Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Akkurat i det vi kjente vi hadde fått dreisen på påkledning av babyen ute om vinteren kom sommeren, og igjen kjenner jeg at jeg ikke har peiling! 

I går var vi ute og trillet tur i sola. På hjemveien skinte sola inn i vogna selv om bremmen var helt oppe (vi måtte gå på siden av vogna for at skyggen fra kroppene våre skulle skjerme babyen fra sola, noe som fungerer dårlig i lengden) Vi ønsker ikke bruke helseteppe over åpningen for å skjerme for sol, da dette fører til at det blir veldig varmt inne i vogna. Så hva gjør vi? Vi har en Emmaljunga vogn, og etter hva jeg kan se tilbyr Emmaljunga parasoller til vogna, men det ser jo litt keitete ut ? Ellers har jeg funnet ut at Tinkafu og Aussies Finest har ekstra bremmer man kan sette på vogna for å skjerme, men jeg har i grunn ikke sett andre foreldre med verken dette eller parasoll på bagdelen på vognene sine, så hva er vanlig ? 

Og; Hva bør babyen ha på seg oppi bagen når gradestokken kryper opp til 18 grader og varmere? I går hadde vi på body og bukse med fot i bomull, bomullslue (kanskje for varmt ?) og hadde han oppi en tynnere vårpose som vi hadde åpen men som lå litt over magen hans for å varme litt der. Han kjentes ikke for varm ut i nakken, men etter hvert som det blir varmere blir jo dette for varmt. Hva har man i vogna om sommeren? Jeg har lest at noen har lammeskinn i bunn selv om sommeren, siden lammeskinnet er temperaturregulerende, og et tynt ullteppe (eller bomullsteppe ?) eller dyne over (eller ikke noe over når/hvis det blir veldig varmt, selvsagt) 

Til bilen skal vi kjøpe solskjermer til vinduene bak, men finnes det en skjerm vi kan sette på Maxicosi bilsetet slik at babyen er skjermet mot solen når vi bærer han i bilsetet, eller dersom sola fra frontruta treffer han ? 

Og hvordan gjør dere det når dere selv vil være ute i sola? I går satte vi babyen i vippestolen sin i skyggen en kort stund, men vi burde kanskje ha en parasoll eller noe i tillegg for å skjerme han? Vi hadde han litt i skyggen oppi vogna også, men det må vel bli varmt oppi bagen ? 

Hva hvis vi vil ta en tur på stranda i sommer? Babyen vil da være litt over 6 måneder når det evt. blir aktuelt. 

Bruker dere solbriller på så små babyer ?

Mange spørsmål her, men jeg har som sagt ikke peiling :fnise: 

På forhånd takk for svar :blomst: 

Endret av appelsinjuice
Trykkleif
Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1024005-baby-og-sol-hvordan-skjerme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spant et lite tau mellom midt på kalesjen og håndtaket. 

I tauet hang jeg et stort tørkle, som ga skygge. Så da ble det halvt åpent og luftig. 

Hvis sola stod uheldig, så skiftet jeg bare side for tørklet. 

Eller gikk baklengs med vogna. 

• Liker 1
Gjest Runforit
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tinkafu passer på alle vogner :) 

Anonymkode: 4454a...afd

Dette! Har den og den kan dekke hele vognen. Perfekt når Mini skal sove også for sen mørklegger helt :) 

I dag var det veldig varmt ute, men vinden og skyggen er ikke like varm så bomullsbody og strømpebukse var tingen her. Lue ute av vognen og om ikke vognskjermen er på(fare for ørebetennelse).

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om bilstolen har integrert solskjerm? Tror det er ganske vanlig.

