AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #1 Skrevet 7. mai 2016 Og heller ikke går opp i vekt når man spiser mer, hva er greia da? Jeg har ofte dårlig matlyst og kan fort spise alt for lite på en dag i tillegg til at jeg ofte har diaré, så alt går jo rett ut igjen uansett. Men om det så varer i 3 uker går jeg ikke ned i vekt. Jeg tenker da at da må det jo være sånn at jeg spiser nok kalorier i forhold til aktivitet likevel da, men hvis jeg spiser mye mer i flere uker og ikke øker aktivitet så går jeg heller ikke opp i vekt. Dette går i mot alt jeg har lært om metabolisme. Så hva er greia? Vekten min rikker seg ikke uansett! Jeg veier 58 kilo konstant. Jeg har ikke SF for å oppklare eller spiser lite med vilje eller noe sånt og jeg har ofte kontakt med fastlegen min. Matlysten skyldes da fysisk sykdom. Derfor lurer jeg bare fordi jeg er nysgjerrig. Anonymkode: 924e7...6fd
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 (endret) Dette er en sjelden lidelse som rammer enkelte mennesker. Denne lidelsen fører til at de mangler evnen til å følge med på kaloriinntak over tid. På grunn av dette fostrer de misoppfatningen at matinntak og fedme ikke har noen sammenheng og at det forårsakes av noe som fremstår som gudelig for dem (gjerne gener eller forbrenning eller stoffskifte eller noe annet obskurt). Anoreksia kan jo være en fysisk sykdom. Strengt talt er all sykdom, også psykisk sykdom fysisk, og heldigvis forsvinner dette kunstige skillet mer og mer. Endret 7. mai 2016 av ambivalentReaction 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 2 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Dette er en sjelden lidelse som rammer enkelte mennesker. Denne lidelsen fører til at de mangler evnen til å følge med på kaloriinntak over tid. På grunn av dette fostrer de misoppfatningen at matinntak og fedme ikke har noen sammenheng og at det forårsakes av noe som fremstår som gudelig for dem (gjerne gener eller forbrenning eller stoffskifte eller noe annet obskurt). Anoreksia kan jo være en fysisk sykdom. Strengt talt er all sykdom, også psykisk sykdom fysisk, og heldigvis forsvinner dette kunstige skillet mer og mer. Du har rett. Men du skriver så smertefullt rett frem at det gjør litt vondt. Husk det er potensielle sårbare mennesker du skriver til. Anonymkode: b1cf5...884
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Tell kaloriene. Hvor mange kalorier spiste du i går? Viss du ikke vet det så f.eks nøyaktig hva spiste du igår? Viss ikke kan det være vannvekt. Det er ikke en sykdom men ofte for høyt inntak av salt og for lite kalium. Kanskje kroppen holder ekstra godt på vann siden du ofte har diare? Det vet jeg ikke, men bare tenkte at det må være vannvekt dersom du faktisk ikke spiser mye. Eller at det du spiser har høyt kalori-innhold selvom porsjonen er liten. Anonymkode: e3974...4e2
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 1 time siden, ambivalentReaction skrev: Dette er en sjelden lidelse som rammer enkelte mennesker. Denne lidelsen fører til at de mangler evnen til å følge med på kaloriinntak over tid. På grunn av dette fostrer de misoppfatningen at matinntak og fedme ikke har noen sammenheng og at det forårsakes av noe som fremstår som gudelig for dem (gjerne gener eller forbrenning eller stoffskifte eller noe annet obskurt). Anoreksia kan jo være en fysisk sykdom. Strengt talt er all sykdom, også psykisk sykdom fysisk, og heldigvis forsvinner dette kunstige skillet mer og mer. Jeg har en sjelden sykdom. Den har ingenting med anoreksia å gjøre eller noe annet psykisk selv om du kanskje tror det. Min sjeldne sykdom fører til at jeg ofte har dårlig matlyst. Det har ingenting med vekt å gjøre. Derfor synes jeg det er kvalmt av de å bare anta at noen har en psykisk lidelse. Du har ingen grunnlag for å hevde noe sånt, og jeg skjønner derfor ikke at du i det hele tatt tror at du kan uttale deg på denne måten når du bør ha selvinnsikt nok til å skjønne at du ikke har kunnskaper om dette både basert på utdanning og ellers. Anonymkode: 924e7...6fd 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 Det skal stå "jeg synes det er kvalmt av deg" i tillegg må jeg legge til at min sjeldne sykdom er en medfødt fysisk sykdom, men skal ikke ha noen innvirkning på min metabolisme. Anonymkode: 924e7...6fd
