AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #1 Skrevet 8. mai 2016 Jeg lurer på om noen av dere har blitt uføre som følge av sykdom/skade, og fått forsikringspenger utbetalt. Isåfall, fikk dere innvilget ved første forsøk, eller måtte dere anke? Hvordan opplevde dere prosessen, hvor lang tid tok den? Fikk dere engangsbeløp, eller ble det spredt utover? Hvilken skade/sykdom dreide det seg om, og var du forsikret via jobb eller privat? Mange spørsmål dette, hehe. Håper noen vil dele sin erfaring med meg Anonymkode: 4185f...5f2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #2 Skrevet 8. mai 2016 Det lurer jeg og pga jeg på sikt nok kommer til å bli ufør selv - om det ikke skjer et mirakel. jeg kan uansett ikke jobbe fulltid, er det regler for hvor mange % ufør man er før man får utbetalt? Og får man da utbetalt full pott, eller gradert utfra uføregrad? Jeg har både uføreforsikring og uførepensjon. kreftsyk Anonymkode: 3014a...9f6
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #3 Skrevet 8. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lurer jeg og pga jeg på sikt nok kommer til å bli ufør selv - om det ikke skjer et mirakel. jeg kan uansett ikke jobbe fulltid, er det regler for hvor mange % ufør man er før man får utbetalt? Og får man da utbetalt full pott, eller gradert utfra uføregrad? Jeg har både uføreforsikring og uførepensjon. kreftsyk Anonymkode: 3014a...9f6 Jeg regner med det avhenger av hva slags forsikring man har tegnet. Jeg er 100% ufør og må nemlig krangle med forsikringsselskapet (de vil jo helst ikke utbetale en krone), så jeg er veldig interessert i å høre fra de som har lagt frem krav om utbetaling til forsikringsselskap, og hvordan det har gått. God bedring Anonymkode: 4185f...5f2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #4 Skrevet 8. mai 2016 Ta kontakt med en pensjonsskadeadvokat. Da slipper du å gjøre noe selv og det koster fint lite ettersom forsikringen dekker dette! Lykke til. Anonymkode: d07c5...b8e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #5 Skrevet 8. mai 2016 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med en pensjonsskadeadvokat. Da slipper du å gjøre noe selv og det koster fint lite ettersom forsikringen dekker dette! Lykke til. Anonymkode: d07c5...b8e Nå er min sak allerede anket og i behandling hos Finansklagenemda, så jeg har tatt jobben selv Men vil gjerne høre hva dere som har fått innvilget (og ikke innvilget) hvor mye dere fikk, osv. Opererer de med standardbeløp, eller avhenger det av visse ting? Anonymkode: 4185f...5f2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #6 Skrevet 8. mai 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå er min sak allerede anket og i behandling hos Finansklagenemda, så jeg har tatt jobben selv Men vil gjerne høre hva dere som har fått innvilget (og ikke innvilget) hvor mye dere fikk, osv. Opererer de med standardbeløp, eller avhenger det av visse ting? Anonymkode: 4185f...5f2 Jeg kan bortimot garantere at de som advokat får utbetalt mer enn de som ordner selv. Den største tabben folk gjør, av og til, er å ikke søke profesjonell hjelp. Anonymkode: d07c5...b8e
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #7 Skrevet 8. mai 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan bortimot garantere at de som advokat får utbetalt mer enn de som ordner selv. Den største tabben folk gjør, av og til, er å ikke søke profesjonell hjelp. Anonymkode: d07c5...b8e Jeg gjorde det, men jeg hadde ikke råd til saksomkostningene. Har ikke fått vite noe om rettigheter rundt pensjonsskadeadvokat, er dette via uføreforskringen? Dette gjelder jobbforsikring, ikke privat Men nå er vel også Finansklagenemda et uavhengig og nøytralt organ, jeg har ikke anket direkte til forsikringsselskapet. Anonymkode: 4185f...5f2
