Gå til innhold

Frustrasjon over dårlig sydd bunad + hjelp

jenteanonym91

Anbefalte innlegg

Hei!

Klesskapet mitt har vært invadert av små vesner kalt kalorier, og de har altså vært å spist av bunaden min :) Jeg bestemte meg for å få den sydd ut, og fikk via bekjente kontakt med ei lokal dame som har holdt litt på med bunad oppgjennom årene. Var kjempefornøyd som fikk gjort det før 17.mai og til en veldig billig penge!

Problemet er at jeg ser nå at arbeidet som har vært gjort ikke er spesielt bra :-/ For det første er skjørtet nå blitt for stort, noe som faktisk ikke er kledelig i seg selv. I tillegg er alle foldene på skjørtet ulik lengde. Dvs de ser like ut fra utsiden når skjørtet ligger, men det varierer veldig på hvor mye stoff som er i hver fold, noe som resulterer i at foldene ikke legger seg jevnt og fint når skjørtet er på. Det er også gjort noe med beltet (er ikke beltestakk, men snakker om liningen(?) man har i midjen). Før var det solid og satt godt på, nå er det bare helt slapt på en måte. Er fjernet noe stoff i høyden, ikke i bredden (hvor hun naturlig nok måtte sjele stoff fra i og med at det kun er i bredden jeg har lagt meg ut). Vanskelig å forklare. På vesten ser man at alle stingene ligger på utsiden, ikke skjult slik som det er på de delene av vesten som var fra orginalt av.

Måtte bare få ut frustrasjonen....

Får jo ikke gjort noe med dette før 17.mai og konfirmasjonstiden begynner. Men det jeg egentlig tenkte spørre om hjelp om, er at det virker som hun har gjort noe rart når det gjelder strykingen. Skjørtet bølger seg ikke fint nede, men lager stoore, unaturlige bølger. Som om det er strøket feil eller for stivt. Det faller på en måte ikke naturlig ned. Er dette noe man kan gjøre noe med selv? Vet ikke om jeg tørr begynne med strykejern selv, er livredd for å gjøre noe feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, jenteanonym91 skrev:

Men det jeg egentlig tenkte spørre om hjelp om, er at det virker som hun har gjort noe rart når det gjelder strykingen. Skjørtet bølger seg ikke fint nede, men lager stoore, unaturlige bølger. Som om det er strøket feil eller for stivt. Det faller på en måte ikke naturlig ned. Er dette noe man kan gjøre noe med selv? Vet ikke om jeg tørr begynne med strykejern selv, er livredd for å gjøre noe feil. 

Spør henne om hva hun har gjort med skjørtet og om hun evt har brukt stivelse på skjørtet og hvilken stivelse.

Det er mulig at du må få skjørtet renset. Spørom råd  på Husfliden angående stryking og annet, før du gjør noe

Anonymkode: b6730...d7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...