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tell kaloriene. Hvor mange kalorier spiste du i går? Viss du ikke vet det så f.eks nøyaktig hva spiste du igår? Viss ikke kan det være vannvekt. Det er ikke en sykdom men ofte for høyt inntak av salt og for lite kalium. Kanskje kroppen holder ekstra godt på vann siden du ofte har diare? Det vet jeg ikke, men bare tenkte at det må være vannvekt dersom du faktisk ikke spiser mye. Eller at det du spiser har høyt kalori-innhold selvom porsjonen er liten. Anonymkode: e3974...4e2 På en dårlig matlyst-dag spiser jeg 1-2 knekkebrød til frokost og lunsj, en middag på ca 500 kcal og 1 knekkebrød til kvelds. Prøver ofte også å få i meg sukker i samråd med lege på dager jeg har dårlig matlyst og diare. Gjerne iskrem (men det vil jeg ofte ikke ha) eller å drikke brus eller eplecider. Jeg er faktisk hverken underernært eller feilernært. Har flotte blodprøver og alt er som det skal der. Derfor har legene sagt at det går fint de ukene jeg har dårlig matlyst fordi jeg har så dine blodprøver og vekten min er normal. Anonymkode: 924e7...6fd
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #8 Skrevet 7. mai 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sjelden sykdom. Den har ingenting med anoreksia å gjøre eller noe annet psykisk selv om du kanskje tror det. Min sjeldne sykdom fører til at jeg ofte har dårlig matlyst. Det har ingenting med vekt å gjøre. Derfor synes jeg det er kvalmt av de å bare anta at noen har en psykisk lidelse. Du har ingen grunnlag for å hevde noe sånt, og jeg skjønner derfor ikke at du i det hele tatt tror at du kan uttale deg på denne måten når du bør ha selvinnsikt nok til å skjønne at du ikke har kunnskaper om dette både basert på utdanning og ellers. Anonymkode: 924e7...6fd Anoreksia er en fellesbetegnelse for ALT som fører til nedsatt matlyst eller matinntak, anoreksia nevrosa er spiseforstyrrelsen, dette er to helt forskjellige lidelser. Jeg har ikke påstått at du har en psykisk lidelse. Men takk for at du belærer meg. Med unntak av ytterst få sykdommer vil alle gå opp i vekt dersom de spiser mer. Men mange har en vekt som man holder ganske bra, da vil man spise mindre av noe hvis man spiser mer i et måltid. Forskning har også vist at noen personer går mer når de spiser mer, så det er mulig at du er i mer aktivitet uten å merke det. Har du telt kalorier over flere uker? Vektendringer må sees på over uker, ikke over dager. En plutselig endring i kosthold vil påvirke væskebalansen, og det vil selvsagt påvirke vekten. Prøv å spise 500 kalorier over TDEE i fem uker, tell alle kalorier du spiser slavisk og rund ned når du skriver opp.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #9 Skrevet 7. mai 2016 1 minutt siden, ambivalentReaction skrev: Anoreksia er en fellesbetegnelse for ALT som fører til nedsatt matlyst eller matinntak, anoreksia nevrosa er spiseforstyrrelsen, dette er to helt forskjellige lidelser. Jeg har ikke påstått at du har en psykisk lidelse. Men takk for at du belærer meg. Med unntak av ytterst få sykdommer vil alle gå opp i vekt dersom de spiser mer. Men mange har en vekt som man holder ganske bra, da vil man spise mindre av noe hvis man spiser mer i et måltid. Forskning har også vist at noen personer går mer når de spiser mer, så det er mulig at du er i mer aktivitet uten å merke det. Har du telt kalorier over flere uker? Vektendringer må sees på over uker, ikke over dager. En plutselig endring i kosthold vil påvirke væskebalansen, og det vil selvsagt påvirke vekten. Prøv å spise 500 kalorier over TDEE i fem uker, tell alle kalorier du spiser slavisk og rund ned når du skriver opp. Nei, anoreksia forutsetter underernæring og brukes i medisinsk dagligtale kun om spiseforstyrrelsen. Jeg har telt kalorier også i samråd med lege, så jeg trenger ikke prøve det på nytt. Anonymkode: 924e7...6fd
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #10 Skrevet 7. mai 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, anoreksia forutsetter underernæring og brukes i medisinsk dagligtale kun om spiseforstyrrelsen. Jeg har telt kalorier også i samråd med lege, så jeg trenger ikke prøve det på nytt. Anonymkode: 924e7...6fd Medisinsk brukes det om begge, i dagligtale er jeg enig om at det primært brukes om spiseforstyrrelsen men man kan bruke ord i deres sekundære mening så lenge konteksten lar mottager forstå hvilken betydning man bruker. Forutsetter ikke underernæring. Hvis du er innlagt og ikke spiser det legen synes er tilstrekkelig får du det i journalen, selv om du er lubben. Hva med å legge til noe med masse kalorier til kostholdet? En pose potetgull og en sjokoladeplate hver dag burde være nok til å gå opp. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #11 Skrevet 7. mai 2016 Men uansett hva det skyldes at du ikke raser ned i vekt av diare og for lite mat, er ikke det bare bra da? Skulle du ønske du raste ned i vekt fordi det metabolisk er mer rett? Det høres helst positivt ut at du har en konstant vekt da.. Anonymkode: 4e183...527
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #12 Skrevet 7. mai 2016 Anoreksia betyr mangel på matlyst. Anoreksia nervosa er en spiseforstyrrelse Anonymkode: 3af77...d8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå