Gå til innhold

Dine beste baketips!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenke vi kunne dele noen gode baketips her. Jeg kan begynne:

Bruke melis isteden for sukker i bolledeigen, da blir de ekstra luftige

Bytte ut litt av melet med havregryn i vaffelrøren, da blir de ekstra saftige

Har du glemt gjær i gjærbaksten så bland sukker og gjær, det blir en flytende røre som du kan blande i deigen

Har du noen tips? :)

Anonymkode: 4a256...6b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruke melis isteden for sukker i bolledeigen, da blir de ekstra luftige

Bruker du samme mengde melis som sukker?

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, applestories skrev:

Bruker du samme mengde melis som sukker?

Melis er søtere enn sukker, så står det oppgitt i dl, så bruker jeg det samme, men står det oppført i gram, så tar jeg litt mindre melis.

AnonymBruker
Skrevet

Bruker også melis i stedet for sukker i bolledeigen! Syns de blir mye bedre, luftige og lette 😊 

Helt ny på baking, prøver å bli flink så den tråden har skal jeg lese mye i! 😊 

Ellers gjør jeg:

- lar gjærbaksten være litt "klissete" mens den hever (altså at den ikke slipper bollen helt) og heller heller litt mel på toppen til å bruke når jeg baker ut. Syns det er lettere å kontrollere hvor mye mel man trenger når jeg baker ut, så syns de ikke blir så kompakte.

- Rømme i sjokoladekake og lignende kaker, blir aldri tørr! Trenger ikke være så mye heller. 

- Juster heller konsistensen på deigen med væske istedet for med melet. Tok meg flere år før jeg begynte med dette, men det gir somregel et mye bedre resultat.

- Jeg elsker å pensle bollene mine med egg på toppen, men syntes det var et herk med konsistensen. Men det fikses lett med en bitteliten klype med salt. Litt usikker på hvorfor det funker og kjemien bak det, men man smaker ikke saltet etter steking :) 

Anonymkode: fb25f...5de

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg stikker noe ned i kaken for å lage små hull før jeg legger på glasur, da trekker glasuren ned i kaken :sikle:

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...