre valg, feks trening over kaffe med venninner noen ganger. Det er ikke særlig populært. Har fått en del kommentarer som "du trenger ikke bli fanatisk", "nå begynner du å se skrapet ut" osv. Jeg er ikke fanatisk; trener 3-4 ganger i uken, og spiser stort sett vanlig mat bare mindre mengder. Og jeg har ikke tenkt å gå ned mer i vekt nå. Syns det er så trist å få så liten støtte, spesielt når mannen min hele tiden hører hvor flink han er. Må sies at ikke alle venninnene mine er like negative. De som selv lever aktivt og sunt skjønner selvfølgelig selvfølgelig greia. Uansett, ikke noe spørsmål her, bare en shout out til damer om at vi må støtte hverandre og applaudere sunnhet, og ikke surmule eller "bekymre oss i hel" over de som gjør trening og sunt kosthold til en prioritet. Anonymkode: 6f9e2...85d 5
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #2 Skrevet 8. mai 2016 Høres kjedelig ut. Dette er helt motsatt til det jeg opplever. Pleier alltid å støtte hverandre. Har heldigvis aldri vært borti sånn du beskriver det. Men flott at du klarte det. Helt enig i at vi ikke skal surmule over at andre trener og spiser sunt Anonymkode: a6311...3c9
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #3 Skrevet 8. mai 2016 Kjenner meg igjen i meg og mannen sin situasjon - det handler riktig nok ikke om slanking, men bare om regelmessig trening ca 5 ganger i uka. Får ofte kommentarer på at jeg må passe på at det ikke går til hodet på meg, mens han ikke får noen negative kommentarer, tvert imot er kompiser imponert over tiden og innsatsen som legges ned.. Rart med det. Han får oppmuntring, jeg må "forsvare" sunne valg. Anonymkode: a18e9...a3d
applestories Skrevet 8. mai 2016 #4 Skrevet 8. mai 2016 Klart alle kvinner skal være "fine nok som vi er", for da slipper vi å gjøre noe med hvordan vi faktisk er. Når du begynner å bevege på deg og ta smartere valg, er det noen andre som henger bakpå. Du var kanskje litt større enn de andre? Litt mindre sunn enn noen? Nå er det disse som ikke lenger har deg å "skylde på", eller bortforklare hvorfor de ikke gidder å gjøre noe selv. Er ikke vi kvinner flotte? 1
Gjest uN91s Skrevet 8. mai 2016 #5 Skrevet 8. mai 2016 (endret) Det handler kanskje om at kvinner oftere enn menn knytter kropp til selvbilde. Derfor blir også vekt et sårt tema. Menn kan være store og fortsatt attraktive for mange kvinner, mens overvekt hos kvinner derimot blir ofte sett på som noe negativt. Derfor tuller ikke folk med kvinner og sier "jaggu har du fått kosemage" fordi de fleste kvinner vil bli såret over en slik kommentar. Derfor sier de nok "du er fin nok som du er" til deg. For å ikke såre deg. Uansett burde de klare å være støttende ved å gi deg komplimenter nå. Men siden mange kvinner knytter kroppens utseende til grad av selvfølelse blir kanskje noen litt mindre oppmuntrende og gir fra seg slike kommentarer du nevner TS, fordi de misliker at du klarer å bedre kroppen mens de ikke klarer det. Ikke vet jeg. Endret 8. mai 2016 av uN91s
HomelessIcecream Skrevet 8. mai 2016 #6 Skrevet 8. mai 2016 Jeg har akkurat samme erfaring som deg, når jeg spurte de om det så sa de at "hvis jeg slanker meg så må jo de også" og de ville ikke tenke på det. 4
ajarRun Skrevet 8. mai 2016 #7 Skrevet 8. mai 2016 Når man kutter ut en uvane vil man ofte få negative reaksjoner. De rundt deg vil tenke på sine egne uvaner, og så vil de oppleve kognitiv dissonans fordi de ser at det er mulig å gjøre noe med det, og at de vil være en person som forbedrer seg og at de ikke gjør det. Da er det lettere å være negativ til treningen din enn å bli med på en joggetur. Men dette hysteriet mot å være sunn har tatt helt av, med fjotteord som ortoreksi og lignende. 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #8 Skrevet 8. mai 2016 Kjønnsforskjeller sammenlignet med slanking, ? Skjønner ikke overskriften... Anonymkode: eb5ed...342 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #9 Skrevet 8. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Kjønnsforskjeller sammenlignet med slanking, ? Skjønner ikke overskriften... Anonymkode: eb5ed...342 Skulle akkurat til å kommentere det. Bruk heller "når det gjelder", "med tanke på", el. Anonymkode: 26bd1...95d 1
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #10 Skrevet 9. mai 2016 Jeg tror også det er noen forskjeller. Jeg får gjerne høre ting som "du må ikke bli fanatisk", "jeg liker nå å nyte livet, jeg da" og "det viktigste er å være glad i seg selv" og slike ting - akkurat som om jeg ikke kan være glad i meg selv og nyte livet fordi jeg trener og spiser sunt? Det sier mest om hvilket merkelig syn noen mennesker har på trening og sunn livsstil, tenker jeg. For noen er det visst utenkelig at man kan trene, spise sunt OG kose seg og nyte livet. Anonymkode: 05d9b...055 2
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2016 #11 Skrevet 9. mai 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror også det er noen forskjeller. Jeg får gjerne høre ting som "du må ikke bli fanatisk", "jeg liker nå å nyte livet, jeg da" og "det viktigste er å være glad i seg selv" og slike ting - akkurat som om jeg ikke kan være glad i meg selv og nyte livet fordi jeg trener og spiser sunt? Det sier mest om hvilket merkelig syn noen mennesker har på trening og sunn livsstil, tenker jeg. For noen er det visst utenkelig at man kan trene, spise sunt OG kose seg og nyte livet. Anonymkode: 05d9b...055 Nettopp.. Selvfølgelig kunne det være fint med det ekstra kakestykket med venner og familie før, men jeg hadde det ikke helt bra selv om jeg koste meg. Å komme i form er det beste jeg noen gang har gjort, og jeg nyter livet på en helt annen måte enn tidligere.Trening gjør meg lykkeligere enn det kakestykket noensinne gjorde. Det er bedre å leve i en slank kropp enn en dvask tung kropp, og jeg snakker ikke bare om det estetiske. Alt, livet, er bare lettere. Anonymkode: 6f9e2...85d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå