Gå til innhold

Tips til å få kostholdet "on track" igjen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Flyttet og lagt på meg 10kg siste året. Pleide å ha "stålkontroll" når det kom til mat, og nå føler jeg jeg har ingen kontroll igjen....... hjelp! Hva er dine tips?

Del gjerne. Begynner å bli litt frustrert over manglende selvkontroll....

Anonymkode: 061dc...eba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynn å loggfør hva du spiser, det funker hvertfall for meg når jeg trenger en kickstart for å komme igang igjen... :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en jobb hvor vi får mat servert 24/7. Lager ikke maten selv, er typ kantine-opplegg. Litt som jeg skulle jobbet på oljeplatform. Jobber jeg natt får vi servert middag, og bestille brød/pålegg til arbeidsplassen. Enkel ovn til å lage mat med de ingrediensene vi blir tildelt. Næringsnivået i maten vi får utdelt er beregnet på folk som er i fysisk aktivitet 8-10 timer om dagen, ettersom de fleste på arbeidsplassen er det...

Har vel muligheten til å begrense det til en viss grad, men syntes det er vanskelig...

De gangene jeg er i hjembygda på besøk blir det veldig mye spise ute/kaker hos bekjente/at man skal "kooose seg" fordi jeg er så sjeldent hjemme..

Skrevet

Da må du bare begrense mengden og inntaket. Jeg jobber på kjøkken selv, så vet det er lett å spise litt her og litt der. Det blir fort mye i lengden.
Du må jo gjøre noen endringer, kan ikke holde på som du har gjort og forvente å gå ned 10 kg. Jeg snakker av erfaring, har gått ned 30 kg for noen år siden, og har gått opp mange av de igjen. Matinntaket må reduseres, og spise sunnere. Altså mindre av det usunne fettet, raske karbohydrater og mer protein. Og aktivitetsnivået må økes.

Skrevet

Spise kun litt, forsyne seg kun en liten porsjon og ikke ta mer, føler jeg er det mest riktige som fungerer i lengden. Og heller si nei takk til flere ganger.

Pusse tenner er noe jeg synes hjelper.

Spiser sakte og nyter hver bit. Setter meg ned og nyter. Putter ikke ting i munnen mens jeg arbeider, kjører bil osv.

Har begynt å nyte heller når jeg er mett, i stedet for å ergre meg over at jeg har spist for mye. Da er jeg mer fornøyd og lar være å i hvert fall å spise mer bare fordi jeg har lyst.

• Liker 2
Skrevet

Du vet, det BLIR ingenting hvis du ikke vil det selv. Det blir ikke kaker og for mye mat hvis ikke du spiser det. Jeg mener ikke å være brysk, men det virker som du fraskriver deg kontrollen litt. Husk at det er ingen som kan putte usunn mat i munnen din uten at du vil selv. Det er vanskelig å motstå - ja! Gjett om det er! Men etter de to første ukene så går det stort sett av seg selv. Etter hvert blir du flink til å ta sunne valg og det går automatisk. Si til de du er på besøk hos i hjembygda at du spiser litt sunnere nå. Ta med en fruktsalat eller lag en sukkerfri kake når du skal på besøk. Ta et bittelite kakestykke i stedet for 3.

Bruk sunt pålegg som skinke og egg. Har dere mulighet til å lage salat? Hvis ikke - kan du spørre i kantina om de kan lage salat? Om de kan bestille inn yoghurt el skyr? Kan du evt ta med deg knekkebrød, makrell i tomat, grønnsaker, skyr og kesam på arbeidsplassen og ha i kjøleskapet?

Du klarer dette hvis du ser løsninger og ikke problemer, Det er jeg helt sikker på. Bare innstill deg på at du får et par vanskelige uker i begynnelsen men at du vil få veldig igjen for det på sikt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber i en jobb hvor vi får mat servert 24/7. Lager ikke maten selv, er typ kantine-opplegg. Litt som jeg skulle jobbet på oljeplatform. Jobber jeg natt får vi servert middag, og bestille brød/pålegg til arbeidsplassen. Enkel ovn til å lage mat med de ingrediensene vi blir tildelt. Næringsnivået i maten vi får utdelt er beregnet på folk som er i fysisk aktivitet 8-10 timer om dagen, ettersom de fleste på arbeidsplassen er det...

Har vel muligheten til å begrense det til en viss grad, men syntes det er vanskelig...

De gangene jeg er i hjembygda på besøk blir det veldig mye spise ute/kaker hos bekjente/at man skal "kooose seg" fordi jeg er så sjeldent hjemme..

Du kan jo ta med mat selv eller lage en niste? Jeg har selv jobbet natt, man mååå jo ikke spise middag osv hvis man heller vil ha noe annet. 

Anonymkode: 2a06c...8e6

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo ta med mat selv eller lage en niste? Jeg har selv jobbet natt, man mååå jo ikke spise middag osv hvis man heller vil ha noe annet. 

Anonymkode: 2a06c...8e6

TS her.

Jeg har ikke noe "hjem" når jeg er på jobb. Bor og "lever" på jobb i 2,5 uke, deretter 10 dager hjemme. Har ikke noe sted å lage/tilbrede/oppbevare mat utenfor arbeidsplassen.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, TøydukkeAnna skrev:

Da må du bare begrense mengden og inntaket. Jeg jobber på kjøkken selv, så vet det er lett å spise litt her og litt der. Det blir fort mye i lengden.
Du må jo gjøre noen endringer, kan ikke holde på som du har gjort og forvente å gå ned 10 kg. Jeg snakker av erfaring, har gått ned 30 kg for noen år siden, og har gått opp mange av de igjen. Matinntaket må reduseres, og spise sunnere. Altså mindre av det usunne fettet, raske karbohydrater og mer protein. Og aktivitetsnivået må økes.

Det er riktig det - finner det bare vanskelig når den begrensene mengden gjør at jeg går rundt og føler meg sulten hele tiden, og jeg da finner det lett å ty til mer mat.

Jeg har forsåvidt lagt på meg 10kg dette året, veier nå 62 kg. Det er absolutt ingen krise. Jeg vil bare stoppe utviklingen før det er "for sent" og jeg har 20-30 kg å gå ned. Jeg har tidligere gått ned nærmere 30 kilo og jeg syntes det var ekstremt slitsomt.

Aktivitetsnivået har jeg økt, og jeg merker dette hjelper. Derimot jobber jeg skift på 12-14 timer i et kontrollsenter hvor det er avhengig at noen er 24/7, så det er ikke helt muligheten til å øke det generelle aktivitetsnivået utenom en treningsøkt.

Tror jeg må rett og slett forsøke å gå mer over på knekkerbrød og havregryn med proteinrikt pålegg. Evt finne noe med lavt kaloriantall vs mengde mat. Det verste er å føle seg sulten.

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Nana skrev:

Du vet, det BLIR ingenting hvis du ikke vil det selv. Det blir ikke kaker og for mye mat hvis ikke du spiser det. Jeg mener ikke å være brysk, men det virker som du fraskriver deg kontrollen litt. Husk at det er ingen som kan putte usunn mat i munnen din uten at du vil selv. Det er vanskelig å motstå - ja! Gjett om det er! Men etter de to første ukene så går det stort sett av seg selv. Etter hvert blir du flink til å ta sunne valg og det går automatisk. Si til de du er på besøk hos i hjembygda at du spiser litt sunnere nå. Ta med en fruktsalat eller lag en sukkerfri kake når du skal på besøk. Ta et bittelite kakestykke i stedet for 3.

Bruk sunt pålegg som skinke og egg. Har dere mulighet til å lage salat? Hvis ikke - kan du spørre i kantina om de kan lage salat? Om de kan bestille inn yoghurt el skyr? Kan du evt ta med deg knekkebrød, makrell i tomat, grønnsaker, skyr og kesam på arbeidsplassen og ha i kjøleskapet?

Du klarer dette hvis du ser løsninger og ikke problemer, Det er jeg helt sikker på. Bare innstill deg på at du får et par vanskelige uker i begynnelsen men at du vil få veldig igjen for det på sikt.

Neida, jeg vet jo dette. Poenget er jo at hvor jeg før ikke hadde noe problem med å si nei, eller hadde lyst på kake/søtsaker, sier jeg omtrent automatisk ja uten å merke det selv. Merker ikke hvor mye jeg har spist før etter måltidet er fortært.

Får rett og slett gå over på knekkerbrød og pålegg her tenker jeg. Isj.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du må være sjef over eget hode. En ting jeg synes hjelper er når du lager unnskyldninger og tenker "Nå er jeg så sliten at jeg må spise en sjokolade, for å få opp energien", så bytter du ut ordet "må" med "kan", og omformulerer setningen.

Jeg kan ta meg en sjokolade for å få mer energi nå, men jeg kan også ta meg en kaffe og et eple. :)

For det er jo som oftest hodet som er problemet, ikke maten eller kroppen. Håper du finner motivasjonen!

Endret av Niennas
Gjest Kaffekrus
Skrevet

Om du veier 62 kg har du på ingen måte 20-30 kg å gå ned - jeg kommer til å rapportere tråden din nå. Anbefaler å ta tak i psyken her, framfor å gå ned i vekt! 

Skrevet
4 minutter siden, Kaffekrus skrev:

Om du veier 62 kg har du på ingen måte 20-30 kg å gå ned - jeg kommer til å rapportere tråden din nå. Anbefaler å ta tak i psyken her, framfor å gå ned i vekt! 

Jeg tror du misforstod innlegget. TS skriver jo at hun vil ta tak i problemet før hun plutselig har 20-30 kg i overvekt. Og det er jo fornuftig. 

Gjest Kaffekrus
Skrevet
6 timer siden, Veslefrikk skrev:

Jeg tror du misforstod innlegget. TS skriver jo at hun vil ta tak i problemet før hun plutselig har 20-30 kg i overvekt. Og det er jo fornuftig. 

Oi, leste visst litt fort ja! Takk :)

Skrevet
Den 7.5.2016 at 22.56, AnonymBruker skrev:

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Jeg har ikke noe "hjem" når jeg er på jobb. Bor og "lever" på jobb i 2,5 uke, deretter 10 dager hjemme. Har ikke noe sted å lage/tilbrede/oppbevare mat utenfor arbeidsplassen.

Har du påvirkning/innvirkning på sammensetning av/ingredienser i maten du får på jobb? Grønnsaker, frisk frukt, rent kjøtt/fisk/egg, bønner, grovt brød, nøtter, poteter, melk uten tilsetninger, er mat med god næringstetthet. 

Har du noe hjem i hjembygda hvor du kan lage din egen mat? Du bare være litt strengere med deg selv der, og takke ja til færre kaker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...