AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #1 Skrevet 7. mai 2016 Jeg har den siste uken hatt moderate smerter i høyresiden av korsryggen. Det gjør ikke vondt når jeg går, står, ligger, eller bøyer meg med rett rygg(sånn at hoftene blir med ned, som i en knebøy). Det er derimot når jeg bøyer hele rygger, krummer den eller sitter lenge at smertene oppstår. De er overkommelige, men gjør at jeg blir litt bekymret for treningen. Har ikke trent på noen dager nå(bare gått tur) men det har egentlig ikke blitt bedre. Smertene er kun lokalisert på et lite område, og sprer seg ikke utover. Derfor tenker jeg at dette kan være en strekk og ikke en evt prolaps. Noen som har erfaringer her og har noen tips? Øvelser jeg kan gjøre for å bedre smerten? Det hele oppsto etter en ben-økt ed bl.a knebøy og markløft. Mulig jeg løftet litt for tungt og fikk en overbelastning? Anonymkode: 64ff8...386
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 Hvis jeg skulle gjette skyldes dette at du bruker smith maskinen.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Hvis jeg skulle gjette skyldes dette at du bruker smith maskinen. Det stemmer! Bruker den når jeg tar knebøy. Trodde det var lurt slik at jeg var sikkert på at jeg løftet den rett opp og ikke skjevt, i tillegg til at jeg syntes det er litt skummelt å løfte tungt uten støtte. Da skal jeg heller løfte litt lettere og holde meg unna denne. Anonymkode: 64ff8...386
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Det stemmer! Bruker den når jeg tar knebøy. Trodde det var lurt slik at jeg var sikkert på at jeg løftet den rett opp og ikke skjevt, i tillegg til at jeg syntes det er litt skummelt å løfte tungt uten støtte. Da skal jeg heller løfte litt lettere og holde meg unna denne. Anonymkode: 64ff8...386 Hold deg unna den, jeg får sympatismerter når jeg ser en annen person bruke smithmaskinen for så å gå ut og jeg kan se smertene de har i korsrygg eller nakke. Jeg skulle ønske det ikke var uforskammet å advare folk mot dem (aller helst at treningsstudioet fjernet den og satt opp et nytt stativ for knebøy). Du kan jo starte slik som i StrongLifts, begynn med tom stang. Hver gang du trener tar du knebøy, og så legger du på 2.5 kilo. Hvis du trener tre ganger i uken vil du nå 60 kilo etter fem-seks uker, så da trenger du bare å se svak ut i begynnelsen. Husk å vente til du er bra igjen i ryggen. Det beste rådet for teknikk jeg kan gi er å pust inn før du går ned, pus ut mens du går opp eller etter at du står, pust inn før du går ned igjen. Støttemusklene blir ikke trent i smithmaskinen så du må nok trene dem opp, så begynn ganske lett. Jeg regner med jeg kan løfte betraktelig mer i den enn uten, men siden jeg liker ryggen min står jeg over. For knebøy gjelder virkelig ikke uttrykket "no pain no gain". 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå