AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #1 Skrevet 8. mai 2016 Hei 😊 Jeg har hatt bunaden min ikke en del år nå. Når sølvet skulle kjøpes inn gikk jeg til gullsmeden på stedet der bunaden er fra for å være sikker på at det ble riktig. Bland annet er det en sølje som er spesiell for området. Jeg fikk valget mellom flere farger (gull, oksidert og tofarget) og valgte det jeg likte best. Alle søljene ble levert i alle farger. Så langt, så godt. Men så ødela jeg en av søljene for kort tid siden, og gikk tilbake for å kjøpe en ny. Viste frem sølja og spurte om de hadde inne. Fikk nesten refs fra butikkdata, for søljene mine hadde jo feil farge.... Ble litt satt ut av det hele, for jeg hadde jo kjøpt dem noen år tidligere på samme butikk. Og "spesialsøljen" var i samme farge som resten. Den brukes ikke i andre områder.... Så da har jeg valget mellom å bruke de jeg har i (tydeligvis ) feil farge, eller kjøpe alt på nytt. Sølvet er jo svindyrt, og jeg har ikke råd til nytt sølv i overskuelig fremtid. Hva tenker dere? Kan jeg bruke mitt feilfargede, men riktig formede sølv? Hadde tenkt å bruke den nå i mai... Anonymkode: c76aa...b4f
Antoinette Skrevet 8. mai 2016 #2 Skrevet 8. mai 2016 Du får et bedre liv om du slutter å være så hårsår. Du fikk neppe "kjeft". Ja, du kan bruke søljen din. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #3 Skrevet 8. mai 2016 Okay....... Noen flere meninger? Bunadsbruk er jo et område som mange mener sterkt om (og noen uttrykker like sterkt som de tenker 😊) Anonymkode: c76aa...b4f
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #4 Skrevet 8. mai 2016 Ja, bruk sølvet ditt du. Veldig mange har arvet sølv til sine bunader og har ikke det som brukes idag f.eks. Selv ble jeg hudfletta hos husfliden da jeg spurte hvilken side kniven skulle være på. Bunaden min skal visst ikke ha kniv,men jeg har arva den og akter da å bruke den for det. Anonymkode: 80733...5b3 3
Sølvrosen Skrevet 9. mai 2016 #5 Skrevet 9. mai 2016 Bruk det sølvet du har, det er ingenting galt med det. Du bør også sende en klage til de som eier butikken, for de mistet faktisk et salg på denne dama (jeg håper i det minste de mistet salget om du ikke fikk kjøpe den i din farge). For noen hundre år siden hendte det at unge damer flyttet til et annet sted og giftet seg. De tok da med sølvet de hadde, og selv om de ofte tok til seg klesskikken på sin manns hjemsted brukte de fremdeles sitt gamle sølv, sammen med eventuelt nytt sølv. De kjøpte ikke nytt sølv bare fordi de brukte en annen "bunad", sølv var dyrt da som nå. Selv har jeg arvet sølv, og den ene sølja er ei gammel arvesølje som ikke ligner på den som egentlig hører til. Ikke snakk om at jeg bytter den ut med den som egentlig hører til, for den jeg har nå har så mye mer historie bak seg. Du kan prøve å tenke som meg, at det du har er spesielt. Du trenger ikke være så redd for å gjøre feil. Forøvrig bør du dra til en gullsmed og undersøke om sølja kan repareres, for det er ofte mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå