Gå til innhold

Sykepleien-master?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heisann.

Jeg har lest meg opp til flere veier å gå ut i fra sykepleien, men jeg trenger en bekreftelse om jeg er på rett tanke bane.

Jeg har som sagt lyst til å gå sykepleien etter videregående (begynner siste året til høsten) noe som jeg har vært veldig bestemt på veldig lenge. Dette er altså da en bachelorgrad. Men så kommer det litt mer komplisere i mine øyne om jeg har forstår det rett. Etter dette har jeg veldig lyst til å ta en mastergrad og altså ikke da en spesialisering. For om jeg har forstått det rett så er dette to forskjellige ting. Med en spesialisering så kan spesialisere deg å bli anestesisykepleier, opererinhssykepleirr osv. Men en enkel mastergrad er jeg litt mer nysgjerrig om og er fast bestemt for å ta.

Uansett, jeg kom over sykepleievitenskap for en stund tilbake som er en mastergrad i sykepleie og jeg lurer på "hva dette er" om jeg kan spørre på en slik måte. Sykepleievitenskap er det vanlig sykepleie kun at du fordyper deg mer inn i det eller er det sykepleie innenfor et spesielt området? Og er det slik at om du tar sykepleievitenskap at du jobber som en "vanlig" sykepleier kun med en legre utdannelse og med større kunnskaper? I såfall, er det en mulighet for å ta en doktorgrad innenfor sykepleievitenskap? Jeg har forstått det sånn at etter en mastergrad i sykepleievitenskap så kan du velge forskning, undervisning og noen par alternativer til, er dette da den såkalte doktorgraden?

Jeg har prøvet å lest meg opp på dette her, men jeg blir litt forvirret så jeg håpet at jeg kunne få noen tips og tilbakemeldinger fra noen erfarne der ute eller noen som har litt peiling på dette her :-) 

Takk på forhånd!

Rett meg gjerne om jeg har feil eller om jeg har misforstått!

Anonymkode: 59862...eed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En videreutdanning er mer praktisk enn en master som er en akademisk utdanning med fokus på bl.a. metode. Tar du en master, kan du ta en doktorgrad i etterkant, så lenge du tar en vanlig master og ikke en erfaringsbasert. Du kan ta en master innen andre fagtradisjoner enn sykepleievitenskap. Jeg har en helt annen master enn det.

Du kan sikkert jobbe som sykepleier med master, men jeg tror det er sjelden. Det vanlige er nok at man da jobber med fagutvikling, administrativt eller som høgskolelektor.

Anonymkode: 16a45...de1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En videreutdanning er mer praktisk enn en master som er en akademisk utdanning med fokus på bl.a. metode. Tar du en master, kan du ta en doktorgrad i etterkant, så lenge du tar en vanlig master og ikke en erfaringsbasert. Du kan ta en master innen andre fagtradisjoner enn sykepleievitenskap. Jeg har en helt annen master enn det.

Du kan sikkert jobbe som sykepleier med master, men jeg tror det er sjelden. Det vanlige er nok at man da jobber med fagutvikling, administrativt eller som høgskolelektor.

Mange tusen takk for et kjempe svar. Akuratt det jeg var ute etter!

Blir man automatisk høyskolelektor eller jobber med fagutvikling eller administrasjon etter masteren? Er det som at man velger seg for ett av disse fagområdene når du holder på med masteren for sykepleier eller er dette noe du kan bygge på etter masteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Blir man automatisk høyskolelektor eller jobber med fagutvikling eller administrasjon etter masteren? Er det som at man velger seg for ett av disse fagområdene når du holder på med masteren for sykepleier eller er dette noe du kan bygge på etter masteren?

Jeg jobber på et større sykehus og flere av sykepleierne der har tatt Master i sykepleievitenskap. Problemet er at de ikke får noe annen jobb.De må fortsatt jobbe som vanlige sykepleiere med skiftarbeid på sengepost.Jeg sier ikke dette for å dra deg ned,men vær forberedt på at mange sykepleiere,(også de med mye arbeidserfaring) tar denne masteren i håp om at det skal bane vei ut av sykepleieyrket og inn i ulike kontorjobber. Hvis det er det du helst vil kan det være lurt å vurdere andre utdanninger som kan gi større sannsynlighet for en slik type jobb.