Million Skrevet 8. mai 2016 #8 Skrevet 8. mai 2016 (endret) Ja, jeg har blitt ufør som følge av sykdom (ikke skade), og hadde via fagforeningen på jobben en god forsikring. Denne gir meg månedlige uføretrygd-utbetalinger i tillegg til den vanlige uføretrygden fra NAV, noe som setter meg i en littegranne bedre posisjon enn vanlige uføretrygdede. Det er ingen formue jeg får, men noen tusenlapper ekstra hver måned hjelper på. Uten dem hadde jeg f.eks ikke fått boliglån nå i april til å kjøpe meg ny bolig på egenhånd (etter skilsmisse). Jeg har aldri fått noen engangsutbetaling fra livsforsikringsselskapet. Det går i faste, månedlige utbetalinger, som går over fra uføretrygd til alderstrygd når jeg blir 67. Det er altså noe jeg har livet ut, takket være forsikringen via fagforeningen på jobb. Har forøvrig vært uføretrygdet i 10 år nå. Det lønner seg å være medlem av fagforeningen og/eller være forsikret, folkens! Gjør det NÅ, mens du fremdeles er frisk og tror du er uovervinnelig og at "dette vil aldri ramme meg"....! Det er for sent å komme til forsikringsselskapet og ville tegne forsikring etter at sykdommen har slått til. Endret 8. mai 2016 av Million 4
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #9 Skrevet 8. mai 2016 19 minutter siden, Million skrev: Ja, jeg har blitt ufør som følge av sykdom (ikke skade), og hadde via fagforeningen på jobben en god forsikring. Denne gir meg månedlige uføretrygd-utbetalinger i tillegg til den vanlige uføretrygden fra NAV, noe som setter meg i en littegranne bedre posisjon enn vanlige uføretrygdede. Det er ingen formue jeg får, men noen tusenlapper ekstra hver måned hjelper på. Uten dem hadde jeg f.eks ikke fått boliglån nå i april til å kjøpe meg ny bolig på egenhånd (etter skilsmisse). Jeg har aldri fått noen engangsutbetaling fra livsforsikringsselskapet. Det går i faste, månedlige utbetalinger, som går over fra uføretrygd til alderstrygd når jeg blir 67. Det er altså noe jeg har livet ut, takket være forsikringen via fagforeningen på jobb. Har forøvrig vært uføretrygdet i 10 år nå. Det lønner seg å være medlem av fagforeningen og/eller være forsikret, folkens! Gjør det NÅ, mens du fremdeles er frisk og tror du er uovervinnelig og at "dette vil aldri ramme meg"....! Det er for sent å komme til forsikringsselskapet og ville tegne forsikring etter at sykdommen har slått til. kan man velge om man får en engangsutbetaling eller oppdelt slik du får? Hvor mye får du utbetalt ekstra per mnd? I det lange løp så vil vel dette utgjøre en stor sum. Er medlem av fagforening og hadde forsikring via jobb, fagforeningen har ikke vært noe til hjelp, annet enn at de vil sno meg for tusenvis av kroner. Men du fikk altså forsikringspenger uten å måtte slåss med forsikringsselskap i prosessen? Anonymkode: 4185f...5f2
Majott Skrevet 8. mai 2016 #10 Skrevet 8. mai 2016 Jeg ble ufør i 2011. Hadde 3 uføreforsikringer da. Den ene innebar utbetaling fra 1 år som sykemeldt, altså da man går over på AAP. Det fikk jeg da jeg sendte inn krav om det. Jeg gikk på AAP fra 2009. Den gir meg 5000 pr mnd til jeg blir 67 år. De andre to uføreforsikringene mine ga utbetaling da jeg fikk vedtak fra NAV om at jeg var ufør. Hadde jeg tenkt på at jeg kunne bli ufør, ville jeg tegnet mye høyere forsikring enn det jeg hadde gjort. Begge disse fikk jeg utbetalt uten opphold ca 3 mnd etter at jeg fikk vedtak fra NAV om at jeg var 100% ufør. Jeg hadde selv tegnet forsikringer som både var delt opp (den første), og engangsutbetalinger. Jeg opplevde ikke noen problemer med å få dem utbetalt.