Gå til innhold

Frekke naboer tømmer hageavfallet på marken utenfor huset mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag da jeg ryddet og plukke søppel rundt huset mitt oppdaget jeg at det var hauger av hageavfall som var dumpet av noen i nabolaget. 

Det går en sti rundt huset og er en liten skog på andre siden. Tidligere tømte noen hageavfall nedi skogen og jeg sa ikke noe på det selv om alle tømte på min side av skogen. Nå er det blitt slik at de gidder ikke gå ned i skogen og kaste og bare dumper avfallet ved stien til "fin utsikt" for meg. 

Kjenner jeg er så irritert. Så utrolig frekt!!

Har lyst å ta haugen opp og tømme det utenfor deres eget hus så de kan se hvor "kjekt" det er med søppel utenfor huset. Er så lei og syns det er frekt og latskap. Hadde jeg bare visst HVEM det er av naboene. Har sett et par her nede med trillebår i fjor, men vet jo ikke om det er de nå. Ser ut som de kommer om natten eller når jeg ikke er hjemme.

Er utrolig frustrert!!!  

Trenger noen kreative råd om hva jeg kan gjøre for å få stoppet dette. Har du noen ideer? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjedelig situasjon du har kommet opp i. Dårlig gjort når folk tar seg slike friheter, det er rett og slett ufint! Du kan f. eks sette opp skilt hvor du forteller at området er videoovervåket, det kan nok skremme noen fra å gjøre slike handlinger. Eller så kan du legge ut noen ubehagelige feller i området der folk kaster fra seg dritten. Ting som setter spor etter seg (kan muligens føre deg til synderen), gjør vondt (i rimelig grad), er vanskelig å få bort eller lukter vondt er tips.

Hvis du finner ut hvem som gjør det, kan du først prøve å ta det på en pen og høflig måte. Tar ikke vedkommende hintet, kan du bli litt mindre hyggelig i din tale ved neste anledning. Om de enda ikke klarer å la være, kan du ta igjen med samme mynt (og gjerne hakket verre). Viser de fortsatt ingen vilje til å slutte med det, kan du prøve å gjøre slike ting så vanskelig som overhodet mulig ved hindringer. Ellers så kan du jo dra frem lovteksten under.

Ønsker deg lykke til!

§ 28.(forbud mot forsøpling)

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.

§ 37.(pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding)

Kommunen kan gi pålegg om at den som har etterlatt, tømt eller oppbevart avfall i strid med § 28, skal fjerne det, rydde opp innen en viss frist, eller at han skal dekke rimelige utgifter som noen har hatt til fjerning eller opprydding. Slikt pålegg kan også gis overfor den som har overtrådt § 35 første eller tredje ledd dersom dette har ført til at avfallet er blitt spredd.

Forurensningsmyndigheten kan også gi pålegg om opprydding og fjerning til den som var eier av motorkjøretøy, skip, fly eller annen liknende større gjenstand, da det ble etterlatt i strid med § 28 eller som er eier når pålegget gis.

Har noen bedt kommunen gi pålegg om opprydning eller betaling av utgifter etter første eller annet ledd, er avgjørelsen enkeltvedtak også om pålegg ikke blir gitt.

Anonymkode: a0ae6...0d8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De vet nok ikke at det er din tomt eller at du plages av det. Svært få gjør sånt med vilje for å være duste. Hageavfall og kompost er best å hive i naturen enn i søpla og de kipper det vel der fordi de antar at det ikke er til plage for noen, vekke fra selve stien og husene. 

Anonymkode: 29183...aea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan evn sette opp et papp skilt "ikke kompost her " eller noe. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De vet nok ikke at det er din tomt eller at du plages av det. Svært få gjør sånt med vilje for å være duste. Hageavfall og kompost er best å hive i naturen enn i søpla og de kipper det vel der fordi de antar at det ikke er til plage for noen, vekke fra selve stien og husene. 

Du har rett i det -som regel er det heldigvis slik :) Latskap og frekkhet tenker jeg er årsaken her. Og at de vil ha det vekk fra SITT hus. Jeg bor i enden og der er lettest tilgjengelig ved at det er det første stedet de kommer til frimark. I fjor ble blomsterkasser, malingsspann, gjerde, murblokker - ja, alt mulig fra eget oppussingsprosjekt kastet her på min side av skogen. 

Jeg bare ser at de har blitt stadig frekkere, og nå gidder de ikke gå skrittene ned i skogen engang, men dumper det like utenfor huset mitt. Våren har nettopp begynt og kan bare tenkte meg hvordan det snart vil se ut her. Ikke så koselig.. mens alle andre får det fint :unsure:

Endret av Rakel
AnonymBruker
Skrevet

:skratte:

Ikke rart det er krig i verden....

Anonymkode: f0cb9...7c4

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjedelig situasjon du har kommet opp i. Dårlig gjort når folk tar seg slike friheter, det er rett og slett ufint! Du kan f. eks sette opp skilt hvor du forteller at området er videoovervåket, det kan nok skremme noen fra å gjøre slike handlinger. Eller så kan du legge ut noen ubehagelige feller i området der folk kaster fra seg dritten. Ting som setter spor etter seg (kan muligens føre deg til synderen), gjør vondt (i rimelig grad), er vanskelig å få bort eller lukter vondt er tips.

Hvis du finner ut hvem som gjør det, kan du først prøve å ta det på en pen og høflig måte. Tar ikke vedkommende hintet, kan du bli litt mindre hyggelig i din tale ved neste anledning. Om de enda ikke klarer å la være, kan du ta igjen med samme mynt (og gjerne hakket verre). Viser de fortsatt ingen vilje til å slutte med det, kan du prøve å gjøre slike ting så vanskelig som overhodet mulig ved hindringer. Ellers så kan du jo dra frem lovteksten under.

Ønsker deg lykke til!

§ 28.(forbud mot forsøpling)

Ingen må tømme, etterlate, oppbevare eller transportere avfall slik at det kan virke skjemmende eller være til skade eller ulempe for miljøet. Bestemmelsen i første punktum gjelder også skipsvrak, flyvrak og andre liknende større gjenstander.

Første ledd er ikke til hinder for at avfall blir tatt hånd om på opplagsplass eller i behandlingsanlegg med tillatelse etter § 29 eller for at avfall blir levert dit.

Den som har overtrådt forbudet i første ledd, skal sørge for nødvendig opprydding.

§ 37.(pålegg om å rydde opp i avfall o.l. eller betale for opprydding)

Kommunen kan gi pålegg om at den som har etterlatt, tømt eller oppbevart avfall i strid med § 28, skal fjerne det, rydde opp innen en viss frist, eller at han skal dekke rimelige utgifter som noen har hatt til fjerning eller opprydding. Slikt pålegg kan også gis overfor den som har overtrådt § 35 første eller tredje ledd dersom dette har ført til at avfallet er blitt spredd.

Forurensningsmyndigheten kan også gi pålegg om opprydding og fjerning til den som var eier av motorkjøretøy, skip, fly eller annen liknende større gjenstand, da det ble etterlatt i strid med § 28 eller som er eier når pålegget gis.

Har noen bedt kommunen gi pålegg om opprydning eller betaling av utgifter etter første eller annet ledd, er avgjørelsen enkeltvedtak også om pålegg ikke blir gitt.

Anonymkode: a0ae6...0d8

Takk for gode råd! Det er nok slik jeg bør gå frem hvis jeg ikke skal ende opp med en søppeldynge her :) 

Jeg tenker ikke å starte krigføring... enda i hvert fall. hehe 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er lurt at du tar en runde og snakker med alle naboene dine. Si at du prøver å finne ut hvem som har dumpet hageavfallet sitt på din eiendom. Da vil alle naboene skjønne at du ikke vil ha avfall dumpet der og kanskje du finner frem til den skyldige. I alle fall vil det sannsynligvis bli mindre avfallsdumping der. Men husk å smile. Er du sur eller streng vil folk gå i forsvarsposisjon eller bagatellisere det.

Anonymkode: f0b34...fd1

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

:skratte:

Ikke rart det er krig i verden....

Anonymkode: f0cb9...7c4

Tåpelig innlegg!

Anonymkode: d71a9...63d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Viltkamera! Så vet du hvem det er.

Anonymkode: 25632...2b0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skilt først "privat eiendom" 

Om det ikke virker så sett opp viltkamera. 

Anonymkode: 60118...e21

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kreative råd kommer:

Snakk med naboen!  (?? Vet det er sen sjokkerende tanke, men.... :sjokk: )

Anonymkode: 1473d...c9b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sett opp alarm

Anonymkode: a96ee...97a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kreative råd kommer:

Snakk med naboen!  (?? Vet det er sen sjokkerende tanke, men.... :sjokk: )

TS vet jo ikke hvem det er? Skal hun gå fra dør til dør i nabolaget og ta praten med alle da eller? 

Skrevet

Jeg tenker at mennesker som faktisk kaster søppel og avfallet sitt ute i naturen sannsynligvis driter i hvem som eier området...  Heng opp et skilt som opplyser om at det er privat eiendom og at det nok er billigere å ta turen til gjenbruksstasjonen enn å bli ferska i å tømme avfallet i skogen...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, hironakamura skrev:

TS vet jo ikke hvem det er? Skal hun gå fra dør til dør i nabolaget og ta praten med alle da eller? 

Ja, når det faller seg naturlig.

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Dumper de på din eiendom eller ved en skog rett ved siden av din eiendom?

AnonymBruker
Skrevet

Sett opp kamera. Det gjorde vi da vi slet med gjentagende hærverk på vår eiendom. Det holdt med webcam koblet til pc som snurret hele natten. Så konfronterte vi dem, og truet med å gå til politiet. 

Anonymkode: 72307...23a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nedbrytbart hageavfall er en ting, men malingspann, murstein og annen dritt får meg til å tenke at disse folka neppe ville brydd seg om de fikk TS på døra uansett. Jeg ville gått til innkjøp av viltkamera og levert bevismaterialet til kommunen.

Anonymkode: ca87e...72c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville hengt opp et skilt jeg. Laminer et ark og spikre fast på en pinne. Så skriver du feks: 

Tøm gjerne hageavfallet i skogen, jeg eier der og gir full tillatelse til det :) 

Men ikke tøm lenger opp da det ødelegger utsikten min. 

På forhånd takk! :) 

Anonymkode: 6f51c...ba8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...