Anonymkode: 18754...187

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på et større sykehus og flere av sykepleierne der har tatt Master i sykepleievitenskap. Problemet er at de ikke får noe annen jobb.De må fortsatt jobbe som vanlige sykepleiere med skiftarbeid på sengepost.Jeg sier ikke dette for å dra deg ned,men vær forberedt på at mange sykepleiere,(også de med mye arbeidserfaring) tar denne masteren i håp om at det skal bane vei ut av sykepleieyrket og inn i ulike kontorjobber. Hvis det er det du helst vil kan det være lurt å vurdere andre utdanninger som kan gi større sannsynlighet for en slik type jobb.

Alle på mitt kull som tok master har fått jobb, selv om det kun er ett år siden vi var ferdige. Jobber også sammen med ei som har en master i helsevitenskap fra NTNU. Jeg tror bare man må være taktisk når man velger emner og også tema for master. Skriver man om en diagnose eller lignende, vil det være få muligheter. Jeg skrev om helsepolitikk og brukte statistikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan søke jobb som høgskolelektor med master, men du må ta noe pedagogikk innen så og så lang tid. Husker ikke helt reglene. For å få jobb som professor må du ha doktorgrad.

Jobber innen fagutvikling og administrasjon må man bare søke på. Jeg fikk jobb 1 måned og fem dager etter at jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at de ikke får jobb et annet sted? Er ikke sykepleier det de med master i sykepleievitenskap vil jobbe som? Eller satser de fleste på leder og admistirasjon ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror TS at det er lurt å begynne på sykepleien med et åpent sinn. Jeg begynte selv på sykepleien og var bestemt på hvilken videreutdanning jeg skulle ta og at jeg skulle begynne på den med en gang jeg kunne (dvs 2 år etter fullført bachelor). Nå derimot har jeg snudd helt fordi jeg har funnet noe annet jeg vil jobbe med når jeg er ferdigutdannet i tillegg til at jeg har fått meg mann, så noen videreutdanning skjer ikke med det første. Jeg hadde og planlagt hvor jeg skulle bo, og nå flytter vi til andre siden av landet. 

Det jeg prøver å si er at du bør ikke planlegge for hardt, for ting blir ofte ikke som vi planlegger det uansett. Det er greit å se på muligheter, men vær åpen for at du finner andre ting som interesserer deg underveis. Ta det litt som det kommer :) 

Anonymkode: 9c021...70a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan søke jobb som høgskolelektor med master, men du må ta noe pedagogikk innen så og så lang tid. Husker ikke helt reglene. For å få jobb som professor må du ha doktorgrad.

Jobber innen fagutvikling og administrasjon må man bare søke på. Jeg fikk jobb 1 måned og fem dager etter at jeg var ferdig.

Nå gikk det opp et lys for meg ja, og tusen takk for svar!

fagutvikling og administrasjon høres veldig spennende ut, men dessverre ikke helt etter mine egenskaper ettersom jeg brenner mer for omsorg. Men med en så bra etterspørsel at du får jobb så kort tid etter å ha søkt må jeg si at jeg er imponert og overrasket :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle på mitt kull som tok master har fått jobb, selv om det kun er ett år siden vi var ferdige. Jobber også sammen med ei som har en master i helsevitenskap fra NTNU. Jeg tror bare man må være taktisk når man velger emner og også tema for master. Skriver man om en diagnose eller lignende, vil det være få muligheter. Jeg skrev om helsepolitikk og brukte statistikk.

Dette er noe jeg skal ha i bakhodet, takk for svar :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette her var interessant. Jeg håper jeg ikke er helt på jordet, men sykepleievitenskap er da altså en master som er erfaringsbasert? Eller mener du at videreutdanningen er erfaringsbasert? For videreutdanning er at du spesialisere deg innen et fagfelt som sykepleie og blir spesialsykepleier, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror TS at det er lurt å begynne på sykepleien med et åpent sinn. Jeg begynte selv på sykepleien og var bestemt på hvilken videreutdanning jeg skulle ta og at jeg skulle begynne på den med en gang jeg kunne (dvs 2 år etter fullført bachelor). Nå derimot har jeg snudd helt fordi jeg har funnet noe annet jeg vil jobbe med når jeg er ferdigutdannet i tillegg til at jeg har fått meg mann, så noen videreutdanning skjer ikke med det første. Jeg hadde og planlagt hvor jeg skulle bo, og nå flytter vi til andre siden av landet. 

Det jeg prøver å si er at du bør ikke planlegge for hardt, for ting blir ofte ikke som vi planlegger det uansett. Det er greit å se på muligheter, men vær åpen for at du finner andre ting som interesserer deg underveis. Ta det litt som det kommer :) 

Anonymkode: 9c021...70a

Tusen takk for gode råd :-) 

jeg går selvfølgelig inn med åpne sinn, men jeg vil bare orientere meg litt nå og se hvilke muligheter jeg har, men selv om jeg gjør det så er jeg helt sikker på at interessene endrer seg sånn som du sier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at de ikke får jobb et annet sted? Er ikke sykepleier det de med master i sykepleievitenskap vil jobbe som? Eller satser de fleste på leder og admistirasjon ?