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #11 Skrevet 8. mai 2016 6 minutter siden, Majott skrev: Jeg ble ufør i 2011. Hadde 3 uføreforsikringer da. Den ene innebar utbetaling fra 1 år som sykemeldt, altså da man går over på AAP. Det fikk jeg da jeg sendte inn krav om det. Jeg gikk på AAP fra 2009. Den gir meg 5000 pr mnd til jeg blir 67 år. De andre to uføreforsikringene mine ga utbetaling da jeg fikk vedtak fra NAV om at jeg var ufør. Hadde jeg tenkt på at jeg kunne bli ufør, ville jeg tegnet mye høyere forsikring enn det jeg hadde gjort. Begge disse fikk jeg utbetalt uten opphold ca 3 mnd etter at jeg fikk vedtak fra NAV om at jeg var 100% ufør. Jeg hadde selv tegnet forsikringer som både var delt opp (den første), og engangsutbetalinger. Jeg opplevde ikke noen problemer med å få dem utbetalt. Hvilke forsikringsselskap hadde du mtp ufør? Syns 3 mnd hørtes ut som usedvanlig hurtig saksgang Anonymkode: 4185f...5f2
Majott Skrevet 8. mai 2016 #12 Skrevet 8. mai 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke forsikringsselskap hadde du mtp ufør? Syns 3 mnd hørtes ut som usedvanlig hurtig saksgang Anonymkode: 4185f...5f2 Sparebank1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #13 Skrevet 8. mai 2016 2 minutter siden, Majott skrev: Sparebank1 Okey, det er kanskje lettere når man er forsikret via bank og ikke de store forsikringsselskapene. Anonymkode: 4185f...5f2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #14 Skrevet 8. mai 2016 Man får ikke uføretrygd av kreft siden det ikke regnes som kronisk og finnes behandling for, selvom den desverre ikke alltid fungerer.. Anonymkode: 7ffd0...326
Majott Skrevet 8. mai 2016 #15 Skrevet 8. mai 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Okey, det er kanskje lettere når man er forsikret via bank og ikke de store forsikringsselskapene. Anonymkode: 4185f...5f2 Vet ikke. Det var nå der jeg var forsikret.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #16 Skrevet 8. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man får ikke uføretrygd av kreft siden det ikke regnes som kronisk og finnes behandling for, selvom den desverre ikke alltid fungerer.. Anonymkode: 7ffd0...326 I noen tilfeller blir man ufør av kreft jo. Ofte av senvirkningene av kreftbehandlingen som blir permanente. Nå er uansett ikke det temaet her... Anonymkode: 4185f...5f2 3
Million Skrevet 8. mai 2016 #17 Skrevet 8. mai 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: kan man velge om man får en engangsutbetaling eller oppdelt slik du får? Hvor mye får du utbetalt ekstra per mnd? I det lange løp så vil vel dette utgjøre en stor sum. Er medlem av fagforening og hadde forsikring via jobb, fagforeningen har ikke vært noe til hjelp, annet enn at de vil sno meg for tusenvis av kroner. Men du fikk altså forsikringspenger uten å måtte slåss med forsikringsselskap i prosessen? Anonymkode: 4185f...5f2 Forsikringen min gir meg 5000,- kroner netto utbetalt ekstra hver måned. 60.000 netto i året. Brutto husker jeg ikke. Det er blitt 10 år siden jeg ble uføretrygdet, så hukommelsen er litt som så om hvordan det var den gangen, så jeg kan ikke huske jeg fikk valget mellom engangsutbetaling og månedlige utbetalinger. Såvidt jeg kan huske av avtalens ordlyd (det lille jeg leste av forsikringsavtalen.... man leser gjerne ikke slike så nøye), så var det slik at den gikk ut på månedlige utbetalinger. Noe om at man skulle opprettholde en inntekt man kunne leve av i måneden, om man var uheldig og ble ufør, kontra det å være i jobb. Det er uansett best med månedlige utbetalinger, for det er i dagliglivet i mange år fremover man trenger pengene. En engangsutbetaling er borte før du får sukk for deg, og så står du der med luselønn fra NAV for resten av livet...! Månedslønn er absolutt å foretrekke. Jeg "slåss" ikke i det hele tatt med forsikringsselskapet. Pengene kom automatisk, såvidt jeg kan huske, etter at jeg ble uføretrygdet. Lurer på om arbeidsgiver meldte fra eller noe sånn, også kom bare utbetalingene. Det var/er en veldig god fagforening som sto på barrikadene for de ansatte :-)
