Gå til innhold

Hvordan komme seg unna enkelte sosiale begivenheter?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

La meg først si at jeg er ikke den mest sosiale personen i verden, kanskje er jeg derfor også litt mer negativt innstilt enn de fleste andre som hiver seg med på det aller meste som skjer i sosiale lag. Jeg er likevel endel sosial, men det er enkelte sosiale begivenheter jeg bare ikke har lyst til å delta på eller som frister. Faktisk hender det at jeg sitter og gruer meg flere uker i forveien og det legger en demper på hverdagen. Jeg føler jeg så til de grader tramper på meg selv ved å tvinge meg gjennom ting bare for å være hyggelig og høflig. Men takker jeg nei og sier at det ikke passer vil alltid spørsmålet om hvorfor det ikke passer komme. Hva svarer man da? Er man syk så har man jo en unnskyldning, men det er jo ikke alltid man er "heldig" å bli syk akkurat på de spesifikke dagene det gjelder. Som regel kommer sykdom på de dagene det passer minst å bli syk. Med mindre man har andre planer den dagen så har man liksom ingen unnskyldning til ikke å komme. Synes det er vanskelig å vri seg unna på en høflig måte hvis ikke man er bortreist eller er syk. Trenger sårt råd, opplever dette som ganske tærende og som en energi-tyv.

Anonymkode: 17104...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med "nei takk, det passer dessverre ikke for meg på torsdag" (eller en hvilken som helst annen dag der du faktisk ikke har overskud). Det bør faktisk være lov å ikke være hypersosial også. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Du sier at du ikke har lyst eller kan. 

Ikke akkurat hjernekirurgi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du har avslått nok ganger tar de snart hintet å inviterer deg sjeldnere/aldri.

Anonymkode: 4eee4...330

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Balian de Ibelin skrev:

Du sier at du ikke har lyst eller kan. 

Ikke akkurat hjernekirurgi. 

Greit nok, men begge svarene gjør at man får oppfølgingsspørsmålet hvorfor i retur. Det er kjernen av problemet. Jeg synes det er vanskelig å vri seg ut av oppfølgingsspørsmålet. Hvorfor jeg ikke har lyst eller hvorfor jeg ikke kan (jeg er jo ikke bortreist)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok, men begge svarene gjør at man får oppfølgingsspørsmålet hvorfor i retur. Det er kjernen av problemet. Jeg synes det er vanskelig å vri seg ut av oppfølgingsspørsmålet. Hvorfor jeg ikke har lyst eller hvorfor jeg ikke kan (jeg er jo ikke bortreist)

"Det passer ikke" er greit da også. Det er ingen som har krav å få vite hvorfor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg pleier å bruke jobb som unnskyldning, det trumfer det meste. Eller at jeg har en annen avtale.

Anonymkode: aed1c...9fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

La meg først si at jeg er ikke den mest sosiale personen i verden, kanskje er jeg derfor også litt mer negativt innstilt enn de fleste andre som hiver seg med på det aller meste som skjer i sosiale lag. Jeg er likevel endel sosial, men det er enkelte sosiale begivenheter jeg bare ikke har lyst til å delta på eller som frister. Faktisk hender det at jeg sitter og gruer meg flere uker i forveien og det legger en demper på hverdagen. Jeg føler jeg så til de grader tramper på meg selv ved å tvinge meg gjennom ting bare for å være hyggelig og høflig. Men takker jeg nei og sier at det ikke passer vil alltid spørsmålet om hvorfor det ikke passer komme. Hva svarer man da? Er man syk så har man jo en unnskyldning, men det er jo ikke alltid man er "heldig" å bli syk akkurat på de spesifikke dagene det gjelder. Som regel kommer sykdom på de dagene det passer minst å bli syk. Med mindre man har andre planer den dagen så har man liksom ingen unnskyldning til ikke å komme. Synes det er vanskelig å vri seg unna på en høflig måte hvis ikke man er bortreist eller er syk. Trenger sårt råd, opplever dette som ganske tærende og som en energi-tyv.

Hvorfor ikke endre synet ditt og innstillingene dine til å like det du nå missliker? Da vil du få et rikere liv og unngå å grue deg i ukesvis til noe som i utgangspunktet skal være hyggelig. 

Anonymkode: 4ef4c...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Si at det ikke passer, eller ta en liten løgn og si at du har blitt syk selv om du ikke er det. Eller at du har en annen avtale, skal reise bort eller noe lignende. 

Anonymkode: c5a74...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha ha! Det minner meg om en 80-årsdag, hvor jeg satt 8 timer og døde sakte i en sofa, som fikk meg til å love meg selv å reise bort på neste lignende anledning. Heldigvis har det ikke vært noen etterpå. Men ja, hvis det er en riktig ille begivenhet, så vil jeg faktisk råde deg til å reise bort for anledningen. Ta en storbytur. Det er nok verd det.

Anonymkode: 29449...16b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sier -Nei takk. Jeg har ikke lyst. Da blir man sjelden bedt igjen. Og ihvertfall ikke etter det samme svaret to ganger. 

Anonymkode: 35d3d...70f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier -Nei takk. Jeg har ikke lyst. Da blir man sjelden bedt igjen. Og ihvertfall ikke etter det samme svaret to ganger. 

Sier du virkelig det? Da blir man i hvert fall upopulær.

Anonymkode: 29449...16b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ønske jeg var så tøff! Det er folk jeg egentlig ikke har noe særlig kjemi med (vi har sørgelig lite å snakke om og jeg blir sittende og se på klokka, spesielt på eventer som jeg synes er kleint i utgangspunktet) som jeg prøver å unngå visse sosiale settinger med. Aner ikke hvordan jeg skal frigjøre meg selv fra eventene med de. Men å såre eller skuffe de frister lite. Jeg er kanskje bare konfliktsky. Har hatt nok konflikter opp gjennom, så frister ikke med flere konflikter nå i voksen alder.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mrs. Random Nick
Den 7.5.2016 at 11.48, AnonymBruker skrev:

Tviler på at du får dette oppfølgingsspørsmålet hvis du sier at du har diaré, for eksempel.

Men sånn ellers er det en god ting i livet å øve seg på å si nei de gangene det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...