Problemet er vel å få lønn for masteren sin regner jeg med. Om arbeidsgiver ikke forandrer på kravene til den stillingen du har vil du ikke få lønnsøkning for å ha fullført en master. Samtidig lærer du mye gjennom å ta en mastergrad, og vil søke deg til mer utfordrende stillinger.

Anonymkode: 22c67...685

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette her var interessant. Jeg håper jeg ikke er helt på jordet, men sykepleievitenskap er da altså en master som er erfaringsbasert? Eller mener du at videreutdanningen er erfaringsbasert? For videreutdanning er at du spesialisere deg innen et fagfelt som sykepleie og blir spesialsykepleier, sant?

Jeg vet ikke om sykepleievitenskap er erfaringsbasert. Men selv om en master er erfaringsbasert, betyr det ikke at det er det samme som en videreutdanning. Det er bare et skille mellom erfaringsbasert og vanlig master. Litt usikker på skillet siden jeg har en vanlig master. En videreutdanning er det du tar når du blir spesialsykepleier, ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du gå sykepleieren. Så må du vite hva du går til. 

I forhold til den lange utdannelsen du tar. Vil du aldri få noen lønn som rettferdiggjør denne utdanningen. De som sitter i kassa på en matvarebutikk tjener det samme. 

Det kan ta opp til 4år+ før du får en fast jobb. Da de utnytter sykepleiere ved å stort sett ansette de i vikariat.

Stort sett går du inn i en turnusordning. Som gjør at du må jobbe dag og natt og ha et uforutsigbart liv. Du vil alltid være trøtt når du snur døgnet ukentlig. Samt at du lever kortere. Som de som driver med skiftarbeid. 

Men: Hvis målet ditt er å hjelpe folk, og bidra med å gjøre en positiv forskjell. Slik at det overskygger det jeg har skrevet før her. Så er sykepleieren det du bør gå og bli. All respekt til den jobben de gjør. De ofrer veldig mye for å få jobbe med sin vellutviklede medmenneskelighet og empati. 

Anonymkode: 370be...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Den 9. mai 2016 at 7.18, AnonymBruker skrev:

Skal du gå sykepleieren. Så må du vite hva du går til. 

I forhold til den lange utdannelsen du tar. Vil du aldri få noen lønn som rettferdiggjør denne utdanningen. De som sitter i kassa på en matvarebutikk tjener det samme. 

Det kan ta opp til 4år+ før du får en fast jobb. Da de utnytter sykepleiere ved å stort sett ansette de i vikariat.

Stort sett går du inn i en turnusordning. Som gjør at du må jobbe dag og natt og ha et uforutsigbart liv. Du vil alltid være trøtt når du snur døgnet ukentlig. Samt at du lever kortere. Som de som driver med skiftarbeid. 

Men: Hvis målet ditt er å hjelpe folk, og bidra med å gjøre en positiv forskjell. Slik at det overskygger det jeg har skrevet før her. Så er sykepleieren det du bør gå og bli. All respekt til den jobben de gjør. De ofrer veldig mye for å få jobbe med sin vellutviklede medmenneskelighet og empati. 

Anonymkode: 370be...2e4

Dette var da voldsomt til svartmaling. Jeg fikk 100% fast jobb på den første jobben jeg søkte på (i kommunen) , men jeg er klar over at jeg dermed ikke kan generalisere at det er lett å få jobb. Tror imidlertid mulighetene til å få fast jobb i høyest mulig brøk, handler om å være litt selektiv i hvor du søker. Det er for eksempel lettere å få større stillinger på arbeidsplasser som ligger litt unsentralt. 

Til ts og spørsmål om videreutdanning og master. Noen over her har beskrevet forskjellen godt, så jeg gjentar ikke det. Imidlertid tror jeg det er viktig å få faget sykepleie litt under huden før du går videre, enten du velger en videreutdannelse som gir 60 studiepoeng eller en master som gir 120. Du kan også ta videreutdannelse først og bygge på med master.   Mange muligheter altså. Jeg fikk selv jobb som avdelingsleder før jeg var ferdig med masteren. 

Vær obs på at poenggrensen for å komme inn på sykepleien i de mest sentrale distriktene har økt betraktelig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...