Gå til innhold

Hva er "the basics" - hva må jeg ha i meg hver uke/dag?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er svært allergisk og ikke utredet, jeg får alvorlige allergireaksjoner og påfølgende dødsangst hver gang, og det dukker stadig nye matvarer opp som forårsaker reaksjoner, som følge av at jeg er svært allergisk mot nesten alle typer pollen og det er pollensesong og kryssallergier etc. 

Jeg unngår alt jeg ikke tåler, siste nå var koffein som ga meg allergisk reaksjon (Coca Cola og Pepsi Max). Mais tror jeg heller ikke at jeg tåler. Det er så merkelig, for alt dette tålte jeg fint forrige uke. Men det klør og jeg blir nummen og mister følelsen i ben og armer, blir svimmel etc. 

Jeg er livredd for å spise faktisk. Er redd jeg utvikler en spiseforstyrrelse. 

Jeg får så kraftige reaksjoner (var på legevakta forrige dagen pga det) at jeg går rundt med angst 24/7 og særlig etter jeg har spist. Jeg skal be en psykiater om beroligende å ha stående hvis jeg får panikk/dødsangst igjen som følge av allergi. For jeg vet at det vil komme igjen. 

Jeg har hatt det 3 dager på rad nå og er så ufattelig sliten.

Men hva MÅ jeg ha i meg av næring hver uke for å få i meg alt jeg trenger? Jeg må ha ren mat, men hvilke matvarer må jeg ha i meg?
Tåler tilnærmet ingen frukter eller bær. Tåler ikke rotfrukter heller. Tror jeg tåler ris, kokt potet, brokkoli (ikke testet brokkoli enda), blomkål etc.. Bare kom med forslag så kan jeg se. 

Men kan jeg leve på få matvarer? Tåler alt kjøtt, og egg og melk heldigvis. Så spiser meieriprodukter.

I østen lever mange på ris? Jeg ønsker ikke mangelsykdommer.

Anonymkode: 97428...6a2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ta kontakt med lege som kan få deg skikkelig utredet! Og en psykolog....og muligens en ernæringsfysiolog. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet

Kontakt lege, og mens du venter kan du ta tran og en multivitamin. 

Skrevet

Du sier at du ikke er utredet. før du kutter ut nærmest alle matvarer foreslår jeg at du tar deg en tur til legen. Det er helt på trynet å kutte ut såpass mye uten at du vet hva som er årsaken til at du får disse reaksjonene. 

Ønsker deg alt godt og masse lykke til!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Til alle dere som sier at jeg bør få henvisning... Det er vel åpenbart at jeg venter på en? 

Men jeg må jo spise i mellomtiden! Huff, hadde håpet på endel svar nå, og så fikk jeg bare beskjed om det jeg allerede har gjort.. Jeg er blakk de neste to ukene forresten, så har ikke råd til ernæringsfysiolog nå.

AnonymBruker
Skrevet

Hvilke pollentyper er du allergisk mot?

Anonymkode: 39167...743

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke pollentyper er du allergisk mot?

Anonymkode: 39167...743

Som jeg vet om, gress, bjørk, burot. 

Skrevet (endret)

Forstår jeg rett at inntil for en uke eller to siden var du ikke allergisk mot noe? ev bare allergisk mot pollen fra tidligere?

Om du spiser kjøtt, egg, melkeprodukter, ris,,så klarer du deg nok. Det er da rikelig med mat. Ta ev multivitamintablett. Og så legger du til annen ren mat du vet du tåler. 

Endret av BlendaSensitive
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, BlendaSensitive skrev:

Forstår jeg rett at inntil for en uke eller to siden var du ikke allergisk mot noe? ev bare allergisk mot pollen fra tidligere?

Om du spiser kjøtt, egg, melkeprodukter, ris,,så klarer du deg nok. Det er da rikelig med mat. Ta ev multivitamintablett. Og så legger du til annen ren mat du vet du tåler. 

Nei, jeg har vært allergisk i 20 år, men allergi mot mat har kun vist seg i form av kvalme eller mild kløe i munn og svelg. Dvs ikke noe alvorlig, men ekkelt nok til at jeg har holdt meg unna epler etc. 

Jeg har hatt pollenallergi hele livet, og vært plaget i den form at jeg har vært trøtt og slapp, og nøset. Ingenting mer. Sommeren har gått greit hvis jeg har hatt en pakke Kleenex med meg, for å si det sånn. 

Men da pollenet dukket opp for noen uker siden, fikk jeg en ny allergi. Så har hatt sterke allergiske anfall, og det er helt nytt i år. Jeg har aldri opplevd det før, og det er svært skremmende, så jeg er meget skeptisk til å gamble med å teste ut diverse matvarer. 

Derfor vil jeg kun teste ut det jeg må, som jeg kan klare meg på. 

Takk for fint svar :)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har vært allergisk i 20 år, men allergi mot mat har kun vist seg i form av kvalme eller mild kløe i munn og svelg. Dvs ikke noe alvorlig, men ekkelt nok til at jeg har holdt meg unna epler etc. 

Jeg har hatt pollenallergi hele livet, og vært plaget i den form at jeg har vært trøtt og slapp, og nøset. Ingenting mer. Sommeren har gått greit hvis jeg har hatt en pakke Kleenex med meg, for å si det sånn. 

Men da pollenet dukket opp for noen uker siden, fikk jeg en ny allergi. Så har hatt sterke allergiske anfall, og det er helt nytt i år. Jeg har aldri opplevd det før, og det er svært skremmende, så jeg er meget skeptisk til å gamble med å teste ut diverse matvarer. 

Derfor vil jeg kun teste ut det jeg må, som jeg kan klare meg på. 

Takk for fint svar :)

Ok, da forstår jeg. 

Det er ikke uvanlig at andre allergier blir sterkere når man eksponeres for noe annet man er allergisk mot  -som nå midt i pollensesongen. 

Andre reagerer sterkere ved alkoholinntak, eller sterkere når man er allergisk mot pollen, så blir pelsdyr allergien sterkere også. Som eksempel.

Spis mat du vet er trygge, og så krysser vi fingrene for kjapp tid hos allergispesialist. God bedring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...