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #18 Skrevet 8. mai 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: kan man velge om man får en engangsutbetaling eller oppdelt slik du får? Hvor mye får du utbetalt ekstra per mnd? I det lange løp så vil vel dette utgjøre en stor sum. Er medlem av fagforening og hadde forsikring via jobb, fagforeningen har ikke vært noe til hjelp, annet enn at de vil sno meg for tusenvis av kroner. Men du fikk altså forsikringspenger uten å måtte slåss med forsikringsselskap i prosessen? Anonymkode: 4185f...5f2 Kort kommentar her - hvis man må sloss med selskapet så er det på grunn av at vilkår og din aktuelle situasjon ikke samsvarer. Vi sitter ikke som en ond liten gjeng og ler høyt når vi kan nekte noen forsikringsutbetaling. Kan fortelle deg den store hemmeligheten at vi faktisk ønsker at sakene blir oppklart hurtig - ellers påløper det jo en haug med renter. Anonymkode: 63228...0ad
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #19 Skrevet 8. mai 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kort kommentar her - hvis man må sloss med selskapet så er det på grunn av at vilkår og din aktuelle situasjon ikke samsvarer. Vi sitter ikke som en ond liten gjeng og ler høyt når vi kan nekte noen forsikringsutbetaling. Kan fortelle deg den store hemmeligheten at vi faktisk ønsker at sakene blir oppklart hurtig - ellers påløper det jo en haug med renter. Anonymkode: 63228...0ad Høres ut som du arbeider med dette. Tillater meg derfor å spørre, da jeg har en fortsettelsesforsikring ( tegnet av arbeidsgiver, og jeg fortsatte innbetaling etter arbeidsforholdet var avsluttet) der vilkåret er at utbetaling vil skje 12 mnd etter 100% ufør vedtak. Mitt spørsmål er om det er mange potensielle fallgruver her? Nå er jeg på arbeidsavklaringspenger og det ligger i kortene at jeg skal søke ufør innen 6 mnd. Anonymkode: 286fe...604
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #20 Skrevet 8. mai 2016 39 minutter siden, Million skrev: Forsikringen min gir meg 5000,- kroner netto utbetalt ekstra hver måned. 60.000 netto i året. Brutto husker jeg ikke. Det er blitt 10 år siden jeg ble uføretrygdet, så hukommelsen er litt som så om hvordan det var den gangen, så jeg kan ikke huske jeg fikk valget mellom engangsutbetaling og månedlige utbetalinger. Såvidt jeg kan huske av avtalens ordlyd (det lille jeg leste av forsikringsavtalen.... man leser gjerne ikke slike så nøye), så var det slik at den gikk ut på månedlige utbetalinger. Noe om at man skulle opprettholde en inntekt man kunne leve av i måneden, om man var uheldig og ble ufør, kontra det å være i jobb. Det er uansett best med månedlige utbetalinger, for det er i dagliglivet i mange år fremover man trenger pengene. En engangsutbetaling er borte før du får sukk for deg, og så står du der med luselønn fra NAV for resten av livet...! Månedslønn er absolutt å foretrekke. Jeg "slåss" ikke i det hele tatt med forsikringsselskapet. Pengene kom automatisk, såvidt jeg kan huske, etter at jeg ble uføretrygdet. Lurer på om arbeidsgiver meldte fra eller noe sånn, også kom bare utbetalingene. Det var/er en veldig god fagforening som sto på barrikadene for de ansatte :-) Dette var da privatforsikring og ikke via jobb? Anonymkode: 4185f...5f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå