Gå til innhold

Robotvasker eller robotstøvsuger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5060359280701_iRobot-Braava_380-wbf.jpg?5060359282729_IROBOT_ROOMBA866_F.jpg?hei

Jeg kikker litt på robot støvsugere og vaskere. 

Noen som har erfaring med de? 

Virker som det er Irobot som er det som de fleste har, men det er jo så mange modeller. 

Hvordan er det med vaskeren? er den bra? 

Vanskelig å bestemme seg for hvilken man skal velge :)

Skrevet

Støvsugeren er veldig bra. Jeg tror min er irobot roomba 785. Har ikke prøvd vaskeren. Har lyst på, men ikke anbefalt på laminat eller tregulv.

Skrevet

Vi har Skantic robotcleaner 10 og er veldig fornøyd. Vi har en liten korthåret hund så er mest hår den må plukke opp, men den tar det meste av rusk og støv. Den går en halvtime daglig i huset og da trenger jeg kun støvsuge/vaske ukentlig for at det skal se veldig bra ut her. 

Har vurdert vasker også, men vet ikke helt med hundehår.. 

Skrevet

Rombaen til eksen måtte renskes relativt ofte fordi mine hår gjorde at den stoppa. Lange menneskehår var mye verre enn katte og hundehår hvertfall.

Jeg syns det var kjekt med den hvertfall. Måtte fortsatt støvsuge av og til, men ikke hver dag lengre.

Det fine/dumme er at man må holde det ryddig så den kommer fram. Fint fordi det er en ekstra motivasjon til å holde det relativt ryddig. Dumt fordi den går rundt skitne boksere og sokker:P

Skrevet

Mange av robotstøvsugeren er veldig bra, men kjøp en fra Neato de har mye bedre suge-evne og navigasjon enn Roomba.

Robot-vaskere bør du holde deg langt unna.

Skrevet
Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

Mange av robotstøvsugeren er veldig bra, men kjøp en fra Neato de har mye bedre suge-evne og navigasjon enn Roomba.

Robot-vaskere bør du holde deg langt unna.

Hmm Neato har jeg aldri hørt om. 

Hvor får man kjøpt de? Å hvilken modell bør jeg evt gå for? 

Å? 

Hva er galt med robotvaskere?? 

Skrevet
Et øyeblikk siden, ecinnaj skrev:

Hmm Neato har jeg aldri hørt om. 

Hvor får man kjøpt de? Å hvilken modell bør jeg evt gå for? 

Å? 

Hva er galt med robotvaskere?? 

Det største problemet med robotvaskere er at ingen av dem fungerer noe særlig (Får det ikke rent, legger igjen masse vann osv)

Dessuten er mesteparten av sand/støv/etc på et gjennomsnittlig gulvet påført tørt og bør fjeres tørt (f.eks med en støvsuger eller en tørmopp)  begynner du å klisse med vann smører du det bare utover.  Kjøp robotstøvsuger og la den gå hver dag, og vask heller manuelt med våtmopp om du søler noe vått/klissete på gulvet.

Skrevet
Et øyeblikk siden, prt90 skrev:

Det største problemet med robotvaskere er at ingen av dem fungerer noe særlig (Får det ikke rent, legger igjen masse vann osv)

Dessuten er mesteparten av sand/støv/etc på et gjennomsnittlig gulvet påført tørt og bør fjeres tørt (f.eks med en støvsuger eller en tørmopp)  begynner du å klisse med vann smører du det bare utover.  Kjøp robotstøvsuger og la den gå hver dag, og vask heller manuelt med våtmopp om du søler noe vått/klissete på gulvet.

Åjah :( så synd. 

Ja er mye vått søl her i hus med en liten som går å kaster ting, mat og drikke i gulvet heletiden. 

Tenkte å ha en robotstøvsuger som går hver dag mens jeg er på jobb å en vasker som går på kveldstid åsså vasker jeg ellers etter behov i helger. 

Skrevet
19 timer siden, ecinnaj skrev:

Åjah :( så synd. 

Ja er mye vått søl her i hus med en liten som går å kaster ting, mat og drikke i gulvet heletiden. 

Tenkte å ha en robotstøvsuger som går hver dag mens jeg er på jobb å en vasker som går på kveldstid åsså vasker jeg ellers etter behov i helger. 

Jeg har begge to. Støvsugeren er mye mer i bruk enn vaskeren.

Begge er likevel deilig å ha :) 

Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Jeg har begge to. Støvsugeren er mye mer i bruk enn vaskeren.

Begge er likevel deilig å ha :) 

Ja det regner jeg med at støvsugeren blir brukt mest. 

Men synes du vaskeren rengjør greit? 

Hvilken type og modell har du? :) 

Skrevet

Jeg har Roomba støvsuger og er veldig fornøyd. Kan være lurt å sette opp stoler, for den er veldig ivrig rundt stolben. Nesten litt for ivrig til tider :fnise:

Skrevet
1 time siden, ecinnaj skrev:

Ja det regner jeg med at støvsugeren blir brukt mest. 

