AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #1 Skrevet 7. mai 2016 Jeg lurer litt på hva folk generelt mener om denne saken. Jeg vet at fra kl 23-07 skal det være stille og at fra 07-23 kan man "bråke". Men jeg mener selv personlig at alt innen for rimelighetens grenser, at man skal ta hensyn til naboer. Nå bor jeg i ett medium boligområde, men 7-10 nabo hus rundt meg og de fleste kjenner jeg jo ikke eller har ikke noe forhold til annet enn å hilse på hvis man går forbi utenfor. Men tilbake til spørsmålet mitt, det har seg slik at enkelte av disse naboene syns det er helt OK å starte med oppussing og bråk kl 07 på lørdagsmorgen og søndagsmorgen, jeg forstår veldig godt at man ønsker å bruke fri dagen sin på å pusse opp og få gjort mest mulig når man først har mulighet, men samtidig så har jeg lite forståelse for at ikke man kan begynne litt senere når det tross alt er helg. De fleste av oss som er i arbeidslivet er oppe tidlig hele uken og ønsker gjerne å sove litt lengre i helgene, mener ikke til 12 men gjerne kl 9, spesielt de som ikke har barn eller familie å ta hensyn til enda. Så jeg syns det er litt respektløst å ikke tenke på de man har rundt seg, å bare begynne å hamre og bråke kl 07 fordi regel er jo at det er lov. Hva mener dere andre? Bør man ta litt mer hensyn til hverandre? Igjen mener ikke at folk skal la være å arbeide på lørdager og søndager men ikke nødvendigvis starte bråket før etter kl 9. Anonymkode: 5eeb9...3b1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 Ville absolutt blitt et irritasjonsmoment her også, men vet ikke om det er så mye du kan gjøre med det. Er ikke alle som gidder å ta hensyn til andre, vet du. Snakk med naboen? Anonymkode: e190e...abc 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 Jeg har en nabo som pusser opp her også, vet dog ikke når h#n begynte i morges men det ble ikke mye støy før rundt ni tror jeg? Siden det er lørdag tenker jeg at jo før de er ferdig med oppussing jo bedre. Akter ikke å klage på det så lenge arbeidet avsluttes til normale tider på kveld. Vi har dessuten ett firma til nabo som har bygget om, og der har det vært støy daglig inkl lørdager fra kl 7 i flere måneder. Det er hakket verre enn en nabo som tross alt ikke skal pusse opp så lenge. Anonymkode: df4f3...c14
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 Og søndager skal det igrunn ikke utføres oppussing som medfører støy. Der kan du klage evt ringe politiet. Anonymkode: df4f3...c14 3
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 Velkommen i klubben. Sånne naboer legger jeg for hat. Her har vi naboer og firma som pusser opp hver bidige dag. Til og med søndag. Anonymkode: b41d0...906
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer litt på hva folk generelt mener om denne saken. Jeg vet at fra kl 23-07 skal det være stille og at fra 07-23 kan man "bråke". Men jeg mener selv personlig at alt innen for rimelighetens grenser, at man skal ta hensyn til naboer. Nå bor jeg i ett medium boligområde, men 7-10 nabo hus rundt meg og de fleste kjenner jeg jo ikke eller har ikke noe forhold til annet enn å hilse på hvis man går forbi utenfor. Men tilbake til spørsmålet mitt, det har seg slik at enkelte av disse naboene syns det er helt OK å starte med oppussing og bråk kl 07 på lørdagsmorgen og søndagsmorgen, jeg forstår veldig godt at man ønsker å bruke fri dagen sin på å pusse opp og få gjort mest mulig når man først har mulighet, men samtidig så har jeg lite forståelse for at ikke man kan begynne litt senere når det tross alt er helg. De fleste av oss som er i arbeidslivet er oppe tidlig hele uken og ønsker gjerne å sove litt lengre i helgene, mener ikke til 12 men gjerne kl 9, spesielt de som ikke har barn eller familie å ta hensyn til enda. Så jeg syns det er litt respektløst å ikke tenke på de man har rundt seg, å bare begynne å hamre og bråke kl 07 fordi regel er jo at det er lov. Hva mener dere andre? Bør man ta litt mer hensyn til hverandre? Igjen mener ikke at folk skal la være å arbeide på lørdager og søndager men ikke nødvendigvis starte bråket før etter kl 9. Anonymkode: 5eeb9...3b1 Hvilken boform er det snakk om? Enebolig, flermannsbolig eller blokk/bygård? Alt annet enn enebolig så skal der være vedtekter og husordensregler som regulerer dette, i tillegg kommer loven om helligdagsfred. Altså røde dager. Senest Kristihimmelf. Dag var det innslag på nyhetene der det ble vist til helligdagsfredens bestemmelser og at politiet hadde vært ute og stanset diverse støyende arbeider. Folk ble oppmodet om å vise hensyn. Hva står i dine vedtekter og ordensregler? Les der. Anonymkode: 28115...416