Anonymkode: 257e4...2a5

Det har den nok, men man må vel uansett vende baby vekk fra sola da skjermen kun beskytter fra oven og fra siden, hjelper ikke hvis sola står rett på☺

• Liker 1

Annonse

I slikt vær som dette hadde jeg hatt på babyen minst mulig! Trenger ikke lue når det er vindstille.. Vi brukte kun solhatt eller caps i fjor når vår var på den alderen. Kjenn ofte i nakke , er barnet varm eller klam ville jeg kledd av

• Liker 1

Parasoll! :jepp: Ja, det ser sikkert dumt ut, men det er veldig ålreit, da blir det luftig og fint, og du kan flytte den der sola treffer. Når det gjelder bekledning hadde vi lammeskinn med tynt teppe oppå, og bomullsbody, bukse og lue. Nå vet jeg ikke akkurat hvor gammel babyen din er, men i fjor sommer da mini her var rundt 3 mnd. hadde vi også noen sånne helt tynne rompers til henne, på de varmeste dagene.

• Liker 1

Takk for alle svar! :blomst: 

I går var det varmt, og vi tok på Lillegutt en kortermet body og shorts, samt et par tynne ullsokker som vi tok av og på litt ettersom vi ble bekymret for om han var for varm/kald. I bilen tok vi på han lue pga. sola, samt på kvelden fikk han på seg ei bomullsjakke. Vi hadde han litt ute i sola i noen minutter for å hilse på noen naboer, ellers forsøkte vi å holde han i skyggen så godt vi kunne. Vi har også skaffet solskjermer til bilen, og solhatt ble bestilt for noen dager siden.

16 timer siden, stan skrev:

Jeg spant et lite tau mellom midt på kalesjen og håndtaket. 

I tauet hang jeg et stort tørkle, som ga skygge. Så da ble det halvt åpent og luftig. 

Hvis sola stod uheldig, så skiftet jeg bare side for tørklet. 

Eller gikk baklengs med vogna. 

Hvordan festet du tauet i kalesjen? 

Å gå baklengs tror jeg ikke jeg får til i lengden, vi triller jo noen kilometer når vi er på tur :fnise: 

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tinkafu passer på alle vogner :) 

Anonymkode: 4454a...afd

15 timer siden, Runforit skrev:

Dette! Har den og den kan dekke hele vognen. Perfekt når Mini skal sove også for sen mørklegger helt :) 

I dag var det veldig varmt ute, men vinden og skyggen er ikke like varm så bomullsbody og strømpebukse var tingen her. Lue ute av vognen og om ikke vognskjermen er på(fare for ørebetennelse).

Da tror jeg jeg kjøper Tinkafu soltrekk, evt. Aussies Finest siden det ser ut til å være samme greie :blomst: 

Jeg visste ikke at babyen kan få ørebetennelse selv om det er sol og varmt (alt jeg ikke vet! :flau: ) 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du sjekket om bilstolen har integrert solskjerm? Tror det er ganske vanlig.

Anonymkode: 257e4...2a5

Takk for du delte dette! Etter å ha lest googlet jeg setet for å finne ut hvor dette soltrekket kunne gjemme seg, mannen sjekket setet, og solskjermen ble funnet! :) Jeg har sett at naboen har soltrekk på sin stol, men jeg trodde det var kjøpt løst og har lurt på hvor hun har fått tak i dette :P:flau: 

12 timer siden, Kirby skrev:

Parasoll! :jepp: Ja, det ser sikkert dumt ut, men det er veldig ålreit, da blir det luftig og fint, og du kan flytte den der sola treffer. Når det gjelder bekledning hadde vi lammeskinn med tynt teppe oppå, og bomullsbody, bukse og lue. Nå vet jeg ikke akkurat hvor gammel babyen din er, men i fjor sommer da mini her var rundt 3 mnd. hadde vi også noen sånne helt tynne rompers til henne, på de varmeste dagene.