Men synes du vaskeren rengjør greit? 

Hvilken type og modell har du? :) 

Jeg har Brava som på bilde. Den vasker godt på glatte gulv. Funker som en vanlig mikrofibermopp. Jeg bruker nesten bare den. Den er sjeldent jeg vasker gulv selv. 

Man må bare huske å sette de på!

Vaskeren kan fint gå mens man ser TV. Støvsugeren ønsker man jo ikke å høre på.

Skrevet
3 timer siden, MapleSirup skrev:

Jeg har Brava som på bilde. Den vasker godt på glatte gulv. Funker som en vanlig mikrofibermopp. Jeg bruker nesten bare den. Den er sjeldent jeg vasker gulv selv. 

Man må bare huske å sette de på!

Vaskeren kan fint gå mens man ser TV. Støvsugeren ønsker man jo ikke å høre på.

Såppas ja :) 

Det høres jo kjempebra ut :) 

Ja det er det som er planen å la støvsugeren gå mens jeg er på jobb å kjøre vaskeren på kvelden når jeg er hjemme. 

1a

Skrevet
5 minutter siden, ecinnaj skrev:

Såppas ja :) 

Det høres jo kjempebra ut :) 

Ja det er det som er planen å la støvsugeren gå mens jeg er på jobb å kjøre vaskeren på kvelden når jeg er hjemme. 

1a

Du kommer ikke til å angre! 

Skrevet
Et øyeblikk siden, MapleSirup skrev:

Du kommer ikke til å angre! 

Håper ikke det :) 

Blir sikkert ikke det :) 

Nå har 2 av 3 sakt seg fornøyd med vaskeroboten også :) 

• Liker 1
Skrevet

De eneste problemet med robotstøvsuger er om du har alt for mye høye dørkarmer eller rot på gulvet

AnonymBruker
Skrevet

Mine foreldre ga en roomba til både meg og min bror til jul. Vi har begge konkludert med at den er ubrukelig i våre hjem. 

Jeg har veldig langt hår. De surrer seg fast i kosten, så hele driten stopper. Den klarer ikke suge inn hårene heller, så den bare tuller omkring uten å gjøre noe særlig. 

Min bror har en langhåret hund. Der er det samme problemet: den suger ikke opp håret, bare vikler det inn så den ikke klarer gjøre noe mer heller. 

Vi har også observert at den ofte bare tuller omkring, går kjempemye i ett lite område, og så plutselig skyter ut til siden, og går kjeempemye der, så tilbake igjen til første området, osv. Utrolig lite effektivt, med andre ord. 

Anonymkode: cfc11...9da

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre ga en roomba til både meg og min bror til jul. Vi har begge konkludert med at den er ubrukelig i våre hjem. 

Jeg har veldig langt hår. De surrer seg fast i kosten, så hele driten stopper. Den klarer ikke suge inn hårene heller, så den bare tuller omkring uten å gjøre noe særlig. 

Min bror har en langhåret hund. Der er det samme problemet: den suger ikke opp håret, bare vikler det inn så den ikke klarer gjøre noe mer heller. 

Vi har også observert at den ofte bare tuller omkring, går kjempemye i ett lite område, og så plutselig skyter ut til siden, og går kjeempemye der, så tilbake igjen til første området, osv. Utrolig lite effektivt, med andre ord. 

Anonymkode: cfc11...9da

Ok da må jeg gå for en dyrere modell uten børster da :) for det var noen som hadde noen gummi ruller på undersiden istedet. 

Hvilken modell har dere? 

Skrevet

Ville holdt meg unna robotvasker! Anbefaler deg å ta en titt på Miele Scout RX1. Jeg har kjøpt den for noen måneder siden og er veldig fornøyd med hvordan den opererer. Har en liten hund som er langhåret og røyter mye, men med en halvtimes kjøring med støvsugeren om dagen trenger jeg å støvsuge en gang i uka kanskje.

Den jobber veldig systematisk igjennom rommet, og tar opp bøss ganske bra.

En ting du må tenke på når det gjelder disse robotene er at de ikke er en fullverdig støvsuger. Se på det mer som en oppsamler av bøss og fiber.

Skrevet

Jeg har roomba 651 og braava 380. Har også en langhåret katt og en hund av type chow chow. 

Min støvsuger har aldri stoppet pga dyrehår, men derimot sokker og slike ting. Den er programmert til å støvsuge stue og kjøkken hver dag mens jeg er på jobb, og da ligger det masse hår oppi kammeret som jeg bare tømmer daglig. Og vaskeren får lov til å gå mens jeg er hjemme for den er lydløs. Vaskeren er helt genial når man har dyr, for jeg har ofte potespor overalt men den gjør det rent for meg. Men da må det støvsuget først. Jeg har laminat og det går helt fint ;) den legger igjen så lite vann at det tørker opp med en gang. Blir mer vannsøl om jeg vasker selv.

Helt genialt hjelpemidler til late mennesker, som meg selv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...