Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og samboeren min vurderer å legge inn et bud på en horisontaldelt tomannsbolig. Tidligere er det to søsken som har bodd i hver sin seksjon, og det foreligger ingen formell avtale angående vedlikehold, men de har tatt alt fortløpende. På boligen er det enkelte oppgraderingsbehov, som drenering og isolering av loft. Det som bekymrer oss er hvor vilig naboen er til å gjøre disse oppgraderingene, ettersom de har bodd der lenge (ca 30år), og ikke noe av dette er gjort. Hvordan går vi fram for å sikre oss at en avtale om vedlikehold blir stiftet? Og går det an å by med forbehold om at en slik avtale blir laget? Noen erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne eiendommen er ikke tilfeldigvis i Alta?

Jeg ville aldri kjøpt noe slikt før det var på plass. Vi hadde naboer som lagde et helvette med alt, det var helt umulig å bo der. 

• Liker 1
Skrevet

Dere kan opprette et sameie og ha faste betalinger hver måned. Dette er den enkleste måten å dele utgifter på. Det er enkelt å opprette med hjelp fra banken.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Smash skrev:

Hei!

Jeg og samboeren min vurderer å legge inn et bud på en horisontaldelt tomannsbolig. Tidligere er det to søsken som har bodd i hver sin seksjon, og det foreligger ingen formell avtale angående vedlikehold, men de har tatt alt fortløpende. På boligen er det enkelte oppgraderingsbehov, som drenering og isolering av loft. Det som bekymrer oss er hvor vilig naboen er til å gjøre disse oppgraderingene, ettersom de har bodd der lenge (ca 30år), og ikke noe av dette er gjort. Hvordan går vi fram for å sikre oss at en avtale om vedlikehold blir stiftet? Og går det an å by med forbehold om at en slik avtale blir laget? Noen erfaringer?

Spør megler. 

Anonymkode: 9adce...06f

Skrevet
47 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Denne eiendommen er ikke tilfeldigvis i Alta?

Jeg ville aldri kjøpt noe slikt før det var på plass. Vi hadde naboer som lagde et helvette med alt, det var helt umulig å bo der. 

Nei, ikke i Alta :)

Ja. Vi har lest mange skrekkhistorier, og vil helst unngå at noe lignende skal skje oss!

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Legg inn bud med forbehold om at  en slik avtale med naboene blir gjort!

AnonymBruker
Skrevet

Selv ville jeg nok styrt unna med mindre jeg hadde vært helt sikker på at jeg hadde hatt kapasitet/kunnskap til å gjøre alt selv. At ting ikke er gjort nå etter så lang tid er ikke et godt tegn og man kan ikke regne med at godt voksne mennesker forandrer seg til å bli mer motivert for vedlikehold bare fordi man signerer en avtale. Man har ingen garanti for at den blir holdt og når det gjelder såpass store mangler som manglende drenering og dårlig isolasjon så vet man nok hva man kan forvente i fremtiden også. Folk forandrer seg sjelden dessverre, og de vil kanskje heller ikke ha helse til å følge opp stort vedlikehold om de begynner å bli gamle.

Personlig ville jeg ha lett etter et litt større sameie med nok boenheter til at det er en viss størrelse og med et fungerende styre og løpende avtaler med profesjonelt vedlikehold, og som følger opp slike ting. Å selv følge opp naboer som ikke bidrar med sin andel er tidkrevende, frustrerende og fører til mange konflikter. 

Anonymkode: 9626b...fcd

• Liker 4
Skrevet

Dere må jo da legge inn et forbehold om en vedlikeholdsavtale som er akseptabel for dere. 

Bud med et slikt forbehold vil neppe bli akseptert. 

Så be dem lage en avtale før det er aktuelt med bud. 

Men om boligen ikke er drømmeboligen, finn noe annet. 

Skrevet

Be megler om hjelp til å opprette sameie og sette reglene for dette før kjøp.

Skrevet

Bare styr unna! 

Ved å kjøpe en bolig i en sånn setting så hopper du med begge beina ut i trøbbel! 

Uformelle avtaler som de er fornøyd med, som i hovedsak betyr at ingenting blir gjort, er det de vil ha, de som blir igjen der. 
Du kan ikke regne med at de er villige til å ta hensyn til dine ønsker, og i verste fall blir du i tillegg tillagt negative ting fordi du kjøpte søskenets bolig.
Du rissikerer at alt du gjør og sier blir tatt opp i verste mening!
Du rissikerer å bli uglesett for å male om stua, "for det var jo mer enn bra nok for X!"

Det finnes så mange boliger der ute! Kjøp noe i et større og mer formelt sameie, eller kjøp dere en enebolig med plen mellom dere og naboene! 

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har veldig lyst på boligen, ville jeg lagt inn et bud med forbehold om at Sameieavtale som inkluderer vedlikeholdsavtale opprettes før overtakelse. Men helst hadde jeg styrt unna.

Anonymkode: d18e0...9ae

Skrevet

Takk for svar! 

Vi bestemte oss for å droppe det, og satser på at det kommer noe bedre på markedet. Var fin bolig, men samtidig litt for risikabelt fant vi ut. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...