Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

God kveld!

Er det bare meg som blir gal av folk som prater om ingenting? Tilbringer mye tid om dagene med en person som ikke har en dritt å si, men som samtidig skal prate hele tiden. Kjenner det koker innvendig til tider..

andre som deler samme problem ? Bare må lufte meg litt...:)

Anonymkode: 1f928...47b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Definer ingenting. Er du enda et offer for disse forferdelie overgriperne som prøver å være hyggelige og kontaktsøkende. Stakkars deg! Det må være grusomt!

Jeg er ikke spesielt  snakkeslig selv, men veldig glad for at noen andre i alle fall prøver å skape god stemning.  Er det bare dere to og du har annet å gjøre så sier du at du har andre ting og gjøre som krever stillhet så du kan få konsentrert deg (hvis det er jobb det er snakkom her). Evt. kan du starte ensamtale om noe som interesserer deg. Det er ditt ansvar.

Hilsen introvert med manerer og respekt for at andre mennesker ikke er akkurat som meg

Anonymkode: e4af3...b6e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Definer ingenting. Er du enda et offer for disse forferdelie overgriperne som prøver å være hyggelige og kontaktsøkende. Stakkars deg! Det må være grusomt!

Jeg er ikke spesielt  snakkeslig selv, men veldig glad for at noen andre i alle fall prøver å skape god stemning.  Er det bare dere to og du har annet å gjøre så sier du at du har andre ting og gjøre som krever stillhet så du kan få konsentrert deg (hvis det er jobb det er snakkom her). Evt. kan du starte ensamtale om noe som interesserer deg. Det er ditt ansvar.

Hilsen introvert med manerer og respekt for at andre mennesker ikke er akkurat som meg

Tror også at den ene personen snakker om "ingenting" fordi ts ikke sier noe av interesse tilbake. 

Anonymkode: d9276...692

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Signerer denne. Personlig bidrar jeg ikke mye i småprat om trivielle ting. Jeg syns det er utrolig kjedelig. Men jeg ser at det er folka som er gode på småprat som klarer skape en hyggelig stemning og involvere mange. Så da lukker jeg bare ørene en del, og lar dem gjøre det de gjør bedre enn meg. Involvere mange! :)

Anonymkode: 831a8...085

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest snakker om ingenting. Det er sånn de greier å være sosiale hele tiden. For meg som ikke greier å snakke om ingenting har det før til at jeg holder meg hjemme og for meg selv mesteparten av tiden

Anonymkode: bae28...aa0

AnonymBruker
Skrevet

Alt har sin tid.
Jeg blir utrolig sliten av å analysere og diskutere til enhver tid, og når samtalene skal være dype hele tiden blir det raskt gjentakelser etter noen år i samme spor.
Jeg er ekstremt glad for at noen evner å snakke om alt og ingenting sammen med alle det ene øyeblikket, for så å ha dypere samtaler, og diskutere aktuelle nyheter med enkeltpersoner det neste.

Anonymkode: f1b75...079

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Alt har sin tid.
Jeg blir utrolig sliten av å analysere og diskutere til enhver tid, og når samtalene skal være dype hele tiden blir det raskt gjentakelser etter noen år i samme spor.
Jeg er ekstremt glad for at noen evner å snakke om alt og ingenting sammen med alle det ene øyeblikket, for så å ha dypere samtaler, og diskutere aktuelle nyheter med enkeltpersoner det neste.

Jeg må legge til at jeg liker også å være stille sammen med andre så lenge stillheten er komfortabel.
Pinlig stillhet er derimot ubehagelig.

Som sagt, alt har sin tid
Det er en tid for småprat, det er en tid for dype samtaler, og det er en tid for stillhet.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle som er gode på "small talk". Jeg er ikke, derfor er jeg ikke så veldig sosial heller, og jeg liker best å dra på besøk isteden for å få besøk, for da kan jeg gå når jeg blir lei :).

Så har jeg et lite knippe av venner som jeg syntes er interessante, eller morsomme, å prate med om de har noe vettug å si eller ikke. GPP kan være gøy hvis vi har humor med.

Ellers er tiden verdifull, jeg foretrekker å kaste den bort selv, ikke la andre gjøre det for meg :) 

Anonymkode: 262a4...7e0

AnonymBruker
Skrevet
Den 8. mai 2016 at 19.37, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg er ikke helt enig.

Altså, jeg synes det er helt greit at folk er ekstroverte og liker å være sosiale, og dermed småprater en del. Det går fint, så lenge praten er positiv og oppløftende. Men alt har en grense, og noen mennesker krysser grensa for hva som er OK for folk rundt. Noen mennesker prater ikke, de maser og gnåler og har munndiaré, og det kan være vanskelig å forholde seg til for andre som ikke er av samme slaget. 

Jeg hadde selv en kollega jeg jobbet tett med, som pratet ustanselig. Hun gnålte konstant om praktiske og uviktige ting på jobben, gjentok ting til det kjedsommelige, og klarte aldri å svare kortfattet på enkle spørsmål. Hun holdt aldri kjeft, selv om hun ikke fikk noe svar eller respons. Vi rundt begynte jo bare å ignorere gnålet hennes fordi det ble for mye, og selv fikk jeg hodepine på slutten av dagen. Det ble tydelig at hun bare elsket lyden av sin egen stemme, og pratet mer for sin egen del enn for å kommunisere med andre mennesker. Det skapte ingen god eller sosial stemning, bare mas, og hun hadde en vanvittig slitsom energi.