Jeg tror vi skal kjøpe lammeskinn til å ha oppi vogna, det virker så deilig å ligge på :blomst: 

Jeg lurer fortsatt på hva andre gjør når de skal på stranda. Solskjerming til vogna er vel og bra, men i våken tilstand vil ikke Lillegutt ligge oppi der. Vi må vel få tak i en sånn parasoll som man kan stikke ned i bakken, men jeg vet ikke helt hvor man får tak i det. Google er min venn :) 

Gjest Runforit
15 minutter siden, appelsinjuice skrev:

I går var det varmt, og vi tok på Lillegutt en kortermet body og shorts, samt et par tynne ullsokker som vi tok av og på litt ettersom vi ble bekymret for om han var for varm/kald. I bilen tok vi på han lue pga. sola, samt på kvelden fikk han på seg ei bomullsjakke. Vi hadde han litt ute i sola i noen minutter for å hilse på noen naboer, ellers forsøkte vi å holde han i skyggen så godt vi kunne. Vi har også skaffet solskjermer til bilen, og solhatt ble bestilt for noen dager siden.

Hvordan festet du tauet i kalesjen? 

Å gå baklengs tror jeg ikke jeg får til i lengden, vi triller jo noen kilometer når vi er på tur :fnise: 

Da tror jeg jeg kjøper Tinkafu soltrekk, evt. Aussies Finest siden det ser ut til å være samme greie :blomst: 

Jeg visste ikke at babyen kan få ørebetennelse selv om det er sol og varmt (alt jeg ikke vet! :flau: ) 

Takk for du delte dette! Etter å ha lest googlet jeg setet for å finne ut hvor dette soltrekket kunne gjemme seg, mannen sjekket setet, og solskjermen ble funnet! :) Jeg har sett at naboen har soltrekk på sin stol, men jeg trodde det var kjøpt løst og har lurt på hvor hun har fått tak i dette :P:flau: 

Jeg tror vi skal kjøpe lammeskinn til å ha oppi vogna, det virker så deilig å ligge på :blomst: 

Jeg lurer fortsatt på hva andre gjør når de skal på stranda. Solskjerming til vogna er vel og bra, men i våken tilstand vil ikke Lillegutt ligge oppi der. Vi må vel få tak i en sånn parasoll som man kan stikke ned i bakken, men jeg vet ikke helt hvor man får tak i det. Google er min venn :) 

Det er jo ikke lett å vite. Googler masse hele veien jeg :P Greien er at babyer lettere kan få ørebetennelse. Men er det helt vindstille og varmt så er det OK uten lue. Men i skygge/vind så kan det lett bli kaldere enn en tror. 

Sunn fornuft kommer vi langt med tenker jeg :tommelsmil:

10 minutter siden, Runforit skrev:

Det er jo ikke lett å vite. Googler masse hele veien jeg :P Greien er at babyer lettere kan få ørebetennelse. Men er det helt vindstille og varmt så er det OK uten lue. Men i skygge/vind så kan det lett bli kaldere enn en tror. 

Sunn fornuft kommer vi langt med tenker jeg :tommelsmil:

Kjekt å vite at babyen kan få ørebetennelse. Vet at jeg selv slet med det da jeg var baby. :blomst: 

Gjest Fjotteri

Jeg hadde 6 mnd gammel baby en sommer det var steiksol og 30 grader mange dager. 

Jeg kjøpte Diono solskjerm på lilleprinsen(?), tinkafu sin synes jeg huske var for kort i skjermen. Diono sin dekket hele lengden på baby og var lett å justere. 

Kjøpte aller først bugaboo sin solskjerm, men den gir ikke beskyttelse der hvor det er netting- ergo masse solstråler som slipper inn(og ungen ble blendet av solen i tillegg fordi skjermen i mørk farge ble for lys).

Det var så varmt at det var uaktuelt å kle babyen i heldekkende stoff på armer/ben, så jeg holdt meg til skjerm og oppholdt meg stort sett i skyggen. 

Strand var uaktuelt fordi det ble for varmt inni et soltelt, og han var for mobil til å ligge helt stille. 

Brukte briller etterhvert i vogna, men mest på våren siden han jo trengte full skjerming på sommeren. 

Brukte ikke solkrem. Hadde solhatt med UVbeskyttelse. Jeg synes strand blir for varmt og stekende for en baby, og det er vanskelig å unngå sterk soleksponering. 

Det finnes og UV klær en kan kjøpe. 

Annonse

AnonymBruker

Til stranden bruker vi parasoll som settes ned i sanden. Kjøpte på KID, jysk, europris eller noe slikt. Funker supert det med all solen i Kristiansand :) Har et picknickteppe ned mot sanden/gresset.

Anonymkode: cd487...112

• Liker 1

Det finnes sånne pop-up UV telt. Kunne det vært noe å ha på stranden? :) 

Er det ikke solsegl integrert i kalesjen til vogna? (Samme sted som myggnettingen ligger). Vet ikke hvilken modell du har, men den Mondialen vi har bestilt har i alle fall det :) 

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker

Samme problem her som førstegangsmamma og 3 mnd gammel baby. Sola liksom bare SKAL inn i vogna... Særlig fra kantene. Og rundt svinger osv, bare kaos! Har en dooky solgardin som ikke fungerer, nettopp bestilt en outlook solskjerm (samme som tinkafu men enda lenger tror jeg). Og et uv-telt til hytta/verandaen. Kan sikkert bli leketelt inne etterhvert tenkte jeg. Og solbriller.

er kanskje litt nazi på at hun ikke skal ha sol, men de har jo så tynn hud. Derimot er jeg mer komfortabel med å ha henne med lite klær i skyggen når det er 25-30 grader (vår veranda med tak...). Er jo fint for d-vitamin med litt uv i skyggen. Vet godt man kan bli brent i skygge også, så for det meste lette klær på her.

sauen går inn og ut av vogna i disse dager. Sliter med å finne ut om hun blir for varm eller ikke. Men hun liker det så godt, mykt og trygt tror jeg. Svett blir hun ikke, og fin temp på magen. Men klart det er varmt å ligge på sauen... Så jeg prøver meg frem. 

Passer også på å tilby pupp ofte, tilfelle tørst, så ikke hun blir dehydrert.

bilen er et problem ja. Har ved et par anledninger måtte henge teppe over deler av stolen pga sol. Kommer jo ikke bare inn sidevindu som har gardin på, men også de bakover... Må dekke til der også. 

Syntes vinteren var lettere. Ull og varm dunpose gikk aldri feil! 

Anonymkode: 25284...718

• Liker 1
Den 9. mai 2016 at 13.41, Sjela skrev:

Det finnes sånne pop-up UV telt. Kunne det vært noe å ha på stranden? :) 

Er det ikke solsegl integrert i kalesjen til vogna? (Samme sted som myggnettingen ligger). Vet ikke hvilken modell du har, men den Mondialen vi har bestilt har i alle fall det :) 

Solseglet i kalesjen er funnet! Selvfølgelig etter at vi alt har bestilt solskerm fra Aussies finest :fnise: Når jeg tenker meg om så vi jo solseglet da vi kjøpte vogna, men det er 5 måneder siden så det har gått i glemmeboka siden da :P Artig nok kjøpte jeg også myggnetting fra Tinkafu for en tid tilbake, og det var først etterpå jeg husket at det er integrert myggnetting i kalesjen :P 

UV-telt skal undersøkes! :blomst: 

Den 9. mai 2016 at 13.49, Pearl2.0 skrev:

Man kan trekke kalesjen til emmaljunga ganske mye lengre frem enn den er til vanlig! Er forlengerdel i bakenden☺ under en glidelås. Da blir tinkafuen nærmest overflødig. 

Hehe, jeg skulle ønske jeg hadde lest dette før jeg bestilte solskjermen! :fnise: 

Jeg har ei venninne som har en annen type vogn, så jeg får sjekke med henne om vogna hennes har integrert solsegl (og myggnetting, siden jeg har kjøpt dette også :fnise: ) før jeg evt. returnerer solskjermen jeg har kjøpt. :blomst: 

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Samme problem her som førstegangsmamma og 3 mnd gammel baby. Sola liksom bare SKAL inn i vogna... Særlig fra kantene. Og rundt svinger osv, bare kaos! Har en dooky solgardin som ikke fungerer, nettopp bestilt en outlook solskjerm (samme som tinkafu men enda lenger tror jeg). Og et uv-telt til hytta/verandaen. Kan sikkert bli leketelt inne etterhvert tenkte jeg. Og solbriller.

