Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere, jeg er ei jente på 32 som nå veier 90 kg og er 1,62 høy. var hos legen sist tirsdag og hun spurte om hun sku sende henvisning til overvektsklinikk til meg noe jeg takket ja til, men jeg så dessverre at det var 6-12 mnd ventetid så vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg isolererer meg hjemme(arbeidsledig) og psyken er på bånn,  er veldig skremmende når vekta begynenr bli så høy

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei. Begynn å beveg deg ts! Bestem deg for å gå en lang tur HVER dag. Så kan du etterhvert løpe en dag i uka når du føler at formen begynner å bli bedre.Lag deg og en streng kostholdsplan du følger, med en dag i uka du kan kose deg litt ekstra.

Gå deg en tur ikveld, begynn idag! Mosjon er kjempeviktig.

Gode tanker og klem fra meg.

Anonymkode: 7199d...e28

• Liker 3
Skrevet

I første omgang må du se på hva du spiser og drikker og innskrenke kaloriinnholdet, kanskje ganske betraktelig. Så kan du gå tur for eksempel to ganger daglig og øke på etterhvert som formen stiger. Alle monner drar.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Oi, jeg er 1.65 og lå på ca 90 før jeg ble gravid. Vet det er høyt, men overvektsklinikk?? For min del skyldes vekten enkelt og greit latskap og at samboer og jeg er for god på å "kose oss" med mat. 

Ville ganske enkelt begynt med å bevege deg mer og være mer bevisst på hva du spiser. Tur hver dag og ingen sjokolade/chips/brus. Kommer langt med det. 

Anonymkode: db2db...0b7

• Liker 7
Gjest chisandra
Skrevet
5 minutter siden, jenta1983 skrev:

Hei dere, jeg er ei jente på 32 som nå veier 90 kg og er 1,62 høy. var hos legen sist tirsdag og hun spurte om hun sku sende henvisning til overvektsklinikk til meg noe jeg takket ja til, men jeg så dessverre at det var 6-12 mnd ventetid så vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg isolererer meg hjemme(arbeidsledig) og psyken er på bånn,  er veldig skremmende når vekta begynenr bli så høy

All bevegelse er bedre enn ingen bevegelse. Kutt ned på ting, ikke dropp noe foreløpig - da mister du bare motet, særlig hvis du baler litt med psyken din også.

Når du ser at det hjelper en kilo eller to å gjøre små skritt, så blir du sannsynligvis motivert av det.

Lykke til. :)

Skrevet

Jeg gikk ned fra 90 til 78 på en måned. Dette er på ingen måte en krise, du må bare spise mye mye mindre. De som ber deg trene mener vel godt men dessverre hjelper det ikke å trene før du teller kalorier.

Alt er lettere når du er tynnere, du sover bedre, det er lettere å gå på butikken, og lettere å komme seg ut av en bil.

Du har valget mellom å bli tynn eller å bli tjukkere, tenk om du ender opp slik:

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, jenta1983 skrev:

Det er ikke så vanskelig som du tror, men sett deg små mål først, ellers er det lett å gi opp. første mål må være å komme på 80-tallet og holde seg der, så er neste mål 85 kg, neste mål 84 osv, så er neste må l å komme til 79 kg, da er du på 70-tallet, forsøk å holde deg innafor det og så videre ned til du er kommet til 60-tallet. 

Gå daglige spaserturer på en halvtimestid og gå i høyere tempo etterhvert som formen stiger. Gjør styrkeøvelser 10-15 min. 2-3 ganger i uken. Spis proteinrik og fiberrik mat som metter godt. Forsøk å unngå sukker - spesielt gjelder dette søtkaker, godteri og sukkerholdig drikke. 
Bruk vann som tørstedrikk.

Anonymkode: 25ee6...f5c

• Liker 4
Gjest Evans
Skrevet

Vektklubben.no? Det er ikke så dumt altså. Du får satt opp hvor mange kcal du skal ha om dagen, forslag til hva du skal spise og gode råd og tips på veien. 

