AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #1 Skrevet 7. mai 2016 Hei dere! Jeg driver å setter opp et treningsprogram til meg selv. Det blir 4-5 dager i uken med forskjellige økter hver dag. MEN mitt spm er: er det dumt å trene forskjellig? Eller bør jeg trene samme programmet 2/3 ganger i uka? For jeg tenker for eksempel: mandag, styrketrening mage. Tirsdag, styrke armer. Onsdag fri. Torsdag, styrke rumpe/lår. Fredag, cardio. Repeat neste uke. Er dette godt nok? Denne treningen er inkludert gåtur hver dag med hunden. Og styrketrening intenst i 30-60 minutter. Mvh fersking... Anonymkode: 70e37...4cc
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #2 Skrevet 7. mai 2016 Det er gunstig med variasjon og å bruke ulike muskelgrupper. Men 60 min på en muskelgruppe høres mye ut? Et forslag: hva med å kombinere kondisjon og styrke i en økt? Som f.eks 20-30 kondisjonstrening, så styrke på en muskelgruppe 20-30min. Anonymkode: 26e72...82d 1
Gjest Spiderman Skrevet 7. mai 2016 #3 Skrevet 7. mai 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei dere! Jeg driver å setter opp et treningsprogram til meg selv. Det blir 4-5 dager i uken med forskjellige økter hver dag. MEN mitt spm er: er det dumt å trene forskjellig? Eller bør jeg trene samme programmet 2/3 ganger i uka? For jeg tenker for eksempel: mandag, styrketrening mage. Tirsdag, styrke armer. Onsdag fri. Torsdag, styrke rumpe/lår. Fredag, cardio. Repeat neste uke. Er dette godt nok? Denne treningen er inkludert gåtur hver dag med hunden. Og styrketrening intenst i 30-60 minutter. Mvh fersking... Anonymkode: 70e37...4cc Det er ikke noe problem å ha tre forskjellige styrkeøkter i løpet av uka. Har det selv. Hvis du ønsker noen god effekt av treningen så anbefaler jeg at du trener hardt nok. Legg gjerne til flere øvelser per muskelgruppe. Husk rygg Ser ikke noe problem med måten du deler opp uka de på forresten. Du burde gå mer inn på styrkeprogrammet ditt hvis du ønsker god feedback.
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2016 #4 Skrevet 7. mai 2016 27 minutter siden, Plaskebrus skrev: Det er ikke noe problem å ha tre forskjellige styrkeøkter i løpet av uka. Har det selv. Hvis du ønsker noen god effekt av treningen så anbefaler jeg at du trener hardt nok. Legg gjerne til flere øvelser per muskelgruppe. Husk rygg Ser ikke noe problem med måten du deler opp uka de på forresten. Du burde gå mer inn på styrkeprogrammet ditt hvis du ønsker god feedback. Jeg trener til FitnessBlender på YouTube! De har mye variasjon. For eksempel: abs stående (forskjellige øvelser) og abs liggende (forskjellige øvelser). Så kan jeg imellom disse to videoene ta en 5minutters video med rumpe/-lårtrening. Så jeg har litt variasjon i mellom 😊 tilsammen kan jeg fortelle ligge på 45 minutter med styrketrening utenom oppvarming og uttøyning. Høres dette ok ut? Anonymkode: 70e37...4cc
Gjest Runforit Skrevet 7. mai 2016 #5 Skrevet 7. mai 2016 Som nybegynner bør du har 3 tunge og effektive fullkroppsprogram per uke og ikke mer enn 45 min per gang. http://fitnessbloggen.no/styrketrening-for-nybegynnere/ http://fitnessbloggen.no/fullkroppsprogram-ikke-bare-for-nybegynnere/
ajarRun Skrevet 7. mai 2016 #6 Skrevet 7. mai 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei dere! Jeg driver å setter opp et treningsprogram til meg selv. Det blir 4-5 dager i uken med forskjellige økter hver dag. MEN mitt spm er: er det dumt å trene forskjellig? Eller bør jeg trene samme programmet 2/3 ganger i uka? For jeg tenker for eksempel: mandag, styrketrening mage. Tirsdag, styrke armer. Onsdag fri. Torsdag, styrke rumpe/lår. Fredag, cardio. Repeat neste uke. Er dette godt nok? Denne treningen er inkludert gåtur hver dag med hunden. Og styrketrening intenst i 30-60 minutter. Mvh fersking... Anonymkode: 70e37...4cc Problemet her er at du ikke sier hva målet ditt er. Vil du bli sterkere? Vil du bli tynnere? Vil du se stor ut? Hvis du ikke har trent strukturert før anbefaler jeg deg Stronglifts 5x5, eller Starting Strenght (google det). SL 5x5 er kjempefint, da trener du tre ganger i uken, og det tar mellom 30 og 45 minutter. Da har du 5 øvelser å forholde deg til. Du starter med tom stang og så legger du til vekt hver gang du tar en øvelse. 3 øvelser per dag, fem sett, og fem repetisjoner (pluss oppvarming med lavere vekt). Jeg ville anbefalt et slikt begynnerprogram, det vil gi deg grunnlaget for å gå videre for å bli sterk, eller stor eller tynn. Når du ikke lengre kan følge programmet (etter tre måneder til et år) så vil du være vant til å være på treningssenter 3 ganger i uken, og du vil kunne disse øvelsene veldig bra. Det er også viktig at du trener alle musklene i starten, det er ingen vits i å dele det opp som nybegynner, og det vil sinke ned framgangen din. Jeg mistenker at når du sier "intens" så mener du høy hastighet og ikke høy vekt, for å bli sterkere eller større trenger du tyngre vekter. I starten kan du gjøre hva som helst og likevel se resultater, men ulempen med kroppsvekt er at du ikke kan legge til vekt. Selv pull-ups blir for lett i løpet av en relativt kort periode. Når du går over 10 repetisjoner slutter du å trene styrke og begynner å trene kardio. Det er ingenting galt med kardio, men det gjør deg ikke sterk eller stor, det gjør deg utholden og rask. Å bare trene 3 ganger i uken holder i massevis, og det er lettere å få inn en rutine for å trene tre ganger i uken. Velg tre dager og tre omtrentlige tidspunkt, følg det slavisk (endringer kan skje, men da må du flytte treningen ikke hoppe over den). En av de viktigste tingene for å bli sterk er å ha en plan. Jeg vet hva jeg skal løfte på mandag i neste uke, og på mandag neste måned (hvis alt går som det skal). Ikke lag ditt egent program, finn et som tusenvis har brukt. Det er ingen grunn til å begå de samme tabbene andre har begått før deg. Husk å løfte før kardio, du klarer ikke løfte like tungt hvis du har trent noe annet før, og bruk hviledagene til å hvile. Jeg starter med 45 minutter SL5x5 når jeg kommer på treningssenteret, når jeg er ferdig er jeg på mølla til jeg går tom for tid (akkurat når foretrekker jeg lav fart, og høy stigning, forbereder meg på at fjellet mitt skal smelte). Du må forvente at joggingen går litt saktere etter å ha løftet, men det er ikke så farlig. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå