Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det helt "forbudt" å kunne jogge før en styrkeøkt, for å få noe effekt ut av styrkeøkta? Skjønner jo at man ikke bør jogge en time og så trene styrke rett etterpå og forvente effekt, men jeg synes jeg ser så mange som jogger og så trener styrke rett etterpå?

Har det noen hensikt, eller vil det rett og slett være nærmest bortkastet? 

Eventuelt noen tips i forhold til dette? Skjønner at det beste er å dele opp i rene kondisjons- og rene styrkeøkter, men i en travel hverdag kunne det vært gunstig å av og til trene begge deler i samme økt.

Har prøvd å trene styrke før kondis, men da blir jo joggeøkta et rent mareritt pga. flere sett med beinøvelser i forkant... 

Anonymkode: 7af77...d95

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet ut at selv korte joggeøkter før styrke er helt ubrukelig. Knebøy er fryktelig vanskelig når du har brukt føttene slik. 

Det er jo bare å prøve, klarer du å løfte like mye vekt etter en joggetur som før? hvis du ikke gjør det ødelegger du jo for styrketreningen.

Du kan ha begge i samme økt, bare ta styrken først, start rolig med joggingen og så øk intensiteten. 

Hvor mange beinøvelser har du? Hvor tungt løfter du?

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Jeg har funnet ut at selv korte joggeøkter før styrke er helt ubrukelig. Knebøy er fryktelig vanskelig når du har brukt føttene slik. 

Det er jo bare å prøve, klarer du å løfte like mye vekt etter en joggetur som før? hvis du ikke gjør det ødelegger du jo for styrketreningen.

Du kan ha begge i samme økt, bare ta styrken først, start rolig med joggingen og så øk intensiteten. 

Hvor mange beinøvelser har du? Hvor tungt løfter du?

Jeg har prøvd å jogge rett etter en styrkeøkt, men det går rett og slett ikke. Beina skriker nesten, og det kjennes HELT feil å presse dem til å jogge når det blir slik. 

Har 2-3 beinøvelser, løfter 70-90 % av 1RM, det varierer litt :)

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har prøvd å jogge rett etter en styrkeøkt, men det går rett og slett ikke. Beina skriker nesten, og det kjennes HELT feil å presse dem til å jogge når det blir slik. 

Har 2-3 beinøvelser, løfter 70-90 % av 1RM, det varierer litt :)

Hva er 1RM på og hvilken beinøvelser? Er du nybegynner? Viderekommen? 

Skrevet

Du reduserer den muskeloppbyggende effekten når du trener kondisjon før styrke. Du vil også ha fulle energilagre (glykogenlagre) når du trener styrke, så da er det dumt å trene kondisjon først.

De aller fleste studier viser at det er best å trene styrke først, og deretter kondisjon. Noen studier viser også at det er best å separere øktene helt, helst på forskjellige dager, men hvertfall at man spiser mellom øktene. Andre igjen sier at det har en positiv effekt på voksehormonet om du trener kondisjon etter styrke. Så du får bare prøve deg frem her å finne ut av hva som fungerer best for deg. :)

Men uansett, styrke før kondisjon er best.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hva er 1RM på og hvilken beinøvelser? Er du nybegynner? Viderekommen? 

Jeg trener veldig varierte beinøvelser. Beinpress, knebøy, markløft, leg extension, leg curl ++. Husker ikke 1RM i alle (har boka mi hos kjæresten min). Har trent styrke i flere år, så vil si jeg er viderekommen :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet

Jeg får det ikke til, så det blir ca. annenhver dag på meg, men etter en styrkeøkt kan jeg godt sykle, ro, eller løpe intervaller, men langkjøring blir uaktuelt.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener veldig varierte beinøvelser. Beinpress, knebøy, markløft, leg extension, leg curl ++. Husker ikke 1RM i alle (har boka mi hos kjæresten min). Har trent styrke i flere år, så vil si jeg er viderekommen :)

Noe jeg gjør når føttene er kjørt er at jeg setter mølla på 10-15% stigning og reduserer farten (slik at jeg fortsatt når ønsket puls men farten er lavere). De første gangene var det vondt som faen i leggene men så ble det helt greit. Da får jeg kardioen min samtidig som føttene får "hvile".

Hva er målene dine?

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Jeg får det ikke til, så det blir ca. annenhver dag på meg, men etter en styrkeøkt kan jeg godt sykle, ro, eller løpe intervaller, men langkjøring blir uaktuelt.

Skjønner :) Men hvor lang blir intervalløkta di på, da? Når jeg løper intervaller blir hele greia ofte opptil 40 minutter inkludert opp- og nedvarming. Det blir jo en ganske lang kondisøkt, iallefall for meg som aldri har kondisøkter på mer enn 60 minutter. Men det er jo selvfølgelig en kort økt for de som anser langkjøring som økter på 90+ minutter. 

Skrevet

Jeg løper 4km på mølla før hver styrkeøkt, mye mulig det har ødelagt for progresjonen, men det har ikke vært i så stor grad at jeg har blitt demotivert... Jeg har fått resultater og blitt sterkere i forventet tempo. Jeg merker heller ikke at det går utover selve treningsøkta.

Gjest Herr Heftig
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner :) Men hvor lang blir intervalløkta di på, da? Når jeg løper intervaller blir hele greia ofte opptil 40 minutter inkludert opp- og nedvarming. Det blir jo en ganske lang kondisøkt, iallefall for meg som aldri har kondisøkter på mer enn 60 minutter. Men det er jo selvfølgelig en kort økt for de som anser langkjøring som økter på 90+ minutter. 

2 min oppvarming

+ 4 min raskt

+ 2 min sakte

+ 4 min raskt

+ 2 min sakte

+ 4 min raskt

+ 2 min sakt

+ 4 min raskt

+ 20 min med trasking på mølla for å slutte å svette så jeg kan gå i dusjen. Utenom de siste 20 blir det totalt 24 min.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, Herr Heftig skrev:

2 min oppvarming

+ 4 min raskt

+ 2 min sakte

+ 4 min raskt

+ 2 min sakte

+ 4 min raskt

+ 2 min sakt

+ 4 min raskt

+ 20 min med trasking på mølla for å slutte å svette så jeg kan gå i dusjen. Utenom de siste 20 blir det totalt 24 min.

Ja, så det blir jo 44 min tilsammen på hele økta, da. Det er en relativt lang økt i mine øyne, men selvfølgelig ikke i alles øyne :)

Gjest Herr Heftig
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så det blir jo 44 min tilsammen på hele økta, da. Det er en relativt lang økt i mine øyne, men selvfølgelig ikke i alles øyne :)

Enig i at 44 er langt, men jeg synes ikke man burde telle med de 20 siste. Hvis man dusjer hjemme trengr man jo ikke å ta dem i det hele tatt.

Skrevet
1 minutt siden, Herr Heftig skrev:

Enig i at 44 er langt, men jeg synes ikke man burde telle med de 20 siste. Hvis man dusjer hjemme trengr man jo ikke å ta dem i det hele tatt.

Jeg bare dusjer i iskaldt vann. Dusj til man skjelver så svetter man ikke når man kommer ut. Var en nødvendighet når jeg brukte lunchen til å trene.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Herr Heftig skrev:

Haha hæ? Hvorfor må du gå 20 ekstra minutter hvis du skal dusje på treningssenteret? 

Gjest Herr Heftig
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Haha hæ? Hvorfor må du gå 20 ekstra minutter hvis du skal dusje på treningssenteret? 

For hvis man går rett fra aktivitet til dusjen så er ikke kroppen helt ferdig med å svette når man er ferdig i dusjen. Det anbefales å avslutte en treningsøkt med 15 min rolig aktivitet dersom man skal dusje med en gang. Men etter en intervall-økt tar jeg 20 for å være på den sikre siden.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Herr Heftig skrev:

For hvis man går rett fra aktivitet til dusjen så er ikke kroppen helt ferdig med å svette når man er ferdig i dusjen. Det anbefales å avslutte en treningsøkt med 15 min rolig aktivitet dersom man skal dusje med en gang. Men etter en intervall-økt tar jeg 20 for å være på den sikre siden.

Åja, det visste jeg ikke :) Hvis jeg dusjer på senteret så går jeg rett i dusjen, og hvis jeg jogger ute så dusjer jeg med en gang jeg kommer hjem. Føler meg likevel ren og pen, men kanskje jeg egentlig er like svett igjen når jeg kommer ut av dusjen som da jeg gikk inn... Lever ennå, iallefall :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...