Skrevet (endret)

Kanskje lavkarbo er noe for deg? ;) Er en gruppe som heter lavkarbogruppen lukket på facern, der kan du melde deg inn! ^^

inb4: lk er tull, blabla. La nå TS få bestemme selv. 

Endret av Adara
  • Liker 1
Skrevet

Hei og takk for svar, saken er den at jeg vil på slik overvektsklinikk men har ikke høy nok bmi:( har slitt med mat og spiseforatyrrelser siden jeg var 16 så jeg er nødt til å få hjelp med maten da telling av kalorier osv ikke er bra for meg da det går til hodet på meg og da blir det enda verre :(

Skrevet

Går du til psykolog? Hvis ikke burde du kanskje det? Mange overspiser for å fylle "hull" som savn og sorg. Noen overspiser for å roe seg ned, da de mangler teknikker til å beherske stress o.l.

Spesielt når du sier at du isolerer deg kan det fort forverre seg og bli en ond sirkel. Du legger på deg fordi du ikke vil gå ut, og du går ikke ut fordi du har lagt på deg.

Vil også anbefale sider som vektklubb.no.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der! Last ned appen myfitnesspal, den er helt genial! Så motiverende. Skriv ned hvor mye du ønsker å gå ned i vekt, og før opp alt du spiser. Jeg gikk ned 14 kg på tre måneder kun ved hjelp av appen.

Anonymkode: e7ba4...fac

• Liker 1
Skrevet

Hei, jeg gikk til psykolog tidligere men hjalp ikke, jeg overspiser ikke men slet med anorexia men fikk ikke hjelp, så senere årene har det blitt veldig jojo.. Vektklubb var ikke noe for meg da det var mye fokus på kalorier.

Skrevet

Hei og takk for svar men saken er den at jeg er nødt til å lære meg å spise riktig, klarer det ikke alene

Skrevet

Vi er ca like høye. For et år siden veide jeg 112 kg, og nå er jeg nede på 73. 90 kg er ikke krise. Som andre har sagt over her, så må du begynne å se på hva du spiser, og bevege deg. Skjønner jo selvfølgelig at det kan finnes pyskiske årsaker bak overvekt, så dersom du føler at en overvektsklinikk er for deg, så må du jo bare kjøre på, og dra dit. Men i mellomtiden kan du jo ha fokus på kostholdet. Dersom du har slitt med anorexia før, kan jo fokus på kalorier kanskje bli litt vanskelig for deg.. 

• Liker 3
Skrevet

Ja tror slik klinikk er riktig for meg men må ha bmi på 35 og det har jeg ikke:( nå er det slik at jeg ikke får i meg mat da jeg blir uvel bare på tanken, har time til legen om over en uke men ganske ille når jeg føler det blir for lenge å vente på den timen.hun hadde ikke ledig før

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet ikke om dette er en mulighet, men du kan jo høre med legen din. Jeg har en sykdom som gjør at jeg ikke klarer å lage middag selv, så jeg får middager levert fra kommunens sykehjem. Det er levering en gang i uken, og månedlig fakturering. Helt vanlig husmannskost. Men da kan man ikke overspise, man har jo bare den ene porsjonen. 

Anonymkode: 00cd2...dc7

Skrevet

Er det Aleris overvektsklinikk det er snakk om? Tror de tar imot folk med bmi på over 30 vel? eller? Men hva med å dra til en kostholdsveileder? Kunne det vært noe? 

Skrevet

Til anonym: middag er ikke noe problem, det er det minste måltidet jeg spiser om dagen.   Til Vivianna: nei legen sendte henvisning til Nordagutu for slikt opphold men der er det 6-12 mnd ventetid. Har prøvd ernæringsfysiolog men hu var bare opphengt i kalorier dessverre 

Skrevet

er bare veldig frustrerende, aldri fått hjelp med maten tidligere, og nå er og kolesterolet høyt

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...