er kanskje litt nazi på at hun ikke skal ha sol, men de har jo så tynn hud. Derimot er jeg mer komfortabel med å ha henne med lite klær i skyggen når det er 25-30 grader (vår veranda med tak...). Er jo fint for d-vitamin med litt uv i skyggen. Vet godt man kan bli brent i skygge også, så for det meste lette klær på her.

sauen går inn og ut av vogna i disse dager. Sliter med å finne ut om hun blir for varm eller ikke. Men hun liker det så godt, mykt og trygt tror jeg. Svett blir hun ikke, og fin temp på magen. Men klart det er varmt å ligge på sauen... Så jeg prøver meg frem. 

Passer også på å tilby pupp ofte, tilfelle tørst, så ikke hun blir dehydrert.

bilen er et problem ja. Har ved et par anledninger måtte henge teppe over deler av stolen pga sol. Kommer jo ikke bare inn sidevindu som har gardin på, men også de bakover... Må dekke til der også. 

Syntes vinteren var lettere. Ull og varm dunpose gikk aldri feil! 

Anonymkode: 25284...718

Hva har man egentlig under babyen i vogna dersom lammeskinn blir for varmt om sommeren ? I går lot jeg han ligge på et ullteppe fra Lillelam under trilleturen. Vi har jo laken på madrassen i vogna, men det lekker jo igjennom dersom babyen gulper eller har bleielekkasje, og jeg har hørt at gammel gulp osv. kan medføre krybbedød (det er derfor man skal ha ny madrass til hver baby, og også årsaken til at jeg aldri ville turt å kjøpe brukt vogn -overhysterisk mamma, ja :fnise: ) Ikke har jeg lyst til å bruke tisselaken under heller, da det kan bli for klamt og puster ikke, noe som også kan medføre krybbedød. Vi har planer om å spare vogna til eventuelle andre barn, men jeg vet ikke om det er mulig å få kjøpt ny madrass til Emmaljunga vogner ? Eller får jeg bare legge et tykt håndkle under lakenet eller noe, for å fange opp evt. søl ? 

Alt jeg ikke vet... :P 

AnonymBruker
Den 9.5.2016 at 9.02, appelsinjuice skrev:

Synes generelt det virker som dere har veldig mye klær på han! Lue er helt unødvendig i slik varme når han ikke sitter i vind/trekk. Og tepper/jakker er helt vanvidd. Om sommeren lå min baby stort sett bare i body i vogna. Ingenting over. 

Angående stranda så droppet vi det da vi hadde baby. Så små har ingen stor glede av det uansett, så ønsket om strandbesøk gjelder jo kun dere voksne. Det klarer dere å ofre :) Min baby hadde ikke godtatt å ligge under en parasoll i sommervarme ihvertfall. Vi var alltid inne de verste timene om dagen, det anbefales uansett solskjerming. 

Anonymkode: c4d70...b60

• Liker 1
11 minutter siden, appelsinjuice skrev:

Solseglet i kalesjen er funnet! Selvfølgelig etter at vi alt har bestilt solskerm fra Aussies finest :fnise: Når jeg tenker meg om så vi jo solseglet da vi kjøpte vogna, men det er 5 måneder siden så det har gått i glemmeboka siden da :P Artig nok kjøpte jeg også myggnetting fra Tinkafu for en tid tilbake, og det var først etterpå jeg husket at det er integrert myggnetting i kalesjen :P 

UV-telt skal undersøkes! :blomst: 

Fort gjort ;) Godt du fant det! Så kan du jo alltids supplere, eller eventuelt returnere det du allerede har bestilt :)

Du er forresten ikke alene om å ikke finne solskjermen i bilstolen. Ei venninne har samme stol og sa hun ikke hadde visst om den før det hadde gått ganske så lang tid. Det er jo relativt gjemt nedi der. Hadde nok trodd det var noe som måtte kjøpes utenom jeg også om jeg ikke ble vist hvor det befant seg :P 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...