Samtale er en kunst, og mye av kunsten består i å ta hensyn til hvilken respons man får. Man har ingen rett til å fylle andre folks omgivelser med støy hele tiden, man kan finne balansen mellom å både være utadvendt OG la andre få litt space. 

Anonymkode: 68ccc...093

• Liker 2
Skrevet

Jeg liker å snakke om "ingenting". Dvs hverdagslige ting, ting man har sett og lest (ikke sladder.. sladder er kjedelig), vri og vende på ting, fundere på hvorfor ting er sånn de er og hva om man gjør slik og sånn (absolutt ikke viktige ting). Det beste som finnes er når man finner noen man klikker med og kan snakke slik med.

(Ellers kan jeg nevne at jeg i alle høyeste grad er introvert og ikke fatter hvorfor man definerer introverte med allergi mot småprat. Jeg er småprater så det holder.)

Utelukker på ingen måte tyngre diskusjoner og "viktig" emner. Men småprat er viktig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke noe flink til smalltalk som jeg regner med er det du sikter til. Skulle ønske jeg var litt flinkere til det. Blir litt pinlige pauser om en blir sittende med en som du har null til felles med og som har like lite smalltalk-skills som deg selv (kanskje den pratsalige akkurat reiste seg fra sofaen - neeeeeeei!!! Vent!!!). Synes det er helt greit med smalltalk, så lenge jeg ikke er den som må stå for bablingen. Og folk som snakker uten pause og prater og prater og prater og prater uten at noen får komme til orde får jeg rett og slett bare hodepine av. Jeg klarer det bare ikke. Og om en skal rekke bussen om 5 minutter, så misser en den fordi du prøver i 10 minutter å avslutte samtalen før du får respons.

Anonymkode: 61f2f...ed1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir fort veldig sliten av den type small talk, så jeg forstår deg godt, TS.

Anonymkode: 745b4...3fc

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Whoops skrev:

Jeg liker å snakke om "ingenting". Dvs hverdagslige ting, ting man har sett og lest (ikke sladder.. sladder er kjedelig), vri og vende på ting, fundere på hvorfor ting er sånn de er og hva om man gjør slik og sånn (absolutt ikke viktige ting). Det beste som finnes er når man finner noen man klikker med og kan snakke slik med.

(Ellers kan jeg nevne at jeg i alle høyeste grad er introvert og ikke fatter hvorfor man definerer introverte med allergi mot småprat. Jeg er småprater så det holder.)

Utelukker på ingen måte tyngre diskusjoner og "viktig" emner. Men småprat er viktig!

Hele "Seinfeld" er jo basert på dette. Folk flest er riktignok ikke like observante. 

Anonymkode: 067aa...034

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

. Og om en skal rekke bussen om 5 minutter, så misser en den fordi du prøver i 10 minutter å avslutte samtalen før du får respons.

Mener du det alvorlig? Det er jo bare å se på klokka, utbryte "Oi, jeg må gå, skal rekke bussen, det var kjempehyggelig, sees, hadet!" -og så løper du. Trenger ikke vente på at den andre skal slutte å snakke. 

Husk at vi "snakkere" ofte føler at dere tause ikke liker oss og synes vi er dumme skravlebøtter fordi dere ikke gir respons eller hjelper til med å få samtalen til å flyte. Kan være like vanskelig å avslutte for den som snakker. Lett å bli smådesperat og hoppe fra tema til tema i håp om at NOE skal fenge...!

Anonymkode: 8af54...5f0

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele "Seinfeld" er jo basert på dette. Folk flest er riktignok ikke like observante. 

Anonymkode: 067aa...034

Det er helt sant. Og det betyr heller ikke at alle skal like småprat, men det er jo derfor man kommer overens med og føler seg mer komfortabel med enkelte mennesker. Hva man kan eller liker å prate om er en stor del av det.

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du det alvorlig? Det er jo bare å se på klokka, utbryte "Oi, jeg må gå, skal rekke bussen, det var kjempehyggelig, sees, hadet!" -og så løper du. Trenger ikke vente på at den andre skal slutte å snakke. 

Husk at vi "snakkere" ofte føler at dere tause ikke liker oss og synes vi er dumme skravlebøtter fordi dere ikke gir respons eller hjelper til med å få samtalen til å flyte. Kan være like vanskelig å avslutte for den som snakker. Lett å bli smådesperat og hoppe fra tema til tema i håp om at NOE skal fenge...!

Anonymkode: 8af54...5f0

Ja, jeg endte opp med å løpe, og sendte en melding fra bussen.

Ikke alle snakker snakker for å fylle stillhet. På et julebord var vi tilbords med en dame som pratet i ett. Så kom ei av de andre til orde, og fikk sagt en halv setning da skravlusen kom på at det hadde hun også opplevd, og så bablet hun videre. En stund senere snur hun seg til meg og kommenterer at jeg snakker så lite. Jeg gadd ikke svare. Jeg hadde sikkert ikke rukket å si et halvt ord før hun hadde avbrutt meg uansett.

AnonymBruker
Skrevet

Som det meste annet i livet handler det om den gyldne middelvei. Jeg er gjerne med på smalltalk, så lenge den ikke handler om kjendiser. Jeg er totalt uinteressert i kjendiser av en eller annen grunn, og har ikke noe å bidra med. Pleier å svare høflig at "jeg ser ikke så mye på tv". Biler klarer jeg heller ikke å holde en samtale om. Ellers prater jeg gjerne om vær, vind, bikkjer og unger😊

Anonymkode: 65b27...a32

Gjest Balian de Ibelin
Skrevet

Jeg har viktigere ting å drive på med enn og la meg irritere over hva folk snakker om,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...