Snorkfrøken_ Skrevet 7. mai 2016 #7 Skrevet 7. mai 2016 I borettslaget hvor jeg bor er tidpunktene satt fra 00.00-10.00 i helgene hvor det skal være ro. Men i loven som gjelder alle vet jeg ikke om det er noe spesifikt tidspunkt som bare gjelder helgene. Uansett så mener jeg at folk burde ta hensyn 1
Adara Skrevet 7. mai 2016 #8 Skrevet 7. mai 2016 Jeg hadde tatt kasseroller og stekepanner, stelt meg rett utenfor vinduet deres klokken 05:30 søndagsmorgen og sunget alle sangene jeg kan, med beaten fra stekepannene som slår mot hverandre. Hadde begynt med safri duos played-a-live, og kanskje funnet på tekst til. 5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #9 Skrevet 7. mai 2016 Elektriske gressklippere, høyttrykksspylere og elektriske sager burde vært forbudt når man bor tett. Uansett tid på døgnet. Anonymkode: 0136f...572 1
Gjest Wanda Maximoff Skrevet 7. mai 2016 #10 Skrevet 7. mai 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer litt på hva folk generelt mener om denne saken. Jeg vet at fra kl 23-07 skal det være stille og at fra 07-23 kan man "bråke". Men jeg mener selv personlig at alt innen for rimelighetens grenser, at man skal ta hensyn til naboer. Nå bor jeg i ett medium boligområde, men 7-10 nabo hus rundt meg og de fleste kjenner jeg jo ikke eller har ikke noe forhold til annet enn å hilse på hvis man går forbi utenfor. Men tilbake til spørsmålet mitt, det har seg slik at enkelte av disse naboene syns det er helt OK å starte med oppussing og bråk kl 07 på lørdagsmorgen og søndagsmorgen, jeg forstår veldig godt at man ønsker å bruke fri dagen sin på å pusse opp og få gjort mest mulig når man først har mulighet, men samtidig så har jeg lite forståelse for at ikke man kan begynne litt senere når det tross alt er helg. De fleste av oss som er i arbeidslivet er oppe tidlig hele uken og ønsker gjerne å sove litt lengre i helgene, mener ikke til 12 men gjerne kl 9, spesielt de som ikke har barn eller familie å ta hensyn til enda. Så jeg syns det er litt respektløst å ikke tenke på de man har rundt seg, å bare begynne å hamre og bråke kl 07 fordi regel er jo at det er lov. Hva mener dere andre? Bør man ta litt mer hensyn til hverandre? Igjen mener ikke at folk skal la være å arbeide på lørdager og søndager men ikke nødvendigvis starte bråket før etter kl 9. Anonymkode: 5eeb9...3b1 Hos oss står det et eller annet om at oppussing ikke er tillat klokken 07 på morgen på lørdager, og at man må vente til et eller annet ut på dagen. Husker ikke helt hva det står, tror det står 09 eller 10. Der jeg bodde før så hang man ALLTID opp nabovarsel om man skulle pusse opp i helgene. Nå tenker jeg på sånne store prosjekter, ikke bare å henge opp noen bilder på morgen
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #11 Skrevet 7. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvilken boform er det snakk om? Enebolig, flermannsbolig eller blokk/bygård? Alt annet enn enebolig så skal der være vedtekter og husordensregler som regulerer dette, i tillegg kommer loven om helligdagsfred. Altså røde dager. Senest Kristihimmelf. Dag var det innslag på nyhetene der det ble vist til helligdagsfredens bestemmelser og at politiet hadde vært ute og stanset diverse støyende arbeider. Folk ble oppmodet om å vise hensyn. Hva står i dine vedtekter og ordensregler? Les der. Anonymkode: 28115...416 Bor i en enebolig med flere eneboligene rundt altså som jeg skrev ett medium boligområde. Så har ikke noe vedtekter eller ordensregler Anonymkode: 5eeb9...3b1
Snadder Skrevet 7. mai 2016 #12 Skrevet 7. mai 2016 Her har vi også naboer som pusser opp i tide og utide. Det er helt klart et irritasjonsmoment men vi har bitt det i oss til nå. Men jeg synes det er helt okei å si i fra til naboene dersom det blir så mye at det ødelegger dagen din
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #13 Skrevet 7. mai 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Velkommen i klubben. Sånne naboer legger jeg for hat. Her har vi naboer og firma som pusser opp hver bidige dag. Til og med søndag. Anonymkode: b41d0...906 Det finnes noe som heter helligdagsfred i Norge, og det innebærer at bråkete arbeid er forbudt etter lov på søndager og helligdager. Man kan altså med loven i hånd ringe politiet om noen gjør dette på søndag. Så hvis man ikke gidder å ringe politiet og varsle så har man virkelig ikke lov å klage. Man må gjøre noe selv for saken! Lørdager er ikke beskyttet av noe lovverk, men er det helligdag en lørdag så er det forbudt da også. Sunn fornuft burde alle ha, dessverre er det ikke sånn. Heldigvis er i det minste loven tydelig når det gjelder søndager og helligdager. Anonymkode: ce35c...080 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #14 Skrevet 7. mai 2016 Hos oss er reglene også stille til kl 0700, og jeg skulle ønske det kunne flyttes frem i hvert fall et par timer til kl 9. Jeg tror egentlig de aller færreste synes det er ok med borring i veggen kl 7. Dessverre var ikke den oppussingsglade/gale naboen enig. Tipper 90% av blokka lå og sov fredagen etter Kristi Himmelfart da han satte igang med ekstremborring ett minutt over sju. Men han hadde jo dessverre sitt på det tørre. Verre med han som brukte ca fem timer av selve Kristi Himmelfart til å klippe sin 10 kvadratmeters plen. Anonymkode: 56d32...74a
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #15 Skrevet 7. mai 2016 Ikke kjekt med bråk om morgenen, men at naboen pusser opp må vil vel tåle, det kan ikke ta så lang tid. Min nabo holdt på i 11 mnd med et nytt bygg de satte opp, dobbel garage med leilighet oppe, som først måtte skyte ut tomta, da det var fjell der, så kom forskalingssnekkerene, så betongbilene som kjørte i skyttelttrafikk en ukes tid, osv osv til slutt snekkerene som hamret i flere måneder. Alle disse arbeidsfolkene startet kl 06:30, jeg hadde soverom mot denne naboen, og var langstidssykemeldt og trengte søvn og ro. Jada..... 11 mnd holdt de på! Anonymkode: 1e515...3fa
Jeffe Skrevet 3. april 2021 #17 Skrevet 3. april 2021 Adara skrev (På 7.5.2016 den 20.25): Jeg hadde tatt kasseroller og stekepanner, stelt meg rett utenfor vinduet deres klokken 05:30 søndagsmorgen og sunget alle sangene jeg kan, med beaten fra stekepannene som slår mot hverandre. Hadde begynt med safri duos played-a-live, og kanskje funnet på tekst til. 07 er normal tid å stå opp. Hvis du skal få gjort noe i hagen. Slå stekepanner kl 05.30 er ikke lov og er konter intuitivt
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #18 Skrevet 3. april 2021 Jeffe skrev (1 time siden): 07 er normal tid å stå opp. Ikke faen om det er på en lørdag!!! Slike typer naboer er noen egosetriske sadistiske svin som det skulle vært skuddpremie på!! En setter da virkelig ikke igang grytidlig på en lørdagsmorgen med bråk og slam uten at en har mistet høflighet alldeles.. Anonymkode: 0d228...f59 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #19 Skrevet 3. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke faen om det er på en lørdag!!! Slike typer naboer er noen egosetriske sadistiske svin som det skulle vært skuddpremie på!! En setter da virkelig ikke igang grytidlig på en lørdagsmorgen med bråk og slam uten at en har mistet høflighet alldeles.. Anonymkode: 0d228...f59 Barn står opp 05-06. Sovespesialister anbefaler å stå opp til samme tid hver dag. Dvs 0630. Hva er ditt argument bortsett fra å være en jævla latsabb? Anonymkode: fb80f...128 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2021 #20 Skrevet 3. april 2021 Jeffe skrev (1 time siden): 07 er normal tid å stå opp. Hvis du skal få gjort noe i hagen. Slå stekepanner kl 05.30 er ikke lov og er konter intuitivt Gammel tråd 😂 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke faen om det er på en lørdag!!! Slike typer naboer er noen egosetriske sadistiske svin som det skulle vært skuddpremie på!! En setter da virkelig ikke igang grytidlig på en lørdagsmorgen med bråk og slam uten at en har mistet høflighet alldeles.. Anonymkode: 0d228...f59 Anonymkode: 79519...b32
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå