Katrineh92 Skrevet 7. mai 2016 #1 Skrevet 7. mai 2016 Jeg har nettopp fått meg valp og jeg sliter med å få den husren. Om jeg slipper den fritt ute så løper den opp i blomsterbeddene til naboene og gjør fra seg der. På grunn av dette har jeg startet å ha den i bånd. Jeg har gått flere "turer" idag slik at den skal gjøre fra seg. Men den tisser ikke når den er i bånd. Vi kommer inn og med engang tisser den. Jeg tar den ut med en gang, den slutter å tisse. Vi går inn, den starter å tisse igjen. Jeg håper på tips og vil gjerne høre andres erfaringf med å få valpen husren.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 Sitt ute helt til den tisser! Tan med deg stol, bok etc. Ikke gå inn igjen før den har tisset. Gjenta etter hvert måltid/søvn/max halvannen-to timer. Ja, det blir mye tid ute Anonymkode: 6a268...205 3
Katrineh92 Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #3 Skrevet 7. mai 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sitt ute helt til den tisser! Tan med deg stol, bok etc. Ikke gå inn igjen før den har tisset. Gjenta etter hvert måltid/søvn/max halvannen-to timer. Ja, det blir mye tid ute Anonymkode: 6a268...205 Ja, det får jeg prøve! Men får nesten vondt. For den virker veldig skuffet over meg med det at den må gå i bånd. Skal nevnes at dette er første dagen den går i bånd.
Katrineh92 Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #4 Skrevet 7. mai 2016 I tillegg til det nevnte problemet føler jeg nesten at jeg har tatt meg vann over hodet, for en valp krever så UTROLIG mye. Vi trener på å være i bur, på å minske seperasjonsangsten, på å ikke spise før jeg har sagt "ja!", ikke tiss og bæsje inne, bygge tillit og et godt forhold mellom lek og kos, avlede tygging på møbler, gå pent i bånd, ikke hilse på andre hunder på tur, kjøre bil, ikke spise sin egen bæsj. Det skal nevnes at jeg kun har hatt valpen i to dager. Er det vanlig å føle at det blir mye? Jeg føler at den krever meg 100 % av døgnet. Når den sover så vasker jeg gulvet etter tissingen og rydder som jeg ellers ville gjort. Når den sover om natten må jeg sove ved siden av buret for at den ikke skal pipe og hyle. Er det vanlig å føle dette som jeg føler? Er så sliten og sover dårlig om nettene. Nå høres jeg sytete ut, jeg vet at dette er et valg jeg har tatt og jeg angrer ikke. Men jeg føler ikke helt at jeg mesterer dette, nå har det jo kun gått ett par dager.
EvaLena Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 Å ha valp krever mye. Trudde seriøst jeg skulle bli småsprø ved siste valp, enda det var min 4 valp. Det går nok bra skal du se og helt ærlig - mye kommer av seg selv etterhvert. Ingen av mine hunder har noen gang vært på dressurkurs, men de var dresserte nok til å kunne gå uten bånd hvor som helst. Kos deg med valpetiden, den er veldig koselig også 😊 1
Jerry Lee Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 21 minutter siden, Katrineh92 skrev: Ja, det får jeg prøve! Men får nesten vondt. For den virker veldig skuffet over meg med det at den må gå i bånd. Skal nevnes at dette er første dagen den går i bånd. Første dagen, ja? Da må hunden selvfølgelig få tid til å venne seg til å gå i bånd. Og din oppgave er jo å lære den det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 30 minutter siden, Katrineh92 skrev: I tillegg til det nevnte problemet føler jeg nesten at jeg har tatt meg vann over hodet, for en valp krever så UTROLIG mye. Vi trener på å være i bur, på å minske seperasjonsangsten, på å ikke spise før jeg har sagt "ja!", ikke tiss og bæsje inne, bygge tillit og et godt forhold mellom lek og kos, avlede tygging på møbler, gå pent i bånd, ikke hilse på andre hunder på tur, kjøre bil, ikke spise sin egen bæsj. Det skal nevnes at jeg kun har hatt valpen i to dager. Er det vanlig å føle at det blir mye? Jeg føler at den krever meg 100 % av døgnet. Når den sover så vasker jeg gulvet etter tissingen og rydder som jeg ellers ville gjort. Når den sover om natten må jeg sove ved siden av buret for at den ikke skal pipe og hyle. Er det vanlig å føle dette som jeg føler? Er så sliten og sover dårlig om nettene. Nå høres jeg sytete ut, jeg vet at dette er et valg jeg har tatt og jeg angrer ikke. Men jeg føler ikke helt at jeg mesterer dette, nå har det jo kun gått ett par dager. Ikke gjør alt på en gang. Jeg ville konsentrert meg om å la den bli vant med bånd, så får du tåle litt tissing inne. Synes du det blir mye vask, så prøv å lær den å tisse på et sted inne, på avispapir. Og husk noen bruker opp til 6 måneder på å få valpen ren. Ikke tenk på om den skal hilse eller ikke på tur. Turgåing skal være en lek, så kommer det andre når den er trygg på selve tur-situasjonen. Samme med mat-situasjonen. Det er bra at du starter tidlig med opplæring, men den må få bli vant til deg før du tenker kommandoer. Ettersom du ikke har hatt den så lenge, regner jeg med at den ikke er så gammel. Og med mindre oppdretter har gjort en kjempejobb, har den antageligvis aldri fått oppdragelse, bortsett fra sin egen mor. De første dagene bør du ikke være borte fra den mer enn et minutt eller to om gangen. Øk så forsiktig. Ikke steng buret, men legg godbiter i den så valpen selv går inn og koser seg der. Er forresten en veldig fin tid å få valp på, for da kan dere være mye ute. Det hjelper på en del av tingene du nevner. Lykke til og tenk mer på kos. Når du har fått til en ting, så begynn med en ny. Anonymkode: 5426f...1bc 3
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. mai 2016 #8 Skrevet 7. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. mai 2016 #9 Skrevet 7. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Katrineh92 Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #10 Skrevet 7. mai 2016 1 time siden, NasseNøff skrev: Ok ser du har hatt valpen i to dager. Så spørsmålet mitt er da; Hvor stor er rasen? Om det er blanding, liten, medium eller stor? Det er en Flat Coated Retriever, 8 uker. Rasen er vel medium.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. mai 2016 #11 Skrevet 7. mai 2016 (endret) Katrineh92 skrev (På 7.5.2016 den 17.53): Det er en Flat Coated Retriever, 8 uker. Rasen er vel medium. Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Gjest Evans Skrevet 7. mai 2016 #12 Skrevet 7. mai 2016 Det vi gjorde var å få et fast tissested som er rett utenfor der vi bor. Vi gikk dit og ble der til han tissa der, da var det huiamegrundt og masse godbiter. De gangene vi så det var noe på vei forta vi oss med å løfte han opp og løp ut til dette stedet. Vi har så og si alltid hunden i bånd, men hvis du har han i bånd, venter tålmodig til han har tissa på stedet du ønsker, bærer han ut dit, og gir masse godbiter og ros, tror jeg det vil funke.
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. mai 2016 #13 Skrevet 7. mai 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Katrineh92 Skrevet 7. mai 2016 Forfatter #14 Skrevet 7. mai 2016 2 minutter siden, NasseNøff skrev: Før du vet ordet av det så har du en rolig og kosete hund. Valpetiden er et mareritt synes jeg. Synes ikke det er koselig i det hele tatt, stress og mas, syltynne tenner som gnager på alt den finner. Valper er søte, men er herk å oppdra synes jeg Nå er jeg kanskje litt bak-frem, for de fleste elsker valpetiden. Jeg synes kattunger er et mareritt også, har hatt ett par. Neste blir omplasseringskatt, voksen helst. For jeg orker ikke det styret, blod og tårer. Nei takk Du aner ikke hvor godt det er at noen andre også kan synes dette er mer slitsomt enn kos. Gleder meg mest til den er voksen og vi kan gå lange fjellturer og på jakt. Tusen takk for fantastiske svar! Du virker til å vite hva du snakker om. Jeg har et spørsmål til deg (og andre om de har et svar). Tidligere idag var vi ute og valpen skulle få hilse på nabovalpen (pinscher) på ca. 12 uker. Dette skulle jeg selvfølgelig ikke ha gjort etter det du har skrevet. Nabovalpen var ekstremt voldsom og ville virkelig leke. Mens min lille Flat på 8 uker ble ganske redd og løp fra både meg og nabovalpen. Den løp til ytterdøren vår og gjemte seg under en benk. Jeg roet den ned etterpå, men den ville ikke leke med nabovalpen for å si det slik. Den virker ikke speseilt preget av denne situasjonen nå. Skal jeg gjøre noe med det? Skal jeg la de hilse igjen under litt mer rolige omstendigheter, la den hilse på andre valper for å få en positiv opplevelse, eller ignorere det?
Tabris Skrevet 7. mai 2016 #15 Skrevet 7. mai 2016 (endret) Jeg er enig i at valpetiden er slitsom. Jeg ser på valpetiden som en investering - alt arbeid du legger ned nå, vil du få igjen for senere. Ang. pinschervalpen så ville jeg kanskje gått tur med dem sammen i bånd. Ikke la dem hilse, men gå tur sammen i bånd. Utover det ville jeg latt valpen din hilse på valper og trygge voksne som ikke er voldsomme slik at din valp får positive erfaringer med andre hunder. Meld deg på et valpekurs, det kan du få en del igjen for. Meld på hos en hundeklubb/skole som trener positivt og som er oppdatert på moderne hundetrening, der kan du få mye tips og hjelp. Edit: Av bøker anbefaler jeg sterkt "100% positiv hverdagslydighet" av Arne Arrestad og Siri Lnnerud. God, detaljert oppdragelse på en positiv måte som fungerer. Endret 7. mai 2016 av Tabris 1
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 7. mai 2016 #16 Skrevet 7. mai 2016 (endret) Katrineh92 skrev (På 7.5.2016 den 18.12): Du aner ikke hvor godt det er at noen andre også kan synes dette er mer slitsomt enn kos. Gleder meg mest til den er voksen og vi kan gå lange fjellturer og på jakt. Tusen takk for fantastiske svar! Du virker til å vite hva du snakker om. Jeg har et spørsmål til deg (og andre om de har et svar). Tidligere idag var vi ute og valpen skulle få hilse på nabovalpen (pinscher) på ca. 12 uker. Dette skulle jeg selvfølgelig ikke ha gjort etter det du har skrevet. Nabovalpen var ekstremt voldsom og ville virkelig leke. Mens min lille Flat på 8 uker ble ganske redd og løp fra både meg og nabovalpen. Den løp til ytterdøren vår og gjemte seg under en benk. Jeg roet den ned etterpå, men den ville ikke leke med nabovalpen for å si det slik. Den virker ikke speseilt preget av denne situasjonen nå. Skal jeg gjøre noe med det? Skal jeg la de hilse igjen under litt mer rolige omstendigheter, la den hilse på andre valper for å få en positiv opplevelse, eller ignorere det? Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Lmkrødern Skrevet 8. mai 2016 #17 Skrevet 8. mai 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Sitt ute helt til den tisser! Tan med deg stol, bok etc. Ikke gå inn igjen før den har tisset. Gjenta etter hvert måltid/søvn/max halvannen-to timer. Ja, det blir mye tid ute Anonymkode: 6a268...205 21 timer siden, Katrineh92 skrev: Jeg har nettopp fått meg valp og jeg sliter med å få den husren. Om jeg slipper den fritt ute så løper den opp i blomsterbeddene til naboene og gjør fra seg der. På grunn av dette har jeg startet å ha den i bånd. Jeg har gått flere "turer" idag slik at den skal gjøre fra seg. Men den tisser ikke når den er i bånd. Vi kommer inn og med engang tisser den. Jeg tar den ut med en gang, den slutter å tisse. Vi går inn, den starter å tisse igjen. Jeg håper på tips og vil gjerne høre andres erfaringf med å få valpen husren.
Lmkrødern Skrevet 8. mai 2016 #18 Skrevet 8. mai 2016 Ble litt kluss lengre oppe ( beklager det) har en border collie valp , hun ville heller ikke tisse i bånd eller på tur. Så jeg gikk med henne først i Hagen i begynnelsen som liten valp. Hun gjorde fra seg noen ganger ute og da fikk hun masse ros og belønning. Når hun tisser inne sa vi strengt nei og bar henne ut. Vi lot henne være ute en stund da og gikk inn igjen. Fulgte med på hvor hun gikk og prøvde stoppe henne om hun var på vei til å gjøre noe for så å bære ut.dette holdt vi på i flere måneder med😂Men det har blitt mye bedre! Nå står hun ved døra når hu vil ut eller bjeffer hu på meg. Er noen få uhell men det er fordi vi ikke ser hintene hennes. Dette kommer seg når hun/han blir eldre! Eneste tipset er masse ros og en god porsjon tolmodighet. Husk at det kan ta opp til et år før en hund kan bli stueren.
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #19 Skrevet 8. mai 2016 21 timer siden, Katrineh92 skrev: I tillegg til det nevnte problemet føler jeg nesten at jeg har tatt meg vann over hodet, for en valp krever så UTROLIG mye. Vi trener på å være i bur, på å minske seperasjonsangsten, på å ikke spise før jeg har sagt "ja!", ikke tiss og bæsje inne, bygge tillit og et godt forhold mellom lek og kos, avlede tygging på møbler, gå pent i bånd, ikke hilse på andre hunder på tur, kjøre bil, ikke spise sin egen bæsj. Det skal nevnes at jeg kun har hatt valpen i to dager. Er det vanlig å føle at det blir mye? Jeg føler at den krever meg 100 % av døgnet. Når den sover så vasker jeg gulvet etter tissingen og rydder som jeg ellers ville gjort. Når den sover om natten må jeg sove ved siden av buret for at den ikke skal pipe og hyle. Er det vanlig å føle dette som jeg føler? Er så sliten og sover dårlig om nettene. Nå høres jeg sytete ut, jeg vet at dette er et valg jeg har tatt og jeg angrer ikke. Men jeg føler ikke helt at jeg mesterer dette, nå har det jo kun gått ett par dager. Etter to dager bør dere kun være opptatt av at valpen skal bli trygg inne og ute, og håpe at den ikke finner vanlig tissested inne. Gå pent i bånd er bare iditotisk å tenke over nå! Kjøp sele, så kan dere spare hele bånd-treningen, siden de i sele har "lov" å trekke, og de blir ikke skadet av det. Kjøre bil venter man med til valpen er trygg. Ikke hilse på andre hunder trener man ikke på før man går turer, og en valp på åtte uker som har hatt to dager i det nye hjemmet sitt skal ikke gå på tur. Den skal kun luftes, det er mer enn nok inntrykk å bli kjent med hagen! Hjemme alene-trening (regner med det er det du mener med seperasjonsangst) trener man heller ikke før valpen er trygg på både det nye hjemmet og dere. Har du ikke lest noen bøker på forhånd? Dere har valgt en brukshundrase, og du stresser med så mange ting etter bare to dager? Det er oppskriften på kaos. Ro ned alle planer, fokuser på trygghet og tissetrening. Dropp turer, bilkjøring og alene hjemme første uken ihvertfall. Og ta en ting av gangen. Ikke spise før du har sagt ja er noe dere kan trene etter at trygghet og renslighet har kommet. Men ta en uke av gangen. Det er viktig å ikke stresse valpen med for mange nye inntrykk. Anonymkode: 6a268...205 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2016 #20 Skrevet 8. mai 2016 3 minutter siden, Lmkrødern skrev: Ble litt kluss lengre oppe ( beklager det) har en border collie valp , hun ville heller ikke tisse i bånd eller på tur. Så jeg gikk med henne først i Hagen i begynnelsen som liten valp. Hun gjorde fra seg noen ganger ute og da fikk hun masse ros og belønning. Når hun tisser inne sa vi strengt nei og bar henne ut. Vi lot henne være ute en stund da og gikk inn igjen. Fulgte med på hvor hun gikk og prøvde stoppe henne om hun var på vei til å gjøre noe for så å bære ut.dette holdt vi på i flere måneder med😂Men det har blitt mye bedre! Nå står hun ved døra når hu vil ut eller bjeffer hu på meg. Er noen få uhell men det er fordi vi ikke ser hintene hennes. Dette kommer seg når hun/han blir eldre! Eneste tipset er masse ros og en god porsjon tolmodighet. Husk at det kan ta opp til et år før en hund kan bli stueren. Ikke hør på dette rådet TS. Aldri vær streng mot en valp som tisser inne! Aldri noensinne! Man kjefter da ikke på barn som har uhell etter bleieslutt heller?? Er det noen man skal kjefte på hvis valpen tisser inne så er det seg selv, for det betyr strengt tatt bare at man ikke var i forkant. Anonymkode: 6a268...205 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå