Gå til innhold

Buksbom er ikke så grønn lenger 🙈

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte boksbom som jeg plantet i kurv, med gjødslet jord. Den var fin, men nå er den ikke så grønn lenger, mer gulaktig, vanskelig å forklare. Har vært flink å vannet den. Den får morgensol, resten er den i skygge.

Hva kan jeg gjøre for å få den grønn igjen?

Anonymkode: bd742...45f

Skrevet

Samme er skjedd med mine😁

Skrevet

Buksbom er dessverre ikke lett å holde her i nord. Det blir rett og slett for kaldt for den om vinteren. I England går det fint har jeg hørt. Tror ikke dere kan gjøre noe særlig for at buksbommen deres skal trives her i Norge, hvis ikke dere bor på Vestlandet da. Der er det ofte lunt og godt visstnok.

Prøv heller noen bambus-typer som tåler litt kulde. Jeg så en bambushekk borte ved skolen her som faktisk hadde klart seg bra over vinteren. Den var ganske kul i grunnen:-)

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, gangnedsol i elg skrev:

Buksbom er dessverre ikke lett å holde her i nord. Det blir rett og slett for kaldt for den om vinteren. I England går det fint har jeg hørt. Tror ikke dere kan gjøre noe særlig for at buksbommen deres skal trives her i Norge, hvis ikke dere bor på Vestlandet da. Der er det ofte lunt og godt visstnok.

Prøv heller noen bambus-typer som tåler litt kulde. Jeg så en bambushekk borte ved skolen her som faktisk hadde klart seg bra over vinteren. Den var ganske kul i grunnen:-)

Hm,jeg kjøpte den nylig og plantet den i en kurvpotte. Har to stk, den ene er fin og den andre er gul. Bor ikke i nord men på Østlandet.

ts

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm,jeg kjøpte den nylig og plantet den i en kurvpotte. Har to stk, den ene er fin og den andre er gul. Bor ikke i nord men på Østlandet.

ts

Ok, nettopp kjøpt den . Nei da hadde jeg nok gått tilbake til butikken og klaget. 

Meget mulig at den ene har fått for lite gjødsel, vanskelig å si..

Med "her i nord" mente jeg her i de nordiske landene.

Skrevet (endret)

Når en plante får gule og gulnede blader, tyder det som regel på for mye vann. For mye fukt, rett og slett.

Det er også vanskelig for en pottet plante å klare seg om vinteren ute, fordi den ikke skjermes rundt rotklumpen av jorda i bakken. Den blir bånnfryst i potte, mens i bakken ville den fått isolasjon fra jorda rundt. Det aller beste for en pottet uteplante, er å settes under tak om vinteren (f.eks. under en veranda), og graves ned i bakken. Gjerne med potta, så er det bare å dra det hele opp til våren. Evt kan man kveile et par runder med isolasjon rundt den (potta), så skjermes planten for brå temperatursvingninger ute. Under tak skjermes den for iskaldt vinterregn som fryser også.

Min erfaring etter 10 år med hage og potter, er at svært få planter overlever en vinter i potte. Det blir for kaldt og "nakent" for røttene deres. Er det dårlig drenering i tillegg i potta, bånnfryser det hele etter regn og dreper planten, som står i en isklump. Jeg hadde f.eks. rhododendron i stor potte før, men da døde de bare. Men så fort jeg kjøpte en og plantet den i bakken, gikk det bra.

Jeg tror heller ikke buksbom tåler vinteren ute i mange av våre norske klimasoner. Har du sjekket hvilken klimasone det er der du bor? Og har du sjekket at buksbom tåler den klimasonen det er der du bor? Sjekk kartet jeg linket til, og finn ut hva buksbom tåler/trives med.

Endret av Million
  • 3 år senere...
Skrevet

Ser at tråden er gammel men prøver likevel. Hadde to identiske buksbommer. Ene plassert mot nord, godt i le andre mot øst mer utsatt for vind. Den i le var grønn og fin, allerede god vekst, den andre gul og litt stagnert. Begge var utsatt for samme mengde vann. Så for meg på Vestlandet virker det som om at vind har mye å si. Det er hvertfall 2 ulike planter i dag. 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ms.Utålmodig said:

Ser at tråden er gammel men prøver likevel. Hadde to identiske buksbommer. Ene plassert mot nord, godt i le andre mot øst mer utsatt for vind. Den i le var grønn og fin, allerede god vekst, den andre gul og litt stagnert. Begge var utsatt for samme mengde vann. Så for meg på Vestlandet virker det som om at vind har mye å si. Det er hvertfall 2 ulike planter i dag. 

Ja, du har nok rett. Buksbom er ikke er herdig plante, og liker ikke trekk.

Anonymkode: 66baa...422

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...