Gå til innhold

Flere dyr eller ikke? Hva med deg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange dyr har du? Er du fornøyd? Misfornøyd? Noe du ville ha gjort annerledes? 

Grunnen til at jeg spør er. Jeg har en hund og en katt, innekatt. Begge er nå 3 år. Jeg er ferdig med "småbarnsperioden", altså valp og kattunge er egentlig uaktuelt. Det er fordi jeg har byttet ut seng og sofa etter at katten ødela disse som kattunge. Men, de er godt bevart på hytta så jeg kan skifte ut det nye med det gamle, frem til en kattunge blir voksen. Valp er uaktuelt, for slitsomt og styr. Da blir det eventuelt en omplasseringshund. Katter er vanskeligere, for det å finne en voksen innekatt er vanskelig. Ingen omplasseringssenter for katter ønsker å gi vekk katter til noen som skal ha de som innekatt. 

Alt er endelig perfekt. Hund og katt går sammen perfekt. De er perlevenner, tror det er fordi jeg fikk dem samtidig. Det er kun 2 ukers aldersforskjell. 
Jeg har ønsket en katt nummer 2 lenge. Men, det ble mye med både valp og kattunge, så jeg tenkte å avvente det litt. Årene har gått og ønsket om en liten en til er fortsatt der. 

Jeg er redd for at en tredje vil ødelegge harmonien i huset. Det blir styr med kattdo. Tåler katter å dele do? Må jeg ha en til? 
Det er et kull med persere til salgs i sommer, kjenner oppdretteren. Jeg klarer ikke å bestemme meg. Er så redd for å ødelegge freden i huset. 

Anonymkode: 0145e...07e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kunne jo prøvd, altså at du fikk ha den hos deg en stund og om det ikke gikk så har du en avtale med oppdretter at den blir levert tilbake. Men jeg tror nok jeg hadde vært fornøyd med de to flotte dyrene jeg hadde. Er jo mye tid,penger og ansvar som går med når man har dyr ;) 

Skrevet (endret)

.

Endret av Feyfeyhey
Skrevet

7 katter, en hund og et par sauer i hagen:P Ønsker meg et esel og en hare, men mannen er litt skeptisk

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Tinuwiel skrev:

7 katter, en hund og et par sauer i hagen:P Ønsker meg et esel og en hare, men mannen er litt skeptisk

En hare...? Skal du sette opp en felle i skogen og fange den eller?

Anonymkode: 1d5bb...ba6

Skrevet

Nei, så faktisk at noen ga vekk en hare på finn.no for et par måneder siden... Men det er kanskje ikke lov å ha hare som kjæledyr? 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Tinuwiel skrev:

Nei, så faktisk at noen ga vekk en hare på finn.no for et par måneder siden... Men det er kanskje ikke lov å ha hare som kjæledyr? 

Det er nok mer beregnet på jegere som har de i flere mål store innhegninger for å sportrene/jakttrene harehundene sine. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok mer beregnet på jegere som har de i flere mål store innhegninger for å sportrene/jakttrene harehundene sine. 

Ååå:icon_frown: hvis mannen går med på det etterhvert så får jeg kanskje gå for en stor kanin da:)

AnonymBruker
Skrevet

Av erfaring vet jeg at katter ikke alltid er så glad for å få en ny "venn" de er ikke flokk dyr og klarer seg helt fint med bare oss mennesker som selskap. 

Hund derimot er det fint å ha to av da har de selskap når du ikke er hjemme og de aktiviserer hverandre med lek.

En omplassering hund sammen med din inne katt er et risiko prosjektet, da må du være sikker på at den er vandt med hund fra før det er uansett ikke sikkert at din katt blir så glad for det nye selskapet. 

Så du må være nøye vis du går for familieforøkelse.

Min erfaring med perser katter er at de selvfølgelig er vakkre, men ikke alltid så sosiale, sjekk det nøye ut på kullet vis du velger å gå for rasen.

Anonymkode: c6238...f88

Skrevet
20 timer siden, Tinuwiel skrev:

Ååå:icon_frown: hvis mannen går med på det etterhvert så får jeg kanskje gå for en stor kanin da:)

Minst to kaniner, de er flokkdyr og trives ikke alene.

Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Av erfaring vet jeg at katter ikke alltid er så glad for å få en ny "venn" de er ikke flokk dyr og klarer seg helt fint med bare oss mennesker som selskap. 

Hund derimot er det fint å ha to av da har de selskap når du ikke er hjemme og de aktiviserer hverandre med lek.

En omplassering hund sammen med din inne katt er et risiko prosjektet, da må du være sikker på at den er vandt med hund fra før det er uansett ikke sikkert at din katt blir så glad for det nye selskapet. 

Så du må være nøye vis du går for familieforøkelse.

Min erfaring med perser katter er at de selvfølgelig er vakkre, men ikke alltid så sosiale, sjekk det nøye ut på kullet vis du velger å gå for rasen.

Anonymkode: c6238...f88

Må TS være sikker på at innekatten hennes er vandt med hund eller mente du at omplasseringshunden skulle være vandt med hund?

Katter har også godt av å ha selskap, spesielt om eier er mye borte. En huskeregel angående do til katt er at man skal ha en do til hver + en ekstra, men her har det gått bra med bare to doer til våre to katter. Når man tar inn et nytt dyr, uavhengig om det er hund eller katt, så risikerer man alltid at husfreden går, men det trenger ikke å skje. Du sier hunden din liker godt når du har hund på besøk, hvordan reagerer katten på det samme?

Endret av Brimi
Gjest Badebuksa
Skrevet

Småbarnsperioden :rolleyes:

Enten så kjøper du ei katte til og risikerer å ødelegge "freden" og harmonien, eller så gjør du ikke det og sier deg fornøyd. Hva skal du med en katt til? Er det noe som ikke fyller tomrommet i hjertet ditt? F.eks menneskelig kontakt eller egne barn? ;)

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, Brimi skrev:

Må TS være sikker på at innekatten hennes er vandt med hund eller mente du at omplasseringshunden skulle være vandt med hund?

Katter har også godt av å ha selskap, spesielt om eier er mye borte. En huskeregel angående do til katt er at man skal ha en do til hver + en ekstra, men her har det gått bra med bare to doer til våre to katter. Når man tar inn et nytt dyr, uavhengig om det er hund eller katt, så risikerer man alltid at husfreden går, men det trenger ikke å skje. Du sier hunden din liker godt når du har hund på besøk, hvordan reagerer katten på det samme?

Katten min er vandt til hunder, store og små.
Halve familien min har hund, og venninner har hund. Var hos tante til jul og da var det 6 hunder der. Kun en var min!
Det var 5 småhunder og en medium, så det gikk helt fint. Hunden min er også godt sosialisert, og har hilst på flere katter hos familie og venner. Han er med meg over alt. 
De fleste av dem har vært her på besøk, og katten er rett på for å hilse. Blir en hund for pågående og han føler seg truet så hopper han opp i høyden. 

Han er kjempe flink når det kommer til overivrige hunder. 
Men så klart, det å være med en fremmed hund i ett par timer, er noe helt annet enn det å bo med en annen hund. 

Jeg har alltid hatt det i hodet at jeg skal ha 2 katter og en hund. 
Men det å ta på meg 2 kattunger og en valp ble litt mye. Skulle egentlig ha broren til katten min, men han skulle de beholde selv. De fant ut om det like før jeg hentet han. Så det å begynne på nytt med å finne den perfekte katten orket jeg ikke. 
Jeg hadde jo to hjemme som krevde mye tid og omsorg. For å ikke snakk om trening på grunn av valpen. 

Er så redd for at nykommeren skal ødelegge alt. For hund og katt går perfekt sammen. Aldri vært noe krangling. De leker, koser og vasker hverandre. De sover i samme seng vær natt.
Begge to er perfekte, godt sosialisert og går fint med fremmede hunder og katter. 

Skrevet

Husk at en ekstra katt betyr også en god del ekstra utgifter per år.

Skrevet

Jeg har en katt og kan ikke tenke meg å skaffe en ny dyr. Vi kjempetrives med bare en.

AnonymBruker
Skrevet
Den 8.5.2016 at 17.45, AnonymBruker skrev:

Hvor mange dyr har du? Er du fornøyd? Misfornøyd? Noe du ville ha gjort annerledes? 

Grunnen til at jeg spør er. Jeg har en hund og en katt, innekatt. Begge er nå 3 år. Jeg er ferdig med "småbarnsperioden", altså valp og kattunge er egentlig uaktuelt. Det er fordi jeg har byttet ut seng og sofa etter at katten ødela disse som kattunge. Men, de er godt bevart på hytta så jeg kan skifte ut det nye med det gamle, frem til en kattunge blir voksen. Valp er uaktuelt, for slitsomt og styr. Da blir det eventuelt en omplasseringshund. Katter er vanskeligere, for det å finne en voksen innekatt er vanskelig. Ingen omplasseringssenter for katter ønsker å gi vekk katter til noen som skal ha de som innekatt. 

Alt er endelig perfekt. Hund og katt går sammen perfekt. De er perlevenner, tror det er fordi jeg fikk dem samtidig. Det er kun 2 ukers aldersforskjell. 
Jeg har ønsket en katt nummer 2 lenge. Men, det ble mye med både valp og kattunge, så jeg tenkte å avvente det litt. Årene har gått og ønsket om en liten en til er fortsatt der. 

Jeg er redd for at en tredje vil ødelegge harmonien i huset. Det blir styr med kattdo. Tåler katter å dele do? Må jeg ha en til? 
Det er et kull med persere til salgs i sommer, kjenner oppdretteren. Jeg klarer ikke å bestemme meg. Er så redd for å ødelegge freden i huset. 

Ja, jeg er fornøyd egentlig - skulle aldri trodd jeg ble så fornøyd med henne. Vurderer en til senere. 

Anonymkode: 20cbd...0e8

Gjest Evans
Skrevet

Jeg har en hund. Lyst på en fisk. Ikke at jeg tror hunden og fisken vil bli venner, og skal heller ikke forsøke meg på det, men jeg har alltid vært veldig glad i kampfisker. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...